Με μείωση της τάξης του 20% στους τζίρους των τοπικών επιχειρήσεων, προβλέπει ότι θα κλείσει η φετινή σεζόν ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου, κ. Νίκος Μπόνης. Η εμπορική κίνηση παρά τη μεγάλη προσέλευση ξένων επισκεπτών δεν είναι η καλύτερη δυνατή, με αποτέλεσμα η ντόπια αγορά να έχει μπροστά της ένα δύσκολο χειμώνα.
Ο κ. Μπόνης ασκεί έντονη κριτική στην Κυβέρνηση αναφέροντας ότι έχει στοχοποιήσει την επιχειρηματικότητα και τα Δωδεκάνησα. «Καταργώντας η Κυβέρνηση τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ επέφερε το τελειωτικό χτύπημα στην τοπική αγορά και στέρησε από τον Ροδίτη καταναλωτή το 10% της αγοραστικής του δύναμης», αναφέρει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου.
• Κύριε Μπόνη, βρισκόμαστε στην καρδιά της τουριστικής σεζόν. Έχει αυξηθεί η εμπορική κίνηση στην τοπική αγορά;
Είναι φυσιολογικό να αυξάνεται η εμπορική κίνηση στην αγορά της Ρόδου κατά τη διάρκεια του Αυγούστου, όπου η τουριστική σεζόν βρίσκεται στην κορύφωσή της. Η πληρότητα αγγίζει το 100% αυτή τη στιγμή, ενώ το νησί φιλοξενεί ποιοτικότερους τουρίστες σε σύγκριση με τους προηγούμενους μήνες. Η μεγαλύτερη προσέλευση επισκεπτών οι οποίοι έχουν την οικονομική άνεση να πληρώσουν ακριβότερες τιμές για τα τουριστικά πακέτα, έχει θετικό αντίκτυπο στην αγορά. Βέβαια, υπάρχουν αρκετά καταστήματα που ακόμη και τον Αύγουστο έχουν χαμηλότερους τζίρους σε σύγκριση με πέρυσι.
• Ο Αύγουστος είναι ο μήνας που μπορεί να θρέψει τους 11; Μπορούν να εξισορροπηθούν οι απώλειες του υπολοίπου διαστήματος;
Όχι, σε καμία περίπτωση δεν ισχύει αυτό. Είναι λογικό οι επιχειρήσεις οι οποίες έχουν καλύτερους τζίρους μόνο κατά τη διάρκεια του Αυγούστου να μην μπορούν να καλύψουν τις απώλειες των υπολοίπων μηνών. Άλλωστε όπως σας ανέφερα, μόνο ένα ποσοστό των καταστημάτων κινείται καλύτερα, αυτό το διάστημα. Εκτιμούμε ότι η σεζόν θα κλείσει με μείωση εισπράξεων της τάξης του 20%. Υπολογίστε δε ότι αυτό το ποσοστό έρχεται να προστεθεί στη μείωση των εισπράξεων που κατεγράφη τις δύο προηγούμενες σεζόν. Με εξαίρεση το 2014 που καταφέραμε να διατηρήσουμε τους τζίρους μας στα επίπεδα της προηγούμενης χρονιάς, όλα τα άλλα χρόνια κινούμαστε πτωτικά.
• Μπορεί να πει κανείς ότι η πτωτική πορεία της αγοράς έχει να κάνει με την πτώση της ποιότητας των επισκεπτών;
Εάν η ποιότητα των τουριστών που δεχόταν η Ρόδος ήταν καλύτερη, θα κινείτο καλύτερα και η αγορά, αυτό νομίζω πώς είναι αυτονόητο. Καλώς ή κακώς αυτή είναι η τουριστική αγορά έχουμε και αυτό δεν γίνεται να αλλάζει από τη μία μέρα στην άλλη. Η Ρόδος όλα αυτά τα χρόνια έχει εξελιχθεί σε ένα προορισμό μαζικού τουρισμού. Υπάρχουν πολλές κλίνες που πρέπει να γεμίσουν και αυτό δεν είναι πάντα εύκολο. Δεν μέμφομαι κανένα, δεν λέω ότι είναι λάθος αυτό, αλλά καλώς ή κακώς με αυτά τα δεδομένα θα πρέπει να πορευόμαστε και να κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε.
• Δεδομένης και της πολύ υψηλής φορολογίας, ποιο πιστεύετε ότι θα είναι το μέλλον της τοπικής αγοράς;
Οπωσδήποτε η υψηλή φορολογία και οι υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές σε συνδυασμό με τους μειωμένους τζίρους δημιουργούν ασφυκτικές καταστάσεις στην αγορά. Από τα στοιχεία του Επιμελητηρίου διαπιστώνουμε ότι κλείνουν συνεχώς εμπορικές επιχειρήσεις ενώ ανοίγουν νέες που ανήκουν στους κλάδους παροχής υπηρεσιών και εστίασης. Οι εμπορικές επιχειρήσεις μειώνονται σταθερά…
• Βλέπουμε να επεκτείνονται συνεχώς οι πολυεθνικές στην τοπική αγορά. Μπορεί αλήθεια να αναχαιτιστεί ο ρυθμός με τον οποίο εξαπλώνονται τα ξένα brands;
Κοιτάξτε, πιστεύω ότι μοιραία η αγορά της Ρόδου θα ακολουθήσει την πορεία των αγορών άλλων ευρωπαϊκών πόλεων. Αυτό σημαίνει ότι χρόνο με το χρόνο περισσότερες πολυεθνικές εταιρείες θα έρχονται και θα παίρνουν τη θέση των τοπικών επιχειρήσεων. Όσο και αν θέλουμε, όσο και αν προσπαθήσουμε, δεν μπορούμε να αναστρέψουμε αυτό το φαινόμενο. Ο μόνος που έχει τη δύναμη να αναχαιτίσει την πορεία εξάπλωσης των πολυεθνικών είναι ο Ροδίτης καταναλωτής. Θα πρέπει οι συμπολίτες μας να κατανοήσουν ότι πρέπει να στηρίξουν τις ντόπιες επιχειρήσεις καθώς όλα λειτουργούν αλυσιδωτά. Αν δουλέψει η ντόπια εμπορική επιχείρηση, θα δουλέψει και η επιχείρηση εστίασης, θα κινηθούν καλύτερα τα κομμωτήρια κ.ο.κ. Δυστυχώς όμως λείπει η σωστή καταναλωτική συνείδηση. Πολλές φορές έχω απευθύνει έκκληση να βοηθήσουμε τις τοπικές επιχειρήσεις, το ίδιο και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, κ. Πάππου….
• Τι σημαίνει πρακτικά η εξάπλωση των πολυεθνικών στη Ρόδο για την τοπική μας οικονομία;
Ο ντόπιος επιχειρηματίας, όσα χρήματα και να κερδίζει, τα δαπανά στον τόπο του. Βοηθά στο να κινηθεί η τοπική αγορά. Οι επιχειρήσεις με έδρα εκτός Ρόδου, σίγουρα δεν θα τα δαπανήσουν τα κέρδη τους στο νησί. Με απλά λόγια, αυτή η κατάσταση συνεπάγεται αιμορραγία για την οικονομία του τόπου μας.
• Αναφέρατε πριν ότι δεν υπάρχει η σωστή καταναλωτική συνείδηση στη Ρόδο… Μπορεί να καλλιεργηθεί;
Το Επιμελητήριο είχε κάνει κάποιες επιτυχημένες καμπάνιες για τη στήριξη της τοπικής αγοράς. Μόλις πριν λίγο καιρό είχε κυκλοφορήσει μία νέα αφίσα. Δεν νομίζω όμως ότι μπορούν τελικά να αλλάξουν βαθιά ριζωμένες νοοτροπίες… Καταλαβαίνω ότι στις μέρες μας ο κόσμος κοιτάζει πάνω απ’ όλα την τσέπη του. Οι καταναλωτές πηγαίνουν εκεί που νομίζουν ότι τους συμφέρει. Προτιμούν τις αλυσίδες, πιστεύοντας ότι θα ψωνίσουν φθηνότερα και συμβαίνει συχνά να αυταπατώνται… Αντίστοιχα προϊόντα μπορεί να υπάρχουν στην τοπική αγορά σε πιο συμφέρουσες τιμές. Χρειάζεται αφύπνιση για να καταλάβει κανείς τι πραγματικά τον συμφέρει…
• Υπάρχει υπερεπαγγελματισμός στη Ρόδο; Υπάρχουν τελικά πολλά περισσότερα εμπορικά καταστήματα από αυτά που μπορεί να αντέξει το νησί;
Όντως, αυτό είναι ένα από τα διαχρονικά προβλήματα της αγοράς μας. Σε άλλες πόλεις στην Ελλάδα, θα δείτε ότι η κεντρική αγορά περιορίζεται σε δυο-τρεις κεντρικούς δρόμους και να μην επεκτείνεται σε διάφορα σημεία και γειτονιές, όπως συμβαίνει στο νησί μας. Είναι αναμενόμενο στις τουριστικές περιοχές να έχουν αναπτυχθεί αγορές που απευθύνονται στον τουρίστα, στο κέντρο όμως έχουμε πολλά περισσότερα καταστήματα από αυτά που μπορεί να αντέξει η αγορά…
• Θα μπορούσε η εξειδίκευση να βοηθήσει στην επιβίωση των τοπικών εμπορικών επιχειρήσεων; Θα έπρεπε κατά την άποψή σαν οι Ροδίτες έμποροι να εισάγουν ειδικά concepts όπως στο εξωτερικό;
Αυτό ακούγεται δύσκολο… τουλάχιστον με τις δεδομένες συνθήκες. Δεν ενδείκνυται η αγορά μας για εξειδικευμένα καταστήματα. Άλλωστε δεν θα μπορούσαν αυτά τα καταστήματα να επιβιώσουν το χειμώνα απευθυνόμενα αποκλειστικά στο ντόπιο καταναλωτικό κοινό. Συνήθως το χειμώνα ένα μεγάλο ποσοστό των Ροδιτών που εργάζεται το καλοκαίρι 24 ώρες το εικοσιτετράωρο ταξιδεύει στο εξωτερικό και κάνει αγορές από τα καταστήματα εκεί.
• Το διαδίκτυο δημιουργεί ανταγωνισμό στην τοπική αγορά;
Οπωσδήποτε το διαδίκτυο αυξάνει κατακόρυφα τον ανταγωνισμό. Τα επόμενα χρόνια όλα θα τα κάνουμε μέσω του διαδικτύου. Αυτή τη στιγμή γίνονται πολλές αγορές μέσω του διαδικτύου. Δεν μπορούμε να καταγράψουμε το ποσοστό, σίγουρα όμως είναι μεγάλο. Πρόκειται για μία πολύ ισχυρή τάση, η οποία όπως όλα δείχνουν θα ενισχύεται διαρκώς σε βάρος βέβαια πάντα των εμπορικών καταστημάτων. Λίγο-πολύ το διαδίκτυο θα ορίζει την καθημερινότητά μας μελλοντικά…
• Ο Εμπορικός Σύλλογος Ρόδου διοργανώνει συχνά επιμορφωτικά προγράμματα… Θα συνεχισθούν;
Θα προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε για άλλη μια χρονιά τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους, επιμορφώνοντας το προσωπικό και τους εργοδότες για να αντεπεξέλθουν στις δύσκολες συγκυρίες. Κάθε χρόνο διοργανώνουμε αντίστοιχα σεμινάρια και προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης στη Ρόδο και θα τα επαναλάβουμε έτσι ώστε οι ντόπιες επιχειρήσεις να είναι πάντα ενημερωμένες και να διατηρείται ένα υψηλό επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών.
• Πώς κρίνετε τη στάση της Κυβέρνησης απέναντι στην επιχειρηματικότητα;
Η συγκεκριμένη κυβέρνηση έχει στοχοποιήσει την επιχειρηματικότητα και τα Δωδεκάνησα. Μη ξεχνάμε ότι αυτή η κυβέρνηση έχει καταργήσει τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ επιφέροντας το τελειωτικό χτύπημα στην τοπική αγορά, στερώντας από τον Ροδίτη καταναλωτή το 10% της αγοραστικής του δύναμης. Για τις τεράστιες δυσκολίες που περνάμε τα δύο τελευταία χρόνια, η παρούσα κυβέρνηση φέρει πολύ μεγάλη ευθύνη.
Με τις ιδεοληψίες της μας έχει οδηγήσει σε κακοτράχαλους δρόμους. Είναι μία κυβέρνηση Κρατισμού και ο Κρατισμός στη χώρα μας δεν μπορεί να ισχύσει. Είτε το θέλουμε είτε όχι, πρέπει να στηρίξουμε την ιδιωτική πρωτοβουλία. Αυτή είναι η αλήθεια…