Αν πεις σε έναν Ροδίτη το όνομα της εταιρείας «Ιβίσκος», αμέσως θα πάει το μυαλό του στις σαλάτες! Ο κ. Γιάννης Παπασταματάκης, από τους πρωτεργάτες της εταιρείας με σήμα το πιο όμορφο και παραδοσιακό λουλούδι της Ρόδου, τον Ιβίσκο, μιλάει σήμερα στην «δημοκρατική» για την πορεία της εταιρείας, για τα σχέδια επέκτασής της, για τα προϊόντα, την αγορά αλλά και για τα κοινά, καθώς και ο ίδιος υπηρέτησε κάποτε την Τοπική Αυτοδιοίκηση από την θέση του αντιδημάρχου και του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου στον τέως Δήμο Αταβύρου!
Το ‘αφεντικό’ του «Ιβίσκος» δηλώνει πάντως ευθέως ότι οι άνθρωποι που διοικούν τον τόπο μας πρέπει και επιβάλλεται να προέρχονται από την αγορά γιατί ξέρουν πώς να λειτουργήσουν καλύτερα και αισιοδοξεί τόσο για τον κ. Αντώνη Καμπουράκη που θα είναι υποψήφιος Δήμαρχος Ρόδου, όσο και για τον περιφερειάρχη κ. Γιώργο Χατζημάρκο για τον οποίο δηλώνει εξαιρετικά ικανοποιημένος από την θητεία του.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Παπασταματάκη μιλήστε μας για την εταιρεία σας. Πώς ξεκίνησε το όλο εγχείρημα και πόσα χρόνια μετράει σήμερα;
Ο «Ιβίσκος» ξεκίνησε το 1982 με ιδρυτές τον Ηλία Παπασταματάκη και τον Δημήτρη Σωκράτη. Αρχικά ήταν Ο.Ε. ενώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει αλλάξει νομική μορφή και είναι πλέον Α.Ε. Προσωπικά είμαι το τρίτο άτομο της εταιρείας που απαρτίζει τον συνεταιρισμό και μπήκα πέντε χρόνια αργότερα, το 1988. Άρχισα, δηλαδή ως υπάλληλος και μετά συνέχισα ως συνέταιρος.
• Ο «Ιβίσκος» παράγει κάποια προϊόντα –τα περισσότερα γνωστά στο καταναλωτικό κοινό της Ρόδου. Θα ήθελα να μου τα αναφέρετε.
Η εταιρεία ξεκίνησε να παράγει σαλάτες: τζατζίκι, ταραμοσαλάτα, ρωσική σαλάτα και μελιτζανοσαλάτα και μαγιονέζα σε επαγγελματική μορφή για τα εστιατόρια. Κατόπιν, μπήκαμε και σε τυποποιημένη μορφή για τα σούπερ μάρκετ και μίνι μάρκετ και προσθέσαμε κωδικούς, παράγοντας μουστάρδα, κέτσαπ και επιδόρπια γιαουρτιού (για την αγορά food service). Με την πάροδο των χρόνων, είδαμε ότι πετύχαμε τους στόχους μας και πήγαμε πλέον στην εμπορία προϊόντων –παράλληλα με την παραγωγή της εταιρείας.
• Αυτό σημαίνει ότι υπήρξε δηλαδή υποστήριξη από την τοπική αγορά, τους επιχειρηματίες, τους χονδρέμπορους αλλά και τους καταναλωτές.
Κοιτάξτε, θεωρώ ότι πριν από 36 χρόνια που ιδρύθηκε η εταιρεία μας, υπήρξαν τεράστιες ευκαιρίες για κάποιους που πραγματικά ήθελαν να κάνουν κάτι σωστό και να δημιουργήσουν κάτι σε σωστές βάσεις. Η αρχή ήταν δύσκολη αλλά εμείς βγήκαμε με ένα πρωτοποριακό προϊόν –έτοιμη σαλάτα. Μέχρι τότε, οι κουζίνες στους χώρους εστίασης τα παρήγαγαν μόνες τους και δεν ήταν ένα τόσο διαδεδομένο προϊόν. Περιορίζονταν σε ένα τζατζίκι και μία ταραμοσαλάτα. Συνεχίζοντας, η αγορά αναζητούσε νέα προϊόντα κι εμείς ανταποκριθήκαμε στην ζήτηση να δώσουμε λύση.
• Χρησιμοποιείτε τοπικά προϊόντα για πρώτες ύλες;
Δυστυχώς οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούμε είναι πολύ λίγες. Αυτό, ξέρετε είναι ένα πρόβλημα για τις βιοτεχνίες και βιομηχανίες στις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας –εκτός Λεκανοπεδίου Αττικής- διότι η μεταφορά των πρώτων υλών είναι πολύ κοστοβόρα, και κυρίως όταν μιλάμε για νησιά.
• Υπάρχει λοιπόν ανταπόκριση από τους επιχειρηματίες, τους ανθρώπους της αγοράς, της εστίασης κ.λπ. Υπάρχει και η ανάλογη ανταπόκριση από τους καταναλωτές; Αναζητούν τα προϊόντα σας στο ράφι;
Εμείς είμαστε πάρα πολύ ευχαριστημένοι. Ως εταιρεία δεν έχουμε παράπονο. Ξεκινήσαμε με ένα… αγροτικό αυτοκίνητο στο οποίο είχαμε τοποθετήσει ένα λυόμενο ψυγείο και σήμερα απαριθμούμε 50 σύγχρονα αυτοκίνητα στον στόλο μας. Θα ήταν μεγάλη αχαριστία να πούμε ότι δεν μας προτιμούν. Κι εμείς όμως, από την δική μας πλευρά στεκόμαστε σωστά απέναντι στους επαγγελματίες –γιατί μόνον έτσι μπορείς να σταθείς στην αγορά- με ευθύνη, με σεβασμό και θεωρώ ότι πάμε καλά. Υπάρχει βέβαια ένα πρόβλημα, όσον αφορά την αγορά του σούπερ μάρκετ. Εκεί δυστυχώς, για εμάς και για όλες τις βιοτεχνίες της χώρας είναι πάρα πολύ δύσκολο να μπούμε. Μιλάμε για μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες έχουν τους δικούς τους κανόνες και είναι πολύ δύσκολο να συνεργαστούν με μικρές, περιφερειακές βιοτεχνίες. Θέλουν οι συνεργασίες τους να είναι συγκεντρωτικές με κωδικούς για όλα τα καταστήματα. Εμείς π.χ. αδυνατούμε να εξυπηρετήσουμε την Βόρεια Ελλάδα, την Πελοπόννησο. Γι αυτό και στις τοπικές αγορές υπάρχει πρόβλημα. Μην ξεχνάτε ότι ο καταναλωτής κατά 75% αγοράζει από αυτές τις αλυσίδες συνεπώς, εμείς χάνουμε αυτό το μεγάλο ποσοστό. Το ευτύχημα είναι ότι παίρνουμε τα μηνύματα από την αγορά, από τους ίδιους τους καταναλωτές. Πολλές φορές μας ρωτούν πήγαμε στο τάδε σούπερ μάρκετ και δεν βρήκαμε τα προϊόντα σας κ.λπ.
• Οι ντόπιοι επιχειρηματίες στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, σας προτιμούν;
Ναι, βεβαίως. Και όχι μόνον. Ο «Ιβίσκος» έχοντας και υποκατάστημα στο νησί της Κω, τροφοδοτεί και όλα τα νησιά στα Δωδεκάνησα. Π.χ. τροφοδοτούμε την Σύμη, την Κάρπαθο, κ.λπ. Αυτό χαροποιεί τους πελάτες μας, αφού τα προϊόντα μας πάνε προσεγμένα μέχρι και στο Καστελλόριζο. Γενικώς, ο πελάτης αναζητεί καλή λύση. Όταν του την δώσεις, σε προτιμάει!
• Ν’ αλλάξουμε θέμα. Θέλω να μιλήσουμε για τα κοινά. Υπηρετήσατε την Τοπική Αυτοδιοίκηση από την θέση του αντιδημάρχου και του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου στον τέως Δήμο Αταβύρου. Τι θα έπρεπε κατά την άποψή σας να αλλάξει στην Ρόδο; Τα πρόσωπα που υπηρετούν σε θέσεις αιρετές θα πρέπει να προέρχονται από τον χώρο της αγοράς;
Θα το ήθελα πάρα πολύ να γίνει έτσι. Ήμουν για 12 χρόνια στον τέως Δήμο Αταβύρου. Κουράστηκα πάρα πολύ αλλά δεν μετανιώνω! Ήταν ένα πολύ καλό σχολείο και θεωρώ ότι αφήσαμε και ένα καλό έργο σε αυτή την περιοχή. Για να σας απαντήσω, θεωρώ ότι οι άνθρωποι που μας διοικούν θα πρέπει να είναι αυτό που λέμε «άνθρωποι της αγοράς» και μόνον της αγοράς.
Και για να κάνω ένα σχόλιο για τους υποψήφιους θα σας πω το εξής: Όταν ο κ. Χατζημάρκος εκλέχθηκε περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, ήμουν λίγο διστακτικός όσον αφορά την πείρα του πάνω στην διοίκηση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, που είναι η δυσκολότερη στην Ελλάδα. Ωστόσο σήμερα… «ζωγραφίζει» κυριολεκτικά. Από την προσωπική μου εμπειρία και ως πρόεδρος στον ‘Ροδήλιο’ μπορώ να σας πω ότι ήταν ο μοναδικός που κατάλαβε ότι η τουριστική σεζόν μπορεί να επιμηκυνθεί με δράσεις, όπως οι αθλητικές διοργανώσεις. Έτσι ξεκινήσαμε τους διεθνείς ποδηλατικούς αγώνες. Ομολογώ ότι με βρήκε αμέσως σύμφωνο και αυτό δείχνει τον τρόπο που σκέφτεται. Βλέπετε, προέρχεται από την αγορά και έχει την εμπειρία. Τέτοιους ανθρώπους θέλει η αυτοδιοίκηση.
Για τον κ. Καμπουράκη, η γνώμη μου είναι ότι η υποψηφιότητά του, θα δώσει σαφώς ένα κύρος λόγω της προσωπικότητάς του και της πορείας του στην επιχειρηματικότητα και στον τουρισμό. Γιατί μην ξεχνάτε, το νησί ζει από τον τουρισμό –άμεσα και έμμεσα. Ένας τέτοιος άνθρωπος θα είναι σαφώς καλύτερος.
Ο Δήμαρχος της Ρόδου θα πρέπει να βλέπει ψηλά, μακριά και να είναι η κεφαλή με προσωπικότητα και ακτινοβολία. Δεν θέλουμε έναν δήμαρχο να τρέχει πίσω από τα έργα και τα κλαδέματα. Γι αυτό έχει τους αντιδημάρχους και τους υπηρεσιακούς του. Για μένα, ο Δήμαρχος Ρόδου θα πρέπει να ασχολείται με υψηλούς στόχους, για να πάρει την Ρόδο βήματα μπροστά. Να δώσει στο νησί μια άλλη διάσταση, άλλη προοπτική.
• Να επιστρέψουμε στα της αγοράς. Πώς βλέπετε να εξελίσσεται η κατάσταση με όλη αυτή την υπερ-φορολόγηση, το υπερβολικό μεταφορικό κόστος;
Νομίζω ότι τα δύσκολα είναι…. μπροστά! Θεωρεί ο κόσμος ότι τα δύσκολα πέρασαν. Δική μου εκτίμηση είναι ότι τα δύσκολα έπονται. Η φορολογία είναι τεράστια για τις επιχειρήσεις αλλά ακόμη και ο ίδιος ο ΦΠΑ είναι πλέον δυσβάστακτος. Ο κόσμος βλέπει απλά την τελική τιμή κι έτσι την αξιολογεί. Ωστόσο, εμείς που εκδίδουμε τιμολόγια… μας φοβίζει. Όταν κόβεις ένα τιμολόγιο και βλέπεις στο 24% τον ΦΠΑ, είναι κάτι το απίστευτο όταν το βλέπεις στην πράξη. Και καμία εταιρεία και επιχείρηση δεν κερδίζει το 24%. Εμείς που εισάγουμε προϊόντα από όλο τον κόσμο, μετά από τον μαραθώνιο για να φτάσουν εδώ δεν κερδίζω το 24%. Δυστυχώς αυτή την στιγμή το μεγάλο πρόβλημα στην αγορά είναι οι πληρωμές. Δεν δίνει κανείς πια πίστωση. Όλα είναι τοις μετρητοίς. Η Ελλάδα δεν εμπνέει πια ασφάλεια και οι εταιρείες θέλουν να εισπράττουν εκ των προτέρων. Καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό;
• Για να κλείσουμε ποια είναι τα επόμενα βήματα για την εταιρεία σας;
Ήδη είμαστε έτοιμοι για ένα μεγάλο έργο στο νησί της Κω. Περιμένουμε μόνον τις αδειοδοτήσεις για να ξεκινήσει το έργο. Θα είναι ένα εργοστάσιο τυποποίησης και επεξεργασίας ψαριών. Είναι σωστή η στροφή των παραγωγών στον πρωτογενή τομέα, αλλά το θέμα είναι ο τρόπος διάθεσης των προϊόντων σου. Τα Δωδεκάνησα, δυστυχώς είναι πολύ δύσκολος νομός με πολλά προβλήματα στις μεταφορές. Έχουμε το ακριβότερο μεταφορικό κόστος στην χώρα. Αυτό είναι δυσβάσταχτο για τα προϊόντα.