Η Ελλάδα θέλει την κρουαζιέρα, αλλά δεν διαθέτει την κατάλληλη πολιτική για την ανάπτυξή της. Αυτό επισημάνθηκε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου της εταιρείας Luis Cruises, η οποία παρουσίασε την πολιτική της για το 2015, στηριζόμενη κατά κύριο λόγο όπως ειπώθηκε στις επιθυμίες των πελατών της για την ανακάλυψη, μεταξύ άλλων, νέων τρόπων διασκέδασης και νέων προορισμών.
Παράλληλα έγινε γνωστό πως από τη νέα σεζόν θα δρομολογηθεί το τρίτο πλοίο της εταιρείας που θα φέρει την επωνυμία Celestyal Odyssey.
Όπως ανέφερε, για μια ακόμη φορά, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Κυριάκος Αναστασιάδης στην Ελλάδα δεν υπάρχει ενιαίος φορέας διαχείρισης της κρουαζιέρας που να λαμβάνει τις βασικές αποφάσεις με αποτέλεσμα όσοι ασχολούνται με τον συγκεκριμένο κλάδο να έρχονται σε επαφή με εκπροσώπους 4 – 5 υπουργείων. Επανέλαβε επίσης την ανάγκη βελτίωσης των λιμενικών υποδομών καθώς οι υπάρχουσες δεν επαρκούν για την φιλοξενία μεγάλων πλοίων.
O κ. Αναστασιάδης είπε ότι αυτό που συζητάει εδώ και καιρό με τους εκπροσώπους των εταιρειών κρουαζιέρας στην Ευρώπη είναι ότι η Ελλάδα θα πρέπει να δώσει προτεραιότητα και να δημιουργήσει ένα πλάνο ανάπτυξης των λιμενικών υποδομών σε συγκεκριμένα νησιά που να μπορούν να εξυπηρετήσουν μεγάλα πλοία. «Αυτό που ζητάνε οι ξένες εταιρείες πολλές από τις οποίες θέλουν μάλιστα να έρθουν και να εγκατασταθούν στη χώρα μας προσφέροντας θέσεις εργασίας είναι σταθερό οικονομικό και νομικό πλαίσιο» δήλωσε.
«Δεν μπορεί στη χώρα αυτή κάθε λίγο και λιγάκι να αλλάζουν οι νόμοι και οι φορολογικές υποχρεώσεις ή να βγαίνει κάτι το απρόοπτο» συμπλήρωσε, προσθέτοντας ότι κάτι τέτοιο δημιουργεί αρνητική εικόνα για τον κλάδο, αλλά και γενικότερα για την οικονομία.
Απαντώντας σε ερώτηση για το ποιο λιμάνι της Αττικής θεωρεί κατάλληλο για κρουαζιερόπλοια είπε ότι ας αποφασιστεί να είναι ένα είτε είναι αυτό του Πειραιά, είτε στο Φάληρο, είτε κάπου αλλού και σημείωσε πως το λιμάνι του Πειραιά δεν τηρεί τις προδιαγραφές για κρουαζιερόπλοια, καθώς διαθέτει μόνο μια βασική είσοδο και τα συγκεκριμένα πλοία εισέρχονται ως τρίτα σε προτεραιότητα με πρώτα τα εμπορικά που έχουν προορισμό τις εγκαταστάσεις της Cosco και δεύτερα τα πλοία της ακτοπλοΐας.
Αυτό, σημειώθηκε, έχει ως αποτέλεσμα να αναπτύσσουν ταχύτητα κατά τη διάρκεια της νύχτας και έτσι να δένουν στο λιμάνι στις 5 τα ξημερώματα και να παρατηρείται συνωστισμός στα σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος όπως στην Ακρόπολη.
Επιπλέον λόγω του κακού προγραμματισμού παρατηρείται αντίστοιχη αυξημένη «κίνηση» σε λιμάνια δημοφιλών προορισμών όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη με αποτέλεσμα τα νησιά να «βουλιάζουν» ξαφνικά για ορισμένες ώρες της ημέρας από τουρίστες.
Ο κ. Αναστασιάδης σημείωσε ότι αυτό που λείπει από τον κλάδο της κρουαζιέρας, και δεν έχουν κάνει ως σήμερα οι περισσότερες λιμενικές αρχές, είναι ο προγραμματισμός ελλιμενισμού των κρουαζιερόπλοιων, το λεγόμενο «berth allocation». «Όταν δεν υπάρχει πρόγραμμα για ποιο πλοίο μπορεί να μπει και τι ώρα να δέσει στο συγκεκριμένο λιμάνι, αυτό δίνει ένα αρνητικό μήνυμα στους εκπροσώπους του κλάδου» τόνισε.
Πρόσθεσε επίσης: «Εμείς ως εταιρεία προτιμούμε να πάμε κάπου αλλού εκτός κέντρου. Δεν μας νοιάζει, αρκεί να υπάρξει αποτέλεσμα και ως εταιρεία έχουμε επιδείξει ενδιαφέρον για το λιμάνι του Λαυρίου καθώς οι αποστάσεις είναι μικρότερες για τα νησιά που επισκέπτονται τα πλοία μας, άρα υπάρχει οικονομικό κίνητρο αλλά είναι και καλύτερη η εξυπηρέτηση των επιβατών».
Για τον λόγο αυτό ζητήθηκε η συνδρομή των τοπικών Δήμων και των αρμοδίων υπηρεσιών έτσι ώστε να διαμορφωθεί ένα σχέδιο που θα περιλαμβάνει πόσα κρουαζιερόπλοια, ποιας χωρητικότητας και ποιες ημέρες – ώρες θα μπορούν να εξυπηρετηθούν όπως γίνεται στα λιμάνια της νότιας Γαλλίας.
Νέοι προορισμοί
Αναφορικά με το 2015 τα στελέχη της εταιρείας εμφανίστηκαν αισιόδοξα στηριζόμενοι στις κρατήσεις των γκρουπ σημειώνοντας πως στη νέα σεζόν οι πελάτες τους θα μπορούν να ανακαλύψουν νέους προορισμούς και να πάνε σε πανέμορφα νησιά που μέχρι πρόσφατα τα έβλεπαν απλά στο χάρτη ενώ έχουν σχεδιαστεί 64 θεματικές εκδηλώσεις στα πλοία για την ποπ και λαϊκή μουσική, την ιστορία, την ελληνική κουζίνα και ζαχαροπλαστική, το κρασί, τη μπύρα και το ούζο, τη μαστίχας, τις μουσικοχορευτικές με το Λύκειο των Ελληνίδων και την ομορφιά.
Όπως επισημάνθηκε κατά τη συνέντευξη Τύπου το 30% των επιβατών της εταιρείας προέρχεται από τη Β.Αμερική, το 22% από τη Λατινική Αμερική, το 8% από την Αυστραλία και το 21% από Ελλάδα και Τουρκία (13.000 Έλληνες και 10.000 Τούρκοι).
Σημειώθηκε ακόμη πως από το 1986 είναι η μοναδική εταιρεία κρουαζιέρας με βάση την Ελλάδα, ενώ διαθέτει πέντε κρουαζιερόπλοια εκ των οποίων τρία ξεκινούν από ελληνικά λιμάνια και δυο είναι ναυλωμένα στον τουριστικό όμιλο TUI Cruises.
Επίσης το 2014 οι επιβάτες του homeporting ήταν 117.361 παρουσιάζοντας αύξηση σε σχέση με το 2013 που ήταν 91.444 ενώ τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 32%. Επιπλέον έγιναν 575.069 επισκέψεις σε ελληνικά λιμάνια και 627 προσεγγίσεις.
Ακόμη τη φετινή τουριστική περίοδο μεταφέρθηκαν 117.361 επιβάτες εκ των οποίων 15.538 σε νέους προορισμούς, δημιουργήθηκαν επτά νέοι προορισμοί στην Ελλάδα (Ίος, Μήλος, Σάμος, Χίος, Σύρος, Σύμη, Κως), η πληρότητα τον Ιούλιο έφτασε το 80% και τον Αύγουστο το 100%. Παράλληλα σχεδιάστηκαν 10 νέοι προορισμοί στην Ελλάδα ( Ναύπλιο, Μονεμβασιά, Καλαμάτα, Κατάκολο, Ηγουμενίτσα, Κέρκυρα, Κεφαλλονιά, Πάτρα, Λήμνος, Μυτιλήνη). Οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων θα μπορούν και τη νέα σεζόν να επισκέπτονται και δημοφιλείς προορισμούς στα τουρκικά παράλια.
Σχετικά με τη συνεισφορά στην ελληνική οικονομία έφτασε τα 128 εκατ. ευρώ ετησίως εκ των οποίων 30 είναι άμεσα λειτουργικά έξοδα, 44 δαπάνες επιβατών (μ.ο. 200 ευρώ ανά επιβάτη homeporting) και 54 δαπάντες επιβατών σε συνδυασμό με διαμονή στην Ελλάδα 3-5 ημέρες (μ.ο. δαπανών 600 ευρώ). Επιπροσθέτως δόθηκαν 18 εκ. ευρώ σε επισκευές / αναβάθμιση. Στο σημείο αυτό ειπώθηκε πως η Louis Cruises συνεχίζει να εμπιστεύεται την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη στο Πέραμα για τα πλοία της.
Στόχος της εταιρείας η προσέλκυση κυρίως ευρωπαίων πολιτών που έχουν μια 35ήμερη, περίπου, άδεια και σε 2-3 ώρες βρίσκονται αεροπορικώς στη χώρα μας. Παράλληλα θεωρούν σημαντικούς πελάτες τους Αμερικανούς λέγοντας ωστόσο πως έρχονται στη γηραιά ήπειρο κάθε 10 χρόνια.
Σχετικά με την αγορά της Ασίας ειπώθηκε πως υπάρχει μεν ενδιαφέρον, αλλά θα πρέπει να γίνει στοχοποιημένα πχ σε μια αχανή χώρα όπως η Κίνα, ενώ υπάρχουν τουρίστες που ενδιαφέρονται για την κρουαζιέρα από χώρες όπως η Ταϊβάν, η Ταϊλάνδη, η Ινδία κ.α.
Ωστόσο, σημειώθηκε, ότι υπάρχει δυσχέρεια στη πρόσβαση προς τη χώρα μας λόγω έλλειψης απευθείας πτήσεων, αλλά και γραφειοκρατικών διαδικασιών με τη χορήγησης βίζας.
Ακόμη, παρουσιάστηκε το Πρόγραμμα Κοινωνικής Ευθύνης της εταιρείας που συνεχίζει τη στήριξη του ελληνικού πολιτισμού μέσω της χορηγίας του Λυκείου Ελληνίδων καθώς και τη φιλοξενία παιδιών από την Κιβωτό του Κόσμου. Παράλληλα, εμπλουτίζεται με ένα ετήσιο πρόγραμμα υποτροφιών για την προώθηση της τεχνογνωσίας της κρουαζιέρας στις ΑΕΝ Σύρου και αντίστοιχα στην ΑΕΝ Μηχανικών Χίου, καθώς και τη συνεργασία με το Μουσείο Ηρακλειδών για το «ταξίδι» γνώσης σε παιδιά της νησιωτικής Ελλάδας που δεν έχουν τη δυνατότητα, λόγω της απόστασης που τα χωρίζει από τη μητρόπολη, να το ακολουθήσουν.
To BHMA