Σε δίκη ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Ρόδου κατηγορούμενος για παράνομη διαμετακόμιση πυρομαχικών παραπέμφθηκε με απευθείας κλήση της Αντεισαγγελέως Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Μαρίας Σοφίας Βαϊτση, ο πλοίαρχος του φορτηγού πλοίου “Nour M”.
Θυμίζουμε ότι το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Ρόδου απείχε από την έκδοση απόφασης για την τύχη του πλοιάρχου και της εκπροσώπου της τουρκικής εταιρείας, ιδιοκτήτριας του φορτηγού πλοίου “Nour M”.
Η Εισαγγελέας είχε εισηγηθεί την απόρριψη των προσφυγών για την ακύρωση των διατάξεων της τακτικής Ανακρίτριας Ρόδου, δυνάμει των οποίων οι δύο κατηγορούμενοι για το ναυάγιο του πλοίου αφέθηκαν ελεύθεροι με τους περιοριστικούς όρους της καταβολής χρηματικής εγγύησης ύψους 50.000 ευρώ, της απαγόρευσης εξόδου τους από τη χώρα και της εμφάνισής τους 3 φορές το μήνα στο αστυνομικό τμήμα του τόπου κατοικίας τους.
Η Εισαγγελέας, είχε κινήσει μάλιστα τη διαδικασία της έκδοσης εντάλματος σύλληψης της πρώτης κατηγορούμενης H. S. K., υπηκόου Βουλγαρίας, επειδή δεν κατέβαλε εγκαίρως τη χρηματική εγγύηση, που της επιβλήθηκε.
Ο συνήγορος υπεράσπισής της κ. Ακης Δημητριάδης έσπευσε να υποβάλει αίτηση για τη μείωση του ύψους της χρηματικής εγγύησης με αποτέλεσμα να μην κινηθεί η έκδοση εντάλματος.
Η Εισαγγελέας είχε προτείνει την απόρριψη του αιτήματος και για τον πρόσθετο λόγο ότι δεν είχε βρεθεί πληρεξούσιο στον δικηγόρο, που πάντως υπήρχε στη δικογραφία με αποτέλεσμα να ζητηθεί η επανυποβολή προτάσεως ενώπιον του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Ρόδου.
Το ιστορικό της υπόθεσης σύμφωνα με τη δικογραφία που έχει σχηματιστεί έχει ως εξής:
Την 8η Νοεμβρίου 2013, ο M. Y. του C., υπήκοος Τουρκίας, κάτοικος Hatay Iskenderoum Τουρκίας και προσωρινά Ρόδου, κατελήφθη να πλέει με το Φ/Γ πλοίο «NOUR-M» σημαίας Sierra Leone, μήκους 75,42 μέτρων, ιδιοκτησίας της τούρκικης εταιρίας με την επωνυμία «TSS Silah ve Savunma Sanayi dis Ticaret Limited Sirketi», σε απόσταση δώδεκα περίπου ναυτικών μιλίων από τις δυτικές ακτές της Σύμης, εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων.
Το πλοίο κρίθηκε ύποπτο για τη μεταφορά απαγορευμένου φορτίου και οδηγήθηκε, με σύμφωνη γνώμη και του πλοιάρχου του στο λιμάνι της Ακαντιάς για έλεγχο.
Από τον έλεγχο των φορτωτικών εγγράφων του πλοίου προέκυψε ότι μετέφερε 55 εμπορευματοκιβώτια που περιείχαν πυρομαχικά, ήτοι φυσίγγια διαφόρων διαμετρημάτων, τα οποία και μετέφερε από την Ουκρανία με προορισμό τη Λιβύη και παραλήπτη το Υπουργείο Άμυνας της Λιβύης.
Ωστόσο, καθώς το φερόμενο ως έγγραφο του Υπουργείου Άμυνας της Λιβύης δεν ενέχει στοιχεία γνησιότητας, αφού δεν φέρει το διακριτικό σήμα-λογότυπο-έμβλημα του Υπουργείου Άμυνας της Λιβύης, ο Πρόεδρος της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης, με τη με αριθμό 5/12-11-2013 Διάταξη του διέταξε τη δέσμευση των εμπορευματοκιβωτίων, την ασφαλή αποθήκευση αυτών με μέριμνα και ευθύνη των αρμοδίων τελωνειακών αρχών, και τη διενέργεια λεπτομερούς πραγματογνωμοσύνης για το περιεχόμενό τους.
Ο πλοίαρχος και το πλήρωμα του πλοίου ουδέποτε συνελήφθησαν από τις Λιμενικές Αρχές δεδομένου ότι δεν ακολουθήθηκε η αυτόφωρη διαδικασία. Καθώς όμως από τον έλεγχο του σκάφους προέκυψε ότι, λόγω σοβαρών ελλείψεων και μετά τη διαπίστωση είκοσι έξι αντικανονικοτήτων, δεν ήταν αξιόπλοο, κατόπιν ολοκλήρωσης και της διενεργηθείσας σχετικής επιθεώρησης, το πλοίο δεσμεύτηκε από τη Λιμενική Αρχή σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 16/2011, μέχρι την αποκατάσταση των αντικανονικοτήτων που παρουσίαζε από τον πλοίαρχο αυτού και το πλήρωμα του.
Κατόπιν ολοκλήρωσης της καταμέτρησης, διαπιστώθηκε ότι το εν λόγω πλοίο μετέφερε 728.160 φυσίγγια τύπου 32 διαμετρήματος 14,5 mm Χ 114 mm, 271.840 φυσίγγια τύπου 3t διαμετρήματος 14,5 mm Χ 114 mm, 1.025.000 φυσίγγια τύπου C διαμετρήματος 12,7 mm Χ 108 mm και 30.000.600 φυσίγγια τύπου ΠΟ διαμετρήματος 7,62 mm. Χ 39 mm, από την Ουκρανία μέσω της Ελληνικής Επικράτειας με προορισμό τη Λιβύη, παράνομα, χωρίς προηγουμένως να έχει εφοδιαστεί με την εκ του άρθρου 4 §2 του Ν.2168/1993 απαιτούμενη άδεια του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κατόπιν σύμφωνης γνώμης των Υπουργών Εξωτερικών, Εθνικής άμυνας και Οικονομικών, και χωρίς προηγουμένως να έχει εφοδιαστεί για την προμήθεια του ανωτέρω οπλισμού στη Λιβύη με την απαιτούμενη έγκριση της Επιτροπής του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ [κατ’ άρθρο 2 §2 της απόφασης 2011/137/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που τροποποιήθηκε με το άρθρο 1 της απόφασης 2013/182/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και της παραγράφου 24 της απόφασης 1970 (2011) του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ (που κυρώθηκε με την ΥΑ Φ.3440/ΑΣ 11535 ΦΕΚ Α 54 2011)], καθώς, σύμφωνα με την παράγραφο 9 της απόφασης 1970 (2011), την παράγραφο 8 της απόφασης 2040 (2012) και την παράγραφο 9 της απόφασης 2095 (2013) του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ (περί εμπάργκο όπλων προς τη Λιβύη), απαγορεύεται μέσω εδάφους του κράτους-μέλους του ΟΗΕ (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα με ημερομηνία ένταξής της την 25-10-1945) η μεταφορά, από υπήκοο κράτους-μέλους (μεταξύ των οποίων και η Τουρκία με ημερομηνία ένταξής της την 24-10-1945) με τη χρήση σκάφους που φέρει τη σημαία κράτους-μέλους (μεταξύ των οποίων και η Σιέρα Λεόνε με ημερομηνία ένταξής της την 27-9-1961), στη Λιβύη οπλισμού και κάθε είδους συναφούς υλικού συμπεριλαμβανομένων και πυρομαχικών, χωρίς προηγουμένως να έχει εφοδιαστεί για την προμήθεια του ανωτέρω οπλισμού στη Λιβύη με την απαιτούμενη έγκριση της Επιτροπής του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, ούτε και να έχει υποβάλει σχετική αίτηση προς την αρμόδια Επιτροπή του Συμβουλίου του ΟΗΕ προκειμένου να εξασφαλίσει την έγκριση της Επιτροπής.