Θέση στην αντιπαράθεση που σημειώθηκε μετά τις καταστροφικές συνέπειες της νεροποντής του περασμένου Νοεμβρίου σχετικά με την αρμοδιότητα για τον καθαρισμό και την αστυνόμευση ρεμάτων πήρε ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γ. Χατζημάρκος ταυτιζόμενος με τις θέσεις του προκατόχου του κ. Γιάννη Μαχαιρίδη.
Ο νομικός σύμβουλος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου κ. Νικόλαος Πέρρος, ταυτιζόμενος ουσιαστικά με όσα υποστηρίζει σε γνωμοδότησή του ο νομικός σύμβουλος του Δήμου Ρόδου κ. Θ. Παπαγεωργίου, είχε καταστήσει με γνωμοδότηση του σαφές ότι η ευθύνη ανήκει στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Όπως έγραψε η «δημοκρατική», μεταξύ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και του Δήμου Ρόδου, ενόψει και του γεγονότος ότι αιρετοί και υπηρεσιακοί παράγοντες και από τους δύο βαθμούς αυτοδιοίκησης, ελέγχονται για ποινικά κολάσιμες πράξεις, ξεκίνησε ένα απίστευτο παιχνίδι μετακύλισης ευθυνών.
Ο κ. Χατζημάρκος απέστειλε στους Δήμους της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου την ακόλουθη επιστολή:
«Θέμα: Αρμοδιότητα Καθαρισμού & Αστυνόμευσης Ρεμάτων, στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Σχετ.
1. Το με ΑΠ 1594/13-03-14 Έγγραφο, του Τμήματος Τ.Ε. και Η/Μ Έργων του Δήμου Μήλου.
2. Το με αρ. πρωτ. 3254/19-03-14 Έγγραφο, της Δ/νσής Τεχνικών Έργων του Δήμου Τήνου.
3. Το από 19-02-14 Πρακτικό, Απόφαση με αρ. 3, του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου.
4. Το με αρ. πρωτ. 73065/6275/21-08-2012 Έγγραφο, της Δ/νσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
5. Το με αρ. πρωτ. 26559/07-11-2013 Έγγραφο, της Δ/νσης Καθαριότητας Περιβάλλοντος και Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης.
6. Το με αρ. πρωτ. 47467/3-12-2013 Έγγραφο, του Τμήματος Γενικών Υποθέσεων της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Υττουργ. Εσωτερικών.
7. Το με αρ. πρωτ. 5246/16-09-2013 Έγγραφο, του Γενικού Γραμματέα της Πολιτικής Προστασίας (ΑΔΑ: ΒΛ90Ι-ΓΓΟ).
8. Η με αρ. πρωτ. 6878/10-9-14 Γνωμοδότηση, του Γ. Φιλιπάκου Νομικού Συμβούλου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
9. Το με αρ. πρωτ.6658/21-10-2014 Έγγραφο, της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, Δ/νσης Σχεδιασμού και Αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών (ΑΔΑ: 7ΧΑ4Ι-ΓΟ0).
Σε συνέχεια των παραπάνω σχετικών Εγγράφων και με αφορμή τα (1°) και (2°) σχετικά Έγγραφα, στα οποία γίνεται μνεία, «περί της Αρμοδιότητας Καθαρισμού και Αστυνόμευσης Ρεμάτων» -ιδιαίτερα μετά την γνωμοδότηση του κ. Πέρρου δικηγόρου, Νομικού Συμβούλου της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου- και την Απόφαση με αρ. 3.
Πρακτικό της 19ης-02-2014 του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου (σχετ, 3°), επανερχόμαστε, θέλοντας να αναφέρουμε τα εξής: Το θέμα αυτό έχει απασχολήσει κατ’ επανάληψη τις Υπηρεσίες της ΠΝΑ και υπάρχουν σχετικές Γνωμοδοτήσεις και Αλληλογραφία με τα αρμόδια Υπουργεία, που όμως δεν ελήφθησαν πιθανόν υπόψη τόσο κατά τη σχετική Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου της ΠΕΔ όσο και κατά τη λήψη στη συνέχεια της σχετικής Απόφασης της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου.
Άποψη τόσο της Υπηρεσίας μας όσο και των άλλων συναρμόδιων Υπηρεσιών της ΠΝΑ είναι ότι n Αρμοδιότητα του Καθαρισμού και της Αστυνόμευσης των Ρεμάτων, για όσους Δήμους ανήκουν στους «Ορεινούς – Μειονεκτικούς. ανήκει σε αυτούς όπως σαφώς ορίζεται από την ισχύουσα Νομοθεσία.
Κάνοντας μνεία στις σχετικές Ενέργειές μας, που στηρίχθηκαν στην ισχύουσα για το θέμα Νομοθεσία και Εγκυκλίους θα θέλαμε να σημειώσουμε τα πιο κάτω:
Η Περιφέρειά μας, δια της αρμόδιας Διεύθυνσης, της Τεχνικών Έργων Κυκλάδων, απέστειλε έγκαιρα από τον Αύγουστο του 2012 το (4°) σχετικό Έγγραφο της και ενημέρωνε όλους τους Δήμους των ΠΕ Κυκλάδων ότι:
«Σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν. 4071/2012 αντικαταστάθηκε το άρθρο 209 του Ν. 3852/2010, η αρμοδιότητα 2θ, περί καθορισμού και αστυνόμευσης ρεμάτων μεταβιβάζεται στο Δήμο σας από 11/4/2012, δεδομένου ότι ανήκε στην κατηγορία των ορεινών-μειονεκτικών δήμων. Η κατάταξή σας αυτή προέρχεται από την οδηγία 85/148/ΕΟΚ, και συγκεκριμένα από τον Πίνακα του άρθρο 3 της παραγράφου 3 της περίπτωσης 46.
Εάν παρ’ όλα αυτά θεωρήσετε ότι απαιτείται η συνδρομή της Περιφέρειας σε συγκεκριμένες περιπτώσεις είμαστε προφανώς στη διάθεσή σας».
Στη συνέχεια, με αφορμή το με ΑΠ 26559/07-11-2013 Έγγραφο της Δ/νσης Καθαριότητας Περιβάλλοντος και Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Σύραυ-Ερμούπολης, (σχετ.5°) με το οποίο διαβιβάστηκε στην ΠΝΑ, Αίτημα Δημότη για τον καθαρισμό Ρέματος «Παρακοπής- Περδίκι» εκδόθηκαν Γνωμοδοτήσεις τόσο της Νομικής Υπηρεσίας ΠΕ Κυκλάδων, όσο και του Γραφείου Νομικής Υποστήριξης του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, για το θέμα, με αντίθετο περιεχόμενο. Λόγω της ασυμφωνίας του περιεχομένου των Γνωμοδοτήσεων των δύο (2) Νομικών Συμβούλων, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης απέστειλε Ερώτημα προς το ΥΠΕΣ με κοινοποίηση στην ΚΕΔΕ για το θέμα «της Αρμοδιότητας τον Καθαρισμού και της Αστυνόμευσης Ρεμάτων στην Περιφέρειά μας».
Το τμήμα Γενικών Υποθέσεων της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εσωτερικών, στο σχετικό Ερώτημα του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, μεταξύ των άλλων αναφέρει «…εφόσον ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης συμπεριλαμβάνεται στους Ορεινούς Μειονεκτικούς δήμους έχουν εφαρμογή oι διατάξεις του άρθρου 4 του Ν. 4071/2012 ‘Ρυθμίσεις για την τοπική ανάπτυξη, την αυτοδιοίκηση και την αποκεντρωμένη διοίκηση. Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/50/ΕΚ (Α’85/11-4-2012) και συνεπώς η αρμοδιότητα καθαρισμού και αστυνόμευσης των ρεμάτων ασκείται σύμφωνα με την παρ. 29 του παραπάνω άρθρου, από τον Δήμο σας είτε αυτοτελώς, είτε σε συνεργασία με την οικεία Περιφέρεια» (σχετ. 6°).
Επιπλέον στο ΑΠ 5246/16-09-2013, έγγραφο Γενικού Γραμματέα πολιτικής προστασίας, περί Αντιμετώπισης κινδύνων από την εκδήλωση Πλημμυρικών φαινομένων» που έχει αποδέκτες όλους τους Φορείς της Χώρας (σχετ. 7°) στο Μέρος Δεύτερο, στην Ενότητα 2.1, στην 3η Παράγραφο, αναφέρεται:
«Σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν. 4071/2012 (ΦΕΚ 85/Α/2012),στους Ορεινούς-Μειονεκτικούς Δήμους έχει αποδοθεί η Αρμοδιότητα της Αστυνόμευσης και Καθαρισμού Ρεμάτων, την οποία ασκούν είτε αυτοτελώς, είτε σε συνεργασία με την οικεία Περιφέρεια»
Το προαναφερόμενο Νομικό πλαίσιο, επιβεβαιώνει και η με αρ. Πρωτ. 6878/10-09-2014 Γνωμοδότηση του Γ. Φιλιππάκου – Νομικού Συμβούλου της ΠΝΑ (σχετ. 8°) η οποία αναφέρει: «Η απάντηση επί του ζητήματος της αρμοδιότητας σε θέματα αστυνόμευσης και καθαρισμού ρεμάτων είναι ότι αυτή ανήκει στον Δήμο Ρόδου κατά την ρητή και ειδική πρόβλεψη περί Ορεινών και όχι περί Νησιωτικών γενικώς Δήμων κατά τα αναλυτικώς αναφερόμενα παραπάνω».
Τέλος με το με αρ. 6658/21-10-2014 Ένγραφο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας / Δ/νσης Σχεδιασμού και Αντιμετώπισης έκτακτων Αναγκών (σχετικό 9°} επιβεβαιώνεται – επισφραγίζεται η άποψη της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, δεδομένου ότι, στο Μέρος Δεύτερο, στην Ενότητα 2.1 (σελ, 4), στις παραγράφους 8 & ειδικότερα 9, αναφέρεται:
Διευκρινίζεται ότι, για τις περιπτώσεις Νησιωτικών Δήμων που ταυτόχρονα έχουν το χαρακτηριστικό της Ορεινότητας ή της Μειονεκτικότητας, ισχύουν οι προβλέψεις του άρθρου 209 του Ν.3852/2010, όπως αυτό αντικαταστάθηκε από το άρθρο 4 του Ν, 4071/2012, ως αυτοτελούς διάταξης η οποία καλύπτει Δήμους και με τα δύο χαρακτηριστικά (34021/16-9-2014 έγγραφο του ΥΠΕΣ). Δηλαδή οι νησιωτικοί και ορεινοί ή μειονεκτικοί Δήμοι έχουν την αρμοδιότητα αστυνόμευσης και καθαρισμού ρεμάτων, την οποία ασκούν είτε αυτοτελώς, είτε σε συνεργασία με την οικεία Περιφέρεια.
Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου
Γεώργιος Χατζημάρκος»
https://www.dimokratiki.gr/21-11-2014/simfona-gnomodotisis-astinomefsi-ton-rematon-aniki-stin-periferia/
Σχολιασμός Άρθρου
Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Σχολιασμός άρθρου
Υπενθύμιση:
Για την μερική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του παρακάτω παρεχόμενου συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο της Δημοκρατικής.