Μελέτη για τα λιμάνια που θα μπουν στην πρώτη γραμμή για cold ironing. Ήδη εξασφαλίστηκαν πόροι 10 εκατ. για Λαύριο, Ραφήνα, Καβάλα και Κέρκυρα. Σε πορεία εξηλεκτρισμού και τα λιμάνια Πάτρας, Αλεξανδρούπολης και Ρόδου.
Να χαράξει πορεία για τον ενεργειακό μετασχηματισμό των ελληνικών λιμανιών έχει βάλει πλώρη το ΤΑΙΠΕΔ. Έχοντας εξασφαλίσει από τον μηχανισμό CEF II πόρους 10 εκατ. ευρώ για το «πρασίνισμα» τεσσάρων περιφερειακών λιμανιών με υποδομές cold ironing, και με «πιλότο» το λιμάνι του Λαυρίου, θέτει σε προτεραιότητα τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος σε Ραφήνα, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη και Ρόδο.
Ο οδικός χάρτης για την πράσινη μετάβαση των τεσσάρων αυτών λιμανιών, που θα προσδιορίζει τα προτεινόμενα μέτρα, αλλά και τα κατάλληλα εργαλεία χρηματοδότησης, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στις αρχές Σεπτεμβρίου. Επί του παρόντος, το Ταμείο τρέχει με εξειδικευμένο εξωτερικό συνεργάτη τη μελέτη ανάλυσης κόστους-οφέλους (CBA) για όλες τις παραμέτρους, περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές των προτεινόμενων μέτρων, συμπεριλαμβανομένων των ενεργειακών κοινοτήτων.
Σε εθνικό επίπεδο, τις προτεραιότητες σε εθνικό επίπεδο αναμένεται να θέσουν στα τέλη Σεπτεμβρίου τα αποτελέσματα της Μελέτης Σκοπιμότητας για την ηλεκτροδότηση ελλιμενιζόμενων πλοίων στους λιμένες της χώρας, που διενεργεί το ΤΑΙΠΕΔ από τον Ιούνιο, σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Η μελέτη θα προσδιορίσει τις ενεργειακές ανάγκες και τις απαιτούμενες θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων ανά λιμένα και το κόστος των απαραίτητων υποδομών, ενώ περιλαμβάνει και ανάλυση κόστους-οφέλους.
Έτσι, θα επιλεγούν τα λιμάνια στα οποία θα αναπτυχθούν κατά προτεραιότητα οι υποδομές coldironing. Βασική προϋπόθεση βεβαίως για να γίνουν τα ελληνικά λιμάνια «fit for 55», ανταποκρινόμενα στις ασφυκτικές ευρωπαϊκές δεσμεύσεις ως το 2030, αποτελεί η χρηματοδότηση. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως οι επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων που απαιτούνται για την εγκατάσταση μηχανισμών ηλεκτροδότησης πλοίων από τη στεριά δεν βγαίνουν χωρίς χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η ενεργειακή μετάβαση του λιμανιού του Λαυρίου
Οι βάσεις για να μετεξελιχθεί το υπό αξιοποίηση λιμάνι του Λαυρίου στο πρώτο «πράσινο» λιμάνι της χώρας έχουν μπει, καθιστώντας το «πυξίδα» και για τα υπόλοιπα. Μάλιστα, το 2023, μέσα από συστηματική διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς και περίπου 100 ενδιαφερόμενα μέρη, διαμορφώθηκε ένας «οδηγός βιώσιμης μετάβασης λιμένων», διαθέσιμος για όλα τα λιμάνια, ενώ έγινε και πλήρης καταγραφή των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων.
Εντός του 2024 εκπονήθηκε σχέδιο βελτιστοποίησης της ενεργειακής επίδοσης του λιμένα. Εκτιμήθηκε πως από το σημερινό επίπεδο των 1.500 MWh/έτος, η μελλοντική κατανάλωση θα ξεπεράσει τις 26.000 MWh/έτος σε βάθος 10ετίας και θα ανέλθει στις 35.000 MWh/έτος ως το 2050. Έτσι, προσδιορίστηκαν οι ανάγκες για χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και συγκεκριμένες διαθέσιμες εκτάσεις για την εγκατάσταση τοπικών πάρκων.
Εντός του λιμανιού, μπορούν να τοποθετηθούν φωτοβολταϊκά ισχύος περίπου 1.450kW, διεσπαρμένα σε μικρότερα συστήματα, ώστε να καλύψουν τις τρέχουσες ανάγκες ηλεκτρικής ενέργειας. Το κόστος της επένδυσης εκτιμάται στο 1,178 εκατ. ευρώ και η απόσβεση αναμένεται στα 5 έτη. Ακόμη, προτάθηκε η ανάπτυξη υποδομών ηλεκτροκίνησης, με 150 σημεία ταχείας φόρτισης και 4 σημεία υπερταχείας φόρτισης, καθώς και η εγκατάσταση περίπου 60 έξυπνων πίλαρ ηλεκτροδότησης και υδροδότησης των ελλιμενισμένων σκαφών.
Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού, τουλάχιστον 50% συν μια μετοχή, του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, συγκέντρωσε τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον. Στην πρώτη φάση συμμετείχαν: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΕΡΚΑΤ, JET PLAN SHIPPING – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, GPH CRUISE PORT FINANCE – PROMARINE, OLYMPIC MARINE – MSC CRUISES, GULFTAINER COMPANY, IOTC INVESTMENTS και ISRAEL SHIPYARDS INDUSTRIES.
Χρηματοδότηση 10 εκατ. για cold ironing
Μάλιστα, χάρη στη δουλειά που έχει γίνει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο στο Λαύριο, ο Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου ηγήθηκε μαζί με την αρμόδια διεύθυνση του ΤΑΙΠΕΔ της πρότασης για χρηματοδότηση από το CEF II της ανάπτυξης υποδομών cold ironing και εκπόνησης σχετικών μελετών στα λιμάνια Λαυρίου, Ραφήνας, Καβάλας και Κέρκυρας. Ο φάκελος με την ονομασία «DECOMPRESS» κατάφερε μεταξύ 408 προτάσεων, εκ των οποίων εγκρίθηκαν 134, να λάβει 10 εκατ. ευρώ.
Στην πρόταση κυριαρχεί το λιμάνι της Ραφήνας, που θα συστήσει με το Λαύριο ένα δίπολο «πράσινων» λιμανιών στην Αττική, καθώς εντός της επόμενης τετραετίας θα κατασκευαστούν 4 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων σε 4 θέσεις εξυπηρέτησης ακτοπλοΐας του λιμανιού. Ακόμη, στο πλαίσιο της εν λόγω χρηματοδότησης, θα εκπονηθούν οι τεχνικές μελέτες για 9 θέσεις ηλεκτροδότησης στο Λαύριο, 11 θέσεις στο λιμάνι της Κέρκυρας και 9 στης Καβάλας. Εταίροι της πρότασης πέρα από το ΤΑΙΠΕΔ και τα τέσσερα λιμάνια, είναι ο ΔΕΔΔΗΕ, το ΕΜΠ και οι εταιρείες Protasis, Hydrus και Gates.
Πηγή: Όλγα Κλώντζα – businessdaily.gr