Αντιδράσεις έχει προκαλέσει στους Γερμανούς tour operators το νέο τέλος που επέβαλε η ελληνική κυβέρνηση στα ξενοδοχεία, ο οποίος αντικατέστησε το φόρο διαμονής. Στο σύνολο τους εμφανίζονται επιφυλακτικοί και κάποιοι δεν διστάζουν να δηλώσουν ότι ίσως βλάψει τις κρατήσεις.
Το «τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση», ή «πράσινο τέλος» όπως επίσης ονομάζεται προκάλεσε πρώτα τις έντονες αντιδράσεις των Ελλήνων ξενοδόχων, οι οποίοι αντέδρασαν μέσω των ενώσεων τους. Αυτό που κατάφεραν, είναι να εξαιρεθούν οι χειμερινοί μήνες, κατά τους οποίους θα ισχύει το παλαιό τέλος διαμονής. Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος σε ανακοίνωση του είχε τονίσει ότι «οποιοσδήποτε φόρος μπαίνει, ειδικά σε μια συγκυρία με πολύ υψηλά λειτουργικά κόστη για τα ξενοδοχεία και με σκληρό διεθνή ανταγωνισμό, μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα και στην ανταγωνιστικότητα του προϊόντος και στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων».
Σημειώνεται ότι το νέο τέλος βαρύνει τον διαμένοντα, που έκανε χρήση του δωματίου ή του διαμερίσματος, επιβάλλεται μετά τη διαμονή του στο κατάλυμα και πριν την αναχώρησή του από αυτό, με την έκδοση ειδικού στοιχείου-απόδειξης είσπραξης τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, από τις επιχειρήσεις και αποδίδεται από αυτές στη Φορολογική Διοίκηση με μηνιαίες δηλώσεις.
Το γερμανικό ειδησεογραφικό site fvw Travel Talk, σε εκτενές ρεπορτάζ του καταγράφει τις αντιδράσεις των Γερμανών tour operator, ενώ παρουσιάζει με λεπτομέρεια το νέο φόρο, ο οποίος θα ισχύει από το Μάρτιο έως τον Οκτώβριο του 2024. Ως γνωστόν ο φόρος θα περιλαμβάνει και τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Υπενθυμίζεται ότι οι νέες αυξημένες χρεώσεις είναι για τα 1-2 αστέρων 1,50 ευρώ, για τα 3 αστέρων 3 ευρώ, για τα 4 αστέρων 7 ευρώ, για τα αστέρων 10 ευρώ και για τα ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα και για τα ακίνητα που διατίθενται μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης 1,50 ευρώ.
Η ανησυχία της TUI
Στο ρεπορτάζ καταγράφεται η αντίδραση του μεγαλύτερου γερμανικού tour operator της TUI, η οποία δηλώνει ότι δεν είναι ακόμη δυνατό να προβλεφθεί αξιόπιστα ο βαθμός στον οποίο θα έχει αντίκτυπο ο νέος φόρος διαμονής. «Φυσικά, οι υψηλότερες επιβαρύνσεις έχουν πάντα επιβραδυντική επίδραση στην πώληση των υπηρεσιών», εξήγησε ένας εκπρόσωπος της εταιρείας στο fvw. «Οι ξενοδόχοι έχουν προσεγγίσει τους tour operators και έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους, οπότε μπορούμε να καταλάβουμε ότι υπάρχουν μεγάλες επιφυλάξεις. Δεν είναι ακόμη δυνατό να προβλεφθεί σε ποιο βαθμό η Ελλάδα θα χάσει στον ανταγωνισμό με άλλες χώρες». Ωστόσο, οι προοπτικές για την Ελλάδα το επόμενο έτος παραμένουν θετικές, παρά την αύξηση των φόρων.
Η Alltours προειδοποιεί για υψηλότερες τιμές
Για την Alltours, η Ελλάδα είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς. Κατ’ αρχήν, ο tour operator καλωσορίζει τα απαραίτητα και σημαντικά μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος στους ελληνικούς προορισμούς. Ωστόσο, είναι σημαντικό για την εταιρεία τα έσοδα που προέρχονται από τους φόρους αυτούς, να ωφελούν και τις περιοχές που οι τουρίστες πάνε διακοπές. Η Alltours είπε στο ρεπορτάζ, ότι δεν μπορεί ακόμη να κρίνει σε ποιο βαθμό η υψηλότερη χρέωση θα επηρεάσει τις κρατήσεις για την Ελλάδα, αλλά τόνισε ότι οι πελάτες της κατανοούν πολύ την ανάγκη για μέτρα προστασίας του κλίματος και του περιβάλλοντος.
Σε σύγκριση με άλλες χώρες, ωστόσο, ο ελληνικός φόρος βρίσκεται στο ανώτερο τρίτο από τα συμφωνηθέντα επίπεδα . Η Alltours λοιπόν προειδοποιεί για υπερβολική αύξηση του συνολικού κόστους των διακοπών στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλους προορισμούς, όταν στα αυξημένα τέλη προστίθενται και τα υψηλότερα κόστη πτήσεων και ξενοδοχείων.
Η Schauinsland αναμένει αναβάθμιση προορισμού
Ο διευθυντής ξενοδοχείων της Schauinsland-Reisen για την Ελλάδα, Alexander Wefers, μιλώντας στο fvw είπε ότι θεωρεί τη χρέωση ως λογική επένδυση, υπό την προϋπόθεση ότι τα χρήματα θα φτάσουν στις περιοχές όπου χρειάζονται. Θα προτιμούσε επίσης τα έσοδα να διατεθούν για την προστασία του κλίματος ή για έργα υποδομής.
«Εάν ο φόρος χρησιμοποιηθεί για την επισκευή χαλασμένων δρόμων και μονοπατιών, για παράδειγμα, θα ωφελούσε τον τουρισμό και έτσι τελικά τους επισκέπτες», σχολίασε. «Η ουσία είναι ότι η αύξηση της χρέωσης μπορεί κάλλιστα να οδηγήσει σε περαιτέρω αναβάθμιση των διακοπών στην Ελλάδα». Ο ταξιδιωτικός πράκτορας με έδρα το Ντούισμπουργκ δεν αναμένει χαμηλότερες κρατήσεις ως αποτέλεσμα του φόρου. Ο Wefers το απέδωσε επίσης στη δομή του φόρου. «Δεδομένου ότι, σε αντίθεση με πολλές άλλες χώρες, ο φόρος δεν επιβάλλεται ανά άτομο ανά διανυκτέρευση, αλλά μόνο ανά δωμάτιο και νύχτα, η συνολική αύξηση είναι επίσης μικρότερη από ό,τι φαίνεται με την πρώτη ματιά», εξήγησε.
Ο FTI θέλει περισσότερες πληροφορίες
Στην FTI, η Halina Strzyzewska, επικεφαλής του ομίλου Ελλάδας, Κύπρου, Τυνησίας και Μαρόκου, έχει παρόμοια άποψη αλλά θέλει επίσης περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο επένδυσης των εσόδων από το νέο φόρο. «Ήταν έκπληξη για εμάς και χρειαζόμαστε πιο συγκεκριμένες πληροφορίες για τα έργα στα οποία θα επενδυθούν τα χρήματα», είπε.
«Ειδικότερα, θα είναι δύσκολο να εξηγήσουμε το πρόσθετο κόστος στους επισκέπτες, ειδικά σε όσους έχουν ήδη κάνει κράτηση για διακοπές για το επόμενο έτος. Υποθέτουμε ότι όσοι έχουν ήδη κάνει κράτηση για τις διακοπές τους στην Ελλάδα το 2024 θα ταξιδέψουν στη χώρα και δεν θα αλλάξουν προορισμό», τόνισε. Η FTI είναι επίσης ανοιχτή για συνεργασία με την Ελλάδα για μέτρα βιωσιμότητας. «Ως τουριστικός πράκτορας, θα θέλαμε να συνεργαστούμε με τους Έλληνες εκπροσώπους για να αναπτύξουμε και να συμμετάσχουμε σε κοινά σχέδια για τον αειφόρο τουρισμό», είπε η Strzyzewska. «Με έναν ακριβή οδικό χάρτη, αυτά τα κονδύλια μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την καταπολέμηση φυσικών καταστροφών».
Η DER Touristik απαιτεί περισσότερες λεπτομέρειες
Η DER Touristik χαιρετίζει επίσης τις προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας, αλλά θα ήθελε να δει περισσότερη διαφάνεια με συγκεκριμένες πληροφορίες σχετικά με τα έργα και τα μέτρα που πρόκειται να χρηματοδοτηθούν από αυτά τα κονδύλια. Σύμφωνα με τον όμιλο, είναι δύσκολο να προβλεφθεί ο βαθμός που αυτή η αύξηση θα επηρεάσει τη ζήτηση ή τη συμπεριφορά των κρατήσεων. Ωστόσο, θα πρέπει να γίνει σαφές στον πελάτη για ποιο σκοπό χρησιμοποιούνται οι εισφορές.