Τοπικές Ειδήσεις

Το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο – Λύκειο στο Βερολίνο με Erasmus+

Το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο Ρόδου συμμετείχε σε μια ιδιαίτερα σημαντική εκπαιδευτική κινητικότητα μαθημάτων και κατάρτισης στο πλαίσιο προγράμματος διαπίστευσης Erasmus+ με κωδικό σχεδίου 2024-1-EL01-KA121-SCH-000219813 και στο βραχυχρόνιο πρόγραμμα Erasmus+ με κωδικό σχεδίου 2023-1-EL01-KA122-SCH-000148439, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Βερολίνο από τις 3 έως τις 8 Φεβρουαρίου 2025.

Συμμετείχαν συνολικά 6 εκπαιδευτικοί και συγκεκριμένα ο Διευθυντής κ. Βασίλειος Χριστινάκης, η υποδιευθύντρια κα. Κωνσταντίνα Κωνσταντακοπούλου, η Θεολόγος  κα. Ευθυμία Κομπόλια, ο καθηγητής Πληροφορικής κ. Παναγιώτης Τσιαβός, η Φιλόλογος κα. Αικατερίνη  Κοντοπού και η Λογοθεραπεύτρια κα. Παναγιώτα Γεράση.

Το σεμινάριο, με τίτλο “Green classroom – An ecocentric approach towards sustainability” (Πράσινη τάξη – Μία οικοκεντρική προσέγγιση προς τη βιωσιμότητα), επικεντρώθηκε στην παρακολούθηση και την κατάρτιση των  μελών της αποστολής σε θέματα που αφορούν την προώθηση της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και της αειφορίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το πρόγραμμα διοργανώθηκε από τον οργανισμό MLFE, σε έναν σύγχρονο και δημιουργικό χώρο που ενθάρρυνε τη συνεργασία και την ανταλλαγή καλών πρακτικών μεταξύ των συμμετεχόντων/-ουσών εκπαιδευτικών και ειδικών επαγγελματιών από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες.

Το πρόγραμμα εισήγαγε τους/τις συμμετέχοντες/-ουσες σε πρακτικές βιώσιμης ανάπτυξης και αειφορίας. Μέσα από δραστηριότητες, όπως το επονομαζόμενο «Lava cross», ενισχύθηκε η συνεργασία και η ομαδικότητα, ενώ οι ενδιαφέρουσες δραστηριότητες συνεχίστηκαν με τα «Liberating Structures» και το «1-2-4-all», εστιάζοντας στην ανακάλυψη των 17 στόχων βιώσιμης ανάπτυξης.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα θέματα του σεμιναρίου ήταν η τακτική του nudging – μια μέθοδος ήπιας παρέμβασης που ενθαρρύνει την αλλαγή συμπεριφορών μέσω διακριτικών κινήτρων, χωρίς αυστηρούς κανόνες ή τιμωρίες.

Η εφαρμογή του nudging στην εκπαίδευση μπορεί να επηρεάσει θετικά τόσο τους μαθητές όσο και τους εκπαιδευτικούς, ενισχύοντας τη βιωσιμότητα και τη θετική συμπεριφορά. Μερικά παραδείγματα που προγραμματίζεται να εφαρμοστούν στο ΕΝΕΕΓΥΛ Ρόδου περιλαμβάνουν:

•   Οπτικά Ερεθίσματα για Ανακύκλωση: Χρησιμοποίηση κάδων με χρώματα και εικόνες που τραβούν την προσοχή, ώστε οι μαθητές να επιλέγουν πιο εύκολα τον σωστό κάδο.

•   Παιχνιδοποίηση (Gamification) της Περιβαλλοντικής Συνείδησης: Εισαγωγή ψηφιακών εφαρμογών ή πινάκων επιβράβευσης, όπου οι μαθητές κερδίζουν “πράσινα σημεία” για οικολογικές συμπεριφορές, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας στην τάξη.

•   Οικολογικές Συνήθειες μέσω Μικρών Παρεμβάσεων: Αντικατάσταση πλαστικών ποτηριών με επαναχρησιμοποιούμενα και τοποθέτηση υπενθυμίσεων δίπλα στους διακόπτες ρεύματος για την εξοικονόμηση ενέργειας.

Η εμπειρία του Βερολίνου δεν περιορίστηκε μόνο στη θεωρητική γνώση, αλλά και στην άμεση εφαρμογή και διάχυση των καλών πρακτικών στο σχολικό περιβάλλον. Συγκεκριμένα:

•   Οργάνωση βιωματικών εργαστήριών για εκπαιδευτικούς και μαθητές/-τριες, βασισμένα στις πρακτικές του nudging.

•   Δημιουργία ενός “πράσινου σχεδίου δράσης” για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης.

•   Ενίσχυση των Διεθνών Συνεργασιών μέσω Erasmus+, συνδέοντας το σχολείο με άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα που εφαρμόζουν παρόμοιες πρακτικές.

Το Βερολίνο αποτελεί πρότυπο πόλης με έντονη περιβαλλοντική συνείδηση, όπου η βιωσιμότητα δεν περιορίζεται σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά αποτελεί τρόπο ζωής. Κατά τη διάρκεια της παραμονής τους, οι συμμετέχοντες/ουσες παρατήρησαν τη συστηματική χρήση ποδηλάτων, τις «πράσινες» αστικές υποδομές και το αποδοτικό σύστημα ανακύκλωσης Pfand, όπου οι πολίτες επιστρέφουν πλαστικά και γυάλινα μπουκάλια σε ειδικά μηχανήματα και λαμβάνουν χρηματική επιστροφή.

Η ομάδα επισκέφθηκε πολιτιστικά και ιστορικά σημεία του Βερολίνου, όπως το Ράϊχσταγκ με τον γυάλινο θόλο που προάγει τη διαφάνεια και την αειφορία, το Νησί των Μουσείων και τον Καθεδρικό Ναό του Βερολίνου. Αυτές οι εμπειρίες συνέβαλαν στην κατανόηση της γερμανικής κουλτούρας και της ιστορικής συνέχειας, ενώ παράλληλα ενίσχυσαν την πολιτιστική ευαισθητοποίηση.

Το σεμινάριο αυτό αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία για την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, την ανταλλαγή απόψεων και τον πολιτισμικό εμπλουτισμό. Η επαφή με τον γερμανικό πολιτισμό ανέδειξε τη σημασία της βιωσιμότητας ως τρόπου ζωής και τη δύναμη του nudging στη διαμόρφωση θετικών συμπεριφορών.

Με την κατάλληλη προσαρμογή αυτών των πρακτικών, το ΕΝΕΕΓΥΛ Ρόδου φιλοδοξεί να γίνει πρότυπο περιβαλλοντικά υπεύθυνου σχολείου, προωθώντας θετικές αλλαγές τόσο στους μαθητές όσο και στην ευρύτερη σχολική κοινότητα.

Η παρούσα δημοσίευση πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος Erasmus+. Οποιαδήποτε πληροφορία ή απόψεις εκτίθενται σε αυτή την δημοσίευση είναι αποκλειστική ευθύνη του συγγραφέα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Εθνική Μονάδα Συντονισμού Erasmus+ ΙΚΥ ουδεμία ευθύνη φέρουν για την οποιαδήποτε χρήση και αναδημοσίευση των πληροφοριών του.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου