Ποια είναι σήμερα η γυμνή πραγματικότητα για το τουριστικό προϊόν της Ρόδου, ποιες νέες χώρες έχουν ανοίξει, τι θα γίνει με τις παραδοσιακές αγορές που τροφοδοτούν τον ελληνικό τουρισμό, ποιες θα πρέπει να είναι οι προσδοκίες για τους μήνες Αύγουστο – Οκτώβριο 2021, αλλά και για τον επόμενο χρόνο; Οι ξενοδόχοι, κα. Μαίρη Καραγιάννη, κ. Γιώργος Γεωργάς και κ. Μάκης Ιντζάς απαντούν στα ερωτήματα της ‘δημοκρατικής’ και δίνουν το στίγμα εκείνων που έρχονται.
«Οφείλουμε να λέμε τα πράγματα όπως έχουν, διότι μόνο έτσι μπορούμε να πάρουμε τις κατάλληλες αποφάσεις» τόνισε προς τη ‘δ’ ο κ. Μάκης Ιντζάς, που φέτος τιμά τα 50 χρόνια από την έναρξη λειτουργίας του ξενοδοχείου Semiramis και είναι συνιδιοκτήτης του ξενοδοχείου Αμφιτρύων.
Η πραγματικότητα, σύμφωνα με τον κ. Ιντζά, είναι αυτή: «Σήμερα στη Ρόδο φιλοξενούνται περίπου 70.000 έως 80.000 επισκέπτες, που φθάνουν στο νησί με αεροπλάνα μεσαίας χωρητικότητας 150 – 180 ατόμων. Η πληρότητα των αεροπλάνων δεν είναι 100%. Οι αυξημένες αφίξεις του περασμένου σαββατοκύριακου στο αεροδρόμιο ‘Διαγόρας’ δεν αποτελούν ενδεικτικό στοιχείο για την προοπτική ανόδου της κίνησης, διότι πρέπει να εξετάσουμε πόσες διανυκτερεύσεις θα καλύψουν οι αφίξεις αυτές».
Δεν ήταν δύσκολη η προσαρμογή
«Από την όλη κατάσταση διδαχθήκαμε ότι τα ξενοδοχεία πρέπει να έχουν ποικιλία επισκεπτών. Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι τη γνώση αυτή μάς τη δίδαξε ο κορωνοϊός» περιέγραψε προς τη ‘δ’ η κα. Μαίρη Καραγιάννη, των μονάδων Cactus Hotel και Aquarium View Hotel.
Τα συγκεκριμένα δύο ξενοδοχεία, επί δεκαετίες, στηριζόντουσαν στις Σκανδιναβικές χώρες και από φέτος όλα έχουν αλλάξει. Η μεγάλη αγορά του βορρά ανοίγει για τη Ρόδο με δειλά βήματα και λίγους επισκέπτες κυρίως από Σουηδία, Φινλανδία και κάτι από Δανία. Οι Νορβηγοί εξακολουθούν να είναι άφαντοι. Το δεδομένο αυτό οδήγησε τη διοίκηση του Cactus Hotel να κάνει μια μεγάλη στροφή στις ζητούμενες αγορές και την ίδια οδό φαίνεται πως θα ακολουθήσει και για το Aquarium View Hotel το οποίο θ’ ανοίξει τον Αύγουστο.
«Δεδομένων των συνθηκών που επικρατούν στον κόσμο, στο Cactus σήμερα έχουμε ικανοποιητικό ποσοστό πληρότητας, το οποίο βέβαια επιτύχαμε δίνοντας χαμηλές τιμές και κάνοντας προσφορές. Είναι μια πρακτική που ουδέποτε στο παρελθόν είχαμε ακολουθήσει, όμως φέτος η σεζόν για κάθε ξενοδοχείο καθορίζεται από τις τιμές του» εξηγεί η κα. Μαίρη Καραγιάννη και συμπληρώνει: «Παρατηρούμε μια μεγάλη άνοδο των ανατολικών χωρών, βλέπουμε για παράδειγμα πολλούς Ρουμάνους επισκέπτες και το χαρακτηριστικό τους γνώρισμα είναι η διαρκής τους θέληση για αναβάθμιση δωματίων. Φιλοξενούμε επίσης πολλούς Τσέχους, ακόμα και Ελληνες. Είναι εθνικότητες με τις οποίες ποτέ στο παρελθόν δεν είχαμε φανταστεί ότι θα δουλέψουμε. Έτσι έχει διαμορφωθεί η νέα κατάσταση και τελικά δεν ήταν τόσο δύσκολο να προσαρμοστούμε».
Η μείωση τιμών είναι μια τακτική την οποία δεν μπόρεσαν να αποφύγουν ούτε τα ιστορικά ξενοδοχεία της πόλεως Ρόδου ‘Plaza’ και ‘Semiramis’, τα οποία στηρίζονται στους επαναλαμβανόμενους πελάτες τους, αλλά και στις απευθείας online κρατήσεις. Είναι χαρακτηριστική η αναφορά του κ. Ιντζά: «στη διάρκεια της θερινής περιόδου είναι απαραίτητη η συνεργασία με τους tour operators και φέτος η τάση απαιτεί προσφορές τιμών».
Υπάρχουν, ωστόσο, ξενοδοχεία στην πόλη της Ρόδου που δεν προχώρησαν σε μείωση τιμών και αυτά, όπως διαπιστώθηκε, λειτουργούν με χαμηλές πληρότητες και με μόνο το μισό προσωπικό στη θέση του.
Κίνδυνος για τη σεζόν και οι παγίδες των νέων αγορών
«Εμείς ως Ροδίτες, ως άνθρωποι που έχουμε μόνο τον τουρισμό για να δουλέψουμε, οφείλαμε στο σύνολό μας να είχαμε εμβολιαστεί από τον Μάρτιο ή τον Απρίλιο και να βγαίναμε από νωρίς στις διεθνείς αγορές να πούμε: Ελάτε κοντά μας άφοβα», δήλωσε προς τη ‘δ’ ο ιδιοκτήτης του Plaza Best Western και συνιδιοκτήτης των Apollo Beach Hotel & Apollo Blue Hotel Γιώργος Γεωργάς. «Στα ξενοδοχεία μας δε μπαίνει κανένας χωρίς πιστοποιητικό εμβολιασμού. Ακόμα και οι οδηγοί των προμηθευτών μας, εάν δεν έχουν εμβολιαστεί, έχουν πάρει εντολή να αφήνουν τα εμπορεύματα έξω και αναλαμβάνει το προσωπικό μας να τα μεταφέρει στις αποθήκες. Ο κορωνοϊός είναι πολύ σοβαρή υπόθεση και πρέπει να δείξουμε σε όλο τον κόσμο ότι εμείς οι ίδιοι στεκόμαστε με σοβαρότητα και υπευθυνότητά απέναντι στην πανδημία».
Στο ίδιο πνεύμα και η κα. Μαίρη Καραγιάννη εξηγεί ότι «η πανδημία επέβαλε μια νέα κατάσταση και προσπαθούμε να δείξουμε στους επισκέπτες μας ότι πρέπει να εναρμονιστούμε με αυτή. Να μάθουμε να ζούμε με αυτή, να εμβολιαστούμε όλοι και να τηρούμε τα μέτρα». «Οι νέες χώρες στον τουρισμό όπως η Ρουμανία, η Τσεχία και οι υπόλοιπες είναι μόνο το συμπλήρωμα στη σεζόν και δεν πρέπει να παραμελήσουμε τις παραδοσιακές μας αγορές, δηλαδή την Αγγλική, τη Σκανδιναβική και τη Γερμανική. Αυτές πρέπει να τις επαναπροσεγγίσουμε με σύγχρονες μεθόδους και είναι μια δουλειά που πρέπει να γίνει από ειδικούς και να περιλαμβάνει μια επικαιροποιημένη S.W.O.T ανάλυση» τονίζει ο κ. Μάκης Ιντζάς. Επισημαίνει ότι «οι παραδοσιακές αγορές μάς χτυπούν διαρκώς καμπανάκια, παρακολουθούμε τα μέτρα καραντίνας που επιβάλλουν σε εκείνους επιστρέφουν από τη χώρα μας και δε μπορούμε να εφησυχάσουμε».
Οι τρεις ξενοδόχοι στις δηλώσεις τους προς τη ‘δ’ επεσήμαναν ότι η επιστροφή στην τουριστική κανονικότητα απαιτεί πλήρη αναθεώρηση του τρόπου λειτουργίας των επιχειρήσεων και σε καμία περίπτωση τα κέρδη, όπως και η ωφέλεια ολόκληρης της αγοράς δεν προβλέπεται να ξαναρθεί ανεμπόδιστα και σίγουρα όχι από τη μια χρονιά στην άλλη. Θα απαιτηθεί χρόνος και κόπος ώστε η νέα πραγματικότητα να μπορεί να συντηρεί ουσιαστικά ολόκληρο το φάσμα της οικονομίας. «Ας μη ξεχνάμε ότι και οι επισκέπτες μας έχουν επηρεαστεί οικονομικά από την πανδημία και δε μπορούμε να περιμένουμε από εκείνους να έχουν Σήμερα ή στο εγγύς Αύριο την καταναλωτική συμπεριφορά που είχαν μέχρι πρότινος».
Προς το παρόν, στη Ρόδο, όπως και στην υπόλοιπη Ελλάδα, η υγειονομική εικόνα επιδεινώνεται ημέρα με την ημέρα και ήδη καταφθάνουν ακυρώσεις κρατήσεων Σεπτεμβρίου, διότι η χαμηλή πληρότητα των αεροσκαφών οδηγεί σε ακύρωση των πτήσεων συνολικά.