H ανάπτυξη του τομέα της κρουαζιέρας και του yachting στην Ελλάδα, αλλά και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, βρίσκεται στο επίκεντρο του φετινού 4ου “Posidonia Sea Tourism Forum”, που ανοίγει τις πύλες του στο Μέγαρο Μουσικής στις 24 και 25 Μαΐου. Το φετινό συνέδριο πραγματοποιείται σε μια περίοδο κατά την οποία οι γεωπολιτικές εξελίξεις έχουν διαφοροποιήσει τον χάρτη της μεσογειακής κρουαζιέρας. Στο πλαίσιο αυτό, ανάμεσα στα θέματα κρουαζιέρας που θα συζητηθούν είναι οι τρέχουσες τάσεις της παγκόσμιας κατανομής προσφοράς και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ανατολική Μεσόγειος. Επιπλέον, θα εξεταστούν ζητήματα όπως η οργάνωση διάθεσης θέσεων ελλιμενισμού (Berth Allocation), η ανάπτυξη νέων προορισμών, οι πωλήσεις κρουαζιέρας, ο εμπλουτισμός εκδρομικών προϊόντων και δραστηριοτήτων στεριάς.
Η Ελλάδα συνεχίζει να είναι η μόνη χώρα στην περιοχή που παραμένει σταθερή, αν και δεν παύει να επηρεάζεται από το αρνητικό περιβάλλον. Προκειμένου να ενισχύσει την εικόνα της ως προορισμού κρουαζιέρας, η Ελλάδα έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια διεύρυνσης και εμπλουτισμού των επιλογών που μπορεί να προσφέρει στην κρουαζιέρα. Στο πλαίσιο αυτό και για να αντιστραφεί η αρνητική πορεία, εκτιμάται ότι θα πρέπει να ενεργοποιηθούν συνέργειες και συνεργασίες και με άλλες σημαντικές τουριστικά περιοχές, όπως είναι η Αίγυπτος, το Ισραήλ και η Τουρκία.
Τράπεζα της Ελλάδος
Ο κλάδος της κρουαζιέρας εμφανίζει ολοένα αυξανόμενη συνεισφορά στο ΑΕΠ, όπως καταδεικνύουν τα επίσημα στοιχεία αλλά και οι συμπληρωματικές μελέτες της Τράπεζας της Ελλάδος. Σύμφωνα την ΤτΕ, πέρυσι οι εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας διαμορφώθηκαν σε 509 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 1%. Το 2016 καταγράφηκαν 4.093 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (από 4.375 αφίξεις το 2015), με 5.053 χιλ. επισκέψεις επιβατών, έναντι 5.118 χιλ. επισκέψεων επιβατών το 2015. Επιπλέον, με βάση την έρευνα που πραγματοποίησε η ΤτΕ σε 8 λιμάνια προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων, στα οποία συμπληρώθηκαν συνολικά 1.279 ερωτηματολόγια, διαπιστώθηκε ότι οι διερχόμενοι ταξιδιώτες δαπάνησαν κατά μέσο όρο 65 ευρώ σε κάθε λιμάνι προσέγγισης. Από το ποσό αυτό, περίπου τα 14 ευρώ αφορούσαν ξεναγήσεις, μουσεία και λοιπές δραστηριότητες, τα 29 ευρώ διάφορες αγορές, τα 6 ευρώ μεταφορές (π.χ. ενοικίαση οχημάτων), ενώ τα 16 ευρώ λοιπές δαπάνες. Η δαπάνη στα ελληνικά λιμάνια επιβίβασης (home port) ήταν σχεδόν διπλάσια από τη δαπάνη σε κάθε λιμάνι προσέγγισης και αντιστοιχούσε κατά μέσο όρο σε 139 ευρώ. Από το ποσό αυτό, τα 26 ευρώ αφορούσαν ξεναγήσεις, επισκέψεις σε μουσεία και λοιπές δραστηριότητες, τα 34 ευρώ διάφορες αγορές, τα 6 ευρώ μεταφορές (π.χ., ενοικίαση οχημάτων), ενώ τα 39 ευρώ λοιπές δαπάνες. Επιπρόσθετα, δαπανήθηκαν 34 ευρώ σε διαμονή εκτός κρουαζιερόπλοιου, καθώς οι επιβάτες με ελληνικό λιμάνι επιβίβασης πραγματοποίησαν κατά μέσο όρο μία διανυκτέρευση πριν από την επιβίβασή τους.
Θεματολογία Συνεδρίου
Το Συνέδριο καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων κρουαζιέρας, που περιλαμβάνουν νέες προκλήσεις ανάπτυξης λιμενικών υποδομών και πρόσφατες επενδύσεις σε λιμένες κρουαζιέρας, όπως του Πειραιά, της Κωνσταντινούπολης και των ομαδοποιημένων της Κύπρου. Παράλληλα, διοικήσεις λιμένων, όπως η Global Ports, θα παρουσιάσουν σύγχρονες στρατηγικές ανάπτυξης, ενώ η συνεδρία για τα κριτήρια σχεδιασμού δρομολογίων και επιλογής προορισμών θα προσφέρει χρήσιμες πληροφορίες σε μεγάλους και μικρούς προορισμούς για το σχεδιασμό μιας βιώσιμης ανάπτυξης. Επιπλέον, δύο ειδικά workshops θα εστιάσουν σε διαφορετικές πτυχές της ανάπτυξης της κρουαζιέρας: Το ένα είναι αφιερωμένο σε ένα ζήτημα εξαιρετικής σημασίας για την CLIA Europe, τη διαχείριση θέσεων ελλιμενισμού (Berth Allocation). Εκεί θα παρουσιαστούν δοκιμασμένοι τρόποι δημιουργίας ενός λειτουργικού συστήματος που θα λύσει πολλά προβλήματα, ειδικά για μικρότερα λιμάνια. Το δεύτερο αφορά τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και επικεντρώνεται στη βελτίωση των δεξιοτήτων πώλησης κρουαζιέρας, ανοίγοντας έναν τομέα με σημαντικές οικονομικές προοπτικές για επαγγελματίες αυτού του κλάδου. Τέλος, στο πλαίσιο μιας ενότητας του Συνεδρίου που είναι αφιερωμένη στο yachting.
Ποιοι θα συμμετάσχουν
capital.gr