Η Δέσποινα Μιχαήλ έχει εργαστεί σε σχολεία στη Χαλκιδική, την Κρήτη, το Καστελλόριζο και την Πάτμο. Φέτος διδάσκει στην Τέλενδο, που είναι μια πρωτόγνωρη εμπειρία και μια μεγάλη πρόκληση για εκείνη. Η δασκάλα ταξιδεύει κάθε μέρα από την Κάλυμνο για να διδάξει τον Σάββα που πηγαίνει στη Δ’ τάξη του Δημοτικού και είναι ο μοναδικός μαθητής της!
Με καταγωγή από Σέρρες και Φλώρινα, αλλά γεννημένη και μεγαλωμένη στη Γερμανία, ήρθε στην Ελλάδα σε ηλικία 18 ετών για να σπουδάσει στο παιδαγωγικό τμήμα της Αλεξανδρούπολης. Μόλις ολοκλήρωσε τις σπουδές της ξεκίνησε να συμπληρώνει αιτήσεις και αφού ήρθε ο πρώτος διορισμός ξεκίνησε ένα μίνι tour στην Ελλάδα με έμφαση στα Δωδεκάνησα, με τον δρόμο να την βγάζει φέτος στην Κάλυμνο.
«Είχα επισκεφθεί μια φορά στο παρελθόν την Κάλυμνο, όχι όμως την Τέλενδο», δηλώνει στο makthes.gr και εξήγησε τους λόγους που την οδήγησαν στο να επιλέξει αυτό το μικρό νησί των Δωδεκανήσων: «Δεδομένου ότι είμαι παντρεμένη στην Πάτμο, ήθελα να διοριστώ σε ένα μέρος όπου θα έχω πρόσβαση στο σπίτι μου. Αφού δεν μπόρεσα να διοριστώ στη Δ’ Δωδεκανήσων, ήθελα να πιάσω τη Γ’ Δωδεκανήσων και κάπως έτσι βρέθηκα στην Κάλυμνο. Ήταν η καλύτερη επιλογή που θα μπορούσα να κάνω. Όταν, λοιπόν, πήγα στο νησί ρώτησαν από την υπηρεσία ποιος θα ήθελε να πάει στην Τέλενδο».
Ήταν εύκολη η απόφασή της;
«Η Τέλενδος θεωρείται δυσπρόσιτο μέρος, επομένως ως δασκάλα παίρνεις περισσότερα μόρια. Επίσης, σκέφτηκα ότι εφόσον θα είμαι ούτως ή άλλως μακριά από το σπίτι μου, θα ήταν μία μοναδική εμπειρία και θέλησα να τη ζήσω». Πρόκειται για ένα μικρό νησάκι, το οποίο έχει 25 μόνιμους κατοίκους το χειμώνα και κυρίως «ζει» το καλοκαίρι από τους τουρίστες που καταφθάνουν από τη γειτονική Κάλυμνο. Στην ουσία πρόκειται για ένα βραχώδες κομμάτι στεριάς στο νοτιοανατολικό άκρο του Αιγαίου Πελάγους, που για πολλούς αιώνες υπήρξε ενιαίο κομμάτι της Καλύμνου πριν αποκοπεί από το νησί εξαιτίας μιας μεγάλης σεισμικής δόνησης γύρω στον 6ο αιώνα μ.Χ.».
Η καθημερινή μετακίνηση
«Μέχρι τώρα οι καιρικές συνθήκες ήταν πολύ καλές και δεν υπήρξε κάποιο πρόβλημα στη μετάβασή μου. Όταν ο καιρός, όμως, είναι άσχημος, βγάζει απαγορευτικό. Μου έχουν πει ότι αυτό συμβαίνει κάποιες φορές τον χειμώνα». Το καθημερινό της πρόγραμμα περιλαμβάνει ξύπνημα νωρίς το πρωί και αναχώρηση στις 7:15 από τη χώρα της Καλύμνου για τις Μυρτιές, όπου παίρνει το καΐκι για να περάσει απέναντι στην Τέλενδο.
Ο μαθητής της
Στο νησάκι την περιμένει ο Σάββας, ο μοναδικός μαθητής του νησιού. Την περσινή χρονιά, ο μικρός παρακολούθησε κανονικά τα μαθήματά του μέχρι το Νοέμβριο στην Τέλενδο, αλλά από εκεί και μετά μετακόμισε στην Κάλυμνο και συνέχισε εκεί τη φοίτησή του. Ωστόσο, φέτος θέλησε να συνεχίσει στο νησί του, γιατί του έλειψε.
«Ο Σάββας είναι ο μοναδικός μαθητής που έχουμε και τον προσέχουμε», λέει η Δέσποινα Μιχαήλ και συμπληρώνει: «Είναι ένα πολύ καλό παιδί, ελεύθερο, που του αρέσει πάρα πολύ το ψάρεμα. Η ζωή του όλη είναι οι βάρκες. Πέρυσι ήταν στην Κάλυμνο, αλλά δεν του άρεσε καθόλου. Η Τέλενδος είναι η ζωή του». Όσο για το τι παίρνει η ίδια από τον μικρό Σάββα, η απάντησή της είναι συγκινητική: «Η αγάπη του για την Τέλενδο είναι τόσο μεγάλη, που είναι σαν να σου την μεταδίδει. Όλα του τα όνειρα είναι αυτό το μικρό νησί».
Η ιδιομορφία του μονοθέσιου σχολείου
Ακριβώς λόγω της ιδιομορφίας που φέρει ένα μονοθέσιο σχολείο, η δασκάλα της Τελένδου έχει προσαρμόσει τον τρόπο διδασκαλίας της: «Ο τρόπος διαχείρισης είναι διαφορετικός. Είναι δύσκολο και για μένα, αλλά και για εκείνον. Σε ένα μονοθέσιο σχολείο δεν είναι το παν η διδασκαλία, τα βιβλία και η ύλη, αλλά πάνω απ’ όλα να χτίσουμε μια σχέση όμορφη και μια σχέση εμπιστοσύνης, ώστε μέσα από αυτή να αγαπήσει τη μάθηση» σχολιάζει και εξηγεί πως «προσαρμόζω το μάθημα με διάφορα κόλπα, χρησιμοποιώντας για παράδειγμα κείμενα με βάρκες και ψάρια. Είναι σημαντικό να μάθει να ονειρεύεται. Είναι ένα κοινωνικό παιδί, που το ‘μειονέκτημά’ του είναι ότι δεν έχει άλλους φίλους για να παίξει. Έτσι καλούμαι πολλές φορές να παίξω εγώ μαζί του» και προσθέτει: «Ξέρει πολύ καλά ότι πρέπει να κάνει μάθημα όταν πρέπει να κάνουμε μάθημα στην τάξη, με αποτέλεσμα να είμαι και γω πιο αυστηρή, ενώ όταν μένει χρόνος κάνουμε διάφορες δράσεις και κατασκευές».
Πηγή: topontiki.gr