To Σάββατο η Ρόδος υποδέχθηκε το πρώτο κρουαζιερόπλοιο της νέας χρονιάς. Το Viking Star έκανε ποδαρικό στο λιμάνι της Ρόδου, ανοίγοντας τη σεζόν για το θαλάσσιο τουρισμό που αναμένεται να συνεχίσει την ανοδική πορεία που διανύει στα τελευταία χρόνια.
Για τις προοπτικές της κρουαζιέρας και τις προκλήσεις που υπάρχουν, μιλά σε συνέντευξη του προς τη «δ» ο ναυτιλιακός πράκτορας κ. Παύλος Γεωργιάδης και σημειώνει ότι η Ρόδος πρέπει να «αξιοποιήσει» το θετικό momentum, προκειμένου να καθιερωθεί ως ένας βασικός σταθμός κρουαζιέρας. Δηλώνει ότι απαιτούνται συγκεκριμένη στόχευση και στρατηγική για την περαιτέρω ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού ενώ αναγκαία είναι και η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Παύλου Γεωργιάδη:
• Κύριε Γεωργιάδη, υποδεχθήκαμε το Σάββατο το πρώτο κρουαζιερόπλοιο της χρονιάς. Θα συνεχισθεί το 2024 η ανοδική πορεία της κρουαζιέρας;
To 2024 περιμένουμε 410 κατάπλους κρουαζιερόπλοιων, περίπου όσους είχαμε και πέρυσι… Η πορεία των προσεγγίσεων θα εξαρτηθεί βέβαια από τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή. Λόγω του πολέμου στο Ισραήλ, υπήρξαν κάποιες ακυρώσεις το 2023 αλλά και κάποιες προσθήκες. Η επαναφορά της σταθερότητας στην περιοχή, θα κρίνει την πορεία της σεζόν. Οι προοπτικές είναι θετικές, αρκεί να αποφευχθούν απρόοπτες εξελίξεις. Οφείλουμε επίσης να σημειώσουμε ότι οι πληρότητες των πλοίων αναμένονται υψηλότερες απ’ ό,τι τα προηγούμενα χρόνια. Το βασικό στοίχημα είναι να διατηρήσουμε τα περσινά μεγέθη, καθώς το 2023 ήταν για τη Ρόδο μας μία από τις καλύτερες χρονιές όσον αφορά στην κρουαζιέρα.
• Ποια είναι όμως τα οφέλη του νησιού από την κρουαζιέρα; Ποιό είναι το αποτύπωμα αυτής της ειδικής μορφής τουρισμού στην τοπική οικονομία;
Οι απόψεις διίστανται ως προς τα ποιοτικά οφέλη του τουρισμού κρουαζιέρας. Σε κάθε περίπτωση, οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι η συγκεκριμένη μορφή τουρισμού απευθύνεται σε «ποιοτικότερους» επισκέπτες. Αποτελεί κατά γενική ομολογία μία πιο ακριβή μορφή διακοπών. Ασφαλώς και αφήνουν οι επισκέπτες αυτοί κάποια χρήματα στην τοπική αγορά. Ενισχύουν βέβαια κυρίως την αγορά της πόλης, την Μεσαιωνική Πόλη όπου έχουν άμεση πρόσβαση και την Λίνδο που επισκέπτονται στο πλαίσιο εκδρομών. Είναι συγκεκριμένα τα σημεία ενδιαφέροντος που επισκέπτονται οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων.
Παρόλα αυτά, υπάρχει διεύρυνση των εκδρομών που ζητούν. Όλοι ψάχνουν εναλλακτικές εμπειρίες και όχι τις καθιερωμένες. Γι’ αυτό και έχουμε μπει στη διαδικασία να προτείνουμε κι εμείς μία σειρά από διαφορετικά προγράμματα εκδρομών και δραστηριότητες, όπως γευσιγνωσία, μαθήματα μαγειρικής, επισκέψεις σε ορεινά χωριά, ποδηλασία κλπ. Κατά κύριο λόγο οι επιβάτες μικρότερων και πολυτελών κρουαζιερόπλοιων είναι αυτοί οι οποίοι αναζητούν εναλλακτικές εμπειρίες.
• Έχει ανοίξει τελευταία η συζήτηση για την επαναλειτουργία του Home Port στη Ρόδο. Υπάρχει ουσιαστική προοπτική σε αυτό τον τομέα;
Υπάρχει μία καλή προοπτική, ώστε το λιμάνι της Ρόδου να λειτουργεί ως home port, δηλαδή ως σταθμός επιβίβασης και αποβίβασης κρουαζιέρας. Υπάρχουν κάποιες προγραμματισμένες προσεγγίσεις, είναι όμως λίγες στον αριθμό. Γενικότερα όμως, θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν μικρότερα σε μέγεθος πλοία λόγω των δυνατοτήτων και των υποδομών του λιμανιού μας. Είναι σύνθετο το θέμα. Θα πρέπει να υπολογίσουμε και τις δυνατότητες του αεροδρομίου να εξυπηρετήσει 2.500 και 3.000 επιβάτες από διάφορες χώρες των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων.
Είναι πιο δύσκολο να φτάσουν οι επιβάτες αυτοί στη Ρόδο, όπου το αεροδρόμιο εξυπηρετεί κυρίως επιβάτες των πτήσεων τσάρτερ ενώ οι πτήσεις εσωτερικού δεν είναι επαρκείς ώστε να μετακινηθεί ένας τόσο μεγάλος όγκος επιβατών. Παράλληλα, θα ήταν ενδεχομένως δύσκολο να δεχθούν να εξασφλαισθούν μία ή δύο διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία για τους εκατοντάδες επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων. Γι’ αυτό και θεωρώ πιο εφικτό να χρησιμοποιούν το λιμάνι της Ρόδου μικρότερα κρουαζιερόπλοια με μικρότερο αριθμό επιβατών.
• Ποιες είναι οι προοπτικές για το επάγγελμα του ναυτιλιακού πράκτορα στη Ρόδο;
Δυστυχώς τα ναυτιλιακά γραφεία στη Ρόδο έχουν συγκεκριμένο όγκο δουλειάς. Συνήθως, σε άλλα μέρη, το κύριο αντικείμενο των συναδέλφων αποτελεί η εμπορική ναυτιλία και όχι η κρουαζιέρα. Εμείς επικεντρωνόμαστε στην κρουαζιέρα αναγκαστικά. Γι΄ αυτό και στη Ρόδο οι ναυτιλιακοί πράκτορες παραμένουν λιγότεροι συγκριτικά με τους πράκτορες γενικού τουρισμού. Δεν μπορεί να απορροφηθεί εύκολα κάποιος νέος ναυτιλιακός πράκτορας από την τοπική μας αγορά.
• Ποιες είναι οι προκλήσεις γύρω από το θαλάσσιο τουρισμό και την κρουαζιέρα συγκεκριμένα;
Γενικότερα η Ελλάδα έχει μείνει πίσω σε επίπεδο λιμενικών υποδομών. Απαιτείται σχεδιασμός. Να αποφασίσουμε πώς θέλουμε να αξιοποιήσουμε τα λιμάνια μας και να εστιάσουμε την προσοχή μας εκεί, σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο. Όταν συμπίπτουν πολλά αντικείμενα μαζί, είναι μοιραίο να μειώνεται η ποιότητα. Στη Ρόδο συγκεκριμένα υπάρχουν μέρες, όπου επιβατηγά, φορτηγά πλοία, καταμαράν, ημερόπλοια/φέρι μποτ και κρουαζιερόπλοια «συναντώνται» στα λιμάνια την ίδια στιγμή. Και όταν όλα αυτά συμπίπτουν, είναι δύσκολο να εξυπηρετήσεις τις επιμέρους ανάγκες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Εάν δεν στοχεύσεις σε ένα συγκεκριμένο τομέα, είναι δύσκολο να προσφέρεις ένα υψηλότερο επίπεδο υπηρεσιών. Πρέπει να χαραχθεί μία στρατηγική για το πώς πρέπει να λειτουργήσει το κάθε λιμάνι και ποια είναι τα όριά του, ποιες είναι οι δυνατότητές του και ποια έργα υποδομών απαιτούνται.
• Κλείνοντας κύριε Γεωργιάδη, θα λέγατε ότι η Ρόδος κατάφερε να καθιερωθεί ως ένας βασικός σταθμός κρουαζιέρας;
Η κρουαζιέρα κάνει κύκλους. Υπάρχει μία σημαντική μεταβολή συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια. Στο παρελθόν, η Ρόδος έφθασε στο peak των προσεγγίσεων που λόγω της πανδημικής κρίσης, έκαναν βουτιά. Τα τελευταία χρόνια, οι αφίξεις κινούνται και πάλι ανοδικά.
Αν καταφέρουμε να διατηρήσουμε τα μεγέθη στα οποία έχουμε φτάσει εν μέσω των εντάσεων που επικρατούν γύρω μας, θα είναι ευχής έργο. ‘Ήμασταν αρκετά τυχεροί μέχρι στιγμής και το στοίχημα είναι να διατηρηθούμε στα ίδια υψηλά επίπεδα. Από τη στιγμή που μας ευνόησε η τύχη, θα πρέπει να φροντίσουμε να καθιερωθούμε ως σταθμός κρουαζιέρας. Αν δεν ενεργοποιηθούμε, αν δεν κάνουμε τίποτε, αν δεν κινηθούμε οργανωμένα με πρόγραμμα και συγκεκριμένη στοχοθεσία, μακροπρόθεσμα θα είμαστε χαμένοι.