Απαιτείται να εργαστούμε μεθοδικά και οργανωμένα στη βάση ρεαλιστικού σχεδίου. Για το 2017 είναι ήδη αργά και οι φορείς διαχείρισης της κρουαζιέρας πρέπει να ξεκινήσουν σήμερα να δουλεύουν για να φέρουν αποτέλεσμα το 2018” ανέφερε ο Περιφερειάρχης
Επιτακτική ανάγκη εξορθολογισμού του αναχρονιστικού και δυσλειτουργικού θεσμικού πλαισίου που διέπει την λειτουργία των λιμανιών των νησιών μας
Με κύριο θέμα τις αρνητικές προβλέψεις που αφορούν την κρουαζιέρα στην Ελλάδα για τη σεζόν του 2017, που κάνουν λόγο για μείωση της τάξης του 30%, συνάντηση με την διοίκηση της COSCO είχε ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργος Χατζημάρκος, στα γραφεία του ΟΛΠ την περασμένη Δευτέρα, συνοδευόμενος από τον project manager του δικτύου υδατοδρομίων στο Νότιο Αιγαίο και ειδικό για θέματα κρουαζιέρας κ. Ιωάννη Μπρα και τον εκτελεστικό γραμματέα της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου κ. Μιχάλη Τσουβαλά.
‘Όπως ανάφερε ο Περιφερειάρχης στην διάρκεια συνέντευξης Τύπου την Τετάρτη, τα μηνύματα που έρχονται από όλες τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της κρουαζιέρας είναι ανησυχητικά για την σεζόν του 2017 η οποία μέχρι σήμερα δείχνει να κινείται με έντονα αρνητικό πρόσημο, την ίδια στιγμή μάλιστα που οι αντίστοιχες προβλέψεις και τα μηνύματα που έρχονται απο το εξωτερικό για τις αναμενόμενες αεροπορικές αφίξεις στα νησιά μας την επόμενη τουριστική περίοδο είναι ιδιαίτερα θετικά. Δεδομένου ότι έχει γίνει πλέον ο προγραμματισμός των εταιρειών για την επόμενη χρονιά, οι όποιες πρωτοβουλίες αναληφθούν, θα έχουν ως στόχο τη σεζόν του 2018.
Τα αίτια της πτώσης της ελληνικής κρουαζιέρας, όπως τα ανέλυσε ο κ. Χατζημάρκος, αποδίδονται τόσο σε εξωγενείς παράγοντες, όπως οι ταραχές και η αστάθεια σε χώρες της ΝΑ Μεσογείου, που επηρεάζουν αρνητικά την ευρύτερη περιοχή αλλά και την Ελλάδα, όσο και σε εσωτερικούς παράγοντες όπως είναι οι προβληματικές υποδομές στα λιμάνια μας, η ελλιπής εμπορική εξυπηρέτηση των εταιρειών κρουαζιέρας σε αυτά, αλλά και το αναχρονιστικό, αναποτελεσματικό και δυσλειτουργικό θεσμικό πλαίσιο που διέπει την διαχείριση και λειτουργία των λιμανιών των νησιών μας και εμποδίζει την εξυπηρέτηση του κλάδου. Θεσμικό πλαίσιο βεβαίως, για την αναμόρφωση του οποίου η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις στα αρμόδια υπουργεία.
Η συνάντηση του κ. Χατζημάρκου με την διοίκηση της COSCO , διαχειριστή του λιμανιού του Πειραιά, είχε σκοπό να διερευνηθεί η δυνατότητα ενός πλαισίου συνεργασίας μεταξύ COSCO και Περιφέρειας Ν. Αιγαίου , για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο Νότιο Αιγαίο και στη χώρα συνολικά.
“Απαιτείται να εργαστούμε και εδώ με ρεαλιστικό σχέδιο, μεθοδικά και οργανωμένα και σήμερα, αν θέλουμε να δούμε αποτέλεσμα το 2018. Εμείς, σε ένα ακόμη θέμα που δεν έχουμε αποφασιστική αρμοδιότητα είμαστε διατεθειμένοι να δουλέψουμε. Μένει να αποδειχθεί αν όλοι αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα της κατάστασης και βεβαίως αν επιθυμούν την βοήθεια” ανέφερε ο κ. Χατζημάρκος.
Η στρατηγική συνεργασία που επιδιώκει η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου έχει στο επίκεντρό της τον σχεδιασμό της COSCO για το λιμάνι του Πειραιά, που θέτει στόχο την μετατροπή του στο μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου, σε κέντρο της μεσογειακής κρουαζιέρας και home port για τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου.
“ Η χώρα έχει ανάγκη την αναβάθμιση του λιμανιού του Πειραιά. Η συζήτηση που κάναμε με την COSCO, αφορούσε πώς μπορούμε να συνδράμουμε κι εμείς στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας, ώστε να φέρουμε το καλύτερο αποτέλεσμα, με δεδομένο ότι στο Νότιο Αιγαίο βρίσκονται ορισμένοι από τους κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας διεθνώς, όπως η Ρόδος, η Σαντορίνη, η Μύκονος και πολλοί άλλοι ιδιαίτερα σημαντικοί προορισμοί ενώ δυνατότητες να μπουν στον χάρτη της παγκόσμιας κρουαζιέρας έχουν και άλλα νησιά μας. Δεν νοείται οποιοδήποτε σχέδιο για την κρουαζιέρα είτε της COSCO, είτε των πλοικτητριών εταιρειών, που δεν θα περιλαμβάνει αυτούς τους προορισμούς” ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Χατζημάρκος.
Τα πιθανά επίπεδα συνεργασίας που συζητήθηκαν στην διάρκεια της συνάντησης είναι τρία: οι δράσεις προβολής της Περιφέρειας και η εναρμόνισή τους με τα σχέδια δράσης της βιομηχανίας της κρουαζιέρας, ο σχεδιασμός νέων τουριστικών προϊόντων και αντίστοιχων προορισμών, ελκυστικών για τους επιβάτες της κρουαζιέρας, που θα απαντούν στη ζήτηση της αγοράς και η αξιοποίηση της προνομιακής σχέσης της COSCO με την τεράστια τουριστική αγορά της Κίνας.
Ο κ. Χατζημάρκος κατέληξε λέγοντας: “Η COSCO μπαίνει δυναμικά στην υλοποίηση των σχεδίων της για την αναβάθμιση του λιμανιού του Πειραιά και εμείς οφείλουμε να συνεργαστούμε με όλους τους φορείς της πολιτείας και της αγοράς για την επίτευξη του κοινού στόχου της στήριξης του πολύ σημαντικού για τον τουρισμό και τα νησιά μας, του κλάδου της κρουαζιέρας, ιδιαίτερα σε μια τόσο δύσκολη περίοδο.”