«Οι μαρτυρίες μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων επισημαίνουν ότι πράγματι το φαινόμενο, όχι τόσο της βίας, αλλά του εκφοβισμού, της ψυχολογικής πίεσης, της απομόνωσης παιδιών που έχουν κάποια αδυναμία ή διαφορετικότητα είναι υπαρκτό».
Aυτό δηλώνει σε συνέντευξή του στη «δ», ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος δια βιου μάθησης κ. Άγγελος Ανανίας με αφορμή την καμπάνια που θα διεξάγει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου σε συνεργασία με τις διευθύνσεις εκπαίδευσης για να καταπολεμηθεί όσο είναι δυνατό το φαινόμενο της βίας στα σχολεία.
«Η παραδοχή της ύπαρξης του προβλήματος είναι το πρώτο βήμα για τη λύση του… Όσοι αντιλαμβάνονται ότι κάτι τέτοιο συμβαίνει πρέπει να τολμούν να μιλούν. Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς πρέπει να μάθουν να ακούν», δηλώνει ο κ. Ανανίας.
Όπως τονίζει ο κ. Ανανίας η ένταση του φαινομένου διαφέρει από σχολείο σε σχολείο.
«Η ένταση του φαινομένου διαφέρει στα σχολεία μας αλλά αυτό δεν εξαρτάται από τη γεωγραφία. Από ό,τι φαίνεται εξαρτάται από το μέγεθος και την ενδεχόμενη διαφορετικότητα στον πληθυσμό των μαθητών», τονίζει ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος δια βίου μάθησης.
Ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος υπογραμμίζει ότι η Περιφέρεια δεν μπορεί και δεν επιθυμεί να υποκαταστήσει τις δομές της εκπαίδευσης.
«Αντίθετα η Περιφέρεια θα συμπορευθεί με αυτές και θα τις υποστηρίξει με σθένος ώστε να γίνουν αποτελεσματικές. Παράλληλα, με το δικό μας πρόγραμμα, που έχει ως κύριο άξονα την αύξηση της πρόσβασης στη γνώση και στην αναβάθμιση δεξιοτήτων των κατοίκων των απομακρυσμένων νησιών μας, είμαστε ανοικτοί στην κοινωνία», τονίζει ο κ. Ανανίας.
Η συνέντευξη του κ. Άγγελου Ανανία, αναλυτικά:
• Ποιές πρωτοβουλίες θα αναλάβει η Περιφέρεια για την αντιμετώπιση της βίας στα σχολεία;
Η σύμπραξη της Περιφέρειας με φορείς της εκπαίδευσης που έχουν διάθεση να προσφέρουν πέρα από τις τυπικές υποχρεώσεις τους έχει αρχίσει, όπως γνωρίζετε, πολύ πριν τα τελευταία θλιβερά γεγονότα. Ήδη συνδιοργανώνουμε με το 2ο Γενικό Λύκειο Ρόδου (Καζούλλειο) το μαθητικό φεστιβάλ: «Σχολείο και Φόβος δεν έχουν… χημεία», που έχει έναρξη την Κυριακή 22 Μαρτίου στις 5:30 το απόγευμα στην κεντρική αίθουσα του σχολείου.
Σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εντείνουμε την εκστρατεία κατά του σχολικού εκφοβισμού. Το μεγαλύτερο βάρος θα δοθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αφού εκεί θα είναι ευκολότερο να πλησιάσουμε τους ενδιαφερόμενους, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Τα μηνύματα δημιουργούνται με τη συνεργασία των παιδιών για να επιτύχουμε την ευαισθητοποίησή τους και για να έχουν την αμεσότητα που απαιτείται.
Στη συνέχεια διοργανώνουμε ημερίδες για τους εκπαιδευτικούς στα μεγαλύτερα νησιά μας, όπου ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί με εμπειρία στο φαινόμενο θα μας βοηθήσουν να το αντιληφθούμε, να δούμε τις προεκτάσεις του και να το αντιμετωπίσουμε με τον καλύτερο τρόπο.
• Εκτιμάτε πως το φαινόμενο της βίας στις τάξεις των μαθητών έχει πάρει διαστάσεις και στα σχολεία που λειτουργούν σε Δωδεκάνησα και Κυκλάδες; Σε ποια νησιά είναι πιο έντονο το φαινόμενο;
Οι μαρτυρίες μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων επισημαίνουν ότι πράγματι το φαινόμενο, όχι τόσο της βίας, αλλά του εκφοβισμού, της ψυχολογικής πίεσης, της απομόνωσης παιδιών που έχουν κάποια αδυναμία ή διαφορετικότητα, είναι υπαρκτό. Η παραδοχή της ύπαρξης του προβλήματος είναι το πρώτο βήμα για τη λύση του… Όσοι αντιλαμβάνονται ότι κάτι τέτοιο συμβαίνει πρέπει να τολμούν να μιλούν. Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς πρέπει να μάθουν να ακούν.
Η ένταση του φαινομένου διαφέρει στα σχολεία μας αλλά αυτό δεν εξαρτάται από τη γεωγραφία. Από ό,τι φαίνεται εξαρτάται από το μέγεθος και την ενδεχόμενη διαφορετικότητα στον πληθυσμό των μαθητών.
Τα σχολεία που έχουν μεγάλο πλήθος παιδιών είναι δυσκολότερο να επιτηρηθούν. Ο εκπαιδευτικός μέσα στο πλαίσιο της σύγχρονης ψυχολογίας έχει πολύ δύσκολο έργο αφού δε μπορεί να επιβληθεί με αυστηρότητα. Έτσι η άμεση επαφή και η προσωπική σχέση που μπορεί ευκολότερα να αναπτυχθεί ανάμεσα σε μικρότερο πλήθος ατόμων είναι πολύ ωφέλιμες για το έργο του.
Επίσης η διαφορετικότητα σε όλες τις μορφές της είναι αιτία έναρξης αντιπαραθέσεων. Είναι λοιπόν σημαντικό να αναδεικνύεται σε μια κοινωνία, αν θέλει να λέγεται σύγχρονη, ότι πράγματι δε μπορούμε να είμαστε όλοι ίδιοι. Το ό,τι είμαστε όμως διαφορετικοί δεν κάνει κανέναν αυτόματα ανώτερο ή κατώτερο από τον άλλο.
• Με αφορμή την προσφορά συστημάτων εκπαιδευτικής ρομποτικής ποιες άλλες δράσεις καινοτόμες θα υλοποιηθούν με μέριμνα της Περιφέρειας;
Προσπαθούμε οι δράσεις που γίνονται στην εκπαίδευση να καλύπτουν όσο γίνεται περισσότερα πεδία. Η αρχή έγινε με τον μαθητικό διαγωνισμό ζωγραφικής. Θα έχουμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε τα έργα των παιδιών σε έκθεση που θα γίνει στο «Νεστορίδειο Μέλαθρον» την επόμενη εβδομάδα.
Σε συνεργασία με τον αντιπεριφερειάρχη κ. Γιάννη Φλεβάρη και την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, διοργανώνουμε το διαγωνισμό συγγραφής μαθητικού παραμυθιού που έχει θέμα «Οι μικροί νησιώτες/μικρές νησιώτισσες, η δύναμη της φύσης, η ενέργεια και το περιβάλλον». Απευθύνεται σε μαθητές της πέμπτης και της έκτης τάξης των δημοτικών σχολείων οι οποίοι καλούνται να γράψουν ένα παραμύθι που θα ενισχύει την οικολογική τους συνείδηση. Το καλύτερο παραμύθι θα μετατραπεί με ευθύνη και έξοδα της Περιφέρειας σε βιβλίο.
Τα προγράμματα ρομποτικής γίνονται σε όλα τα σχολεία μας που έχουν εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς σε συνεργασία με τα Εργαστηριακά Κέντρα Ρόδου και Σύρου και ενισχύονται από την περιφερειακή αρχή με το πλέον σύγχρονο και κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό. Τον Μάιο θα διοργανωθεί ο περιφερειακός διαγωνισμός, όπου θα επιλεγούν τα έργα των μαθητών που θα μας εκπροσωπήσουν σε πανελλήνιο επίπεδο.
Οι επόμενες δράσεις που έχουν προγραμματιστεί αφορούν πάλι συνεργασίες κάτι που αποδεικνύει ότι η Παιδεία είναι υπόθεση όλων μας. Μετά από πρόταση του αντιπεριφερειάρχη κ. Ηλία Ζωγραφίδη και σε συνεννόηση με τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, θα επισκεφτούμε τα σχολεία με τον σύλλογο αιμοδοτών σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της ιδέας και της πρακτικής της εθελοντικής αιμοδοσίας.
Επίσης με τον περιφερειακό σύμβουλο κ. Κάλλιστο Διακογεωργίου, που είναι υπεύθυνος για θέματα οδικής ασφάλειας, διοργανώνουμε προσπάθεια ενημέρωσης που θα φτάσει στα σχολεία στις 2 Απριλίου, αφού η οδική συμπεριφορά είναι πρωτίστως θέμα παιδείας.
Τα προγράμματα Επαγγελματικού Προσανατολισμού που γίνονται από τα Κέντρα Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού Δωδεκανήσου και Κυκλάδων και ενισχύονται από την Περιφέρεια θα συνεχιστούν. Επόμενοι σταθμοί μας είναι η Μήλος, η Σίκινος, η Νίσυρος και το Καστελλόριζο.
• Με ποιο τρόπο σκέπτεστε να μεταφέρετε γνώσεις και σε νησιά απομακρυσμένα; Με αφορμή την έναρξη των πανελλαδικών εξετάσεων το Μάιο, ποιοι είναι οι σχεδιασμοί για την ενισχυτική διδασκαλία;
Παρόλο που η ενισχυτική διδασκαλία γίνεται με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας μέσω της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εμείς προσπαθούμε να καλύπτουμε όποια ανάγκη διαπιστώνουμε ότι υπάρχει. Για το σκοπό αυτό σε συνεργασία με το Κ.Ε.Κ. «Γ Γεννηματάς» έχουμε διαμορφώσει ειδικά μια αίθουσα για τηλεκπαίδευση. Από εκεί, με εθελοντική προσφορά της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών και την τεχνική στήριξη του ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ρόδου, γίνονται μαθήματα σε μαθητές που κατοικούν σε απομακρυσμένα νησιά.
• Μπορεί να προσφέρει γνώσεις η Περιφέρεια και σε παιδιά ομογενών στο εξωτερικό;
Είναι κάτι που σχεδιάζουμε να κάνουμε στο μέλλον. Το προγραμματίζουμε όμως για το επόμενο ημερολογιακό έτος, αφού θέλουμε αρχικά να σταθεροποιηθούν οι δράσεις που έχουμε ήδη ξεκινήσει και να επεκταθούν ομαλά και οριζόντια σε όλα τα νησιά της Περιφέρειας.
• Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σας που θα τεθούν σε εφαρμογή άμεσα και τι σχεδιάζετε για το νέο διδακτικό έτος για τους τομείς που σας έχουν ανατεθεί;
Ο προσανατολισμός μας είναι σαφής. Η Περιφέρεια δεν μπορεί και δεν επιθυμεί να υποκαταστήσει τις δομές της εκπαίδευσης. Αντίθετα θα συμπορευθεί με αυτές και θα τις υποστηρίξει με σθένος, ώστε να γίνουν αποτελεσματικές. Παράλληλα, με το δικό μας πρόγραμμα που έχει κύριο άξονα την αύξηση της πρόσβασης στη γνώση και στην αναβάθμιση δεξιοτήτων, των κατοίκων των απομακρυσμένων νησιών μας και για το οποίο θα έχετε νεότερα με τη λήξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, είμαστε ανοικτοί στην κοινωνία. Αξιολογούμε τις δράσεις όλων των φορέων: Σχολείων, ΚΕ.ΣΥ.Π., Πανεπιστήμιο Αιγαίου και άλλων. Επιλέγουμε από αυτές και συνδιοργανώνουμε όλες όσες είναι ωφέλιμες και μπορούν να επεκταθούν στο σύνολο των νησιών μας.
Είναι θετικό που αναδεικνύεται το θέμα του εκφοβισμού στα σχολεία γιατί μόνο έτσι θα κοινητοποιηθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς για να το αντιμετωπίσουν.
Είναι θετικό που αναδεικνύεται το θέμα του εκφοβισμού στα σχολεία γιατί μόνο έτσι θα κοινητοποιηθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς για να το αντιμετωπίσουν.