Σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης εμπορικών καταστημάτων και σημείων εστίασης αναμένεται να δημιουργηθούν στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται ο γερμανικός όμιλος Fraport. Σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Βήλο, γενικό διευθυντή Εμπορικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Fraport Greece, προβλέπεται ο τριπλασιασμός των διαθέσιμων προς εκμετάλλευση χώρων στα αεροδρόμια, από περίπου 11.500 τ.μ. που είναι σήμερα σε 33.000 τ.μ. με την ολοκλήρωση του υφιστάμενου επενδυτικού προγράμματος. Εξ αυτών, περίπου 15.500 τ.μ. θα αφορούν αποκλειστικά εμπορικά καταστήματα, ενώ τα υπόλοιπα 16.000-17.000 τ.μ. επιφανειών θα αφορούν νέα σημεία εστίασης.
«Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε την ποικιλία επιλογών των επιβατών σε όλα τα αεροδρόμια, τόσο σε ό,τι αφορά την εστίαση όσο και την κατανάλωση», αναφέρει ο κ. Βήλος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη επίτευξη συμφωνίας με την αμερικανική αλυσίδα ταχυφαγείων Burger King, η οποία εγκαινίασε προ τριμήνου το πρώτο της κατάστημα στην Ελλάδα, στο αεροδρόμιο της Ρόδου. Οσον αφορά τη χρήση του εμπορίου, από τα συνολικά 15.500 τ.μ. που θα προκύψουν, 12.000 τ.μ. θα καταλαμβάνονται από τα ΚΑΕ (Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών), που μέσω της μητρικής Dufry έχει ήδη συμφωνήσει να επεκτείνει τους χώρους που μισθώνει από τις σημερινές 5.000 τ.μ. Η επέκταση αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2021.
Υπενθυμίζεται πως συνολικά στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια δημιουργούνται πέντε καινούργιοι τερματικοί σταθμοί, ενώ άλλοι πέντε θα επεκταθούν σημαντικά. Συνολικά, από τις 200.000 τ.μ. που είναι η σημερινή επιφάνεια, με το πέρας των εργασιών θα προκύψουν 330.000 τ.μ. Για παράδειγμα, στη Θεσσαλονίκη θα λειτουργούν 60.000 τ.μ., έναντι 27.000 τ.μ., ενώ σημαντικές επεκτάσεις δρομολογούνται επίσης σε Σαντορίνη (15.600 τ.μ. από 4.500 τ.μ. σήμερα) και Μύκονο (14.000 τ.μ. από 9.000 τ.μ. σήμερα). Ειδικά όσον αφορά τη Θεσσαλονίκη, ο νέος τερματικός σταθμός αναμένεται να παραδοθεί προς χρήση έως το τέλος του 2020, ενώ παράλληλα ανακαινίζεται και ο υφιστάμενος σταθμός. Συνολικά, στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» αναμένονται φέτος 6,7 εκατ. επιβάτες (από 6,2 εκατ. πέρυσι), ενώ το 2019 η επιβατική κίνηση θα ξεπεράσει τα 7 εκατ. επιβάτες.
Σύμφωνα με τον κ. Βήλο, κατά τη συνολική διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης εκμετάλλευσης, η Fraport Greece θα επενδύσει συνολικά 1,25 δισ. ευρώ, ενώ τα εκτιμώμενα έσοδα για το Δημόσιο θα αγγίξουν τα 10 δισ. ευρώ. Το άμεσο επενδυτικό πρόγραμμα για την αναβάθμιση των αεροδρομίων αγγίζει τα 415 εκατ. ευρώ, απασχολώντας άμεσα 600 εργαζομένους. Θετικό πρόσημο έχουν και οι αριθμοί της επιβατικής κίνησης. Τον Οκτώβριο, από τα 14 αεροδρόμια πέρασαν συνολικά 2,5 εκατ. επιβάτες, 6,1% περισσότεροι από τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Στη Θεσσαλονίκη καταγράφηκε άνοδος 6,1%, συνολικά 586.683 επιβάτες, στη Ρόδο αύξηση 2,7%, 540.117 επιβάτες και στην Κω άνοδος 12,4%, 279.198 επιβάτες. Αυτά ήταν τα πιο δημοφιλή αεροδρόμια, αν και τη μεγαλύτερη αύξηση κατέγραψαν τα αεροδρόμια της Σάμου με 36,1%, της Κεφαλονιάς με 27,6% και της Μυτιλήνης με 20,3%. Η κίνηση εσωτερικού είχε οριακή αύξηση 1,1%, ενώ η κίνηση εξωτερικού σημείωσε άνοδο 7,7% με 1,89 εκατ. διεθνείς επιβάτες. Τέλος, το σύνολο των πτήσεων στα 14 αεροδρόμια είχε αύξηση 8,5%. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 80% των επιβατών στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια αφορά διεθνείς αφίξεις, κατά κύριο λόγο από Μεγάλη Βρετανία και Γερμανία.