Χιλιάδες προϊόντα ευρείας κατανάλωσης – ίσως και περισσότεροι από 8.400 κωδικούς – πωλούνται από χθες φθηνότερα στα καταστήματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ λόγω της μείωσης του συντελεστή ΦΠΑ από 24% στο 13%, που αποτελεί μέρος των φοροελαφρύνσεων της κυβέρνησης για την στήριξη των νοικοκυριών.
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προχώρησαν σε μειώσεις στις τιμές των προϊόντων, λόγω αναπροσαρμογής του ΦΠΑ, κατά 8,9% σε 56 κατηγορίες προϊόντων στο ράφι, όπως προβλέπεται από τον νέο νόμο, προς όφελος των καταναλωτών και πελατών τους. Όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, ο κλάδος προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα προκειμένου να μειωθούν οι τιμές στα προϊόντα.
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, Γιάννης Πάππου δηλώνει ότι το μέτρο κινείται στη σωστή κατεύθυνση, επισημαίνει ωστόσο ότι η αγορά έχει ανάγκη από ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο και όχι από νομοσχέδια που αλλάζουν από τη μία στιγμή στην άλλη. Σημειώνει επίσης ότι δεν δόθηκε ο απαιτούμενος χρόνος στις επιχειρήσεις για να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.
Αναλυτικότερα, ο κ. Πάππου δήλωσε τα εξής: «Το μέτρο βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση. Όταν αυξήθηκε ο ΦΠΑ στα προϊόντα βασικής ανάγκης και ταυτόχρονα στην εστίαση, ήμασταν κάθετα αντίθετοι. Οι αντιρρήσεις μας είχαν να κάνουν με το γεγονός ότι η υπέρμετρη φορολόγηση θα μείωνε την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών με αποτέλεσμα τα νοικοκυριά να μπορούν να εξυπηρετούν μικρότερες ανάγκες.
Ο τρόπος και ο χρόνος που έγινε και το μικρό διάστημα που δόθηκε για να προσαρμόσουν οι επιχειρηματίες τα λογιστικά και μηχανογραφικά συστήματα και να προβούν στην αλλαγή των τιμών στα ράφια, δημιούργησε τεχνητά ζητήματα. Ένα κατάστημα δεν μπορεί να αλλάξει τιμές αυτόματα.
Επικοινωνώντας με ανθρώπους της αγοράς, διαπιστώνουμε ότι ξεκίνησαν τη μεταβολή των προϊόντων από το 24% στο 13% με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να βλέπει μεταβολή στις τιμές του ραφιού. Αυτού του είδους οι φορολογικές αποφάσεις πρέπει να παίρνονται πιο συντονισμένα, σωστά προγραμματισμένα ούτως ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει όλος ο μηχανισμός εύρυθμα. Να τονίσουμε για πολλοστή φορά ότι οι επιχειρηματίες και οι καταναλωτές επιθυμούν να λειτουργούν σε ένα σταθερό και λογικό φορολογικό περιβάλλον και ότι πρέπει επιτέλους να σταματήσει η βροχή φορολογικών νομοσχεδίων που αλλάζουν μέσα σε μία χρονιά, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η λειτουργία της αγοράς και τα φορολογικά αποτελέσματα να μην είναι τα αναμενόμενα».
Ποια προϊόντα αφορά
η μείωση του ΦΠΑ
Ο συνολικός αριθμός των κατηγοριών που επηρεάζονται από την αλλαγή των συντελεστών ΦΠΑ είναι 56. Από αυτές οι σημαντικότερες αφορούν κωδικούς προϊόντων ευρείας κατανάλωσης. Πρόκειται για τις εξής:
• ΑΛΙΕΥΜΑΤΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ (π.χ. αλίπαστα, ταραμά, ρέγγες, σολομό, καπνιστά σκέτα είτε σε λάδι, πέστροφα, βακαλάο υγράλατο είτε ξηράλατο)
• ΑΛΜΥΡΑ ΚΡΑΚΕΡΣ
• ΑΡΤΟΣΚΕΥΑΣΜΑΤΑ (αφορά σε 4 διαφορετικές κατηγορίες και περιλαμβάνει ψωμί τοστ, πίτες για σουβλάκι, φρυγανιές, παξιμάδια και κριτσίνια. Ισχύει επίσης για όλα τα προϊόντα που τοποθετούνται στη ζεστή γωνιά των χώρων πώλησης των σούπερ μάρκετ, φρέσκα & κατεψυγμένα ψωμιά, κρουασάν, κουλούρια Θεσσαλονίκης κ.α.)
• ΒΕΛΤΙΩΤΙΚΑ ΓΕΥΣΗΣ (αλάτι, ξύδι, λεμόνι, ζωμοί ψυγείου)
• ΓΛΥΚΑ (αφορά σε 3 διαφορετικές κατηγορίες οι οποίες περιλαμβάνουν μπισκότα, σοκολατοειδή, κουλουράκια, γλυκά κουταλιού, πραλίνες, φυστικοβούτυρο, χαλβάδες, ταχίνι, λουκούμια, παστέλια)
• ΓΛΥΚΑ SNACKS (κρουασάν, τσουρέκια, κέικ)
• ΓΛΥΚΑΝΤΙΚΑ
• ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ (εκτός νιφάδων βρώμης)
• ΕΠΙΔΟΡΠΙΑ – ΚΡΕΜΕΣ / ΓΛΥΚΙΣΜΑΤΑ ΨΥΓΕΙΟΥ (κρέμες, ρυζόγαλο, ζελέ, μουσταλευριά, γλυκά κ.α.)
• ΕΤΟΙΜΑ ΦΑΓΗΤΑ ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΑ
• ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΙΚΗ
• ΖΥΜΕΣ ΝΩΠΕΣ & ΚΑΤΕΨΥΓΜΕΝΕΣ
• ΚΑΤΕΨΥΓΜΕΝΕΣ ΠΑΤΑΤΕΣ
• ΚΑΦΕΔΕΣ – ΑΦΕΨΗΜΑΤΑ
• ΚΡΕΜΕΣ ΓΑΛΑΚΤΟΣ ΨΥΓΕΙΟΥ
• ΛΑΧΑΝΙΚΑ – ΚΗΠΕΥΤΙΚΑ
• ΜΑΓΕΙΡΙΚΑ ΛΙΠΗ
• ΜΑΓΕΙΡΙΚΑ ΣΚΕΥΑΣΜΑΤΑ (σούπες, ζωμοί, πουρές κ.α)
• ΜΑΡΓΑΡΙΝΕΣ
• ΜΑΡΜΕΛΑΔΕΣ
• ΜΠΑΧΑΡΙΚΑ
• ΞΗΡΟΙ ΚΑΡΠΟΙ – ΑΠΟΞΗΡΑΜΕΝΑ ΦΡΟΥΤΑ
• ΟΡΕΚΤΙΚΑ (ελιές, τουρσιά, έτοιμες σάλτσες ψυγείου, έτοιμες σαλάτες)
• ΠΑΓΩΤΑ
• ΡΟΦΗΜΑΤΑ
• ΣΠΟΡΕΛΑΙΑ
• ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΑ ΦΑΓΗΤΩΝ (μαγιονέζες, μουστάρδες, κέτσαπ, dressings, σάλτσες)
• ΤΟΜΑΤΟΠΡΟΪΟΝΤΑ
• ΤΣΙΧΛΕΣ-ΚΑΡΑΜΕΛΕΣ-ΖΑΧΑΡΩΔΗ
• ΧΥΜΟΙ ΦΡΟΥΤΩΝ ψυγείου και ραφιού
• ΨΑΡΙ – ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΜΑΤΑ ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΑ
• SNACKS ΠΑΤΑΤΑΣ, ΚΑΛΑΜΠΟΚΙΟΥ
Η τουριστική κίνηση
Σε ό,τι αφορά την τουριστική κίνηση και την ενίσχυση της ρευστότητας στην αγορά, ο κ. Πάππου σημειώνει τα εξής: «Η τουριστική κίνηση ξεκίνησε αρκετά καλά. Βεβαίως είναι νωρίς να κάνουμε μία αποτίμηση των αποτελεσμάτων. Θεωρούμε ότι στο τέλος Μαΐου θα μπορούμε να εξάγουμε τα πρώτα ασφαλή αποτελέσματα. Πάντως φαίνεται ότι οι προτιμήσεις των επισκεπτών της τουριστικής βιομηχανίας φέρνουν τη Ρόδο και τα Δωδεκάνησα για μία ακόμη φορά στις κορυφαίες προτιμήσεις τους».