Ειδήσεις

Νέες προκλήσεις στις αερομεταφορές-Από πανδημία σε πόλεμο και ενεργειακή κρίση

Αρκετός δρόμος μένει για την πλήρη ανάκτηση του χαμένου εδάφους στις αερομεταφορές, που πλέον μετά την πανδημία έχουν και το πολεμικό μέτωπο, αλλά και τις τιμές ενέργειας να τις απειλούν.

«Το κλείσιμο του εναέριου χώρου στην Ουκρανία έχει ακυρώσει τις πτήσεις αυτές και έχει αποσβέσει 10 εκατομμύρια μίλια από τις διεθνείς αερομεταφορές εμπορευμάτων. Οι αεροπορικές είναι υπεύθυνες για την αερομεταφορά του 20% των εμπορευμάτων. Προφανώς η κατάσταση είναι εξαιρετικά δύσκολη», ανέφερε στο CNBC ο Dylan Alperin, επικεφαλής της πλατφόρμας software για την εφοδιαστική αλυσίδα Keelvar,

Σύμφωνα, επίσης, με τον Judah Levine της Freightos Group, η απομάκρυνση των αεροπορικών ακόμα και εκτός του ρωσικού εναέριου χώρου σημαίνει μεγαλύτερες πτήσεις, οδηγώντας σε αύξηση του κόστους καυσίμων. Παράλληλα, σύμφωνα με τον Alperin «οι τιμές-ρεκόρ του πετρελαίου οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω, συνδυασμένες με τις επιμηκυμένες πτήσεις θα αυξήσουν τα κόστη σε υπέρογκα ποσά». Ο Levine υπογράμμισε πως ο δείκτης Freightos Air Index αερομεταφορών από την Κίνα προς την Ευρώπη κατέγραψε αύξηση της τάξης του 80% στα τέλη Φεβρουαρίου, φτάνοντας τα $11,36/κιλό, ενώ αρκετές αεροπορικές επιβάλλουν αύξηση της τιμής λόγω του αυξημένου κινδύνου των πτήσεων.

Επίσης η  εταιρεία ερευνών Forwardkeys εκτιμά ότι οι αεροπορικές κρατήσεις για χώρες που γειτνιάζουν με την εμπόλεμη ζώνη και για χώρες των Βαλκανίων παρουσιάζουν ήδη μια κάποια υστέρηση.

Για την ακρίβεια και σύμφωνα με την Forwardkeys Βουλγαρία, Κροατία, Εσθονία, Γεωργία, Ουγγαρία, Λετονία, Λιθουανία, Πολωνία, Σλοβακία, και Σλοβενία, είναι οι χώρες που επηρεάστηκαν περισσότερο αρχής γενομένης της σύγκρουσης, με τις αεροπορικές κρατήσεις να έχουν μειωθεί από 30% έως 50% την πρώτη εβδομάδα που ακολούθησε της εισβολής σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη.

Άνω του 50% έχουν επηρεαστεί φυσικά και οι αεροπορικές κρατήσεις σε Ουκρανία, Μολδαβία και Λευκορωσία, εξαιτίας των απαγορεύσεων πτήσεων αλλά και των προειδοποιήσεων ασφαλείας ενώ στο 49% εκτιμάται η υστέρηση στην περίπτωση της Ρωσίας.

Όσο για τις λοιπές ευρωπαϊκές χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, η μείωση των κρατήσεων κυμάνθηκε μεταξύ 10%-30% με εξαίρεση το Βέλγιο, την Ισλανδία και την Σερβία, όπου το ποσοστό της μείωσης των αεροπορικών εισιτηρίων ήταν μονοψήφιο.

Όπως ήταν αναμενόμενο η ενδοευρωπαϊκή εναέρια κυκλοφορία επηρεάστηκε περισσότερο εν συγκρίσει με τα υπερατλαντικά ταξίδια. Βάσει των στοιχείων της ForwardKeys η υστέρηση στις κρατήσεις πτήσεων των ΗΠΑ φτάνει στο 13%, 10% λιγότερο από την υστέρηση που υπολογίζεται ότι υπέστησαν μεσοσταθμικά οι κρατήσεις πτήσεων εντός Ευρώπης (23%).

Το ΔΑΑ

Tο πρώτο δίμηνο του έτους διακινήθηκαν από το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας “Ελευθέριος Βενιζέλος” 1,6 εκατ. επιβάτες. Αυτό αντικατοπτρίζει ένα ποσοστό 40,9% σε σχέση με την κίνηση 2019 καθώς τότε είχαν διακινηθεί 2,7 εκατ. επιβάτες.  Ειδικότερα, σε σχέση με το 2019, το πρώτο δίμηνο καταγράφηκε ανάκτηση στο 31,9% στους επιβάτες εσωτερικού (607 χιλιάδες) και 45,3% στους επιβάτες εξωτερικού (1 εκατ. επιβάτες).  Πάντως σε σχέση με το 2021 η εικόνα είναι καλύτερη καθώς υπήρξαν 1,15 εκατ. περισσότεροι επιβάτες.

Το Φεβρουάριο η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου ανέρχεται σε 835 χιλιάδες και εμφανίζεται μειωμένη κατά 37,1% σε σχέση με την κίνηση του Φεβρουαρίου 2019. Ειδικότερα, σε σύγκριση με το 2019, η κίνηση εσωτερικού ήταν μειωμένη κατά 27,5%, ενώ η διεθνής επιβατική κίνηση παρουσίασε μείωση κατά 41,9%.

Θετικό το πρώτο δίμηνο για τα ελληνικά αεροδρόμια

Θετικά είναι και τα στοιχεία για το σύνολο των αεροδρομίων της ΥΠΑ. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε, ο συνολικός αριθμός των διακινηθέντων επιβατών έφτασε τα 2,6 εκατομμύρια, παρουσιάζοντας άνοδο +261,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, όταν είχαν διακινηθεί 718.330 επιβάτες.  Όσον αφορά τις πτήσεις στα αεροδρόμια της χώρας, ανήλθαν στις 35.095, από τις οποίες 22.063 ήταν εσωτερικού και 13.032 εξωτερικού, παρουσιάζοντας άνοδο +75,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, όταν είχαν πραγματοποιηθεί 19.998 πτήσεις.  Σημαντικό στοιχείο της ανόδου των αεροδρομίων της χώρας είναι πως η ψαλίδα μεταξύ 2019 και 2022 σε επίπεδο κίνησης αεροσκαφών περιορίστηκε στο -15,3%. Αντίστοιχα η επιβατική κίνηση είναι στο -34%, αλλά με τάσεις περαιτέρω μείωσης.

Γιώργος Αλεξάκης

Πηγή: Reporter.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου