Ο Γιάννης Μπρας αναλύει τις κινήσεις που ετοιμάζονται να κάνουν οι ηγέτες του κλάδου και εστιάζει στην Ελλάδα
Μέχρι το φθινόπωρο υπολογίζεται ότι θα παραμείνουν “κλειστά τα ρολά” της κρουαζιέρας με τις ζημιές να ξεπερνούν τα 70 δισεκατομμύρια δολάρια.
Τα στελέχη των μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας θεωρούν το καλοκαίρι χαμένη υπόθεση. “Ποιος να πάει κρουαζιέρα υπό αυτές τις συνθήκες» επισημαίνουν στελέχη του κλάδου. Ήδη έχουν αρχίσει οι συσκέψεις για την επόμενη ημέρα. Οι κινήσεις που θα κάνουν οι φορείς της κρουαζιέρας θα είναι προς δύο κατευθύνσεις. Αφενός να πείσουν τους τουρίστες να επιλέξουν και πάλι τον συγκεκριμένο τρόπο διακοπών και αφετέρου τις κυβερνήσεις των χωρών προορισμού ότι δεν διατρέχουν κινδύνους από τις επισκέψεις τουριστών.
Σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιερόπλοιων (CLIA), το σύνολο του κλάδου, κάθε 60 μέρες αναστολής εργασιών των κρουαζιερόπλοιων σημαίνουν συνολικές απώλειες για την Ελλάδα της τάξεως των 119 εκατ. ευρώ ενώ διακινδυνεύονται 1.009 θέσεις εργασίας και μισθοί ύψους 22 εκατ. ευρώ.
Ο Γιάννης Μπρας CEO της Five Senses Consulting μιλάει στο NM για την επόμενη ημέρα του κλάδου τα προβλήματα και τις κινήσεις που σχεδιάζουν να κάνουν εταιρείες κολοσσοί της κρουαζιέρες.
“ Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζουν σήμερα οι εταιρείες δεν είναι πώς θα προγραμματίσουν τα μελλοντικά τους ταξίδια αλλά πώς, πότε και που θα μπορέσουν τα καράβια τους να ανεφοδιαστούν με τα απαραίτητα καύσιμα, νερό, προμήθειες κτλ. αλλά και πότε θα μπορέσουν να αγκυροβολήσουν ή/και πλαγιοδετήσουν σε λιμάνια μειώνοντας έτσι το κόστος λειτουργίας τους καθώς στα περισσότερα υπάρχει μόνο το πλήρωμα ή σκελετός του πληρώματος και είναι πάνω από 20 ημέρες στο νερό με κανένα αναφερόμενο κρούσμα.
Στην αρχή της πανδημίας οι εταιρείες σχεδίαζαν να κρατήσουν το πλήρωμα πάνω στα καράβια ελπίζοντας ότι η μπόρα θα περνούσε γρήγορα και ότι σύντομα μέρος των επιχειρήσεων θα ξεκινούσε ξανά. Εξάλλου η δυνατότητα των κρουαζιερόπλοιων να μετακινούνται ανάλογα με τις συνθήκες θα βοηθούσε σε αυτή τη διαδικασία” δηλώνει ο Γιάννης Μπράς ενώ αναφέρεται στο φόβο για λουκέτα:
“Η πραγματικότητα γρήγορα ανάγκασε τις εταιρείες να επανασχεδιάσουν και πλέον μεγάλο μέρος των πληρωμάτων έχει επιστρέψει στο σπίτι του καθώς ακόμα και η κατάσταση να βελτιωθεί δεν είναι ακόμα σίγουρο πόσα και ποια πλοία θα επανέρθουν και σε ποιες διαδρομές ανά τον κόσμο. Υπάρχουν αναφορές ότι πιθανά το 15-25% των κρουαζιερόπλοιων δε θα λειτουργήσουν ξανά για το υπόλοιπο της χρονιάς”.
Ο Γιάννης Μπρας επισημαίνει ότι σε αυτές τις πρωτοφανείς συνθήκες οι εταιρείες θα πρέπει να επανασχεδιάσουν όλο τους το στρατηγικό πλάνο με ένα ειδικό σχέδιο διαχείρισης ρίσκου καθώς θα πρέπει να βρουν λύσεις για την ανάκαμψη τους μέσα από τέσσερις βασικούς άξονες. 1. Οικονομικά 2. Λειτουργικά 3. Δομικά & 4. Διαδικαστικά.
1.Οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου αναμένεται να χρησιμοποιήσουν διάφορες τεχνικές για να μπορέσουν να σταθούν όρθιες που περιλαμβάνουν: μείωση εξόδων, αναβολή προγραμμάτων ανακαινίσεων, χρησιμοποίηση των χρηματοδοτικών πιστώσεων που διαθέτουν, συμβάσεις νέου δανεισμού και πιστοληπτικής ικανότητας αλλά και ενδεχόμενη πώληση χρεών προς αυτές, κτλ. Επίσης είναι σίγουρο ότι μόλις μπορέσουν θα ανοίξουν τα τμήματα κρατήσεων με πολύ γενναίες εκπτώσεις και ευλυγισία στους όρους με την ελπίδα ότι πολλοί παλιοί πιστοί πελάτες θα προκαταβάλουν μεγάλα ποσά σε μελλοντικές κρουαζιέρες λαμβάνοντας έξτρα παροχές και πιστώσεις ως bonus για την εμπιστοσύνη τους στις δύσκολες σημερινές στιγμές.
Αναλυτές υποστηρίζουν ότι μετά από έξι μήνες πλήρους ακινησίας θα αρχίσουν οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας να έχουν σοβαρά προβλήματα με τις πιο μικρές, όμως, να φτάνουν σε αυτή την θέση συντομότερα.
2. Για να καταφέρουν οι εταιρείες να πείσουν ακόμα και τους πιστούς πελάτες τους ότι τα πλοία τους είναι έτοιμα και ασφαλή για να προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες ξανά, θα πρέπει όλες οι υπηρεσίες, όλα τα μέτρα ασφαλείας, όλες οι διαδικασίες να επαναπρογραματιστούν σύμφωνα με τα νέα δεδομένα. Θα πρέπει να δημιουργηθούν νέα στάνταρ και πρότυπα για τις δυνατότητες ελέγχου πληρωμάτων και επιβατών για τον COVID-19 είτε αφορά τις θερμομετρήσεις είτε τα test που θα πρέπει να έχουν μαζί τους ως standard από εδώ και στο εξής (μόλις αυτό είναι φυσικά εφικτό), είτε τις διαδικασίες απολύμανσης που θα ακολουθούνται σε καθημερινή βάση. Θα πρέπει επίσης να δημιουργηθούν καλύτερες υποδομές τύπου νοσοκομείου πάνω στα καράβια και να προσλάβουν καλύτερες και μεγαλύτερες ομάδες γιατρών και νοσηλευτών που θα συνοδεύουν τα πλοία. Η κρουαζιέρα είναι εμπειρία αλλά κυρίως είναι ψυχολογία και τα παραπάνω μέτρα προτάσεις θα είναι ουσιαστικά την επόμενη μέρα η πιστοποίηση ότι το πλήρωμα και οι επιβάτες είναι COVID-19 free.
3. Μια ματιά στο μέλλον και αμέσως μετά την ανακοίνωση χαλάρωσης των μέτρων θα αναδείκνυε την δυσκολία επαναφοράς του προσωπικού, τα προβλήματα με τις βίζες και με τα αεροπορικά ταξίδια αλλά και τις δυσκολίες για προγραμματισμό εκ νέου των δρομολογίων.
Είναι λογικό, λοιπόν, στην αρχή να γίνουν δοκιμαστικές πλόες σε κοντινούς προορισμούς ίσως και μόνο μέσα στην ίδια την χώρα έναρξης καθώς η πρόσφατη εμπειρία ανάγκης επαναπατρισμού επιβατών και πληρωμάτων από ξένες χώρες δεν πρέπει να επαναληφθεί.
Επίσης, ίσως να μη δούμε αμέσως μεγάλα ταξίδια και τα πρώτα να είναι 3, 4 ή 5 ημερών ανάλογα με την γεωγραφία και τις αποστάσεις του ενός προορισμού με τον άλλο. Αυτό που επίσης πρέπει να ξεχάσουμε είναι οι ανοικτοί μπουφέδες και να υπάρξει διαφορετικός προγραμματισμός στην διάρθρωση των καθισμάτων στα τραπέζια. Σίγουρα θα υπάρχουν παντού αντισηπτικά και οδηγίες για την προσωπική υγιεινή μας αλλά και στον έλεγχο εισόδου-εξόδου σε κάθε λιμάνι”.
Όσο αφορά το σχεδιασμό των δρομολογίων ο Γιάννης Μπρας εξηγεί πώς θα γίνουν:
“Οι διαδικασίες αναπροσαρμογής των δρομολογίων, αν όλα πάνε καλά, αναμένεται να αρχίσουν από τα μέσα Μαΐου για έναρξη δρομολογίων στο τέλος Ιουνίου με αρχές Ιουλίου. Θα πρέπει οι ελληνικοί προορισμοί που ενδιαφέρονται και έχουν τις δυνατότητες να μιλούν με τα κέντρα αποφάσεων και τους προγραμματιστές δρομολογίων να το πράξουν για να μπορέσουν να διεκδικήσουν το μέγιστο μερίδιο για τον προορισμό τους για το υπόλοιπο της χρονιάς. Είναι σίγουρο ότι οι προορισμοί που θα έχουν την απαραίτητη τεχνογνωσία και την καλύτερη οργάνωση θα καταφέρουν να ανακάμψουν γρηγορότερα” και συμπληρώνει:
‘Ήδη πολλοί προορισμοί σχεδιάζουν ή έχουν προχωρήσει στη προμήθεια ειδικού εξοπλισμού πρόληψης διασποράς του SARS-CoV-2 όπου θα πραγματοποιούνται θερμομετρήσεις σε όλους τους εισερχόμενους επιβάτες πριν εισέλθουν στον προορισμό σε ειδικά διαμορφωμένους οικίσκους που θα βρίσκονται σε εξωτερικό χώρο. Τέτοιου είδους πρωτοβουλίες αυξάνουν το αίσθημα ασφάλειας για τον προορισμό και θα βοηθήσουν κατά την διάρκεια της επιλογής των προορισμών στην μετά COVID-19 εποχή”.
Μηνάς Τσαμόπουλος