Μπορεί το 2024 να αποτελεί νέα χρονιά αναφοράς για τον ελληνικό τουρισμό, με νέο ιστορικό υψηλό σε αφίξεις και εισπράξεις, ωστόσο είναι γεγονός ότι οι τουρίστες στην Ελλάδα είναι και… με τη βούλα σαφώς λιγότερο γαλαντόμοι, μένοντας μικρότερο διάστημα σε σχέση με το παρελθόν και άρα ξοδεύοντας για τον λόγο αυτόν επίσης λιγότερα σε κάθε ταξίδι τους στη χώρα.
Τα επίσημα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος για τις 5 βασικές αγορές εισερχόμενου τουρισμού (Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ιταλία και φυσικά Ηνωμένες Πολιτείες) επιβεβαιώνουν ακριβώς αυτό, με 4 στις 5 αγορές, πλην των Ιταλών, να έχουν ξοδέψει φέτος λιγότερα στα ταξίδια τους στους ελληνικούς προορισμούς. Ειδικότερα, από τις πέντε βασικές αγορές την υψηλότερη μέση δαπάνη ανά ταξίδι φέτος έχουν οι Αμερικανοί με 1.040 ευρώ, νούμερο ωστόσο μειωμένο μέχρι στιγμής σε σχέση με τα 1.082 ευρώ του 2023, και ακολουθούν οι Βρετανοί με 742 ευρώ φέτος από 761 ευρώ το 2023.
Η μεγαλύτερη τουριστική αγορά εισερχόμενων επισκεπτών, οι Γερμανοί, έχει ξοδέψει κι αυτή λιγότερα φέτος στους ελληνικούς προορισμούς – 703 ευρώ ανά ταξίδι, ποσό μειωμένο κατά 10,7% σε σύγκριση με πέρυσι. Ακόμη μεγαλύτερη μείωση στη μέση δαπάνη στο ταξίδι τους, σε επίσης διψήφιο υψηλότερο ποσοστό, κατά -16,7%, καταγράφουν φέτος οι Γάλλοι με 668 ευρώ, έστω κι αν αριθμητικά είναι περισσότεροι αυτοί που έχουν επισκεφτεί μέσα στο 2024 ελληνικούς προορισμούς. Από το top 5 μόνο οι Ιταλοί έχουν φέτος μέχρι στιγμής υψηλότερη δαπάνη – στα 629 ευρώ από 595 ευρώ το 2023.
Και ενώ καταγράφεται χαμηλότερη δαπάνη ανά ταξίδι, την ίδια στιγμή ο ελληνικός τουρισμός θα φέρει για μία ακόμη χρονιά αυξημένα έσοδα στα δημόσια ταμεία, στα επίπεδα των 21,5 δισ. ευρώ με βάση τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών, ενώ η πρόβλεψη του Προϋπολογισμού για το 2025 ανεβάζει τον πήχη ακόμη ψηλότερα, στα 22,5 δισ. ευρώ (μαζί με την κρουαζιέρα).
Η υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη την περασμένη εβδομάδα ανέφερε ότι ο τουρισμός αυτή τη χρονιά οδεύει προς νέο ιστορικό ρεκόρ, με βάση και τα νούμερα του φθινοπώρου που έχουν κινηθεί πολύ καλά: τόσο ο Σεπτέμβριος όσο και -πολύ περισσότερο- ο Οκτώβριος έδειξαν αυξημένες πληρότητες και αφίξεις στα νησιά μέσα στο φθινόπωρο, ενώ με βάση τα στοιχεία από τη Fraport Greece, η οποία έχει υπό τη διαχείρισή της τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, συμπεριλαμβανομένων και κορυφαίων τουριστικών προορισμών (βλ. Ρόδο, Χανιά, Κέρκυρα κ.ά.), οι απευθείας πτήσεις από το εξωτερικό παρατάθηκαν και τις πρώτες ημέρες του Νοεμβρίου, ως δείγμα της ζήτησης για ταξίδια στην Ελλάδα.
Αποτέλεσμα είναι η αύξηση μέσα στον Νοέμβριο, σε μία περίοδο χαμηλής εποχικότητας, κατά 11,6% της συνολικής επιβατικής κίνησης με πάνω από τις 876 χιλιάδες ταξιδιώτες, κατά 23,2% της διεθνούς κίνησης με πάνω από 373 χιλιάδες και κατά 6,4% στο ενδεκάμηνο με 35,2 εκατομμύρια επιβάτες, εκ των οποίων τα 27,9 ήταν οι διεθνείς (+6,4% έναντι του 11μήνου του 2023).
Με το βλέμμα στο 2025, το υπουργείο Τουρισμού θα δώσει έμφαση τόσο στις πιο «παραδοσιακές» αγορές για τον ελληνικό τουρισμό, όπως είναι οι ευρωπαϊκές, όσο και στις πιο μακρινές, με μεγαλύτερο άνοιγμα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, την Αμερική, και τις αραβικές χώρες.
Επιπλέον, σύμφωνα με την κυρία Κεφαλογιάννη, στο επίκεντρο τίθενται τώρα και τουριστικές αγορές με σημαντικές προοπτικές που υπο-εκπροσωπούνται αυτή τη στιγμή όσον αφορά τον τουρισμό στη χώρα μας, όπως είναι η ινδική, με το υπουργείο να προετοιμάζει μία αποστολή στην Ινδία με αφορμή τη διοργάνωση τουριστικής έκθεσης στο Νέο Δελχί τον Φεβρουάριο.
Γιατί οι τουρίστες ξοδεύουν λιγότερα;
Περισσότερα ταξίδια αλλά με μικρότερη διάρκεια παραμονής στον προορισμό είναι μία βασική αιτία για τη χαμηλή δαπάνη ανά ταξίδι των επισκεπτών της χώρας, εν μέσω ιστορικών επιδόσεων στα συνολικά μεγέθη των εισπράξεων και των αφίξεων – μία πραγματικότητα που δεν αφορά πάντως μόνο την Ελλάδα.
Πηγή: newmoney.gr