Η Αττάλεια, η οποία συγκεντρώνει το 30% των συνολικών διεθνών αφίξεων της Τουρκίας, διαθέτει πεζοπορικό μονοπάτι 500 χιλιομέτρων και 15 γήπεδα γκόλφ. Στα Κανάρια νησιά, στη Φουερτεβεντούρα, οι Ισπανοί δίνουν τη δυνατότητα διοργάνωσης meetings σε …ηφαίστεια. Πίσω στην Ελλάδα, οι Ελληνες ξενοδόχοι εξακολουθούν να ‘’παλεύουν’’ με την εποχικότητα και αναζητούν τρόπους για να επεκτείνουν το success story του ελληνικού τουρισμού όλη τη διάρκεια του έτους. Mάλιστα, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων ετοιμάζεται να πραγματοποιήσει μελέτη για την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού στην Ελλάδα, ξεκινώντας αρχικά από την Κρήτη και Δωδεκάνησα και θα ακολουθήσουν Αθήνα, Θεσσαλονίκη και η υπόλοιπη Ελλάδα.
Οι αναζητήσεις πάντως της Google για διακοπές στην Ελλάδα παραμένουν υψηλές καθόλη τη διάρκεια του έτους. Όπως ανέφερε χθές, κατά τη διάρκεια του 13ου ετήσιου, συνεδρίου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, το οποίο συνεχίζεται και σήμερα, η κ. Μαρία Φουντά, διευθύντρια marketing της Google Greece, μέσα σε μία μόνο ημέρα ο μέσος όρος για την αναζήτηση διακοπών στη χώρα μας μέσω της Google ξεπερνά το μισό εκατομμύριο και φθάνει τις 523 χιλιάδες αναζητήσεις, ενώ για την ενοικίαση π.χ. αυτοκινήτων ο αντίστοιχος μέσος όρος φθάνει τις 87 χιλιάδες αναζητήσεις σε ημερήσια βάση.
Εμφαση στο- ζωτικής σημασίας- κομμάτι των υποδομών, ζητεί ο κ. Philip Poile, Director Hotels Division του ομίλου Μinoan Group, που ως γνωστόν, προωθεί ήδη από τη δεκαετία του ’90 την επένδυση των 263 εκατ. ευρώ στο Κάβο Σίδερο της Κρήτης. “To κομμάτι των αεροπορικών συνδέσεων, η αναβάθμιση των υποδομών όσον αφορά το δίκτυο των μεταφορών, οι ολοκληρωμένες λειτουργίες μίας τουριστικής περιοχής (π.χ. ανοικτά καταστήματα, εστιατόρια κ.τ.λ.), το στοχευμένο marketing είναι τομείς όπου θα πρέπει να υπάρξει περαιτέρω βελτίωση προκειμένου να αυξηθούν περαιτέρω οι επισκέπτες της Ελλάδας. Για παράδειγμα πάνω από το 20% των Ευρωπαίων θα είναι πάνω από 65 το 2015: Αυτή η ηλικιακή ομάδα είναι η μόνη κατηγορία που, σύμφωνα με τις έρευνες, θα συνεχίζει να αναπτύσσεται στο κομμάτι του τουρισμού και κάνει διακοπές κατά 33% περισσότερο σε σύγκριση με άλλες ηλικιακές ομάδες.
Επίσης στο κομμάτι του marketing, η Ελλάδα μπορεί να ακολουθήσει παραδείγματα άλλων ανταγωνιστών της στη Μεσόγειο: Η Μάλτα και η Κύπρος έχουν επικεντρώσει τις δικές τους προωθητικές ενέργειες σε αγορές όπως η Μεγάλη Βρετανία, η Ισπανία στοχεύει εσχάτως στις αγορές της Ολλανδίας, του Βέλγιου και της Γερμανίας, ενώ η Τουρκία και ειδικά το Μπελέκ έχει επικεντρώσει στους παίκτες γκόλφ ανά τον κόσμο».
Ο κ. Poile βέβαια δεν παραλείπει να ασκήσει κριτική και στο θεσμικό πλαίσιο της Ελλάδας ως προς το κομμάτι της υποδοχής ξένων επενδυτών: «Είναι απογοητευτικά… αργές οι αδειοδοτικές διαδικασίες και το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα. Ναι μεν έχει βελτιωθεί σε σχέση με το παρελθόν, αλλά θέλει ακόμη δουλειά προκειμένου οι επενδυτές από το εξωτερικό να διευκολύνονται».
Για τα επιτυχημένα παραδείγματα άλλων ευρωπαϊκών προορισμών μίλησε ο κ. Μιχάλης Μαυρόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Tui Hellas (η οποία θα διακινήσει εφέτος πάνω από 2 εκατ. τουρίστες στην Ελλάδα), τονίζοντας παράλληλα ότι από τα πλέον σημαντικά στοιχεία για την άμβλυνση της εποχικότητας είναι η κυβερνητική στήριξη, είτε σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης, είτε σε επίπεδο περιφερειών: «Η Φουερτεβεντούρα στα Κανάρια νησιά είναι λίγο μεγαλύτερη από τη Ρόδο και έχει 1,7 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις με ιδιαίτερα ίση κατανομή αφίξεων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Τον Αύγουστο για παράδειγμα σημειώνεται μόλις το 10% των αφίξεων, έναντι του 21% που είναι το αντίστοιχο ποσοστό στο Ηράκλειο της Κρήτης. Το νησί διαθέτει τρία γήπεδα γκόλφ (από τα 20 γήπεδα που έχουν συνολικά τα Κανάρια νησιά), πραγματοποιεί διεθνές φεστιβάλ χαρταετού το Νοέμβριο και ποδηλατικό γύρο, επενδύει στο συνεδριακό τουρισμό, ενώ παρέχεται ακόμη και η δυνατότητα διοργάνωσης meetings σε …ηφαίστεια, ακόμη και χαράδρες!
Αντίστοιχα, η Αττάλεια της Τουρκίας, με έκταση όσο η Πελοπόννησος και παρόμοιο κλίμα με τη Ρόδο και την Κρήτη, συγκεντρώνει το 30% της συνολικής τουριστικής κίνησης της χώρας με 11,1 εκατ. διεθνείς αφίξεις σε ετήσια βάση. Στο επίκεντρο είναι το Μπέλεκ, το οποίο διαθέτει πάνω από 70- 80 μεγάλα, πολυτελή ξενοδοχεία και 15 οργανωμένα γήπεδα γκόλφ- το μεγαλύτερο αριθμό, ενδεχομένως, πανευρωπαϊκά. Η περιοχή προσελκύει και ιατρικό τουρισμό, διαθέτοντας 10 νοσοκομεία και 15 κλινικές, ενώ στοχεύει και σε άλλους τομείς, π.χ. τον εναλλακτικό τουρισμό με ένα πεζοπορικό μονοπάτι 500 χιλιομέτρων!
Στην Ελλάδα, το πρωταρχικό σημείο διαφοροποίησής μας, είναι ο πολιτισμός για την Ελλάδα κι εκεί θα πρέπει να εστιάσουμε. Επίσης, θα πρέπει να δημιουργήσουμε νέες υποδομές, τόσο σε επίπεδο μεταφορικού δικτύου, όσο και στα ξενοδοχεία, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα ολοκληρωμένου πακέτου υπηρεσιών και κατά τη διάρκεια του χειμώνα».
Την επιτυχημένη εφετινή εμπειρία της Hotelbrain, η οποία διαθέτει πλέον από 85 ξενοδοχεία στο δίκτυο που διαχειρίζεται εντός και εκτός Ελλάδας μετέφερε ο πρόεδρος και ιδρυτής της κ. Πάνος Παλαιολόγος.
Σημειωτέον ότι, όπως ανέφερε, από τα ξενοδοχεία αυτά, ποσοστό 90% είναι εποχικά, γεγονός το οποίο δημιουργεί συγκεκριμένες δυσκολίες. «Η Hotelbrain πέτυχε αύξηση των αφίξεων από τις 2.638 τον Οκτώβριο του 2013 στα 3.017 τον Οκτώβριο του 2014, την ίδια στιγμή που ένα ποσοστό 20% των μονάδων άνοιξε εφέτος από τον Απρίλιο, έναντι του 15% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό πέρυσι. Εφέτος τον Οκτώβριο παρέμεινε ανοικτό το 24% των ξενοδοχείων που βρίσκονται στην ‘’ομπρέλα’’ της Hotelbrain από 18% τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Επιπλέον, το 2013 από τα ξενοδοχεία της Hotelbrain οι μέρες λειτουργίες του Απριλίου ήταν 14 ενώ εφέτος αυξήθηκαν ο ίδιος αριθμός αυξήθηκε σε 20. Αύξηση των ημερών λειτουργίας έχει σημειωθεί και τον Οκτώβριο: Για τον Οκτώβριο του 2014 οι ημέρες λειτουργίας είναι 25, έναντι 17 του περυσινού Οκτωβρίου. Οπερ σημαίνει ότι εφέτος είμαι πολύ κοντά στην εξάμηνη λειτουργία- με 174 ημέρες λειτουργίας εφέτος από 165 πέρυσι.
Πώς καταφέραμε την άμβλυνση της εποχικότητας; Διαφοροποίηση στις τιμές αναλόγως των εποχών και των ημερών, προσφορές για κρατήσεις που γίνονται νωρίς, έμφαση στη γαστρονομία και τον αθλητισμό, επαφές με tour operators που δραστηριοποιούνται έντονα στο θρησκευτικό, τον ιατρικό τουρισμό κ.τ.λ., στόχευση σε νέες αγορές. Επιπλέον, δεν είναι σωστό να προβάλλεται η Ελλάδα ως συνολικός προορισμός, θα πρέπει ο κάθε προορισμός να προβάλλει τα διαφορετικά πλεονεκτήματά του και να μην στηρίζεται σε ένα συγκεκριμένο τουριστικό μοντέλο, ενώ πολύ σημαντική είναι η συνεργασία μεταξύ ξενοδόχων, φορέων του τουρισμού και των αεροπορικών εταιρειών για τη διαμόρφωση των πτήσεων», καταλήγει ο κ. Παλαιολόγος.
newmoney.gr