Ελλάδα ψηφίζουν τα τελευταία χρόνια για τις διακοπές τους Βαλκάνιοι και Ανατολικοευρωπαίοι, έχοντας αυξήσει τα μερίδια αγοράς τους στη χώρα μας όσον αφορά τον εισερχόμενο τουρισμό, σε σύγκριση με άλλες δυτικοευρωπαϊκές αγορές.
Ακριβώς μάλιστα η αύξηση των τουριστών από τις γειτονικές μας αγορές σε συνδυασμό και με τη μείωση της μέσης διάρκειας παραμονής των ταξιδιωτών φαίνεται να αποτελεί και μία από τις αιτίες για τις οποίες παραμένει χαμηλά η Μέση Δαπάνη ανά Ταξίδι στη χώρα μας. Σύμφωνα μάλιστα με τα τελευταία οριστικά στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, η (σημαντική) αύξηση των τουριστικών εισπράξεων την περασμένη χρονιά οφείλεται στην αύξηση των διεθνών αφίξεων, την ίδια στιγμή η Μέση Δαπάνη ανά Ταξίδι στη χώρα μας, διαμορφώθηκε για το εννιάμηνο του 2018 στα 498 ευρώ μειωμένη κατά 4 ευρώ συγκριτικά με τα 503 το διάστημα Ιανουαρίου- Σεπτεμβρίου 2017.
Τα νούμερα για την αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού από τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη παρουσιάζει η τελευταία ανάλυση του ΙΝΣΕΤΕ του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων με τίτλο «Ο τουρισμός στην Ελλάδα και στους κύριους ανταγωνιστικούς προορισμούς, 2012 – 2016», που βασίζεται στα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του UNWTO για όλες τις χώρες. Οπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά στη μελέτη «η μείωση στα μερίδια αγοράς στον εισερχόμενο τουρισμό που παρατηρείται σε ορισμένες παραδοσιακές αγορές μας δεν οφείλεται σε μείωση της διείσδυσης στις αγορές αυτές, αλλά στο ότι η διείσδυση στις βαλκανικές αγορές, κυρίως τη Βουλγαρία (από 22,1% το 2012 σε 51,7% το 2016), τη Ρουμανία (από 12,9% σε 34,5%), την Πολωνία ήταν σημαντικά υψηλότερη».
Η μελέτη εξετάζει 25 αγορές- τις πιο σημαντικές για την Ελλάδα όσον αφορά τον εισερχόμενο τουρισμό οι οποίες δημιουργούν περισσότερο από το 90% των εσόδων του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα και σε αυτές, για την περίοδο 2012 – 2016 η χώρα μας αύξησε, στις περισσότερες περιπτώσεις σημαντικά, τα μερίδια αγοράς της (σε 20 αγορές της), τα διατήρησε σε άλλες 3 και έχασε μερίδιο σε 2*. Στις χώρες που εξετάζονται περιλαμβάνονται οι Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Βουλγαρία, η ΠΓΔΜ, Ιταλία, Γαλλία, Σερβία, Ρουμανία, Τουρκία, ΗΠΑ, Ολλανδία, Πολωνία, Αλβανία, Κύπρος, Ρωσία, Βέλγιο, Ελβετία, Σουηδία, Αυστρία, Τσεχία, Δανία, Ισπανία, Φινλανδία, Ουγγαρία, Ιρλανδία.
Τα μεγαλύτερα μερίδια για το 2016 κατέχουν οι αγορές της Γερμανίας (12,7%) και του Ην. Βασιλείου (11,7%), αν και φθίνουν σε σύγκριση με το 2012, και ακολουθούν η Βουλγαρία (10,2%), η ΠΓΔΜ (6,9%), η Ιταλία (5,6%), η Γαλλία (5,3%), η Σερβία (4,4%), η Ρουμανία (4,1%), η Τουρκία (3,6%) και οι ΗΠΑ με την Ολλανδία με 3,1% αντίστοιχα. Δηλαδή το top-10 των αγορών του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα αντιπροσωπεύουν το 70,7% των αφίξεων για το 2016. Επιμέρους, αξιοσημείωτη είναι η αύξηση του μεριδίου από τις αγορές της Βουλγαρίας (από 3,9% το 2012 σε 10,2% το 2016) και της Ρουμανίας (από 1,5% το 2012 σε 4,1% το 2016) και η μείωση από τις αγορές της ΠΓΔΜ (από 8,4% το 2012 σε 6,9% το 2016) και της Ρωσίας (από 5,6% το 2012 σε 2,4% το 2016).