Σοβαρές ενστάσεις εκφράζονται στην αγορά τροφίμων για το πώς μπορούν να εφαρμοστούν στην πράξη τα μέτρα που ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Κώστας Σκρέκας, για την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας και την προστασία των καταναλωτών από κακές πρακτικές.
Κορυφαία στελέχη από τον κλάδο των Σούπερ Μάρκετ αναφέρουν πως υπάρχουν μέτρα τα οποία πράγματι ενθαρρύνουν καλές πρακτικές, όπως αυτά για τις πλημμυροπαθείς περιοχές της Θεσσαλίας και η επιβράβευση με ειδική σήμανση μέσα στο κατάστημα για μειώσεις τιμών πάνω από 5% σε προϊόντα. Ωστόσο, θεωρούν πως υπάρχουν και μέτρα που περισσότερο προκαλέσουν σύγχυση και δεν είναι βοηθητικά.
Για παράδειγμα αναφέρουν πως δεν είναι σαφές πώς θα εφαρμοστεί έλεγχος στους προμηθευτές και σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα μέσω της κοινοποίησης από τα σούπερμάρκετ (και όχι από τους ίδιους τους προμηθευτές) των τιμοκαταλόγων και των μεταβολών τους, προκειμένου -σύμφωνα με τις εξαγγελίες του κ. Σκρέκα- να εντοπίζονται τα προϊόντα στα οποία προωθούνται αυξήσεις και να επεμβαίνουν στοχευμένα τα συνεργεία της ΔΙΜΕΑ για ελέγχους.
Σημειώνεται πως οι τιμοκατάλογοι των σούπερμάρκετ περιέχουν εμπιστευτικές πληροφορίες στο πλαίσιο συμφωνιών που συνάπτουν οι προμηθευτές με τους λιανέμπορους. Ένας προμηθευτής μπορεί να διαπραγματεύεται με έναν τιμοκατάλογο χονδρικής με όλους τους πελάτες του αλλά κάνει άλλη συμφωνία για τα προϊόντα του π.χ. με τον Σκλαβενίτη, τον ΑΒ, το MyMarket κ.ο.κ., ανάλογα με τις επιπλέον παροχές που μπορεί να έχει στο ράφι, τους στόχους πωλήσεων σε ετήσια βάση, τις κοινές προωθητικές ενέργειες με την αλυσίδα και άλλες παραμέτρους που διαφοροποιούνται κατά περιόδους. Κι αυτό είναι μέρος του ελεύθερου ανταγωνισμού. Τίθενται λοιπόν ερωτήματα όπως: πώς θα κοινοποιηθούν οι τιμοκατάλογοι των προμηθευτών από τις αλυσίδες, οι οποίες για λόγους ανταγωνισμού δεν μοιράζονται στοιχεία των συμφωνιών τους, που μέχρι σήμερα ήταν εμπιστευτικά μεταξύ προμηθευτή και λιανέμπορου και γιατί δεν δημοσιοποιούνται οι τιμοκατάλογοι από τους ίδιους τους προμηθευτές αντί από τις αλυσίδες.
Σημειώνεται ότι με βάση τις εξαγγελίες υπόχρεες είναι όλες οι μεγάλες αλυσίδες σούπερμάρκετ, με ετήσιο κύκλο εργασιών πάνω από 90 εκατ. ευρώ, δηλαδή από τον Σκλαβενίτη, τον ΑΒ Βασιλόπουλο, τη Lidl, τη ΜΕΤΡΟ και τον Μασούτη μέχρι τον Γαλαξία, τον Κρητικό, τη MarketIn, τα Bazaar, τα σουπερμαρκετ SYN.KA που συνεργάζονται με τον Μασούτη και την αλυσίδα Χαλκιαδάκης στην Κρήτη που έχει ενταχθεί στον όμιλο Σκλαβενίτη, τα Discount Markt αλλά και την Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες που εξαγοράστηκε πέρυσι από την Κρητικός (με τις αλυσίδες Ελληνικά Μάρκετ, Πρόοδος Μάρκετ, Ήλιος Μάρκετ και Γρήγορα Καφέ – Παντοπωλεία).
Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς τα νέα μέτρα, εκτός των άλλων, επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις με γραφειοκρατικές διαδικασίες σε μια εποχή που δεν περισσεύουν ανθρώπινοι πόροι.
Στο πλαίσιο αυτό προωθείται διαβούλευση και προγραμματίζεται συνάντηση, πιθανότατα την επόμενη εβδομάδα, μεταξύ της ηγεσίας της Ένωσης Σούπερμάρκετ (ESE) και του υπουργού Ανάπτυξης, ώστε να εξειδικευτούν οι ανακοινώσεις και να γίνουν οι απαραίτητες διευκρινίσεις.
Ορισμένα στελέχη θεωρούν ότι στοχοποιείται ο κλάδος στο πλαίσιο μιας επικοινωνιακής κίνησης από την πλευρά της κυβέρνησης που δεν μετρά τον κίνδυνο από την μονιμοποίηση μερεμβάσεων που ξεκινούν ως προσωρινές.
Υπάρχει εξάλλου το προηγούμενο του πλαφόν στα περιθώρια κέρδους που χρονίζει με τις συνεχείς παρατάσεις αλλά και του “καλαθιού του νοικοκυριού”, το οποίο θεσμοθετήθηκε σε δεδομένη συγκυρία ως προληπτικό μέτρο για το πληθωριστικό σπιράλ αλλά έχει κλείσει ένα χρόνο. Υπενθυμίζεται ότι το ειδικό σήμα μπήκε στα ράφια των σούπερμάρκετ τον Δεκέμβριο του 2022 και τείνει να μονιμοποιηθεί.
Γιώργος Αλεξάκης
Πηγή: Reporter.gr