Ρυθμιστής η χώρα μας στον πόλεμο μεριδίων των τουρ οπερέιτορ της Γερμανίας. Πως η άνοδος του ελληνικού τουρισμού υποχρεώνει τους γερμανικούς ομίλους να ενισχύσουν την παρουσία τους. Πόσο επωφελήθηκαν από την Ελλάδα το 2014, τι σχεδιάζουν για το 2015.
Σε «πιόνι» στρατηγικής σημασίας στη σκακιέρα των σχέσεων της Ελλάδας με τους δανειστές της αναδεικνύεται ο τουρισμός, με φόντο τις διεθνείς εξελίξεις, αλλά και τα ισχυρά συμφέροντα κορυφαίων γερμανικών ομίλων, οι οποίοι ελέγχουν την ταξιδιωτική αγορά της Ευρώπης.
Αιτία η σημαντική αναβάθμιση του ρόλου της χώρας μας στην αγορά διακοπών της Μεσογείου εξαιτίας της ανάφλεξης στη Μέση Ανατολή. Εξέλιξη η οποία υποχρέωσε τους ευρωπαϊκούς (κυρίως γερμανικούς) ταξιδιωτικούς κολοσσούς να αλλάξουν το σχεδιασμό τους για προορισμούς όπως η Αίγυπτος, το Μαρόκο, η Τυνησία και εν μέρει η Τουρκία, ενισχύοντας την παρουσία τους στην Ελλάδα.
Ο λόγος για τον οποίο οι γερμανοί τουρ οπερέιτορ ποντάρουν πολλά στη χώρα μας για να διασφαλίσουν την κερδοφορία τους αποτυπώνεται ανάγλυφα στα στοιχεία αεροπορικής κίνησης της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Αρχής της Γερμανίας (Destatis). Εκεί όπου η Ελλάδα αναδεικνύεται πρωταθλήτρια φέτος με βάση το ρυθμό αύξησης της κίνησης.
Σύμφωνα με την Destatis, την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου οι επιβάτες που πέταξαν από τη Γερμανία προς την Ελλάδα ήταν αυξημένοι κατά 16,5%. Ιδιαίτερα προς τα ελληνικά νησιά η επιβατική κίνηση κατέγραψε άνοδο 18,6%.
Η εκρηκτική άνοδος της ζήτησης για Ελλάδα, μάλιστα, ήταν έως και τετραπλάσια(!) σε σύγκριση με το σύνολο των ανταγωνιστών της, οι οποία κινήθηκαν με μονοψήφια ποσοστά αύξησης. Η βασική ανταγωνίστρια της Ελλάδας, η Ισπανία, κατέγραψε συνολική αύξηση επιβατικής κίνησης από Γερμανία 7,8% (+1,4% οι Βαλεαρίδες, +18% τα Κανάρια νησιά) ενώ η Ιταλία εμφάνιζε άνοδο 3,2%, η Πορτογαλία 5,4% και η Τουρκία 4,8% (3,2% η Αττάλεια).
Εικόνα κατάρρευσης, την ίδια στιγμή, εμφάνιζε το ίδιο διάστημα η επιβατική κίνηση σχεδόν προς όλους τους μεσογειακούς προορισμούς της Βόρειας Αφρικής. Η Αίγυπτος κατέγραφε μείωση 16,8% (αλλά με ισχυρή δυναμική ανάκαμψης για το 2015), προς το Μαρόκο οι επιβάτες ήταν μειωμένοι 6,4% ενώ αύξηση 5,1% κατέγραψε η κίνηση προς Τυνησία.
Με αυτά τα δεδομένα, οι ισχυρότεροι γερμανικοί ταξιδιωτικοί όμιλοι στράφηκαν στην Ελλάδα, καθώς η ισχυρή ανοδική δυναμική της, τους προσφέρει τη δυνατότητα να αυξήσουν το τζίρο και την κερδοφορία τους. Ιδιαίτερα σε μια αρνητική οικονομική συγκυρία κατά την οποία οι Γερμανοί δείχνουν να μειώνουν το χρήματα που δαπανούν για ταξίδια στο εξωτερικό (ιδιαίτερα τους μακρινούς προορισμούς) και στρέφονται σε φθηνότερες λύσεις επιλέγοντας κοντινότερους προορισμούς στην Ευρώπη ή παραμένουν στη Γερμανία.
Το επιβεβαιώνουν τα στοιχεία της Ομοσπονδίας Ταξιδίων Γερμανίας (DRV) σύμφωνα με τα οποία ο αριθμός των ταξιδιωτών που διακίνησαν οι τουρ οπερέιτορ της Γερμανίας το 2013 παρέμεινε στα επίπεδα του 2012, φθάνοντας τα 43,6 εκατ. άτομα. Ο συνολικός τους τζίρος, ωστόσο, ήταν υψηλότερος κατά 3,8% αυξάνοντας το μέγεθος της γερμανικής ταξιδιωτικής αγοράς στα 25,3 δισ. ευρώ έναντι 24,4 δισ. ευρώ το 2012.
Φέτος οι γερμανοί τουρ οπερέιτορ διαπίστωσαν αύξηση στον αριθμό των ταξιδιωτών προς το εξωτερικό. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Αρχή της Γερμανίας (Destatis) στο διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου φέτος, η επιβατική κίνηση εξωτερικού από τα αεροδρόμια της χώρας ήταν αυξημένη 2,5% με τα ταξίδια προς Ευρώπη να καταγράφουν άνοδο 3,2% και την Ελλάδα να εμφανίζει πενταπλάσιο ποσοστό αύξησης (16,5%).
Ρυθμιστής των μεριδίων αγοράς η Ελλάδα
Με δεδομένη την ισχυρή ανοδική δυναμική της ζήτησης διακοπές στη χώρα μας η Ελλάδα αναδεικνύεται, εκ των πραγμάτων, σε ρυθμιστή στη μάχη των μεριδίων αγοράς μεταξύ των ταξιδιωτικών κολοσσών της Γερμανίας.
Σε μια αγορά όπου, σύμφωνα με στοιχεία της έγκυρης επαγγελματικής τουριστικής έκδοση FVW, 57 τουρ οπερέιτορ ελέγχουν το 80% της αγοράς και συνολικό τζίρο 19,9 δισ. ευρώ.
Ιδιαίτερα σκληρή είναι η μάχη μεριδίων στην κορυφή της γερμανικής αγοράς όπου επτά όμιλοι ελέγχουν το 65% και οι τρεις πρώτοι το 44% του συνολικού τζίρου (στοιχεία 2913 του FVW).
Την ίδια στιγμή ο προορισμός Ελλάδα αποδείχθηκε ασφαλές «ασανσέρ» ανόδου για ραγδαία ανερχόμενους γερμανούς τουρ οπερέιτορ.
Τόσο για μικρότερους εξειδικευμένους οπερέιτορ με τζίρο έως 65 εκατ. ευρώ αλλά και για μεσαίου μεγέθους οι οποίοι «βλέπουν» την κορυφή της αγοράς.
TUI Deutschland: O αδιαφιλονίκητος κυρίαρχος της γερμανικής αγοράς με μερίδιο 17,7% το 2013. Ο ενιαίος όμιλος TUI (συμπεριλαμβανομένου του βρετανικού «βραχίονα» TUI Travel) έστειλε φέτος στην Ελλάδα 2 εκ. τουρίστες (400.000 Γερμανούς) εμφανίζοντας αύξηση της τάξης του 10%.
Ο όμιλος υπολογίζει ότι θα αυξήσει τουλάχιστον κατά 200.000 τους πελάτες του που θα στείλει στη χώρα μας το 2015. Ταυτόχρονα ενισχύει σημαντικά τη θέση του στην ελληνική αγορά υποστηρίζοντας ή μετέχοντας άμεσα σε επενδυτικά σχέδια που προβλέπουν τη δημιουργία διψήφιου αριθμού νέων ξενοδοχειακών συγκροτημάτων στην Ελλάδα τη διετία
2015-2016.
FTI: Ο τέταρτος ισχυρότερος ταξιδιωτικός όμιλος της Γερμανίας. Απέσπασε το 2013 μερίδιο 7,3% της γερμανικής αγοράς. Φέτος εμφάνισε αύξηση του ενοποιημένου κύκλου εργασιών του ομίλου 15% φθάνοντας τα 2,4 δις. Ευρώ (συμπεριλαμβάνονται οι δραστηριότητες σε Ελβετία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο).
Ο τζίρος του στη Γερμανία αυξήθηκε 9%. Η Ελλάδα αποδείχθηκε «χρυσωρυχείο» αφού αναδείχθηκε σε μπεστ σελερ του ομίλου φέτος με αύξηση κίνησης 25%. Κίνηση «ματ» για τον FTI αποδείχθηκε η επιλογή του να επικεντρωθεί σε τουριστικούς προορισμούς της ηπειρωτικής Ελλάδας και όχι τα νησιά. Έτσι, η αύξηση προήλθε κυρίως από την Αττική και την Πελοπόννησο όπου θα ενισχύσει την παρουσία του το 2015, προσβλέποντας σε ανάλογη επιτυχία.
Alltours: Ο πέμπτος μεγαλύτερος γερμανός τουρ οπερέιτορ με μερίδιο αγοράς 5,7% το 2013 αντλεί το 82% των εσόδων του από τη γερμανική αγορά. Φέτος ο κύκλος εργασιών του έφθασε το 1,5 δισ. ευρώ (+1,4%) ενώ ο αριθμός των πελατών του ανήλθε σε 1,8 εκατ. ταξιδιώτες, αυξημένοι 1,2% σε σχέση με το 2013. Τα φετινά μπεστ σελερ του ομίλου ήταν δύο: οι μακρινοί προορισμοί (+20%) και (μαντέψτε) η Ελλάδα με +17%. Σε μια προσπάθεια να ενισχύσει ακόμα περισσότερο την κίνηση προς την Ελλάδα αλλά και να διασφαλίσει μια πετυχημένη χρονιά, ο Alltours θα προσφέρει το 2015 προγράμματα διακοπών σε τιμές μειωμένες κατά 7% σε σχέση με το 2014.
Schauinsland Reisen: Ο ανερχόμενος γερμανός τουριστικός οργανισμός κατέλαβε το 2013 την έβδομη θέση της αγοράς αποσπώντας μερίδιο 3,1%. Η οικογενειακή επιχείρηση «σκαρφάλωσε» στην κορυφαία 7άδα ύστερα από αλματώδη ανάπτυξη με διψήφια ποσοστά κατά τα τελευταία χρόνια. Φέτος, ωστόσο, «τίναξε τη μπάνκα στον αέρα» φθάνοντας σε κύκλο εργασιών 970 εκατ. ευρώ με αύξηση 24% σε σχέση με πέρυσι. Η φετινή επιτυχία της εταιρείας βασίστηκε σε τρεις προορισμούς: τα Κανάρια νησιά της Ισπανίας, την Ελλάδα και την Αίγυπτο. Η εταιρεία έστειλε φέτος 300.000 πελάτες της στην Ισπανία και 100.000 σε Ελλάδα και Αίγυπτο.
Studiosus: Ο μικρομεσαίος γερμανός τουρ οπερέιτορ που ειδικεύεται σε προγράμματα διακοπών με έμφαση στον πολιτισμό κατέγραψε φέτος αύξηση 10% της πελατείας του ενώ ο κύκλος εργασιών του αυξήθηκε στα 250 εκατ. ευρώ (+8%). Φέτος ο οπερέιτορ βάσισε την αύξησή του στην αύξηση της κίνησης κατά 10-25% προς Ισπανία και Πορτογαλία ενώ υπερδιπλασίασε τους ταξιδιώτες που έστειλε στην Ελλάδα (έφθασαν τους 2.000).
euro2day.gr/