“Ανάσα” για τους δημότες και στη Ρόδο, αποτελεί η νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Εσωτερικών, για την διαγραφή όλων των χρεών προς τους Δήμους ανά την χώρα που αφορούν στα έτη προ του 2013. (σχετικά έχει γράψει η «δ»).
Αναλυτικότερα, η ρύθμιση προβλέπει την άμεση παραγραφή όλων των οφειλών προς τους Δήμους, οι οποίες αφορούν στα έτη προ του 2013 αλλά δεν αναζητήθηκαν καν, καθώς επίσης και την οριστική διαγραφή των βεβαιωμένων οφειλών προς τους Δήμους, οι οποίες γεννήθηκαν προ του 2013 αλλά δεν εξοφλήθηκαν μέχρι σήμερα από τους οφειλέτες.
Ο ΔΗΜΟΣ ΡΟΔΟΥ
Σύμφωνα με όσα δήλωσε στην «δημοκρατική» ο αντιδήμαρχος Οικονομικών κ. Αναστάσιος Σπανός, η ρύθμιση αυτή θα βοηθήσει τόσο τους δημότες όσο και τον Δήμο Ρόδου.
«Ο Δήμος διαγράφει χωρίς να μπει σε διαδικασία να αναζητήσει αυτά τα χρέη από το 2013 και πίσω. Πάντως, εάν κάποιος έχει καταβάλει κάποια χρήματα, δεν έχει το δικαίωμα να ζητήσει επιστροφή.
Ωστόσο, όταν αναζητήσει να βεβαιώσει τα υπόλοιπα, μετά το 2013, θα μπορεί να ενταχθεί σε ρυθμίσεις (αφού μπορεί να τα αναζητήσει ο Δήμος Ρόδου και να τα απαιτήσει σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, με δόσεις κ.ο.κ.). Είναι μία ρύθμιση που διευκολύνει τους οφειλέτες ενώ θα μπορέσουν αργότερα, σύμφωνα με όσα ανακοινωθούν να προχωρήσουν σε ρυθμίσεις. Προς το παρόν, δεν έχει έρθει καμία επίσημη απόφαση σ’ εμάς».
Σε κάθε περίπτωση, θα υπάρξουν σύντομα σχετικές ανακοινώσεις από την κυβέρνηση.
Αναλυτικότερα:
Βάσει της ρύθμισης αυτής, η 20ετής έως και 14ετής περίοδος παραγραφής των οφειλών προς τους Δήμους γίνεται 10ετής από φέτος και 5ετής από το 2025. Δηλαδή από τις αρχές του 2025, θα ισχύει 5ετής περίοδος παραγραφής για όλα τα χρέη προς τους Δήμους.
Στο ενδιάμεσο διετές διάστημα, από τον Φεβρουάριο ή τον Μάρτιο του 2023 έως τον Φεβρουάριο ή τον Μάρτιο του 2025 οι Δήμοι θα έχουν περιθώριο να αναζητήσουν, να βεβαιώσουν και να διεκδικήσουν οφειλές που αφορούν στα έτη από το 2013 και μέχρι το 2017. Αν δεν το πράξουν, τότε θα χάσουν οριστικά το δικαίωμα βεβαίωσης και είσπραξης και για αυτές τις οφειλές.
Η ρύθμιση καταλαμβάνει όλα τα χρέη προς τους Δήμους και, ενδεικτικά, τις οφειλές από το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ), τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού, τον Δημοτικό Φόρο Ηλεκτροδοτούμενων Χώρων, τα διάφορα Δυνητικά Δημοτικά Τέλη και τις σχετικές προσαυξήσεις και πρόστιμα. Περιλαμβάνει επίσης χρέη από πρόστιμα παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.), τέλη ύδρευσης και αποχέτευσης που επιβάλλονται από δημοτικές επιχειρήσεις, τέλη κοιμητηρίων, τέλη επί των ακαθάριστων εσόδων κέντρων διασκέδασης, εστιατορίων.
Η νέα αυτή σημαντική ρύθμιση περιελήφθη σε πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή την Παρασκευή. Πρόκειται για το νομοσχέδιο που φέρει τον τίτλο «Σύστημα Καινοτομίας στον δημόσιο τομέα – Ρυθμίσεις Γενικής Γραμματείας Ανθρωπίνου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα – Ρυθμίσεις για τη λειτουργία των Ο.Τ.Α. α΄ και β’ βαθμού και των αποκεντρωμένων διοικήσεων και για την ευζωία των ζώων συντροφιάς Λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών».
Όπως προκύπτει από τα όσα αναφέρονται στην αιτιολογική έκθεση επί της συγκεκριμένης διάταξης, το υπουργείο Εσωτερικών υιοθετεί τις επισημάνσεις που περιλαμβάνονται σε έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη, η οποία φωτίζει τον εισπρακτικό παραλογισμό για όλες τις περιπτώσεις τελών και χρεώσεων από τους Δήμους προς τους πολίτες.
Η νέα αυτή ρύθμιση συνιστά επίσης πλήρη αποδοχή σχετικού αιτήματος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (Π.ΟΜ.ΙΔ.Α.).
Σήμερα ο χρόνος παραγραφής των αξιώσεων των Δήμων φτάνει μέχρι και τα 20 έτη. Στο πλαίσιο αυτό, πολλοί δήμοι αναζητούν παρελθόντα χρέη που δεν είχαν εισπραχθεί και στέλνουν τον «λογαριασμό» στους πολίτες με μεγάλη χρονοκαθυστέρηση – «ακόμα και 23 χρόνια μετά», όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο.