Δυναμική ανάκαμψη των αεροπορικών ταξιδιών από φέτος το καλοκαίρι, εφόσον συνεχίσουν να αίρονται οι περιορισμοί στις διεθνείς μετακινήσεις, προβλέπει ο Στέφαν Σούλτε, επικεφαλής της Fraport AG, δηλαδή της μητρικής της Fraport Greece που διαχειρίζεται 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια. Ωστόσο, με την αεροπορική κίνηση στο αεροδρόμιο-ναυαρχίδα της, τη Φρανκφούρτη, να έχει επιστρέψει στα επίπεδα του 1980, δεν περιμένει επάνοδο της επιβατικής κίνησης στα επίπεδα του 2019 πριν από την περίοδο 2025-2026.
Τούτων δοθέντων, στην Ελλάδα πέρυσι η Fraport Greece απώλεσε τζίρο ύψους 278,4 εκατ. ευρώ, κλείνοντας τη χρήση με κύκλο εργασιών 185 εκατ. έναντι 463,4 εκατ. το 2019. Πρόκειται για πτώση της τάξεως του 60,1%, ενώ μεγαλύτερη ήταν η υποχώρηση της κερδοφορίας. Συγκεκριμένα, τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) το 2020 διαμορφώθηκαν στα 12,9 εκατ. έναντι 170,4 εκατ. το 2019, καταγράφοντας πτώση 92,4%. Μετά τους τόκους, τους φόρους, τις αποσβέσεις και τα δικαιώματα μειοψηφίας, το καθαρό αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε ζημίες 108,3 εκατομμυρίων, από κέρδη 17,5 εκατομμυρίων το 2019.
Η ελληνική αγορά
Ο αριθμός των ταξιδιωτών που διακινήθηκαν το 2020 στα 14 ελληνικά αεροδρόμιά της συρρικνώθηκε κατά 71,4%, σε 8.611.780 επιβάτες. Από αυτούς, 5.994.180 αντιστοιχούν σε επιβάτες εξωτερικού (-74,2%). Η εταιρεία απασχόλησε έτσι 35 άτομα εποχικού προσωπικού λιγότερα. Νωρίτερα φέτος, πάντως, ολοκλήρωσε το ελληνικό επενδυτικό πρόγραμμά της, αξίας 440 εκατομμυρίων, για την ανακαίνιση και ανάπτυξη νέων υποδομών και υπηρεσιών στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.
Η κατά 60% υποχώρηση του κύκλου εργασιών στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερη από αυτή του 54,7% που σημείωσε η μητρική της, η οποία διαχειρίζεται περισσότερα από 30 αεροδρόμια διεθνώς. Οι πωλήσεις σε επίπεδο μητρικής υποχώρησαν από 3,7 δισ. το 2019 σε 1,67 δισ. το 2020. Το δε καθαρό αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε ζημίες 690,4 εκατ. έναντι κερδών 454,3 εκατ. το 2019.
Μιλώντας μετά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων, ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport AG Στέφαν Σούλτε χαρακτήρισε την τρέχουσα κρίση τη μεγαλύτερη όλων των εποχών για τις αεροπορικές μεταφορές, αλλά δήλωσε ότι «μπορούμε πλέον να δούμε ξεκάθαρα φως στην άκρη του τούνελ». «Είμαστε», συνέχισε, «πολύ σίγουροι, αυτό ελπίζουμε τουλάχιστον, ότι η επιβατική κίνηση θα ανακάμψει σύντομα και ότι έχουμε περάσει το χειρότερο σημείο της κρίσης».
Εις επίρρωσιν των εκτιμήσεών του αυτών επισήμανε ότι «σε όλες τις περιπτώσεις που υπάρχει χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων, οι κρατήσεις εκτοξεύονται» και ανέφερε ως παράδειγμα τη Μαγιόρκα, όπου μόλις επιτράπηκαν οι εισερχόμενες πτήσεις ο αριθμός των κρατήσεων εκτινάχθηκε. «Η κίνηση που σχετίζεται με ταξίδια αναψυχής, ειδικά στην Ευρώπη, θα ανακάμψει πολύ ταχύτερα και εντονότερα από άλλες περιφέρειες», ανέφερε ο κ. Σούλτε, «διότι υπάρχει πολύ μεγάλη σωρευμένη ζήτηση», προσθέτοντας πως «από το καλοκαίρι θα δούμε ισχυρή ανάκαμψη».
Η επένδυση των 440 εκατομμυρίων ευρώ που ολοκλήρωσε τον Φεβρουάριο η Fraport Greece στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια περιλαμβάνει την κατασκευή πέντε νέων σύγχρονων αεροσταθμών, πέντε επεκτάσεις και τέσσερις αναδιαμορφώσεις αεροσταθμών, την κατασκευή και ανακαίνιση 12 πυροσβεστικών σταθμών και την ανακαίνιση 12 διαδρόμων αποπροσγείωσης. Ακόμη, όλα τα αεροδρόμια πλέον εξοπλίστηκαν με σύγχρονα συστήματα διαχείρισης αποσκευών και ανίχνευσης εκρηκτικών.
Το μεγαλύτερο αεροδρόμιο διαχείρισης της κοινοπραξίας που ανέλαβε την παραχώρησή τους τον Απρίλιο του 2017, για την αναβάθμιση του οποίου επενδύθηκαν 100 εκατ. ευρώ, το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, διαθέτει πλέον νέο τερματικό σταθμό, ο οποίος συνδέεται με τον προϋπάρχοντα με αερογέφυρες. Ετσι διπλασιάστηκε η συνολική έκταση των αεροσταθμών του και δημιουργήθηκαν νέοι χώροι check-in, διπλάσιες πύλες αναχώρησης και νέα καταστήματα εστίασης και αγορών.
Πηγή: kathimerini.gr
Ηλίας Μπέλλος