Στην επιβολή πειθαρχικού προστίμου σε βάρος των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Φιλανθρωπικού και Μορφωτικού Ιδρύματος Ουρανίας Κουσουρελάκη – Σεβαστοπούλου στην Κάρπαθο προχώρησε με απόφαση που εξέδωσε ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου κ. Π. Πολυχρονάκης.
Σύμφωνα με την απόφαση της επιβολής του προστίμου προηγήθηκαν οι από 5.12.2006, 7.2.2007 και 23.3.2009 Εκθέσεις Διαχειριστικού Ελέγχου που πραγματοποιήθηκαν από τη Δ/νση Οικονομικής Επιθεώρησης Πειραιά για τις αντίστοιχες περιόδους 1988-1998, 1999-2001 και 2002-2007.
Εκδόθηκε εξάλλου και το με αριθμ. 2/57180/ΔΕΕΕ/24.07.2017 έγγραφο της Δ/νσης Έκτακτων & Ειδικών Ελέγχων του Υπ. Οικονομικών με το οποίο επιβεβαιώνει την οριστικοποίηση των αποτελεσμάτων του Ελέγχου, όπως αυτά διατυπώθηκαν στην από 10.04.2017 Έκθεση Ελέγχου.
Με την απόφαση του Συντονιστή διατάσσεται:
-Η επιβολή διοικητικού προστίμου στα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος Ουρανίας Κουσουρελάκη – Σεβαστοπούλου της περιόδου 2008- 2013 συνολικού ποσού 10.000,00€, ισόποσα, για τις παρακάτω παραβάσεις, όπως αυτές διατυπώθηκαν στην από 10.04.2017 Έκθεση Ελέγχου της Δ/νσης Έκτακτων & Ειδικών Ελέγχων του Υπ. Οικονομικών και της οριστικοποίησης αυτών (αριθμ. 2/57180/ΔΕΕΕ/24.07.2017 έγγραφό της), για τις διαχειριστικές χρήσεις 2008-2013.
1) Εκπρόθεσμη υποβολή των ετήσιων προϋπολογισμών κατά την ελεγχόμενη περίοδο. Ο προϋπολογισμός καταρτίζεται και εγκρίνεται με σαφείς αποκλίσεις σε σχέση με τα πραγματοποιηθέντα στοιχεία του απολογισμού. Ειδικότερα από το οικονομικό έτος 2011 έως το τέλος της ελεγκτικής περιόδου παρατηρείται ποσοστό απόκλισης μεταξύ των προϋπολογισθέντων και πραγματοποιηθέντων εξόδων που ξεπερνά το 80%. Επιπροσθέτως, από τα ανακεφαλαιωτικά στοιχεία εσόδων – εξόδων των χρήσεων της ελεγκτικής περιόδου 2008-2013 προκύπτει με σαφήνεια ότι τα έσοδα βαίνουν μειούμενα με ποσοστό μείωσης από το 2008 έως το 2013 που αγγίζει το 93% ενώ τα έξοδα παρουσιάζουν δυσαναλόγου ποσοστού μείωση στο 42% για τα αντίστοιχα έτη αναφοράς. Αυτή η ανωτέρω μείωση των εσόδων του Ιδρύματος χωρίς αντίστοιχη αναπροσαρμογή στο σκέλος των εξόδων σε «ανεκτά» επίπεδα σε σχέση με τις οικονομικές δυνατότητες του Ιδρύματος είχε ως αποτέλεσμα τη δυσανάλογη μείωση του αποθεματικού και του σχετικού τραπεζικού υπολοίπου των λογαριασμών του Ιδρύματος.
2) Μη τήρηση των προϋπολογισθέντων ορίων ανά Κεφάλαιο και άρθρο Εξόδου, αποκλίσεις σε σχέση με τους απολογισμούς.
3) Εκτέλεση δαπανών οι οποίες εμπίπτουν στους γενικούς σκοπούς του ιδρύματος, χωρίς γι’ αυτές να τηρείται σχετικό Άρθρο στους εγκεκριμένους προϋπολογισμούς του.
4) Υπόλοιπο σε μετρητά στα χέρια του Διαχειριστή (Ταμία).
5) Μη τήρηση του Βιβλίου Ειδικών Σκοπών. Τα Βιβλία του Ιδρύματος δεν τηρούνται με τη δέουσα τάξη και επιμέλεια, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην κείμενη νομοθεσία.
6) Μη ορθή τήρηση ταμειακής διαχείρισης.
7) Δεν προκύπτει η λειτουργία μηχανισμού ελέγχου νομιμότητας από τη διοίκηση ως προς τις δαπάνες που διενεργούνται.
8) Μη ικανοποιητική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Ιδρύματος. Μη τήρηση κατά περίπτωση των διαδικασιών περί μίσθωσης ακινήτων, σύναψη εικοσαετούς μίσθωσης με τον ΦΜΟ «Απόλλων» χωρίς την έγκριση της εποπτεύουσας Αρχής, και χωρίς να επιβεβαιώνεται η είσπραξη του μισθώματος μέσω κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό του Ιδρύματος. Επιβάρυνση του Ιδρύματος με δαπάνες που δεν διασφαλίζουν τα συμφέροντα του Ιδρύματος. Κατά τα διαλαμβανόμενα στην Έκθεση Ελέγχου «Συνολικά προκύπτει ότι η εποπτεία, η πρόσβαση και ο έλεγχος των ακινήτων είναι δυσχερής για το ίδρυμα, επειδή το Διοικητικό Συμβούλιο δεν φαίνεται να διαθέτει την κατάλληλη τεχνογνωσία για την αξιοποίηση της περιουσίας. Επιπλέον θα ενίσχυε τη δημοσιότητα των στοιχείων των κενών διαμερισμάτων η δημιουργία διαδικτυακού τόπου του Ιδρύματος, όπου θα υπήρχαν αναρτημένες οι ανακοινώσεις για τα ακίνητα που θα μπορούσαν να μισθωθούν» Επίσης για την πλήρη και ουσιαστική αξιοποίηση των ακινήτων που διαθέτει το Ίδρυμα η Διοίκηση του θα μπορούσε με ενδεχόμενη αίτησή του να προσφύγει σύμφωνα με τις διατάξεις άρθρου 10 Ν. 4182/2013 σε αλλαγή κάποιου από τους σκοπούς, καθώς και την άρση τυχόν νομικών περιορισμών…».
9) Μη εκπλήρωση του ειδικού σκοπού κατ’ άρθρο 2§1 «Σκοπός» του Οργανισμού του Ιδρύματος και μη τήρηση των διαδικασιών, σύμφωνα με τις διατάξεις άρθρου 3§2 του Ν. 455/76 «Περί επωφελεστέρας αξιοποιήσεως ή διαθέσεως των υπέρ κοινωφελούς σκοπού καταλειφθέντων ή δωρηθέντων περιουσιακών στοιχείων, κατά το άρθρο 109 παρ. 2 του Συντάγματος», καθώς και τις διατάξεις άρθρου 10 Ν. 4182/2013.
10) Μη ικανοποιητική παρακολούθηση από τη Διοίκηση του Ιδρύματος της τήρησης της εναρμόνισης των σκοπών του ΦΜΟ Απόλλωνα με τους σκοπούς του Ιδρύματος, βάσει των άρθρων 2 και 6 της συστατικής πράξης του Ιδρύματος, για την επιχορήγηση του ΦΜΟ Απόλλων προς εξυπηρέτηση της λειτουργίας του και του σκοπού του.
11) Μη τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών για την εκτέλεση του σκοπού άρθρου 2§3 του Οργανισμού «Προικοδότηση νεανίδων».
12) Έλλειψη σαφώς καθορισμένου πλαισίου χορήγησης των οικονομικών βοηθημάτων, μη τήρηση δημοσιότητας στην πρόθεση του Δ.Σ. για την χορήγηση των εν λόγω βοηθημάτων, όπως περιγράφεται στον 4ο ειδικό σκοπό βάσει του άρθρου 2 του Οργανισμού του Ιδρύματος