Πλώρη για τα ελληνικά νησιά με όπλο την τεχνογνωσία της και ισχυρό μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο βάζει η ΕΥΔΑΠ, συστήνοντας μετά από τριετή αδράνεια την ΕΥΔΑΠ Νήσων με σκοπό την παροχή υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης έξω από τον αστικό ιστό. Το σχέδιο που είχε αρχίσει να συζητείται στο παρελθόν ατόνησε εξαιτίας της σχεδιαζόμενης ιδιωτικοποίησης. Επανέρχεται, όμως, δριμύτερο μετά το ναυάγιο των κυβερνητικών σχεδιασμών για την είσοδο ιδιωτών στην εταιρεία και φαίνεται να ενδυναμώνεται από την προοπτική ευρύτερης συνεργασίας με την ΕΥΑΘ, που φαίνεται να έχει τις ευλογίες τόσο του υπουργού Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη όσο και της ίδιας της ΕΥΔΑΠ. Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι τα τέλη του μήνα αναμένεται να ολοκληρωθεί το business plan που έχει αναθέσει η Επιχείρηση στην PricewaterhouseCoopers σχετικά με το πώς μπορεί να εξελιχθεί μια τέτοια εταιρεία, τι ρόλο μπορεί να διαδραματίσει και τι έσοδα μπορεί να αποκομίσει από αυτή τη δραστηριότητα. Αυτό θα «κουμπώσει» και με το business plan που έχει ανατεθεί από την ΕΥΔΑΠ στη Γενική Τράπεζα για το δικό της μέλλον, το οποίο σήμερα καθίσταται περισσότερο από ποτέ επιτακτική ανάγκη να αποσαφηνιστεί αφενός λόγω της μεγάλης ρευστότητας που έχει η εταιρεία, αφετέρου γιατί είναι σαφές ότι το σχέδιο ιδιωτικοποίησης που διαμόρφωνε νέα δεδομένα για την εταιρεία δεν προχωρά.
Οπως άλλωστε σημειώνουν στην ΕΥΔΑΠ, η εταιρεία έχει να πραγματοποιήσει επενδύσεις τα τελευταία 15 χρόνια μολονότι τις έχει ανάγκη, ειδικά για τον εκσυγχρονισμό του αποχετευτικού της δικτύου, τους απαρχαιωμένους υδρομετρητές κ.ά. Ο κυριότερος άλλωστε λόγος που το επενδυτικό πρόγραμμα είχε παγώσει ήταν οι καθυστερήσεις στην καταβολή των οφειλών από το Ελληνικό Δημόσιο, οι οποίες ξεμπλόκαραν πριν από έναν χρόνο με την εξόφληση των χρωστούμενων, ενισχύοντας σημαντικά το ταμείο της εταιρείας. «Από τη στιγμή που το κράτος φαίνεται ότι θα συνεχίσει να έχει τη μεγαλύτερη επιρροή στην ΕΥΔΑΠ, η εταιρεία μπορεί να επιτελέσει και έναν πιο κοινωνικό ρόλο, να πάει σε μικρά άνυδρα νησιά, ακόμη και να αναλάβει επενδυτικό ρόλο σε μεγαλύτερα νησιά στον τομέα των αφαλατώσεων μέσα από συμπράξεις με ιδιώτες, όπου σήμερα ξοδεύονται αφειδώς χρήματα δίχως αποτέλεσμα, αναλαμβάνοντας οι ίδιοι τελικά τη διαχείριση των δικτύων», σημειώνουν από την ΕΥΔΑΠ. Τονίζουν μάλιστα ότι η εταιρεία μπορεί να γίνει ένας σοβαρός επενδυτής μέσα και έξω από την Αθήνα και να κάνει εξαγορές επιχειρήσεων όπως αυτή της ΕΥΑΘ.
Τα τελευταία δέκα χρόνια για τη μεταφορά νερού στα νησιά υπολογίζεται ότι κατά μέσο όρο διατέθηκαν 80 εκατ. ευρώ. Το κακό, όπως επισημαίνουν στην Επιχείρηση, δεν είναι το μονοπώλιο νερού που έχει μια εταιρεία ή το κόστος της μεταφοράς, αλλά το γεγονός ότι σε πολλά νησιά η ποιότητα του νερού δεν είναι ικανή να καλύψει τις ανάγκες του κόσμου παρά τα χρήματα που διατίθενται ετησίως. «Αυτές οι στρεβλώσεις πρέπει να διορθωθούν και να υπάρξει πολιτική βούληση ώστε οι δήμοι από μόνοι τους να απευθυνθούν στην ΕΥΔΑΠ και να ζητήσουν τη συνδρομή της για να επιλύσουν τον γόρδιο δεσμό της διαχείρισης του νερού», υποστηρίζει πρόσωπο που γνωρίζει πολύ καλά τις ιδιαιτερότητες της νησιωτικής αγοράς.
Προς το παρόν η ΕΥΔΑΠ έχει ρόλο συμβούλου στο υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο έχει την ευθύνη για τη μεταφορά του νερού στα νησιά με κόστος πάνω από 10 ευρώ ανά κυβικό μέτρο, όταν η δαπάνη για την παραγωγή πόσιμου νερού από αφαλατώσεις είναι κάτω του 1 ευρώ ανά κυβικό μέτρο.
Την ίδια στιγμή παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι ο τομέας των υδάτων, λόγω της εγκατάλειψης αλλά και της απαξίωσης που αντιμετωπίζει, με τις δημοτικές επιχειρήσεις θα φέρει πολλά νέα έργα στο προσεχές μέλλον. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι στην κυβέρνηση έχουν αρχίσει να μελετούν τα πρώτα έργα ΣΔΙΤ που θα βγουν στον αέρα στα νησιά, με ένα μοντέλο, όμως, που προς το παρόν δεν είναι σαφές τι χαρακτήρα θα πάρει.
Ο κύριος ρυθμιστής των τιμολογίων, πάντως, θα εξακολουθήσει να είναι το Δημόσιο, με τον ιδιώτη να αναλαμβάνει την κατασκευή των υποδομών και την τεχνική τους συντήρηση και να εισπράττει μια ετήσια πληρωμή από τις δημοτικές επιχειρήσεις για να αποσβαίνει την επένδυση και να καλύπτει τα λειτουργικά κόστη, όπως γίνεται αντίστοιχα με τα έργα ΣΔΙΤ στα σχολεία. Στελέχη της ιδιωτικής αγοράς σημειώνουν, πάντως, ότι τα έργα αυτά έχουν μεγάλο ρίσκο για τους ιδιώτες, καθώς οι δήμοι δεν έχουν πιστοληπτική ικανότητα. Οπως αναφέρουν, μόνο ένας φορέας όπως η ΕΥΔΑΠ Νήσων θα μπορούσε να εγγυηθεί τα χρηματοοικονομικά ρίσκα αυτών των πρότζεκτ, που θα είναι πολύ μεγάλα. Σχολιάζοντας μάλιστα το φημολογούμενο deal με την ΕΥΑΘ, υποστηρίζουν ότι δύσκολα θα μπορούσε να περάσει από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, εκτιμώντας ότι είναι επιχειρησιακά και θεσμικά ανώριμο.
Πηγή:newmoney.gr