Σε τροχιά υλοποίησης έχει βάλει ο ΑΔΜΗΕ την δεύτερη φάση του διαγωνισμού για τα υποβρύχια καλωδιακά έργα των διασυνδέσεων σε Δωδεκάνησα και Βορειανατολικό Αιγαίο, ενώ παράλληλα σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκονται και οι τελευταίες έρευνες βυθού.
Ειδικότερα, η δεύτερη φάση που αφορά τη σύναψη συμφωνίας-πλαίσιο για τα καλωδιακά έργα εναλλασσόμενου ρεύματος 150 kV, προβλέπει ότι η ελληνική Fulgor, η γαλλική Nexans Norway A.S. και η ιταλική Prysmian Powerlink S.r.l. οι οποίες προκρίθηκαν κατά την πρώτη φάση, καλούνται τώρα να υποβάλουν την τελική οικονομική και τεχνική τους προσφορά.
Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1.717.000.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και η προβλεπόμενη διάρκεια της συμφωνίας – πλαίσιο ορίζεται στα 6 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης.
Στο μεταξύ, έως το τέλος του επόμενου μήνα, θα έχουν ολοκληρωθεί και οι έρευνες βυθού που απομένουν, δηλαδή στα Δωδεκάνησα το τμήμα Ρόδος – Κάρπαθος καθώς και οι οδεύσεις Λέσβος – Σκύρος, Λήμνος – Λέσβος, Λήμνος – Θράκη, Λέσβος – Χίος, Χίος – Σάμος, Σάμος – Κως της διασύνδεσης του ΒΑ Αιγαίου.
Με την ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα 6 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα. Θα αρθεί η ενεργειακή απομόνωση της Ρόδου (και εμμέσως της Χάλκης που συνδέεται με τη Ρόδο με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Καρπάθου (και της Κάσου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Σύμη, των Κω – Καλύμνου (και εμμέσως της Ψερίμου της Τελένδου, της Νισύρου, της Τήλου, της Λέρου, των Λειψών και του Γυαλιού), της Πάτμου και των Αρκιών (και του Μαραθίου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης).
Το σημείο διασύνδεσης με το ηπειρωτικό σύστημα θα είναι το ΚΥΤ Κορίνθου όπου θα κατασκευαστεί σταθμός μετατροπής του συνεχούς ρεύματος σε εναλλασσόμενο, στον οποίο θα καταλήγει το «κύριο» καλώδιο μεταφορικής ικανότητας 1000 MW που θα ξεκινά από τον σταθμό μετατροπής που θα κατασκευαστεί στην Κω.
Τα έργα πρόκειται να ολοκληρωθούν το 2029, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται στα 2,048 δις ευρώ.
Διασύνδεση ΒΑ Αιγαίου
Αντίστοιχα, με το σύστημα υποβρύχιων και χερσαίων καλωδίων που θα κατασκευαστούν, θα ενταχθούν στο διασυνδεδεμένο σύστημα -με σημείο διασύνδεσης το ΚΥΤ Νέας Σάντας στη Θράκη- 8 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα – της Λήμνου, του Άγιου Ευστρατίου, της Σκύρου, της Λέσβου, της Χίου (Ψαρών), της Σάμου (Φούρνων – Θύμαινας), της Ικαρίας και του Αγαθονησίου. Πιο συγκεκριμένα, το ΚΥΤ Νέας Σάντας θα διασυνδεθεί με τη Λήμνο, η Λήμνος με τη Λέσβο, η Λέσβος με την Χίο και την Σκύρο, η Σκύρος με το ΚΥΤ Αλιβερίου στην Εύβοια, η Χίος με τη Σάμο και η Σάμος με την Κω.
Ο προϋπολογισμός της διασύνδεσης των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου ανέρχεται στα 1,208 δισ. ευρώ, έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2030 και επί της ουσίας αποτελεί συνέχεια της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων.
Πηγή: ypodomes.com