Αρνητικές επιπτώσεις στο ελληνικό τουριστικό προϊόν έχει η πολιτική αστάθεια στη χώρα αλλά και τα προβλήματα στη Ρωσία, η οποία αποτελεί βασική πηγή άντλησης τουριστών. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) σε πρόσφατη ομιλία του ζήτησε να γίνει ομαλή διαχείριση της πολιτικής κατάστασης, προκειμένου να προστατευθεί η τουριστική βιομηχανία της χώρας μας και έκανε λόγο για βαριά σύννεφα στην τουριστική βιομηχανία, ως απόρροια των πολιτικών εξελίξεων.
Ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης σημείωσε ότι οι πολιτικές εξελίξεις επηρεάζουν την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό και τόνισε ότι ο τουρισμός δεν έχει κομματικό χρώμα και χρειάζεται συνεννόηση. Υπογράμμισε ακόμη ότι εάν συνεχιστεί το κλίμα αβεβαιότητας θα επηρεαστεί και το τελευταίο ανάχωμα της ελληνικής οικονομίας, που είναι ο τουρισμός, ενώ αποκάλυψε οτι παρατηρείται ανακοπή της ροής των κρατήσεων κατά 50% συγκριτικά με δέκα μέρες πριν και πρόσθεσε ότι καταγράφεται μια αρνητική δυναμική του ελληνικού τουρισμού σε μια κρίσιμη περίοδο για τη χώρα.
Την ίδια ώρα, είπε ότι ο σχεδιασμός πτήσεων προς την Ελλάδα μετατίθενται για το μέλλον από τις αεροπορικές εταιρείες, παρότι μέχρι στιγμής παρατηρείται αύξηση 10%-15% στις προκρατήσεις. Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ σημείωσε ότι τίθενται σε αμφιβολία τα ευρωπαϊκά κεκτημένα της χώρας καθώς το πολιτικό σύστημα δεν έχει εξασφαλίσει την ομαλή διαχείριση της κρίσης, και ότι φέρει βαθιά ευθύνη και πρέπει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων.
Διατήρηση του all inclusive
Απαραίτητη είναι η παρουσία των all inclusive υπηρεσιών στο χαρτοφυλάκιο του ελληνικού τουρισμού καθώς τα έσοδα από το συνολικό ταξιδιωτικό έσοδο από την πώληση προϊόντων all inclusive αγγίζουν τα 2 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Αυτό επισημαίνεται σε μελέτη του SETE Intelligennce, του τμήματος ερευνών του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), σύμφωνα με την οποία το καλοκαίρι του 2014 λειτουργούσαν με σύστημα all inclusive περίπου 210 μονάδες 4 και 5 αστέρων, με 54.705 δωμάτια. Τα ξενοδοχεία αυτά αντιπροσωπεύουν το 2,2% του συνόλου των ξενοδοχειακών μονάδων της χώρας και το 13,6% της συνολικής δυναμικότητας σε δωμάτια.
Οι πελάτες all inclusive πραγματοποιούν μεταξύ του 10% και 12% του συνόλου των διανυκτερεύσεων, ενώ το συνολικό ταξιδιωτικό έσοδο για την χώρα που προέρχεται από το προϊόν αυτό είναι της τάξεως των 2 δισ. ευρώ. Από το ποσό αυτό εκτιμάται ότι η δαπάνη για φαγητό/ποτό που πραγματοποιείται εντός ξενοδοχείων, αντί για εστιατόρια/μπαρ εκτός ξενοδοχείων στον αντίστοιχο προορισμό, είναι περίπου 250 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, η κατανάλωση εκτός ξενοδοχείων για αγορές (shopping) σε καταστήματα του προορισμού ανά επισκέπτη all inclusive δεν είναι μικρότερη από τον μέσο όρο της αντίστοιχης δαπάνης του συνόλου των επισκεπτών της χώρας και κυμαίνεται στα 144 ευρώ ανά επισκέπτη.
Σύμφωνα με τους συγγραφείς της μελέτης, το προϊόν all inclusive αποτελεί παγκόσμια τάση, που καλύπτει την ανάγκη των τουριστών να ελέγξουν το κόστος των διακοπών τους. Ως εκ τούτου, προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστικός ο ελληνικός τουρισμός είναι απαραίτητο να περιλαμβάνει και το all inclusive στο χαρτοφυλάκιό του. Αυτό που τονίζεται πάντως στη μελέτη είναι ότι με στόχο να ενισχυθεί η κοινωνική αποτελεσματικότητα του προϊόντος αυτού, αλλά και για να γίνει διεθνώς πιο ανταγωνιστικό, είναι απαραίτητο να σχεδιαστούν προδιαγραφές συνεργασίας με παραγωγούς τοπικών προϊόντων και ένταξης υπηρεσιών φαγητού/ποτού εκτός ξενοδοχείου στο προσφερόμενο πακέτο υπηρεσιών.