Ρεπορτάζ

Tουρισμός: “Ο προγραμματισμός τελείωσε, ήρθε η σειρά της ευελιξίας”

Ο προγραμματισμός τελείωσε, ήρθε η σειρά της ευελιξίας. Αυτό θα είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα της φετινής σεζόν, όπως και της μετά Covid19 εποχής.
Η από καιρό περιπλανώμενη υποψία επιβεβαιώθηκε περίτρανα προχθές, στην αποκαλυπτική τηλεδιάσκεψη του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου με τους εκπροσώπους των online τουριστικών οργανισμών. Όλοι τους συμφώνησαν ότι το πλήθος των στοιχείων που παρουσιάζονται αποτυπώνουν μόνο το τι συμβαίνει στο Τώρα, κι αν στο Τώρα η φετινή σεζόν δείχνει αποκαρδιωτική, η εικόνα αυτή διαρκώς αλλάζει, ευτυχώς προς το καλύτερο. Το last minute θα σώσει το παιχνίδι, που απαιτεί γερά νεύρα και σίγουρα ξανά φέτος μερικές θυσίες.
Η τηλεδιάσκεψη του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου της περασμένης Δευτέρας έφερε τον τίτλο «Το restart του Δωδεκανησιακού Τουρισμού», με ομιλητές εκπροσώπους από την XPEDIA, τη HotelBeds, τη HyperGuest, τη ReviewPro, τη WebHotelier και τη Revitup. Συμμετείχε ο καθηγητής Δημήτρης Μπούχαλης, πλήθος επιχειρηματιών του τουρισμού και το συντονισμό είχε αναλάβει προσωπικά ο βραβευμένος με το «Lifetime achievement Αward» των Hotels of the Year κ. Γιώργος Ματσίγκος. Στο πρόσωπο του κ. Γιώργου Ματσίγκου αναγνωρίστηκε απ’ όλους τους συμμετέχοντες η καθοριστική συνεισφορά του στην τουριστική βιομηχανία και στην ανάγκη η ποιότητα, ο σεβασμός στον εργαζόμενο και στον επισκέπτη να αποτελούν την ‘αγία τριάδα’ της φιλοξενίας.
Αυτά θέλουν
οι ταξιδιώτες
Ο ένας στους δύο ταξιδιώτες θέλει να ταξιδέψει στους επόμενους 12 μήνες. Οι δύο στους τρεις θέλουν να επιστρέψουν στην τακτικότητα των ταξιδιών που έκαναν πριν τον Covid19, τα ταξίδια αναψυχής παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ανάκαμψη σε σύγκριση με τις υπόλοιπες μορφές ταξιδιών, οι οκτώ στους 10 θα επιλέξουν ξενοδοχεία με ευέλικτες πολιτικές ακύρωσης της κράτησης και η συντριπτική πλειοψηφία ανησυχεί για το συνωστισμό στα αεροπλάνα.
Τα στοιχεία όπως παρουσιάστηκαν από τον area manager της XPEDIA Ελλάδας, Κύπρου, Βουλγαρίας Μάρκο Γιαννισόπουλο αποτυπώνουν την ανάγκη των επισκεπτών να μη νιώσουν άβολα κάνοντας κράτηση των φετινών τους διακοπών. Το αίσθημα της ασφάλειας για τους επισκέπτες περιλαμβάνει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: Να τηρηθούν οι αποστάσεις μεταξύ των καθήμενων στο αεροπλάνο, την κράτησή τους στο ξενοδοχείο να μπορούν να την ακυρώσουν μέχρι και την τελευταία στιγμή με πλήρη επιστροφή των χρημάτων τους, ο προορισμός να είναι ασφαλής και όλα αυτά να είναι ξεκάθαρα και εμφαντικά διατυπωμένα στις ιστοσελίδες των επιχειρήσεων (ξενοδοχείων, πρακτορείων, αεροπορικών εταιρειών και προορισμών).
Το internet λαμβάνει πρωταρχικό ρόλο σε όλο το φάσμα της τουριστικής οικονομίας, «γι’ αυτό είναι η στιγμή να ανανεωθούν και να επικαιροποιηθούν όλες οι πληροφορίες που παρουσιάζονται στα site, με πρώτη απ’ όλα την ακυρωτική πολιτική των ξενοδοχείων. Η ευέλικτη ακύρωση της κράτησης είναι σήμερα ο Νο1 παράγοντας επιλογής ενός καταλύματος».
«Το πλάνο και ο προγραμματισμός έρχονται σε δεύτερη μοίρα, αφού σε πρώτη γραμμή πια μπαίνει η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα», ξεκαθάρισε ο καθηγητής Δημήτρης Μπούχαλης.
Η φήμη των επιχειρήσεων, θετική ή αρνητική, χτίζεται αυτή την περίοδο και «λόγω του μικρού αριθμού reviews που συγκεντρώθηκαν στην περίοδο του Covid19, η φήμη θα μείνει online και θα ‘φωνάζει’ για πολύ περισσότερο καιρό» εξήγησε ο Henry Pierre Valdeolivas της Review Pro. Για τη Ρόδο, σε 212 ξενοδοχεία, τα reviews έδειξαν θετική ικανοποίηση στο περυσινό τους ταξίδι από το 78% των επισκεπτών.
Η ζήτηση και
οι κρατήσεις
Η φετινή σεζόν για τη Δωδεκάνησο, όσης διάρκειας κι αν είναι, υπάρχει πιθανότητα να είναι μόνο κατά λίγο καλύτερη από την περυσινή, αλλά είναι εξίσου πιθανό η κίνηση των επισκεπτών να ξεπεράσει κάθε προσδοκία! Σε πιο υγειονομικά ώριμους προορισμούς του κόσμου, όπως οι ΗΠΑ, οι κρατήσεις για διακοπές ήδη έχουν χτυπήσει κόκκινο και κάτι τέτοιο δεν αποκλείεται να συμβεί φέτος και σε τουριστικούς προορισμούς της Ευρώπης.
«Οι ταξιδιώτες θέλουν να κερδίσουν το χαμένο χρόνο» σχολίασε, στην τηλεδιάσκεψη, για τη διαπίστωση αυτή ο καθηγητής Strategic Management Δημήτρης Μπούχαλης.
Όλα θα φανούν την τελευταία στιγμή. Το last minute θα κυριαρχήσει φέτος, καθώς προς το παρόν τα στοιχεία της XPEDIA για τη Ρόδο και την Κω δείχνουν χαμηλό αριθμό κρατήσεων, με ρυθμό μία κράτηση για κάθε τέσσερις ή πέντε κρατήσεις της αντίστοιχης περιόδου στο έτος 2019. Παρότι ο κ. Γιαννισόπουλος δε θέλησε να δώσει περισσότερα στοιχεία, εξήγησε ότι η «διαφημιστική καμπάνια της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου ήδη φέρνει θετικά μηνύματα». Στο σημείο αυτό ο επικεφαλής της Novus Mind κ. Γιάννης Φώτης συμπλήρωσε το κενό στην εικόνα, αποκαλύπτοντας πως «οι φετινές κρατήσεις δείχνουν άνοδο σε σύγκριση με εκείνες του 2020». Με το στοιχείο αυτό συμφώνησε και ο κ. Ανδρέας Ευθυμίου της WebHotelier που έκανε λόγο για αυξητική τάση των κρατήσεων, με χρονικό ορόσημο τις αρχές του Ιούνη, οπότε και οι πραγματικές κρατήσεις θα ξεπεράσουν τις αντίστοιχες περυσινές.
Βέβαια όλα αυτά τα στοιχεία αποτυπώνουν στο Τώρα μια μεγάλη βραδύτητα στο ρυθμό ανάκαμψης. «Το recovery καθυστερεί περισσότερο απ’ όσο περιμέναμε» εξήγησε ο κ. Χρήστος Μυλωνάς περιφερειακός διευθυντής της Hotel Beds, που όμως στα στοιχεία του δείχνει ότι η αναψυχή ανακάμπτει πιο γρήγορα από κάθε άλλη μορφή ταξιδιού, όπως και την εικόνα μιας μεγάλης επιστροφής της τουριστικής κίνησης από το επόμενο έτος, με αύξηση +3% συγκριτικά με το 2019.
«Σε αυτή τη νέα πραγματικότητα χτίζουμε πια φιλοσοφία της φιλοξενίας με γνώμονα την εμπειρία, την ποιότητα, την ασφάλεια και το last minute» διεπίστωσε ο ξενοδόχος και αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου κ. Άρης Σουλούνιας.
«Δεν είναι όλα μαύρα, απεναντίας είμαστε αισιόδοξοι, διότι πέρυσι με όλα τα προβλήματα καταφέραμε να λειτουργήσουμε, άρα λοιπόν φέτος, με τόση γνώση και προετοιμασία σίγουρα θα πάμε καλύτερα», τόνισε η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω κα. Ντίνα Σβύνου. Στο ίδιο πνεύμα αισιοδοξίας και ο τουριστικός πράκτορας Τάσος Χατζηλιαμής έκανε λόγο για υπαρκτή και ουσιώδη ζήτηση καθώς «όλοι οι ταξιδιώτες κάθονται πάνω από τη βαλίτσα τους και περιμένουν τις αποφάσεις».

Αδύναμο σημείο
οι εμβολιασμοί
«Παρότι τώρα το ταξίδι είναι πιο σημαντικό απ’ ό,τι πριν την πανδημία, τα στοιχεία δείχνουν ότι το 60% των δυνητικών επισκεπτών δεν θα ταξιδέψουν αν προηγουμένως δεν εμβολιαστούν», εξήγησε ο κ. Νίκος Γκιόκας της RevitUp.
Οι εμβολιασμοί του προσωπικού της τουριστικής βιομηχανίας αυτή τη στιγμή είναι το πιο σημαντικό ζήτημα. Δε μπορεί η χώρα να ζητά από τους επισκέπτες μας να έρχονται εμβολιασμένοι και να έχει αφήσει το προσωπικό (ηλικίες 18 – 50) χωρίς εμβολιασμό. «Πρόκειται για ένα κορυφαίας σημασίας ζήτημα γι’ αυτό και πιέζουμε προς κάθε κατεύθυνση και επίσης ζητούμε τη βοήθεια όλων ώστε να δρομολογηθεί ο εμβολιασμός του προσωπικού μας», τόνισε ο κ. Γιώργος Ματσίγκος.
«Είναι απαραίτητο να είναι ο προορισμός πράσινος, καθώς ουδείς επιθυμεί επιστρέφοντας στην πατρίδα του να μπει σε καραντίνα».
Δεν είναι μια εύκολη στιγμή το Τώρα. Η κούραση και τα οικονομικά προβλήματα πέφτουν βαριά στις πλάτες όλων των ανθρώπων του τουρισμού και αν μέχρι την επανεκκίνηση έχουν απομείνει μόνο μερικές εβδομάδες, αυτές ίσως να είναι οι πιο ζόρικες. Ο λόγος αυτός είναι που προσδίδει ακόμα μεγαλύτερη αξία στα λόγια που χρησιμοποίησε στην τηλεδιάσκεψη ο καθηγητής Δημήτρης Μπούχαλης, «επειδή δεν έχουμε τελειώσει με την πανδημία, βρισκόμαστε στη στιγμή που καλούμαστε να ξαναβρούμε την ανθρωπιά μας και να τη δείξουμε προς την κοινωνία, το προσωπικό και τους επισκέπτες μας. Προσαρμοζόμαστε στις νέες συνθήκες, ως Έλληνες έχουμε πλεονέκτημα στην ευελιξία, υποστηρίζουμε ο ένας τον άλλο και επικοινωνούμε το ότι είμαστε έτοιμοι να υποδεχθούμε τους επισκέπτες μας. Brace brace».

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου