Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου
Κάθε όριο σοβαρότητας πέρασε η τράπεζα Eurobank έναντι Ροδίτισσας πελάτισσάς της, στην οποία πρότεινε εγγράφως να προχωρήσει σε οριστική διευθέτηση επαγγελματικού δανείου στο οποίο η ίδια ήταν εγγυήτρια. Η Ροδίτισσα, συμφώνησε, κίνησε γη και ουρανό προκειμένου να συγκεντρώσει την απαίτηση της τράπεζας κι όταν ήρθε η ώρα να γίνει η πράξη διαγραφής μέρους του κεφαλαίου και η οριστική διευθέτηση της οφειλής, η Eurobank άλλαξε τακτική και απαίτησε να πληρωθεί όλο το ποσό, απειλώντας μάλιστα ότι σε αντίθετη περίπτωση θα βγάλει το σπίτι της εγγυήτριας στο σφυρί!
Όλα άρχισαν τον περασμένο Ιούλιο, όταν η επαγγελματίας έλαβε “Αυστηρά προσωπική” επιστολή από τη Eurobank, με την οποία την καλούσε να έρθουν σε συμφωνία οριστικής διευθέτησης επαγγελματικού δανείου. Η ίδια ήταν εγγυήτρια στο επίμαχο δάνειο, του οποίου το ανεξόφλητο ποσόν ήταν 12.570 ευρώ. Η πρόταση της τράπεζας προέβλεπε την εφάπαξ καταβολή ποσού 3.830 ευρώ και το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα θα προχωρούσε σε άμεση διαγραφή κεφαλαίου 8.740 ευρώ (καταβολή το 1/3 του κεφαλαίου και διαγραφή των υπόλοιπων 2/3). Μάλιστα, στην επιστολή το ποσό της διαγραφής συνοδευόταν από τη φωτογραφία μιας μεγάλης γομολάστιχας.
Εναλλακτικά, παρεχόταν η δυνατότητα διαγραφής του 55% του κεφαλαίου, στην περίπτωση που η επαγγελματίας δεν είχε τη δυνατότητα καταβολής του εφάπαξ ποσού, αλλά απλώς προχωρούσε σε νέα ρύθμιση του δανείου και αυτό το εξυπηρετούσε κανονικά.
Όταν η Ροδίτισσα έλαβε την επιστολή δεν πίστευε στα μάτια της. Περιχαρής ζήτησε τη συμβουλή ενός τραπεζικού στελέχους της Eurobank (όπως προτεινόταν από την επιστολή). Το τραπεζικό στέλεχος είπε στην ίδια ότι είναι πολύ τυχερή που έλαβε αυτή την πρόταση και καλό θα ήταν να συγκεντρώσει το εφάπαξ ποσό, για να κλείσει η υπόθεση. Αυτό ήταν και το πιο λογικό.
Το ποσό συγκεντρώθηκε, η Ροδίτισσα πήγε να το καταθέσει στο ταμείο, αλλά για καλή της τύχη μια υπάλληλος της εξήγησε πως «το σωστό είναι πρώτα να υποβάλει αίτημα αποδοχής της πρότασης και μετά να καταθέσει τα χρήματα. Σε αντίθετη περίπτωση, αυτά θα πάνε απευθείας στο αρχικό κεφάλαιο, διότι στο σύστημα δεν φαίνεται κάποια αλλαγή στο δάνειο». Μετά από μερικά τηλεφωνήματα που έγιναν μέσα από το τραπεζικό κατάστημα, επιβεβαιώθηκε πως αυτή ήταν η σωστή διαδικασία και θα πρέπει επί τόπου να συμπληρώσει μια αίτηση, που θα συνοδεύεται από τα οικονομικά της στοιχεία, όπως και το έντυπο Ε9 με τα περιουσιακά της στοιχεία. Εκείνο που παραξένεψε τη Ροδίτισσα είναι πως η οδηγία του αρμόδιου τμήματος από τα κεντρικά της Eurobank ήταν να υποβληθεί αίτημα τακτοποίησης της οφειλής κι όχι αίτημα αποδοχής της πρότασης.
Όλα έγιναν σύμφωνα με τις οδηγίες της τράπεζας. Χρειάστηκε να περάσουν περίπου τέσσερις εβδομάδες μέχρις ότου η Ροδίτισσα να λάβει ένα τηλεφώνημα από τα κεντρικά της Eurobank. Αναυδη άκουσε μια κυρία που της συστήθηκε ως δικηγόρος να της λέει πως το αίτημά της όχι μόνο δεν έγινε δεκτό, αλλά επιπλέον ολόκληρο το δάνειο είναι άμεσα απαιτητό. Παρά τις διαμαρτυρίες, τα στοιχεία πως η ίδια η τράπεζα είχε κάνει την πρόταση οριστικής διευθέτησης με τους συγκεκριμένους όρους, η δικηγόρος έκλεισε τη συνομιλία λέγοντας ότι «στα περιουσιακά σας στοιχεία βλέπω ότι έχετε κι ένα δικό σας σπίτι. Θα κινηθούμε νομικά».
Τελικώς αποδείχθηκε ότι η Eurobank όχι μόνο επιχείρησε να παραπλανήσει την πελάτισσά της, αλλά επιπλέον στάθηκε απέναντί της εκβιαστικά. Στην πράξη αποδεικνύεται πως είναι ψεύτικα όλα όσα λέγονται για διευκόλυνση των επιτηδευματιών, περί καινοτομίας και υποστήριξης εκείνων που ειλικρινά θέλουν να τακτοποιήσουν τις υποχρεώσεις τους. Οι ακριβοπληρωμένες διαφημίσεις και τα χαμογελαστά πρόσωπα στις φωτογραφίες της ιστοσελίδας του χρηματοπιστωτικού ιδρύματος δεν είναι τίποτε άλλο από ένα μεγάλο παραπέτασμα καπνού, πίσω από το οποίο κρύβεται κάτι άλλο.