Ο κ. Γιάννης Χατζηλαζάρου, ηγείται ενός από τους πλέον επιτυχημένους ξενοδοχειακούς ομίλους στην Ελλάδα. Σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ», αναλύει τις δυσκολίες που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν και να ξεπεράσουν όσα ξενοδοχεία αποφάσισαν να αναλάβουν το «ρίσκο» και να λειτουργήσουν σε αυτή τη δύσκολη τουριστική σεζόν, υπό τη σκιά της πανδημίας του κορωνοϊού. Και η απόφαση συνοδευόταν παράλληλα από την ανάληψη της ευθύνης για την προσφορά θέσεων εργασίας.
«Η σεζόν 2020 μας δίδαξε με τον πιο άσχημο τρόπο πόσο ρευστά είναι τα πράγματα στην ζωή και στις επιχειρήσεις», δηλώνει ο διορατικός και πρωτοπόρος ξενοδόχος κ. Γ. Χατζηλαζάρου, προσθέτοντας πως αποδείχθηκε φέτος ότι δεν μπορεί ποτέ κανείς να επαναπαύεται. Αντίθετα, πρέπει να είναι προετοιμασμένος για το χειρότερο. «Ακόμα όμως και υπό τις χειρότερες συνθήκες, όταν υπάρχει πρόγραμμα, οργάνωση και σχέδιο δράσης, το μετρημένο ρίσκο αποδίδει. Η ομάδα μας έκανε ακριβώς αυτό. Χρόνια σκληρής δουλειάς απέδειξαν ότι μπορούμε και στα δύσκολα», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του ομίλου H Hotels Collection, Γιάννης Χατζηλαζάρου
Ακολουθεί η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Χατζηλαζάρου, θα ήθελα να ξεκινήσουμε τη συνέντευξη με την αποτίμηση αυτής της τόσο ιδιαίτερης-λόγω της πανδημίας-και απαιτητικής σεζόν. Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις, ποιες οι επιτυχίες και ποια τα διδάγματά της;
Θα ξεκινήσω λέγοντας ότι καταρχήν η μεγαλύτερη πρόκληση της φετινής σεζόν ήταν να πάρει κανείς την απόφαση να ανοίξει ή όχι. Όλοι μας θυμόμαστε πολύ καλά ότι μέχρι και τα τέλη Ιουνίου φάνταζε ίσως αυτοκτονία το να λειτουργήσει ένα ξενοδοχείο. Καμία κράτηση δεν ήταν εγγυημένη και κανείς δεν γνώριζε αν τα νούμερα που είχαμε όλοι στα συστήματά μας ήταν αληθινά ή όχι. Τα πρακτορεία τα ίδια υπολειτουργούσαν και δεν προλάβαιναν να ανανεώσουν τις λίστες τους με τις πραγματικές αφίξεις. Οπότε, όλος ο κλάδος μας κολυμπούσε σε αχαρτογράφητα νερά. Ακόμα και κατά τη διάρκεια λειτουργίας τον μήνα Ιούλιο, καθημερινά δεν γνωρίζαμε πόσες από τις αφίξεις που περιμέναμε, θα εμφανίζονταν τελικά στο ξενοδοχείο. Και μέσα σε όλη αυτή την αβεβαιότητα, όλοι μας ζούσαμε με τον φόβο μην τυχόν υπάρξουν πολλά κρούσματα στο ξενοδοχείο με αποτέλεσμα αυτό να πρέπει να κλείσει.
Παρ’όλα αυτά, η διοίκηση του ομίλου σύσσωμη, αποφάσισε να πάρουμε το ρίσκο και να λειτουργήσουμε, προσπαθώντας να ελέγξουμε τα κόστη με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, σε περίπτωση που το εγχείρημα δεν πετύχαινε. Σκοπός μας ήταν να προσφέρουμε εργασία σε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο και φυσικά, αν αυτό ήταν εφικτό, να μπορέσουμε να περιορίσουμε μέρος των ζημιών της χρονιάς μέχρι εκείνο το σημείο.
Οι επιτυχίες ήταν πολλές εν τέλει, με σημαντικότερη την προσφορά εργασίας σε πάνω από 900 άτομα καθώς καταφέραμε τελικά να λειτουργήσουμε 4 από τα 6 ξενοδοχεία μας. Τα γεγονότα κατά την διάρκεια της σεζόν ευνόησαν όσους πήραν το ρίσκο και το αποτέλεσμα ήταν να πετύχουμε τον στόχο μας, άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο.
Ο όμιλος H Hotels Collection κατάφερε να κλείσει στην 1η Νοεμβρίου όλα τα ξενοδοχεία έχοντας λειτουργήσει με απόλυτη επιτυχία, χωρίς ιδιαίτερες απώλειες και με πολλή όρεξη για την ερχόμενη σεζόν.
Η σεζόν 2020 μας δίδαξε με τον πιο άσχημο τρόπο το πόσο ρευστά είναι τα πράγματα στην ζωή και στις επιχειρήσεις. Αποδείχθηκε ότι δεν μπορείς ποτέ να επαναπαύεσαι και πρέπει να είσαι προετοιμασμένος για το χειρότερο. Ακόμα όμως και υπό τις χειρότερες συνθήκες, όταν υπάρχει πρόγραμμα, οργάνωση και σχέδιο δράσης, το μετρημένο ρίσκο αποδίδει.
Η ομάδα μας έκανε ακριβώς αυτό. Χρόνια σκληρής δουλειάς απέδειξαν ότι μπορούμε και στα δύσκολα.
• Πόσο εύκολη ή δύσκολη ήταν η προσαρμογή στα υγειονομικά πρωτόκολλα του Covid-19; Τα ξενοδοχεία του ομίλου σας τηρούν αυστηρά πρωτόκολλα ποιότητας και υγιεινής, όπως ISO και HACCP. Βοήθησε αυτή η εμπειρία στην προσαρμογή της λειτουργίας των ξενοδοχείων στα πρωτόκολλα του covid και ποιες ήταν οι αντικειμενικές δυσκολίες;
Ο όμιλος H Ηotels Collection έχει επενδύσει έμπρακτα εδώ και πολλά χρόνια στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, την ασφάλεια και την υγιεινή με τη δημιουργία τμήματος ποιότητας, το οποίο ασχολείται αποκλειστικά με τους τρεις παραπάνω τομείς. Όπως πολύ σωστά αναφέρετε, αυτό αποδεικνύεται με τις πιστοποιήσεις στα συστήματα ISO που αφορούν την διαχείριση ποιότητας, τη διαχείριση ασφάλειας τροφίμων (HACCP), καθώς και την περιβαλλοντική διαχείριση.
Τα συστήματα αυτά βοήθησαν στη σωστή τήρηση των διαδικασιών που αφορούσαν την καθημερινή λειτουργία, την αξιολόγηση αυτών και την εξοικείωση του προσωπικού με τις συγκεκριμένες πρακτικές. Επιπλέον, δημιουργήσαμε ένα νέο εσωτερικό πρωτόκολλο, το “Travel With Safety”, το οποίο συμμορφώνεται πλήρως με τα υγειονομικά πρωτόκολλα του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου.
Στο εν λόγω πρωτόκολλο στηρίχθηκε το νέο πλάνο παρεχόμενων υπηρεσιών με γνώμονα την προστασία των πελατών μας από τον ιό COVID-19 και αυτό στη συνέχεια πιστοποιήθηκε με τη βεβαίωση “Safe Restart” από τον ανεξάρτητο φορέα TUV HELLAS / TUV NORD. Οι αντικειμενικές δυσκολίες του εγχειρήματος αυτού είχαν να κάνουν με το ποιες υπηρεσίες θα έπρεπε να σταματήσουμε να παρέχουμε στους πελάτες μας για την ασφάλεια τους, πως θα μπορούσαμε να τις αντικαταστήσουμε με κάποιες εναλλακτικές και την προμήθεια ειδικού εξοπλισμού και μέσων ατομικής προστασίας. Τίποτα από τα παραπάνω όμως δεν θα ήταν εφικτό χωρίς την συνεργασία και την στήριξη από το έμψυχο δυναμικό του ομίλου. Μαζί αγκαλιάσαμε αυτήν την προσπάθεια εδώ και χρόνια και οι επιτυχίες ήταν απλά τα φρούτα της συνολικής προσπάθειας. Τίποτα δεν ήταν εύκολο, ειδικά φέτος, αλλά η αποφασιστικότητα όλων, το έκανε να φαίνεται εύκολο. Το προσωπικό μας προσαρμόστηκε πολύ εύκολα και ακολούθησε τις οδηγίες κατά γράμμα.
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να συγχαρώ όλο το προσωπικό μας και να τους ευχαριστήσω εκ μέρους της διοίκησης για την στήριξη και την συνεργασία τους. Από την πλευρά μας, υποσχόμαστε να βάζουμε πλάτη και να τους στηρίζουμε αντίστοιχα στους δύσκολους καιρούς.
Μαζί βγαίνουμε πάντα κερδισμένοι.
• Έμειναν ικανοποιημένοι οι επισκέπτες από την τουριστική εμπειρία που προσέφερε ο προορισμός, κάτω από αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες; Ποια ήταν τα σχόλιά τους, τι εισπράξατε σχετικά με τις εντυπώσεις τους;
Μιλώντας με συνάδελφους και διαβάζοντας τον τύπο, ο προορισμός μας τα κατάφερε σε όλα τα επίπεδα. Αποδείχθηκε ότι η Ρόδος αποτελεί έναν προορισμό πολύ πιο οργανωμένο και με τουριστική παιδεία ανώτερη σε σύγκριση με άλλους προορισμούς. Ακόμα και με όλες τις ελλείψεις, καταφέραμε σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες να προσφέρουμε απαράμιλλη τουριστική εμπειρία στους επισκέπτες μας. Εμείς οι ίδιοι γίναμε αποδέκτες πολλών συγχαρητηρίων από πελάτες οι οποίοι παραδοσιακά επισκεπτόντουσαν ανταγωνιστικές χώρες. Οι συνθήκες, τους ανάγκασαν να έρθουν φέτος στο νησί μας και έμειναν έκπληκτοι τόσο από την ομορφιά του νησιού όσο και από την ποιότητα των ξενοδοχείων και των παρεχόμενων υπηρεσιών. Όλοι ανεξαιρέτως δήλωσαν ότι από εδώ και πέρα θα έρχονται εδώ γιατί πέρασαν πολύ πιο όμορφα από τους προορισμούς που επισκεπτόντουσαν στο παρελθόν. Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια σε όλους τους επαγγελματίες του νησιού, καθώς και στις τοπικές αρχές, τον Δήμο Ρόδου και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την στήριξη του τουρισμού και την άμεση αντιμετώπιση των όποιων δυσκολιών παρουσιάστηκαν. Χωρίς αυτήν την συλλογική προσπάθεια, η επιτυχία του 2020 δεν θα ήταν η ίδια.
• Προφανώς και παραμένουν ακόμη εξαιρετικά ρευστά τα πράγματα. Ποια είναι όμως η εκτίμησή σας για την τουριστική σεζόν του 2021, θα ανοίξει κανονικά την άνοιξη; Θα εξαρτηθούν όλα από την κυκλοφορία του εμβολίου;
Τα πράγματα είναι σαφώς πολύ ρευστά και είναι ακόμα πολύ νωρίς για να κάνουμε έστω, κάποιες εικασίες. Η κυκλοφορία του εμβολίου, η ταχύτητα εμβολιασμού του πληθυσμού και η αποτελεσματικότητά του, θα παίξουν ίσως τον σημαντικότερο ρόλο σχετικά με το αποτέλεσμα της σεζόν 2021.
Η Ρόδος μας, έχει κερδίσει ένα μεγάλο στοίχημα που θεωρώ ότι θα την θέσει πρωτοπόρο στους τουριστικούς προορισμούς στο άμεσο μέλλον και το στοίχημα αυτό θα εξαργυρωθεί στα επόμενα χρόνια χωρίς αμφιβολία. Μέχρι τότε, θα πρέπει να παραμείνουμε υγιείς και να κάνουμε υπομονή.
• Κατά την άποψή σας, είχαν τα ξενοδοχεία την αναμενόμενη στήριξη από την κεντρική Διοίκηση; Θα απαιτηθούν επιπλέον μέτρα για τη στήριξη του κλάδου;
Η κεντρική Διοίκηση, παρά την αιφνίδια και πρωτόγνωρη κατάσταση, προσπάθησε να δώσει κάποια μέτρα στήριξης στις επιχειρήσεις όπως:
Η αναστολή των υποχρεώσεων (φορολογικών, ασφαλιστικών, επιταγών, δόσεων δανείων), ο δανεισμός μέσω ΕΑΤ , ΤΕΠΙΧ και Επιστρεπτέας Προκαταβολής, η στήριξη στους εργαζόμενους με την αναστολή και την ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ. Επίσης σημαντική στήριξη ήταν και η απαλλαγή των εργοδοτικών εισφορών τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο
Τα ανωτέρω μέτρα πιστεύω έδωσαν «μία ανάσα» στις επιχειρήσεις του κλάδου αλλά για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα και να επανέλθουμε στην κανονικότητα νομίζω δεν είναι αρκετά.
Πολλά από αυτά έχουν χαρακτήρα «δανεισμού» και αναστολής υποχρεώσεων χωρίς να ξέρουμε τι μας περιμένει το 2021 και όταν πολλοί από εμάς ακόμη δεν έχουμε συνέλθει από την πτώχευση του πρακτορείου Thomas Cook.
Πρέπει να υπάρξει στήριξη με μείωση εργοδοτικών εισφορών, μείωση ΦΠΑ στον τουρισμό, προγράμματα επιδότησης απασχόλησης, μείωση της φορολογίας.
Όταν το 2021 ανοίξουν όλοι οι ανταγωνιστικοί προορισμοί (Τουρκία, Αίγυπτος κλπ) και υπό την αβεβαιότητα της ύπαρξης των αεροπορικών εταιρειών – θέσεων , η «πίτα» θα μειωθεί και θα πρέπει να είμαστε άκρως ανταγωνιστικοί και να φροντίσουμε για αυτό από τώρα.
Οι ανωτέρω προτάσεις που και κατά καιρούς έχουν γίνει από τους φορείς του τουρισμού και των ξενοδόχων (ΣΕΤΕ, ΠΟΞ κλπ) θα μπορούσαν να αποτελέσουν κίνητρα για την επανεκκίνηση του τουρισμού μας και των ξενοδοχείων ειδικότερα.
• Ο όμιλος H Hotels πρωτοπορεί πάντα, προχωρώντας σε νέες επενδύσεις ακόμη και όλα αυτά τα χρόνια της οικονομικής κρίσης. Υπάρχουν νέα σχέδια και projects και ποια είναι αυτά;
Σχέδια υπάρχουν πάντα και φυσικά η όρεξη για νέες επενδύσεις. Η αλήθεια είναι όμως ότι οι συνθήκες που ζούμε είναι πρωτόγνωρες και κάποιος θα πρέπει να είναι δυο φορές πιο προσεκτικός στις επενδυτικές του κινήσεις, τουλάχιστον στα επόμενα 2 χρόνια, έως ότου ο τουρισμός μας δείξει σημάδια ανάκαμψης και σταθερότητας. Από την πλευρά μας εκμεταλλευόμαστε τον χρόνο αυτό για να οργανώσουμε τα καινούργια projects με υπομονή και ηρεμία και να δράσουμε άμεσα μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν.
https://www.dimokratiki.gr/22-11-2020/i-xatzilazaroy-i-sezon-2020-mas-didaxe-me-ton-pio-aschimo-tropo-poso-reysta-einai-ta-pragmata-sti-zoi-kai-stis-epicheiriseis/
Σχολιασμός Άρθρου
Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Σχολιασμός άρθρου
Υπενθύμιση:
Για την μερική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του παρακάτω παρεχόμενου συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο της Δημοκρατικής.