Ειδήσεις

Ν. Χαραλάμπους: Η Ελλάδα μπορεί να γίνει «Μέκκα» των υδροπλάνων

Μεγάλες προοπτικές βλέπει ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Seaplanes. Γιατί η Ελλάδα μπορεί να ξεπεράσει τις Μαλδίβες. Η πρόταση για τη χωροθέτηση του υδατοδρομίου της Αθήνας.

Αισιόδοξος ότι οι «παιδικές ασθένειες» που δημιούργησαν κατά το παρελθόν ανυπέρβλητα προβλήματα στην λειτουργία των υδροπλάνων στην Ελλάδα έχουν ξεπεραστεί εμφανίζεται ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Seaplanes, Νικόλας Χαραλάμπους.

Στη συνέντευξή του στο Euro2day.gr αναλύει τα σχέδια της εταιρείας για την ανάπτυξη των υδροπλάνων, στον απόηχο της απόφασης που υπέγραψαν ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Παπαδόπουλος με την οποία ιδρύεται στην Κέρκυρα το πρώτο υδατοδρόμιο στην Ελλάδα.

Στην Hellenic Seaplanes συμμετέχουν Έλληνες και Κύπριοι επιχειρηματίες καθώς και ξένα funds. Εχει κάνει αισθητή την παρουσία της έχοντας πάρει άδειες για την δημιουργία και λειτουργία υδατοδρομίων σε μια σειρά περιοχών της χώρας. Στο στόχαστρό της βρίσκεται και το υδατοδρόμιο στην Αττική για το οποίο έχει κατατεθεί πρόταση στο ΤΑΙΠΕΔ και ο κ. Χαραλάμπους σημειώνει ότι για τη δημιουργία του μπορεί να αξιοποιηθεί το παραλιακό μέτωπο από την περιοχή του ΣΕΦ ως την Γλυφάδα.

-Κύριε Χαραλάμπους ποια είναι η Hellenic Seaplanes. Ποιοι συμμετέχουν στην σύνθεσή της; Ποιος είναι ο στόχος της εταιρείας;

Η Hellenic Seaplanes είναι η εταιρεία που οριοθέτησε και έχει συνδέσει το όνομά της με τα υδροπλάνα στην Ελλάδα. Ξεκινήσαμε από το 2013, αμέσως μετά την ψήφιση του νόμου, να δραστηριοποιούμαστε στην ανάπτυξη, κατασκευή και λειτουργία υδροπλάνων, δημιουργώντας τις κατάλληλες υποδομές και κατ’ επέκταση επιχειρώντας με νέα αεροσκάφη την σύνδεση των υδατοδρομίων μεταξύ τους. Ενδεχομένως, η απαιτητική προσπάθεια που καταβάλλεται συστηματικά εδώ και αρκετούς μήνες να εντοπίσει διακυμάνσεις λόγω εκλογών, ωστόσο, εκτιμάμε πως δεν θα επέλθει καμία διαφοροποίηση ως προς το τελικό αποτέλεσμα, διότι η δραστηριότητα των υδροπλάνων είναι βέβαιο ότι θα λειτουργήσει στην πράξη και ότι θα φέρει νέα χαρακτηριστικά στον χώρο του τουρισμού, των μεταφορών, αλλά και σε υπηρεσίες που χρειάζονται και θα υποβοηθήσουν την ανάπτυξη της νησιωτικής Ελλάδας.

Στη χώρα μας υπάρχουν πάντοτε οι άνθρωποι που τολμούν και υποστηρίζουν την καινοτομία, και εμείς ανήκουμε σε αυτή την κατηγορία. Είμαστε μια στοχευμένη εταιρεία και προχωράμε παρά τις αντίξοες συνθήκες σε επιχειρηματικά περιβάλλοντα που δεν αναπτύσσονται άλλοι επενδυτές για να ανοίξουμε και τον δρόμο και για να αποδείξουμε ότι δεν πρόκειται γι’ αυτό το επιθετικό επενδυτικό περιβάλλον που παρουσιάζουν οι εφημερίδες και τα περιοδικά του εξωτερικού. Σε ότι αφορά τη μετοχική μας σύνθεση, στη Hellenic Seaplanes συμμετέχουν Έλληνες και Ελληνοκύπριοι επενδυτές, καθώς και δύο ξένα funds, ένα αμερικανικό και ένα ιταλικό. Ελπίζουμε να μεγαλώσει το επενδυτικό σχήμα, να αναπτυχθεί με πιο γρήγορους ρυθμούς το έργο και να δοθεί το στίγμα που πρέπει όχι μόνο σε όλη την Ελλάδα, αλλά και σε όλη τη Μεσόγειο. Η Ελλάδα είναι σαφώς καλύτερο μέρος από τις Μαλδίβες, καθώς συνδυάζει την Ευρώπη με το απαράμιλλο φυσικό κάλλος της Ελλάδας που προσφέρει πέρα από βουνό και θάλασσα, έναν ιστορικό πολιτισμό και έναν εναλλακτικό τρόπο μεταφοράς στα νησιά της που σύντομα θα αποκτήσει καινούρια δομή.

– Σε ποιες περιοχές έχετε προκριθεί για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων; Υπάρχει συνεργασία με τοπικούς φορείς;

Η δραστηριότητα μας είναι σχεδόν σε όλη την Ελλάδα, με τις Σποράδες να προκρίνονται επειδή ξεκίνησαν πιο νωρίς. Επίσης περιλαμβάνονται περιοχές όπως Σκύρος, Σάμος, Τήνος, Πάτμος, Σητεία, Αμφιλοχία, Ιωάννινα, Καστόρια, λίμνη Κοζάνης, λίμνη Πλαστήρα, Κύμη, Ιτέα, Κάρυστος, Χαλκίδα, Αιδηψός και Βόλος. Τα υδατοδρόμια που ακολουθούν είναι Πόρτο Χέλι, Ερμιόνη, Ναύπλιο, Χαλκιδική, Σιθωνία και στο Άγιο όρος, ενώ προβλέπεται η παράλληλη ανάπτυξη υδατοδρομίων σε Κυλλήνη και Κατάκολο. Να αναφέρουμε πως η υλοποίηση του έργου γίνεται με ίδια κεφάλαια προερχόμενα από επενδυτές του εξωτερικού, όπου αδειοδοτούμε κατασκευάζουμε και λειτουργούμε υδατοδρόμια χωρίς επιπρόσθετο κόστος για τους Δημόσιους φορείς των περιοχών που επιλέγουμε. Έχουμε ήδη ξεκινήσει την επενδυτική μας προσπάθεια δίνοντας καινούριο χαρακτήρα στους χώρους των υδατοδρομίων, οι οποίοι θα είναι και χώροι ανάπτυξης διαφόρων υπηρεσιών τουρισμού, συγκοινωνιών αλλά και ειδικού σκοπού όπως αεροδιακομιδών και μεταφοράς φορτίου.

– Έχετε ενδιαφέρον για το υδατοδρόμιο στην περιοχή της Αττικής; Που θεωρείτε ότι πρέπει αυτό να χωρηθετηθεί ώστε να υπάρχουν προϋποθέσεις για επιτυχή εμπορική λειτουργία των υδροπλάνων;

Μας ενδιαφέρει πρωτίστως το υδατοδρόμιο της Αττικής. Έχουμε καταθέσει την πρότασή μας στο ΤΑΙΠΕΔ που αφορά στο διαγωνισμό για την παραχώρηση του χώρου του ΣΕΦ. Πρόκειται για το ιδανικότερο σημείο από άποψη προσβασιμότητας και μέσων μαζικής μεταφοράς, με αρκετούς οδικούς άξονες να καταλήγουν σε αυτό, και με την ύπαρξη μέσων όπως το μετρό και το τραμ. Σαφώς και θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε παραλιακό μέτωπο από το ΣΕΦ έως και τη Γλυφάδα για να ορίσουμε ένα καλό σημείο, αλλά η υποδομή και η ευκαιρία που μας δίνεται με το διαγωνισμό από το ΤΑΙΠΕΔ μας κάνει να πιστεύουμε πως θα διευκολύνει τη δημιουργία μητροπολιτικού υδατοδρομίου, αν φυσικά όλα πάνε καλά κατά τη διεξαγωγή της διαγωνιστικής διαδικασίας.

– Πότε πιστεύετε ότι μπορούν να ξεκινήσουν πτήσεις τα υδροπλάνα; Με τι αριθμό υδροπλάνων θα ξεκινήσετε να επιχειρείτε;

Έχουμε μετατοπίσει δύο φορές το στόχο μας και ελπίζω αυτή τη φορά οι καθυστερήσεις να είναι και οι τελευταίες που δημιουργούνται από την αδειοδότηση του δικτύου. Για να μπορέσει να πετάξει ένας ικανοποιητικός αριθμός υδροπλάνων θα πρέπει να υπάρχουν οι προορισμοί, αλλά και τα υδατοδρόμια. Εμείς ως Hellenic Seaplanes έχουμε βάλει ως στόχο την αδειοδότηση όσο το δυνατόν περισσότερων υδατοδρομίων γίνεται, πριν και κατά τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν του 2015, έτσι ώστε να ενεργοποιήσουμε και το επιχειρησιακό περιβάλλον των υδροπλάνων, όπου θα κάνει αισθητή την παρουσία του μετά από 2 χρόνια αναμονής.

Όλοι περιμένουν να δουν τα υδροπλάνα στις ελληνικές θάλασσες για να διασυνδεθούν τα νησιά μεταξύ τους αλλά και με την ηπειρωτική Ελλάδα. Για το 2015 στόχος μας είναι η λειτουργία 25 με 30 υδατοδρομίων και η αξιοποίηση τεσσάρων υδροπλάνων που θα εκτελούν πτήσεις. Μέχρι το 2017 ευελπιστούμε ότι ο αριθμός τους θα αυξηθεί σταδιακά στα 20. Μας ενδιαφέρει η ανάπτυξη όλων των υδατοδρομίων που παρουσιάζουν δυναμική και που μπορούν να συνδέσουν τα επιλεγμένα σημεία και με άλλους προορισμούς.

– Θεωρείτε ότι τα προβλήματα που αντιμετώπισε η συγκεκριμένη δραστηριότητα στο παρελθόν έχουν ξεπεραστεί ή μπορεί για μια ακόμη φορά να γίνουμε στο ίδιο έργο θεατές, δηλαδή μια φιλόδοξη επιχειρηματική προσπάθεια να «βουλιάζει» από την αδράνεια των αρχών και γραφειοκρατικά εμπόδια, όπως έγινε παλιότερα;

Πλέον έχουμε παραδειγματιστεί από τα λάθη των προηγούμενων και από τα φαινόμενα αδράνειας που υπήρχαν στο παρελθόν σε αυτό το ζήτημα, ένα πρόβλημα που φαίνεται σήμερα να αντιμετωπίζεται. Η δημιουργία του νέου νόμου πλαισίου για την ανάπτυξη υδατοδρομίων στην Ελλάδα είναι σαφώς μια βελτιωμένη έκδοση όλων των προηγούμενων προσπαθειών. Μιλάμε για ξεκάθαρες διαδικασίες στον καινούριο νόμο, αλλά θα πρέπει να υπογραμμιστεί πως η εμπλοκή πολλών φορέων και Υπουργείων είναι αυτό που συνεχίζει να προκαλεί τις καθυστερήσεις που έχουμε υποστεί μέχρι σήμερα. Το ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο, κρίνεται επιτακτική ανάγκη, αφού βοηθάει πολύ και στην προσέλκυση επενδυτών και δίνει ξεκάθαρα μηνύματα σε όλους τους υποψήφιους ότι η χώρα μας μπορεί να αναπτύξει μια καινούρια τουριστική αγορά. Πιστεύουμε πως ένα τέτοιο εγχείρημα που χαίρει της υποστήριξης της πολιτείας και του κόσμου σύντομα θα βρίσκεται σε τροχιά υλοποίησης και πως όλα τα μικροπροβλήματα θα λυθούν μια και καλή. Είναι σαφές ότι ο στόχος της εταιρείας είναι η ανάπτυξη αυτού του δικτύου με όποιο δυνατό τρόπο. Είτε με ίδια κεφάλαια, είτε με την υποστήριξη των Δημόσιων Φορέων που θα αναπτύξουν το δίκτυο από μόνοι τους. Επιπρόσθετα, θα θέλαμε να χαιρετίσουμε την πρωτοβουλία της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου που ανέλαβε τη δημιουργία υδατοδρομίων στην ευρύτερη περιοχή, χωρίς χρονοτριβές και καθυστερήσεις. Η Hellenic Seaplanes θα σταθεί αρωγός στην προσπάθεια αυτή, έτσι ώστε να μην είναι μονόπλευρη η ανάπτυξη του δικτύου υδατοδρομίων.

– Ποιοι είναι οι πελάτες στους οποίους κατά κύριο λόγο στοχεύετε; Οι πτήσεις των υδροπλάνων θα είναι ανταγωνιστικές σε άλλα μέσα; Οι τιμές των εισιτηρίων θα είναι ανταγωνιστικές;

Μεταξύ των πελατών μας είναι οι τουρίστες που φτάνουν στα ελληνικά νησιά και θέλουν να επισκεφτούν με υδροπλάνα περισσότερα μέρη σε λιγότερο χρόνο, ντόπιοι κάτοικοι των νησιών και των απομακρυσμένων περιοχών που αποκτούν πρόσβαση σε προορισμούς που μέχρι πρότινος δεν υπήρχε, οι επαγγελματίες από τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας και δη του τουρισμού, ασφαλιστικές εταιρείες για αεροδιακομιδές, ειδικές ομάδες που θα μισθώσουν για ίδια χρήση το αεροσκάφος, ακόμα και κυβερνητικά συμβόλαια θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν από το υδροπλάνο, αλλά και υπηρεσίες cargo. Σε καμία περίπτωση δεν θεωρείται ανταγωνιστικό μέσο προς την ακτοπλοΐα ή την αεροπλοΐα, αλλά συμπληρωματικό μέσο, εφόσον χρειάζεται η συνεργασία τους για την πλήρη ανάπτυξη του δικτύου, ώστε να μπορεί ο επιβάτης να μεταβαίνει από μια Ευρωπαϊκή πόλη σε ένα νησί που δεν διαθέτει αεροδρόμιο αλλά που θα διαθέτει υδατοδρόμιο. Στην ακτοπλοΐα άλλωστε οι αριθμοί μεταφοράς επιβατών είναι πολύ μεγαλύτεροι σε σχέση με αυτών του υδροπλάνου που χωράει 19 άτομα και δεν χωράει σύγκριση. Όσο για τις τιμές των εισιτηρίων για την πτήση με υδροπλάνα κυμαίνονται σε χαμηλότερα επίπεδα από τα αεροπορικά και σε ακριβότερα από τα ακτοπλοιικά, αγγίζοντας μια μέση τιμή, εξασφαλίζοντας την ίδια στιγμή στον πελάτη πολύ πιο γρήγορες διαδικασίες και μεγαλύτερη ποικιλία δρομολογίων.

– Είναι οι πτήσεις με τα υδροπλάνα λύση ακόμη και για συνδέσεις με γειτονικές χώρες;

Στο επιχειρησιακό μας πλάνο, αμέσως μετά την ανάπτυξη του εθνικού δικτύου υδατοδρομίων έχουμε θέσει ως στόχο τη σύνδεση της Ελλάδας με γειτονικές χώρες όπως: Τουρκία, Βουλγαρία, Ιταλία, Κροατία κ.ά. Ήδη ένας μεγάλος αριθμός ξενοδοχείων από τα τουρκικά παράλια μας ζητά να τους παρέχουμε υπηρεσίες μεταφοράς των πελατών τους στα ελληνικά νησιά.

-Υπάρχουν σχέδια επέκτασης της εταιρείας στο εξωτερικό μελλοντικά;

Είναι ένα ευκταίο αλλά και εφικτό πλάνο της εταιρείας μας, αφού πιστεύουμε πως η Ελλάδα θα σημειώσει μεγάλη επιτυχία στον εν λόγω τομέα και θα γίνει η “Μέκκα των υδροπλάνων”. Στόχος μας είναι να μετατρέψουμε τις ελληνικές θάλασσες σε Μαλδίβες τις Ευρώπης, γιατί έχουμε καλύτερο προϊόν.

-Η δραστηριότητα των υδροπλάνων συνδέεται κυρίως με τον τουρισμό και τις τουριστικές περιοχές ή μπορεί να καλύψει ευρύτερες ανάγκες μετακίνησης;

Το υδροπλάνο καλύπτει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων και υπηρεσιών όπως ανάπτυξη ειδικού θεματικού τουρισμού, (ηφαιστειακού, υγείας, θρησκευτικού, συνεδριακού και κοινωνικών εκδηλώσεων), αεροδιακομιδές, μεταφορά φορτίων και ταχυδρομικών υπηρεσιών, περιηγητικές πτήσεις αλλά και κυβερνητικές αποστολές.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου