Για τις αυξήσεις στις τιμές της ενέργειας και όχι μόνο, μίλησε στην «δημοκρατική» ο κ. Κώστας Χρυσοχοϊδης, εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος τουριστικής ανάπτυξης, υδατοδρομίων, κρουαζιέρας, ακτοπλοΐας και αερομεταφορών.
Όπως αποκάλυψε, το περασμένο δίμηνο σημειώθηκε έλλειψη στο υγραέριο για συγκεκριμένους λόγους τους οποίους εξηγεί, ενώ επισημαίνει ότι αν και οι τιμές δεν θα μειωθούν, υπάρχει επάρκεια στην χώρα μας.
Αναλυτικότερα, δήλωσε τα εξής:
«Η κατάσταση όπως διαμορφώθηκε μετά την πανδημία και αυτό που ακολούθησε με την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, είχαν σαν αποτέλεσμα μια τεράστια αναταραχή στην αγορά της ενέργειας –τόσο για τα ορυκτά καύσιμα, όσο και για την ηλεκτρική ενέργεια, η τιμή της οποίας, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας είναι σε συνάρτηση της τιμής του φυσικού αερίου. Μιλάμε για μία σύνδεση σε όλη την ενεργειακή γκάμα, η οποία δημιουργεί αλληλεπιδράσεις και σοβαρά θέματα, όσον αφορά α. στην επάρκεια και β. στις τιμές.
Σε ορισμένες χώρες όπως είναι η δική μας, η επάρκεια των ορυκτών καυσίμων (τόσο για το φυσικό αέριο, όσο και για τα πετρελαιοειδή προϊόντα –βενζίνες, πετρέλαια, υγραέρια, το αεροπορικό καύσιμο και η άσφαλτος που χρησιμοποιείται στην οδοποιία) υπήρχε και υπάρχει. Η Ελλάδα δεν είναι τόσο εξαρτημένη από την ρωσική αγορά. Π.χ. τα προϊόντα στη μορφή του αργού πετρελαίου, τα προμηθευόμασταν από χώρες της Μέσης Ανατολής και από χώρες της Β.Αφρικής. Το 10-15% περίπου ήταν από την Μαύρη Θάλασσα, από το λιμάνι του Νοβοροσίσκ και από terminal της Αζοφικής θάλασσας. Όμως, όταν η τιμή του φυσικού αερίου έχει ανέβει σε τέτοιο ύψος όπως τώρα, δημιουργεί ευκαιρία, να το αντικαταστήσουν με άλλα καύσιμα, όπως τα συμβατικά (πετρελαιοειδή) αφού είναι φτηνότερα. Συνεπώς, καταγράφεται αυξημένη ζήτηση γι αυτά η οποία θα κλιμακωθεί μέσα στο χειμώνα –πέραν της συνηθισμένης κατανάλωσης. Πιστεύω ότι η αύξηση της ζήτησης για τέτοια προϊόντα, φέτος θα φτάσει το 20-25%. Ο νόμος της αγοράς, είναι σαφής: όταν υπάρχει αυξημένη ζήτηση σε ένα προϊόν, αυξάνεται και η τιμή του. Είδαμε μια κάμψη κατά τον Ιούλιο και τον Αύγουστο έως και στις αρχές του Σεπτεμβρίου με τις τιμές να υποχωρούν στις αντλίες των πρατηρίων. Πάντως, δεν είμαι αισιόδοξος για τις τιμές των συμβατικών καυσίμων σε συνάρτηση με την υποχώρηση του ευρώ έναντι του αμερικανικού δολαρίου. Εκτιμώ ότι θ’ ανέβουν. Ωστόσο, γι’ αυτό που δεν πρέπει να ανησυχεί ο κόσμος είναι η επάρκεια.
»Όσον αφορά στο φυσικό αέριο για την Ελλάδα, αντιμετωπίζουμε (μαζί με την Ιταλία) το μικρότερο θέμα επάρκειας. Επαναλαμβάνω, δεν μιλάμε για τις τιμές. Αυτές δεν θα βελτιωθούν εάν δεν βελτιωθούν οι γεωπολιτικές συνθήκες –μέχρι να επέλθει μια ομαλοποίηση στις σχέσεις της Ρωσίας με την Δύση και όχι απαραίτητα με τη λύση του Ουκρανικού προβλήματος. Μετά τις κυρώσεις που επεβλήθησαν στη Ρωσία, είναι μονόδρομος αυτά που συμβαίνουν. Γι’ αυτό και κατά την εκτίμησή μου, δεν θα υπάρξει αποκλιμάκωση των τιμών. Στην Ελλάδα, λόγω της ύπαρξης της μεγάλης εγκατάστασης στη Ρεβυθούσα, μετά και την προσθήκη της πλωτής δεξαμενής, η οποία σχεδόν διπλασιάζει την αποθηκευτική ικανότητά της, συν το ό,τι προστίθεται στην ενεργειακή φαρέτρα μας το Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης, όπου αποδεσμευόμαστε αρκετά από τον αγωγό που διέρχεται από την Τουρκία και θα έχουμε τη δυνατότητα τροφοδοσίας από το Αζερμπαιτζάν απευθείας χωρίς τη διέλευση από το Βόσπορο.
Οι τιμές όμως, διαμορφώνονται χρηματιστηριακά οπότε περιμένουμε να ανέβουν.
»Για την ηλεκτρική ενέργεια: βάσει της συμφωνίας που έχει γίνει εδώ και αρκετά χρόνια, η ηλεκτρική ενέργεια συνδέθηκε με την τιμή του φυσικού αερίου. Με την πλήρη ιδιωτικοποίηση και αποδέσμευση της παραγωγής του ηλεκτρικού ρεύματος, σημαίνει ότι έπρεπε να υπάρχουν κανόνες για την τιμή της κιλοβατώρας. Ωστόσο, σήμερα βρισκόμαστε σε μια δύσκολη κατάσταση όπου η ηλεκτρική ενέργεια, σε συνάρτηση και σε σχέση με την τιμή του φυσικού αερίου, έχει πάει σε δυσθεώρητα ύψη. Πράγμα, το οποίο μας δημιουργεί προβλήματα στην παραγωγή αλλά και στην χρήση από τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Κι εδώ, θα σημειώσω ότι μετά τις 15 Ιουλίου έως και τις αρχές Σεπτεμβρίου, σημειώθηκε σοβαρή έλλειψη υγραερίου στην χώρα μας. Αυτό, δεν έγινε φυσικά αντιληπτό λόγω των αποθεμάτων των περιφερειακών εγκαταστάσεων και οφειλόταν στο ό,τι τα δύο μεγάλα διυλιστήρια της Ελλάδας που έχουν θυγατρικές και παράγουν ηλεκτρικό ρεύμα, χρησιμοποίησαν το υγραέριο αντί του φυσικού αερίου (λόγω τιμής!)
»Αυτές οι εναλλακτικές λύσεις στην χρήση καυσίμων, δημιουργούν μια δυνατότητα περαιτέρω μείωσης του κόστους του ηλεκτρικού ρεύματος με συνέπεια όμως να δίνει την δυνατότητα σε κάποιους να κερδοσκοπούν. Θα σας δώσω το εξής δεδομένο: αυτή την στιγμή, η παραγωγή του ηλεκτρικού ρεύματος από φυσικό αέριο στην χώρα μας, δεν ξεπερνά το 35-40%. Αυτό σημαίνει ότι η τιμή του φυσικού αερίου ΔΕΝ μπορεί να συμπαρασύρει την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος στο σύνολό του. Δεν μπορεί να είναι σε πλήρη συνάρτηση. Συνεπώς, θα πρέπει να βρεθεί μια λύση αποδέσμευσης, μια πλατφόρμα που να εξασφαλίζει την άμεση μείωση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος ανάλογα με το καύσιμο ή τη μέθοδο που χρησιμοποιείται, ώστε να μην επιβαρύνεται τόσο πολύ ο κρατικός προϋπολογισμός.
Είναι αλήθεια, ότι η επιδότηση που δίνει αυτή την στιγμή η κυβέρνηση στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις για το ρεύμα, είναι τεράστια. Και αφήνει σοβαρές υπόνοιες για το πόσο θα πρέπει να χρηματοδοτούμε τους παραγωγούς του ηλεκτρικού ρεύματος σε επίπεδο ‘κερδοσκοπίας’. Προσωπικά, αυτό με προβληματίζει και ως πολίτη.
»Οι προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης προς την Ε.Ε. προσέκρουσαν σθεναρά στα συμφέροντα των χωρών της Κεντρικής Ευρώπης. Νομίζω ότι ήταν μια δίκαιη πρόταση για να υπάρξει μια ολιστική λύση. Θα πρέπει η Ε.Ε. να κοιτάξει σοβαρά το θέμα. Δυστυχώς, το ‘θύμα’ όλης της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί, είναι η Ευρώπη. Η Γερμανία παρέσυρε την Ευρώπη την προηγούμενη δεκαετία, στην χρήση οικολογικών προϊόντων (φυσικό αέριο) δημιουργώντας εξάρτηση από την Ρωσία –χωρίς να έχει εξασφαλίσει εναλλακτικές δυνατότητες τροφοδοσίας της Κεντρικής Ευρώπης, που αντιμετωπίζει το κύριο πρόβλημα και θα έχει και πρόβλημα επάρκειας. Καταλαβαίνετε ότι όλα αυτά, θα έχουν συνέπειες και στον οικογενειακό προϋπολογισμό των Ευρωπαίων.
»Ευτυχώς, τα μηνύματα που λαμβάνουμε για την επόμενη σεζόν είναι πολύ καλά για τους προορισμούς μας. Τα τελευταία τρία χρόνια, ο προορισμός Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, έχει ανέβει πάρα πολύ στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων για μια σειρά από λόγους, με καθοριστικό την εμπιστοσύνη που κερδίσαμε κατά τη διαχείριση της πανδημίας. Συνεπώς, ακόμη και μείωση να έχουμε σε παγκόσμιο επίπεδο του χρόνου, εμάς δε θα μας αγγίξει! Άρα, ατενίζουμε την επόμενη σεζόν με αισιοδοξία και πιστεύω ότι θα είμαστε σε πολύ καλά επίπεδα».
https://www.dimokratiki.gr/22-09-2022/einai-terastia-i-epidotisi-se-noikokyria-kai-epicheiriseis/
Σχολιασμός Άρθρου
Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Σχολιασμός άρθρου
Υπενθύμιση:
Για την μερική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του παρακάτω παρεχόμενου συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο της Δημοκρατικής.