Συνεντεύξεις

Δρ. Νίκος Φρόνας: Προκλήσεις της ιατρικής, ανησυχία για το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης…

Ο Ροδίτης γιατρός Νίκος Φρόνας είναι απόφοιτος της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Γένοβας (Ιταλία) και από τον Δεκέμβριο του 1990 ασκεί το επάγγελμα του ιδιώτη γαστρεντερολόγου στην πόλη της Ρόδου. Το 1994 ανακηρύχθηκε Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι μέλος της Ελληνικής Γαστρεντερολογικής Εταιρείας, της Εταιρείας Μελέτης του Ήπατος, ιδρυτικό μέλος της Επαγγελματικής Ένωσης Γαστρεντερολόγων Ελλάδος, Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας παράρτημα Ρόδου κλπ. Έχει συμμετάσχει σε 128 Πανελλήνια και 42 Διεθνή Ιατρικά Συνέδρια στο Εξωτερικό.
Με πλούσια κοινωνική και συνδικαλιστική προσφορά και δράση έχει διατελέσει στον Ιατρικό Σύλλογο Ρόδου Πρόεδρος, Πρόεδρος του Πειθαρχικού του Συμβουλίου, Γεν. Γραμματέας, και εκπρόσωπος στον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο για 12 χρόνια.
Πρόεδρος του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου από το Νοέμβριο του 2011 μέχρι τον Οκτώβριο του 2019. Τιμήθηκε σε ειδική τελετή για την προσφορά του, από τον αείμνηστο Δήμαρχο Ρόδου Φώτη Χατζηδιάκο.
Είναι Αντιπρόεδρος του Δ.Σ του Ιδρύματος Ι. & Π. Νεστορίδου, μέλος της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών Δωδεκανήσου ενεργό μέλος σε αρκετά σωματεία και συλλόγους της Ρόδου. Για την ενεργό δράση και ανιδιοτελή προσφορά του έχει τιμηθεί και βραβευτεί από διάφορους συλλόγους και σωματεία της πόλης μας.
Στη συνέντευξη του στη «δ» ο κ. Φρόνας, με την ιδιότητά του ως επιστήμονας, αλλά και άνθρωπος με πολυετή προσφορά στον πολιτισμό, μιλάει για σημαντικά θέματα που αφορούν την υγεία και την τέχνη. Στο πρώτο μέρος, αναλύει τρεις σημαντικές παθήσεις του πεπτικού συστήματος, δίνοντας έμφαση στα αίτια, τα συμπτώματα, τις επιπλοκές και τις δυνατότητες πρόληψης και θεραπείας. Στη συνέχεια, ως πρώην Πρόεδρος του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου, εκφράζει την ανησυχία του για την κατεύθυνση που έχει πάρει το μουσείο τα τελευταία χρόνια, επισημαίνοντας την ανάγκη επιστροφής στον πολιτιστικό και εικαστικό του χαρακτήρα. Αναφέρεται επίσης στην επέκταση της Δημοτικής Πινακοθήκης «Α. Ιωάννου» και στη σημασία της για την ανάδειξη του πλούτου της Πινακοθήκης. Τέλος, ως Αντιπρόεδρος του Ιδρύματος Ι. & Π. Νεστορίδου, μιλά για την πορεία δημιουργίας ενός νέου, σύγχρονου γηροκομείου, ενός έργου με σημαντική κοινωνική αξία.
Αναλυτικά η συνέντευξη:
• Πώς ορίζεται η Γαστροοισοφαγική παλινδρομική νόσος; Πόσο συχνή είναι, ποιοι είναι οι παράγοντες κινδύνου, πώς εκδηλώνεται, ποιες μπορεί να είναι οι επιπλοκές της και ποια είναι η θεραπεία;
Η Γαστροοισοφαγική παλινδρομική νόσος (ΓΟΠΝ) προκαλείται από τη συχνή μετακίνηση των ξινών υγρών του στομάχου προς τον οισοφάγο και μπορεί να φτάσουν μέχρι το λαιμό. Είναι πολύ συχνό πρόβλημα, απασχολεί έναν στους τρεις ενήλικες Έλληνες, το ποσοστό αυξάνει με την ηλικία, πολύ υψηλό μετά τα 40-45 χρόνια. Υπαρκτό ακόμη και σε παιδιά. Αιτίες μπορεί να είναι η χαλάρωση του σφιγκτήρα στο ύψος της ΓαστροΟισοφαγικής Συμβολής, η διαφραγματοκήλη, η παχυσαρκία, η κατάχρηση ορισμένων τροφών και υγρών.
Συμπτώματα αποτελούν το κάψιμο στο στήθος, εμετός, καυσαλγία, δυσφαγία, ξηρός βήχας, βραχνάδα, αίσθημα πνιγμού που διακόπτει τον βαθύ ύπνο. Επιπλοκές μπορεί να είναι υπεραιμία ή πληγές στον οισοφάγο (οισοφαγίτιδα), ο πόνος στο στήθος, αιμορραγία, οισοφάγος Barrett (προκαρκινική κατάσταση). Η θεραπεία είναι φαρμακευτική, διαιτητική και σε ορισμένης περιπτώσεις χειρουργική.


• Ευερέθιστο έντερο: Γιατί το σύνδρομο «χτυπάει» ολοένα και πιο συχνά τις νεότερες ηλικίες; Και τι θα πρέπει να αποφεύγουν και να προσέχουν όσοι νοσήσουν για την αντιμετώπιση της πάθησης;
Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (ΣΕΕ) γνωστό και σαν «σπαστική κολίτιδα» ή «κολίτιδα» είναι η συχνότερη λειτουργική κλινική διαταραχή του πεπτικού συστήματος. Η καλοήθης αυτή πάθηση επηρεάζει την ποιότητα ζωής των ασθενών, επιδρώντας στην ικανότητά τους να εργαστούν. Συχνότερο στις ηλικίες 30-65 χρ.
Επειδή βασική αιτία είναι το ψυχολογικό και συναισθηματικό stress ολοένα και πιο συχνά αφορά τις νεότερες ηλικίες. Άλλες αιτίες είναι οι διαταραχές της κινητικότητας του εντέρου, η κατάθλιψη, η οξεία γαστρεντερίτιδα, κατάχρηση ορισμένων τροφών (λιπαρά, τροφές με υπόλειμμα). Κύριο σύμπτωμα της νόσου είναι ο κοιλιακός πόνος, ο μετεωρισμός, η αλλαγή στη σύσταση των κοπράνων και στη συχνότητα των κενώσεων, η παρουσία βλέννας.
Εννοείται ότι η αποφυγή των αιτιολογικών παραγόντων αποτελεί τη καλύτερη θεραπεία.
• Καρκίνος παχέος εντέρου: Πως μπορεί ο καρκίνος του παχέος εντέρου να προληφθεί ή να διαγνωσθεί έγκαιρα;
Στις δυτικές κοινωνίες αποτελεί τον τρίτο σε συχνότητα καρκίνο για άντρες και γυναίκες. Η πιθανότητα ενός ατόμου να αναπτύξει στη διάρκεια της ζωής τη νόσο είναι 5-6%. Η πρόληψη γίνεται επηρεάζοντας θετικά τους περιβαλλοντικούς παράγοντες όπως η λήψη φρούτων, λαχανικών, γαλακτοκομικών η αποφυγή κόκκινου κρέατος και ζωικών λιπαρών, η άσκηση, η αποφυγή παχυσαρκίας και καπνίσματος. Επίσης φάρμακα όπως η ασπιρίνη, τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη, τα οιστρογόνα, οι στατίνες φαίνεται να μειώνουν τον κίνδυνο προσβολής.
Η έγκαιρη διάγνωση γίνεται με την ανίχνευση αιμοσφαιρίνης στα κόπρανα, που εάν βρεθεί θετική πρέπει να ακολουθήσει κολοσκόπηση και με την εξ αρχής κολοσκόπηση, η οποία σύμφωνα με τις νέες πανευρωπαικές συστάσεις ξεκινά στα 45 χρόνια για άνδρες και γυναίκες και στα 40 για όσους έχουν συγγενείς που διαγνώσθηκαν με πολύποδες ή καρκίνο παχέος. Ο ενδοσκοπικός προληπτικός έλεγχος γίνεται για να εντοπισθούν ο καρκίνος στα αρχικά στάδια τότε που είναι ασυμπτωματικός ή οι πολύποδες που είναι προκαρκινικές βλάβες, και αφαιρούνται στη διάρκεια της κολοσκόπησης.


• Ποια είναι τα συμπτώματα της νόσου στον καρκίνο του παχέος εντέρου και οι παράγοντες κινδύνου; Η κληρονομικότητα παίζει ρόλο;
Σε αρχικά στάδια δεν εμφανίζει συνήθως συμπτώματα. Ο ασθενής όμως θα απευθυνθεί στο γιατρό του αν εμφανίσει αίμα στα κόπρανα, σιδηροπενική αναιμία, αλλαγές στις κενώσεις (διάρροια ή δυσκοιλιότητα, σύσταση ή σχήμα κοπράνων), επίμονο πόνο στη κοιλιά, φούσκωμα, αίσθημα ότι δεν αδειάζει το έντερο μετά την κένωση, απώλεια βάρους, εύκολη κόπωση. Τα παραπάνω συμπτώματα δεν σχετίζονται απαραίτητα με καρκίνο παχέος. Παράγοντες κινδύνου αποτελούν η ηλικία άνω των 45-50 ετών, το οικογενειακό ιστορικό πολυπόδων ή καρκίνου παχέος εντέρου η ελκώδης κολίτιδα και η Crohn κολίτιδα.
Η κληρονομικότητα παίζει ρόλο στην περίπτωση ιστορικού οικογενούς πολυποδίασης και στα άτομα με οικογενειακό ιστορικό κληρονομικού μη πολυποδιασικού καρκίνου παχέος.
• Επιτρέψτε μου κ. Φρόνα να σας ρωτήσω και για θέματα Πολιτισμού, καθώς έχετε διατελέσει επί σειρά ετών και Προέδρος του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου. Φαντάζομαι είναι δυσάρεστο να βλέπετε ομιλίες που αναδεικνύουν την αλλαγή του προσανατολισμού του Νεστοριδείου, σε στόχους που δεν ταιριάζουν στην κληρονομιά του ΜΝΤΔΡ;
Στη θητεία της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής οι διοικούντες το Μουσείο αντί να ασχοληθούν με την πραγματοποίηση εκθέσεων, όπως απαιτεί ο κανονισμός ύπαρξης και λειτουργίας κάθε πινακοθήκης, αναλώθηκαν στη συνδιοργάνωση και στήριξη αλλότριων εκδηλώσεων (μέχρι και γευσιγνωσία κρασιών) στους χώρους της νέας πτέρυγας του Νεστορίδειου Μελάθρου, στους τοίχους του οποίου ούτε έργα της πινακοθήκης δεν φρόντιζαν να εκθέτουν. Έτρεφαν την αυταπάτη ότι προσέφεραν πολιτιστικό και δη εικαστικό έργο. Τους αρκούσε ολιγόλεπτος χαιρετισμός στις αλλότριες αυτές εκδηλώσεις για λόγους ψηφοθηρικούς και προσωπικής προβολής.
Δυστυχώς στα ίδια χνάρια βαδίζει και η παρούσα διοίκηση του Μουσείου. Αποτελεί ντροπή και πλήρη υποβάθμιση, (της δεύτερης σημαντικότερης σε έργα Πινακοθήκης στην Ελλάδα), η πραγματοποίηση μίας μόνο έκθεσης τα τελευταία 5 χρόνια. Αναμένουμε η τωρινή διοίκηση μετά από ενάμιση χρόνο θητείας να κάνει επιτέλους κάτι, έστω έναν προγραμματισμό.
• Η επέκταση – ανάπλαση της Δημοτικής Πινακοθήκης «Α. Ιωάννου» στην Πλατεία Σύμης που πετύχατε σε συνεργασία με την τότε δημοτική αρχή Χατζηδιάκου να σας αποδοθεί το κτηριακό σύνολο, να ετοιμαστεί η μουσειολογική μελέτη από την Διεύθυνση Μεσαιωνικής Πόλης, θα δώσει την δυνατότητα να βγουν από τα ερμάρια μοναδικά ιστορικά έργα ζωγραφικής του ΜΝΤΔΡ, και προφανώς είναι η ελπίδα ολικής επαναφοράς στον μοναδικό πλούτο που διαθέτουμε;
Ελπίζω το ιστορικό πρώτο κτήριο της Δημοτικής Πινακοθήκης στην πλατεία Σύμης να μην έχει την τύχη του Εθνικού Θεάτρου. Ενας από τους στόχους της θητείας μου ήταν να αποκτήσει το Μουσείο όλον τον ισόγειο χώρο στη Πλατεία Σύμης. Αρχίσαμε τις ενέργειες επί θητείας του Δημάρχου κ. Στάθη Κουσουρνά, συνεχίσαμε με τον αείμνηστο Φώτη Χατζηδιάκο που με την σημαντική βοήθεια του τότε αντιδημάρχου Πολιτισμού & Μεσαιωνικής Πόλης κ. Τέρη Χατζηιωάννου αυτό κατέστη δυνατό. Πραγματοποιήσαμε με εξειδικευμένο γραφείο των Αθηνών κατόπιν διαγωνισμού πλήρη μουσειολογική μελέτη, πρόβλεψη δημιουργίας πωλητήριου και εξασφαλίσαμε τα πρώτα χρήματα. Σήμερα παραμένει γιαπί και αγνοείται το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της. Θα πρέπει η διοίκηση του ΜΝΤΔΡ να ασχοληθεί, να μπει μπροστά και να απαιτήσει την περάτωσή της. Εάν κάποτε τελειώσει θα είναι η πιο σύγχρονη και ωραιότερη Πινακοθήκη της χώρας μας.
• Είναι γνωστό ότι επί θητείας σας έγιναν πολλές εξαιρετικές εκθέσεις (Σόρογκας, Σάμιος, Γουρζής, Πάστρα, Αρφαράς, Κόρδης, Βαγγ. Παυλίδης κλπ ) προφανώς όμως αυτή που ανέδειξε τον πλούτο -θυμάμαι ακόμη τι έγραφε ο Τύπος με δηλώσεις και της Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα, ήταν η μεταφορά μέρους του ΜΝΤΔΡ στην έκθεση που διοργανώθηκε στο Μουσείο Μ & Β. Θεοχαράκη στην Αθήνα, όπου οι φίλοι της Τέχνης είχαν την δυνατότητα να θαυμάσουν έργα μας;
Η έκθεση μέρους έργων τέχνης της Πινακοθήκης μας στο Ίδρυμα Μ. & Β. Θεοχαράκης επί τρίμηνο στην Αθήνα αποτέλεσε τη χρονιά εκείνη (2019) ένα από τα σημαντικότερα εικαστικά γεγονότα της πρωτεύουσας. Την ημέρα των εγκαινίων παραβρέθηκε μεγάλος αριθμός ιστορικών τέχνης, εικαστικών και φιλότεχνων των Αθηνών. Η εικαστική Ρόδος ήταν στο αποκορύφωμα της. Δυστυχώς τα πέντε τελευταία χρόνια παρακολουθούμε την συνεχή υποβάθμιση της Πινακοθήκης με ανυπαρξία εικαστικών εκθέσεων. Επικαλούνται έλλειψη οικονομικών πόρων. Να τους υπενθυμίσω ότι από το 2011 μέχρι το 2019, από τα δυσκολότερα από οικονομικής άποψης χρόνια στην ιστορία του Δήμου, πραγματοποιήσαμε 72 εικαστικές εκδηλώσεις – εκθέσεις με επώνυμους και νέους ταλαντούχους καλλιτέχνες. Μόνο οι 3 – 4 πραγματοποιήθηκαν με πόρους της πινακοθήκης. Οι υπόλοιπες με χορηγίες, προσωπικές γνωριμίες και πόρους των ιδίων των καλλιτεχνών.
• Είστε αντιπρόεδρος του Ιδρύματος Ι. & Π. Νεστορίδου, σε ποια φάση βρίσκεται η δημιουργία του Γηροκομείου;
Μετά από ταλαιπωρία αρκετών χρόνων λόγω της γνωστής ελληνικής γραφειοκρατίας, βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο πραγματοποίησης του μεγάλου ονείρου της αείμνηστης Πάολας Νεστορίδου και όλου του Δ.Σ. Έχει εγκατασταθεί ο εργολάβος, άρχισαν οι οικοδομικές εργασίες και σύντομα θα ενημερώσουμε την κοινή γνώμη με συνέντευξη του προέδρου του Ιδρύματος κ. Ευαγόρα Νικολάου.
Όσο και εάν κάποιοι με συγκεκριμένες ενέργειες τα τελευταία χρόνια προσπάθησαν να «εξαφανίσουν» το αποτύπωμα και τα έργα της μεγάλης δωρήτριας αείμνηστης Πάολας Νεστορίδου δεν τα κατάφεραν, αυτή είναι εδώ και επανέρχεται η μνήμη της με τη νέα σπουδαία κοινωνική προσφορά της δημιουργίας σύγχρονου γηροκομείου.
Προσεχώς θα μας δοθεί η ευκαιρία να αποκαλύψουμε τους κύριους αυτούς, εφόσον τολμήσουν οι υποκριτές να παραστούν στα εγκαίνια της κοινωνικής αυτής δομής, για να φωτογραφηθούν στη πρώτη γραμμή παρόλο που δεν θα έχουν προσκληθεί.

 

 

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου