Στον «πόλεμο» κατά του κορωνοϊού μετέχουν και οι ιδιοκτήτες φροντιστηρίων στη Ρόδο, που έχουν αλλάξει κυριολεκτικά τα προγράμματά τους, συμμορφούμενοι προς τις επιταγές του υπουργείου και εφαρμόζοντας, φυσικά, τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση.
Στην «δημοκρατική» μίλησαν ο γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φροντιστών κ. Χρήστος Μπάρδος και ο πρόεδρος Φροντιστών Δωδεκανήσου κ. Θανάσης Βυρίνης, για την εξ αποστάσεως διδασκαλία η οποία είναι μια μέθοδος που κατακτά όλο και περισσότερους εκπαιδευόμενους ανά τον κόσμο:
«Μια πανδημία φέρνει τα πάνω κάτω. Οι γιατροί και το νοσηλευτικό προσωπικό γίνονται ήρωες και χειροκροτούνται…
Οι καθαρίστριες, οι υπάλληλοι στα σούπερ μάρκετ, οι υπάλληλοι των delivery, αναγνωρίζονται… Και οι μαθητές, οι υποψήφιοι για τις Πανελλήνιες; Σε δυόμιση μήνες (ελπίζουμε να μη δοθεί παράταση στην αγωνία τους) δίνουν τη μάχη τους και πρέπει να είναι όσο το δυνατόν αρτιότερα προετοιμασμένοι. Ας αναλογιστούμε ότι αποτελεί αγώνα, κόπους και όνειρο ζωής για τους περισσότερους και τώρα πως; Διαχρονικά, οι Εκπαιδευτικοί Φροντιστές έχουν αποδείξει ότι στηρίζουν ολόπλευρα τη μακρόχρονη αυτή προσπάθεια. Με αδιάκοπα μαθήματα, με διαγωνίσματα, με ενημερώσεις επαγγελματικού προσανατολισμού, με συνεργασίες ειδικών, παρέχουν οδηγίες σε θέματα ψυχολογίας, μαθησιακής τακτικής, στρατηγικής γραπτού, διατροφής και όποια άλλη παράμετρος υπεισέρχεται στην εξίσωση των εξετάσεων. Η εξ αποστάσεως διδασκαλία είναι μια μέθοδος που κατακτά όλο και περισσότερους εκπαιδευόμενους ανά τον κόσμο. Ωστόσο, δεν είναι διαδεδομένη στις ηλικίες αυτές και δη στη χώρα μας. Αρκετοί Φροντιστές όμως και δη στην περιοχή μας, λόγω και της νησιωτικής ιδιομορφίας έχουν αναπτύξει πρωτοπόρα τα τελευταία χρόνια τις διαδικασίες αυτές. Ξεκίνησαν πιλοτικά το 2014, με τα πρώτα δωρεάν διαδικτυακά ενισχυτικά μαθήματα, σε μαθητές της Τήλου. Στη συνέχεια, εμπλουτίζοντας την τεχνογνωσία τους και τον αντίστοιχο εξοπλισμό τους, επέκτειναν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε παιδιά από οποιαδήποτε περιοχή.
Στη δεδομένη χρονική συγκυρία, μια περίοδο που η ελληνική οικογένεια δοκιμάζεται πολλαπλώς, οι φροντιστές Δωδεκανήσου ανέλαβαν την πρωτοβουλία να στηρίξουν άμεσα και με κάθε μέσο, όλους τους μαθητές που έχουν την ανάγκη και εκδηλώνουν τη θέληση να συνεχίσουν το πρόγραμμα προετοιμασίας τους αδιάλειπτα. «Το συγκλονιστικό είναι ότι όλοι οι μαθητές της Γ’ Λυκείου μπήκαν ομαλά στη διαδικασία αυτή, από την πρώτη μέρα που έμειναν στο σπίτι τους, θαρρείς και ήταν έτοιμοι από πριν. Επιπλέον, ως νέοι και εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, συμβάλλουν στην επίλυση στις όποιες αδυναμίες δημιουργούνται πρόσκαιρα», αναφέρει ο πρόεδρος Φροντιστών Δωδεκανήσου κ. Θανάσης Βυρίνης.
«Δεν χάθηκε ούτε μια ώρα, είναι όλοι εκεί καθημερινά και δείχνουν να το απολαμβάνουν, ενώ ο τεχνολογικός εξοπλισμός αποδεικνύεται αξιόπιστος σε τέτοια μαζική χρήση. Όλα αυτά τα στοιχεία μάς δίνουν μεγάλη δύναμη να συνεχίσουμε», επισημαίνει ο γραμματέας της πανελλήνιας ομοσπονδίας Φροντιστών Ελλάδας κ. Χρήστος Μπάρδος.
Τα πρώτα συμπεράσματα και οι εντυπώσεις που καταγράφουν οι Φροντιστές Δωδ/σου, υλοποιώντας το πρωτόγνωρο εγχείρημά τους, παρουσιάζουν (και ερευνητικό) ενδιαφέρον.
Αρχικά, δείχνουν ενθουσιασμένοι αφού το μάθημα, όπως το διατυπώνουν, είναι υπέροχο και διαδικτυακά. Οι εκπαιδευτικές μέθοδοι διαρκώς αξιολογούνται και συνεχώς αναπροσαρμόζονται, ώστε να μην υπάρχει καθυστέρηση στη διαδικασία, αλλά αποτελεσματικότητα. Δεδομένου ότι η ύλη έχει ολοκληρωθεί σε όλα τα μαθήματα, οι διεργασίες εστιάζουν στην επανάληψη και στην ανακεφαλαίωσή της. Το εκπαιδευτικό υλικό διακινείται εύκολα αφού είναι ήδη ηλεκτρονικό. Γίνονται ακόμη και τεστ online με άμεση διόρθωση. Η επικοινωνία με τους μαθητές, εκτός από εκπαιδευτική στήριξη αναδεικνύεται και ως αναγκαιότητα επαφής. Καθημερινοί διάλογοι όπως «πώς είστε κύριε σήμερα, πώς είστε παιδιά, πώς αισθάνεστε, αντέχουμε γιατί είμαστε όλοι μαζί», αποδεικνύουν ότι είμαστε απομακρυσμένοι, αλλά όχι απομονωμένοι.
Τα ερωτήματα που πηγάζουν από την νέα μορφή εξ αποστάσεως υποστήριξης προσεγγίζονται εύστοχα και υπεύθυνα από τις πρώτες απαντήσεις.
• Παρατηρείται μια στροφή προς την διαδικτυακή εκπαιδευτική διαδικασία. Πώς κρίνετε το φαινόμενο αυτό;
Το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να προσαρμοστεί στη σημερινή εποχή. Οι μαθητές, το κέντρο κάθε προσπάθειας στην εκπαίδευση, πρέπει να προετοιμάζονται για τον κόσμο, για διεθνή ανταγωνισμό, όχι για το στενό ελληνικό χώρο. Τα βασικά στοιχεία που πρέπει να αποκομίζει ο μαθητής μέσα από την διαδικασία της εκπαίδευσης, είναι η ικανότητα για κριτική σκέψη, η συγκέντρωση πληροφοριών από πολλαπλές πηγές, η αξιολόγηση των πηγών, η σύνθεση. Η εκπαίδευση να εστιάζει στον τρόπο μάθησης για ένα κόσμο που συνέχεια αλλάζει και όχι σε αποστήθιση πληροφοριών.
Στο παραπάνω πλαίσιο, σκεφτείτε ότι, σε ένα μάθημα εξ αποστάσεως, ένας μαθητής, συγχρόνως λαμβάνει άμεσα πληροφορία μέσω διαδικτύου, την προσαρμόζει στο θέμα του μαθήματος και την χρησιμοποιεί ανάλογα, μέσα σε ελάχιστο χρόνο. Άλλωστε, είναι η γενιά που γεννήθηκε με ένα υπολογιστή στο χέρι, συνεπώς η μετάβαση στα ηλεκτρονικά μέσα είναι στοιχεία της καθημερινότητας τους. Η οικειότητα των ηλεκτρονικών μέσων προδιαθέτει για την επιτυχία του πειράματος.
Η χρησιμότητα πολλαπλασιάζεται όταν χρησιμοποιείται για τους μαθητές που βρίσκονται σε μικρά νησιά, χωρίς φροντιστηριακή εκπαίδευση. Η πολιτική των ίσων ευκαιριών στην πράξη.
Ο ρόλος του καθηγητή;
Σημαντικός ο ρόλος του καθηγητή στην τάξη, η πηγή έμπνευσης, να διευκολύνει τη διαδικασία μάθησης. Για να το επιτύχουμε είναι απαραίτητο ο καθηγητής να έχει την δυνατότητα να αποδώσει ό,τι καλύτερο μπορεί, να παρέχουμε ένα περιβάλλον δημιουργικό, ελεύθερο, εκκολαπτήριο νέων ιδεών και νέων προσεγγίσεων, ένα ουσιαστικό ακαδημαϊκό περιβάλλον.
Χρειάζεται όμως να ενισχυθεί η αυτονομία των μαθητών, με υψηλή μόνο εποπτεία. Οφείλουμε να εκπαιδευτούμε και εμείς στην νέα τάξη πραγμάτων, ώστε να μπορούμε να δίνουμε στους μαθητές μας την ελευθερία που να δίνει έμφαση στην ύλη χωρίς να είναι απαραίτητη η επιλογή στο τρόπο διδασκαλίας της. Τελικά, όλα θα κριθούν από το αποτέλεσμα, αλλά διαφαίνεται η αναγκαιότητα του.
Είμαστε υπερήφανοι για τους μαθητές μας, οι οποίοι διακατέχονται από ευελιξία, κινητικότητα και απόλυτη προσαρμοστικότητα. Προσόντα που τοποθετούν τον καθηγητή σε ένα ρόλο προπονητή σε αγώνα μπάσκετ.
Τέλος, είναι πασιφανές ότι ζούμε ιστορικές στιγμές και πρέπει να διδαχτούμε από αυτές. Τα όνειρα των νέων δε φυλακίζονται στους κλειστούς τοίχους ενός δωματίου, οφείλουμε να τους ανοίγουμε διάπλατα παράθυρα γνώσης και αυτογνωσίας. Άλλωστε, δεν έχει σημασία που φυσάει ο άνεμος, αλλά που στρέφεις εσύ τα πανιά σου.