Με την υπ’ αριθμ. 652/2022 απόφαση του Ζ’ Ποινικού Τμήματος του Αρείου Πάγου εγινε δεκτή εν μέρει η αναίρεση του Σύρου διακινητή M. T. του Α., που καταδικάστηκε από το Μικτό Ορκωτό Εφετείο Δωδεκανήσου σε ποινή κάθειρξης 340 ετών (εκτιτέα τα 25) για το πολύνεκρο ναυάγιο στο Φαρμακονήσι.
Σημειώνεται ότι είχε καταδικαστεί πρωτοδίκως σε ποινή κάθειρξης 748 ετών και 3 μηνών (εκτιτέα τα 25) και σε χρηματική ποινή 1.290.500 ευρώ.
Ο Αρειος Πάγος αναιρεί εν μέρει την απόφαση ως προς την απόρριψη ελαφρυντικών περίστασης άρθρου 84 παρ. 2 α΄, β΄ και δ΄ ΠΚ και παραπέμπει την υπόθεση ενώπιον του ίδιου δικαστηρίου με νέα σύνθεση για επανεξέταση.
Το Μικτό Ορκωτό Εφετείο τον έκρινε ένοχο μεταφοράς μεταναστών από κερδοσκοπία, πρόκλησης ναυαγίου που είχε ως συνέπεια τον θάνατο και τον κίνδυνο μεταφερομένων, για θανατηφόρα έκθεση και για παράνομη είσοδο στη χώρα, ενώ του αναγνωρίστηκε το ελαφρυντικό της καλής συμπεριφοράς μετά την πράξη που του αποδίδεται.
Σε ποινή κάθειρξης 640 ετών και 3 μηνών και σε χρηματική ποινή 1.290.500 ευρώ καταδικάστηκε ο Β. Η. του R. και σε ποινή κάθειρξης 384 ετών και 6 μηνών και σε χρηματική ποινή 798.000 ευρώ, ο A. E. S. του Β., συγκατηγορούμενοί του, που δεν παρέστησαν στην πρωτόδικη δίκη και δεν άσκησαν έφεση.
Οι κατηγορούμενοι μετέφεραν συγκεκριμένα από κοινού στη θαλάσσια περιοχή του Φαρμακονησίου την 13η Σεπτεμβρίου 2015 από την πόλη Didim της Τουρκίας, με ξύλινο σκάφος μήκους 25 μέτρων με την επωνυμία «Summer Breeze» τουλάχιστον 127 μετανάστες με καταγωγή από το Ιράκ και την Συρία, έναντι αμοιβής ύψους 1000 έως 2000 ευρώ για έκαστο εξ’ αυτών.
Οι κατηγορούμενοι φέρονται να προκάλεσαν την προσάραξη του σκάφους το οποίο εντοπίστηκε από δύτες της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών του Λιμενικού σε βραχώδη περιοχή ανατολικά του νησιού.
93 μετανάστες, οι οποίοι δεν ήταν εφοδιασμένοι με σωστικά μέσα έπεσαν στη θάλασσα για να διασωθούν από τις ελληνικές αρχές, ενώ επήλθε θάνατος 28 ανθρώπων και συγκεκριμένα 7 ανδρών, 9 γυναικών και 12 παιδιών.
Πνίγηκαν ακόμη 6 άτομα (ένας άνδρας, μια γυναίκα και 4 παιδιά) τα στοιχεία των οποίων δεν έχουν ακόμη ταυτοποιηθεί, ενώ αγνοούνται ακόμη 4 και συγκεκριμένα ένας άνδρας και 3 παιδιά.
Ο πρώτος κατηγορούμενος απολογούμενος αρνήθηκε ότι ήταν ο κυβερνήτης του σκάφους και ισχυρίστηκε ότι όταν αυτό έμεινε ακυβέρνητο, προσπάθησε να συνδράμει στην διακυβέρνησή του και συγκεκριμένα να επισκευάσει την μηχανή, πολλοί μεταφερόμενοι τον είδαν και θεώρησαν ότι ήταν ο κυβερνήτης.
Υποστήριξε ακόμη ότι είχε εργαστεί ως ψαράς και γνώριζε λίγα πράγματα από ναυσιπλοΐα.
Ως συνήγοροι υπεράσπισής του παρίστανται οι δικηγόροι κ.κ. Νίκος Καραβελάκης και Αχιλλέας Δασκαλάκης.