Προβληματισμός επικρατεί στον κλάδο της ακτοπλοΐας λόγω του «παγώματος» των κρατήσεων από έλληνες εκδρομείς, ενώ τον Αύγουστο εκτιμάται ότι η πτώση στις κρατήσεις θα αγγίξει το 40%.
Ωστόσο ασφαλή συμπεράσματα για την κίνηση του φετινού καλοκαιριού θα βγάλουν οι ακτοπλόοι τον Σεπτέμβριο, συγκρίνοντάς την και με την περσινή τουριστική σεζόν.
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου από τη στιγμή που έκλεισαν οι τράπεζες και ξεκίνησε ο περιορισμός στις αναλήψεις το ποσοστό της μείωσης έφτασε το 70%.
Σε μια σεζόν που οι ακτοπλόοι είχαν «επενδύσει» στην αυξημένη κίνηση με δεδομένο ότι περίπου το 60% των συνολικών ετήσιων εσόδων προέρχεται από τη χρονική περίοδο του καλοκαιριού.
Υπενθυμίζεται ότι περίπου 7 στους 10 επιβάτες από τα μέσα Ιουλίου έως τα τέλη Αυγούστου είναι Ελληνες. Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας το 65% των επιβατών, δηλαδή περίπου 8,7 εκατομμύρια επιβάτες Ελληνες και αλλοδαποί, ταξίδεψαν το 2014 για τουρισμό και από αυτούς 5,2 εκατομμύρια είναι Ελληνες και 3,4 εκατομμύρια αλλοδαποί.
Αυτό που έχει διαπιστωθεί είναι ότι αρκετοί Ελληνες διαφοροποίησαν τις διακοπές τους επιλέγοντας έως τώρα σύντομες – χρονικά – αποδράσεις σε νησιά πιο κοντινά προς την Αθήνα όπως την Αίγινα κυρίως το τριήμερο Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή και όχι τα πιο μακρινά και άρα πιο ακριβά λόγω απόστασης.
Από την πλευρά τους οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επιχειρούν μέσω προσφορών να προσελκύσουν επιβάτες μετά την αύξηση του 10% στη τιμή των εισιτηρίων των επιβατών.
Υπενθυμίζεται ότι ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλης είχε προειδοποιήσει από τον Μάιο ότι τυχόν αύξηση του ΦΠΑ σε εισιτήρια και συντελεστών σε νησιά και τουριστικές υπηρεσίες θα έχει τα αντίθετα αποτελέσματα, δηλαδή τη σημαντική μείωση των φορολογικών εσόδων.
Αναφερόμενος στην οικονομική «ζημιά» των εταιρειών του κλάδου είχε πει ότι τη περίοδο 2009 – 2014 είχε ξεπεράσει το 1 δις ευρώ ενώ για το φετινό καλοκαίρι είχε τονίσει τότε ότι «η καλή τουριστική κίνηση το 2015 και οι σχετικά μειωμένες τιμές των καυσίμων θα επιδράσουν θετικά στη κάλυψη εκκρεμών υποχρεώσεων».
Την ίδια στιγμή το «πάγωμα» της αγοραπωλησίας εμπορευμάτων έχει μειώσει σημαντικά τον αριθμό των φορτηγών που μεταφέρουν τα πλοία της ακτοπλοΐας τόσο προς και από τα ελληνικά νησιά όσο και στις γραμμές της Αδριατικής ενώ έχει παρατηρηθεί τις τελευταίες ημέρες να γίνονται δρομολόγια με πλοία που δεν μεταφέρουν κανένα φορτηγό.
Σημειώνεται ότι οι μεταφορικές εταιρείες είναι ένας «πάγιος επιβάτης» των ακτοπλοϊκών εταιρειών καθώς φορτηγά μεταφέρονται χειμώνα – καλοκαίρι. Ενδεικτικό είναι, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΝ, ότι τα πλοία της ακτοπλοΐας μεταφέρουν περίπου 8 εκατ. τόνους εμπορευμάτων, υλικών και ειδών διατροφής, τα οποία καλύπτουν τις ανάγκες για τη φιλοξενία των τουριστών.
Στο λιμάνι της Πάτρας μειώθηκαν τα φορτηγά και οι μετανάστες
Πληροφορίες αναφέρουν πως στο λιμάνι της Πάτρας – βασική πύλη εξόδου προς Ιταλία – πρόσφατα τρία πλοία μετέφεραν περίπου 50 φορτηγά, αριθμός σαφώς μειωμένος σε σχέση με τέτοιες ημέρες τα προηγούμενα χρόνια. Οι ίδιες πληροφορίες λένε παράλληλα πως η μείωση των φορτηγών – σε συνδυασμό με την αυξημένη αστυνόμευση του λιμανιού – είχε ως αποτέλεσμα και την αισθητή μείωση των μεταναστών που επιχειρούν να εισέλθουν στο εσωτερικό των οχημάτων με στόχο να φτάσουν στην γειτονική Ιταλία και από εκεί σε χώρες της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης. Έτσι επιλέγουν ένα άλλο δρόμο, αυτό μέσω των βαλκανικών χωρών.
Η φετινή ετήσια έκθεση για τα λιμάνια ίδια με του 2012
Εν τω μεταξύ τις ημέρες αυτές συντάσσεται η ετήσια έκθεση της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα λιμάνια. Στελέχη της ΠΕΠΕΝ παραπέμπουν στην αντίστοιχη έκθεση του 2012 λέγοντας πως από τότε μέχρι σήμερα ελάχιστα έχουν γίνει ανάξια αναφοράς.
Για τα προβλήματα που υπάρχουν στα λιμάνια της χώρας είχε αναφερθεί τον Μάιο η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού.
Όπως σημείωνε σε ανακοίνωση της «παρά τις συγκεκριμένες παρατηρήσεις των Πλοιάρχων, χειριστών των λιμανιών ,οι οποίες είναι αποτυπωμένες στις εκθέσεις μας για τα διάφορα ελληνικά λιμάνια και τις βελτιωτικές μικρές και μεγάλες κινήσεις που έχουν γίνει, παρατηρούμε, με έκπληξη και λύπη, πως η Πολιτεία εξακολουθεί να αδιαφορεί και όπως συνηθίζει, δεν τις λαμβάνει υπ’όψη».
Οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των πλοιάρχων επεσήμαναν ακόμη ότι «το αποτέλεσμα της παροιμιώδους αδιαφορίας αυτής, το βλέπουμε στα διάφορα λιμάνια, όπου έγιναν κάποιες βελτιώσεις, αλλά δυστυχώς παρέμειναν μέχρι εκεί. Έχουμε λιμάνια που χαρακτηρίζονται από δύσκολα έως επικίνδυνα, ανάλογα με τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες. Τα οποία κατασκευάστηκαν έτσι, παρά τις υποδείξεις της Πανελληνίου Ενώσεως Πλοιάρχων Ε.Ν. (πάσης τάξεως), ακολουθώντας τις «επιστημονικές» μελέτες κάποιων τεχνοκρατών, που στο τέλος τα κατασκευαστικά λάθη, τα καταστούν απρόσιτα. Αλλά, ίσως, εξυπηρετείται έτσι ο μικρόκοσμος και τα μικροσυμφέροντα κάποιων».
Το ΒΗΜΑ