«H κυβέρνηση καταβάλλει μια τιτάνια προσπάθεια για να διαχωριστεί μια σύνθετη και πολύ δύσκολη κατάσταση. Θα έλεγα ότι δεν είναι τόσο ζήτημα βούλησης, αλλά του ασφυκτικού πλαισίου που θέτουν οι δανειστές μας. Εάν δεν δραπετεύσει η χώρα από τη μέγγενη της έξωθεν επιβολής επαχθών δημοσιονομικών μέτρων, η αγαθή βούληση από μόνη της δεν θα αρκέσει».
Στην αγωνιώδη προσπάθεια που καταβάλλει η κυβέρνηση για να διαχειριστεί μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση στη χώρα, αναφέρεται μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στη “δ”, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ και πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πειραιώς κ. Βασίλης Κορκίδης.
Σε ερώτηση σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά ο κ. Βασίλης Κορκίδης δηλώνει:
«Σε κάθε περίπτωση, η εγχώρια αγορά, ευρισκόμενη στη δίνη της προϊούσας μείωσης των εισοδημάτων και κατ’ επέκταση των τζίρων, χρειάζεται αναπτυξιακά κίνητρα που θα εξασφαλίζουν την αξιοπρεπή διαβίωση των πολιτών και την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας».
Ο κ. Βασίλης Κορκίδης αναφέρεται και στην ανάγκη στήριξης του Επιμελητηριακού θεσμού.
«Ειδικά στην ελληνική περιφέρεια τα Επιμελητήρια ήταν παράγοντες ανάπτυξης και βελτίωσης των τοπικών αγορών. Η πρόταση της Κεντρικής Ένωσης είναι σαφής και τεκμηριωμένη και σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να συμβάλλουμε στη βελτίωση της λειτουργίας ενός πολύτιμου θεσμού όπως τα Επιμελητήρια και όχι στη διάλυσή του», δηλώνει ο κ. Βασίλης Κορκίδης.
Η συνέντευξη του κ. Βασίλη Κορκίδη, αναλυτικά:
• Ποια ήταν τα συμπεράσματά σας από τα αποτελέσματα των διαπραγματεύσεων με την Τρόικα καθώς η κυβέρνηση υποστηρίζει πως δεν έγιναν υπαναχωρήσεις;
Προσπαθώντας σε πρώτη ανάγνωση να εντοπίσουμε τα θετικά σημεία για την αγορά από τη συγκεκριμένη συμφωνία, περιοριζόμαστε στην “ανακούφιση” ότι δεν χρειάζονται, ούτε ζητούνται επί του παρόντος, νέα μέτρα λιτότητας, τα οποία μάλλον έχουν εξαντληθεί και σίγουρα μας έχουν εξαντλήσει. Η ελάφρυνση στο εργασιακό κόστος των επιχειρήσεων με τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3,9% από την πλευρά των εργοδοτών και των εργαζομένων, μπορεί να δώσει μια ανάσα στον ιδιωτικό τομέα. Επίσης, επιπλέον ρευστότητα στην αγορά μπορεί να θεωρηθεί το γεγονός ότι ένα μέρος του πλεονάσματος ύψους 1 δις ευρώ θα δοθεί εντός του 2014, για αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς ιδιώτες, συμπληρωματικά εκείνων που αρχικά είχαν προβλεφθεί.
• Θεωρείτε πως υπάρχει πραγματική βούληση από την κυβέρνηση για να αντιμετωπιστούν οι οικονομικές και φορολογικές εκκρεμότητες που υπάρχουν στην αγορά ακόμη;
Θεωρώ ότι η κυβέρνηση καταβάλλει μια τιτάνια προσπάθεια για να διαχωριστεί μια σύνθετη και πολύ δύσκολη κατάσταση. Θα έλεγα ότι δεν είναι τόσο ζήτημα βούλησης, αλλά του ασφυκτικού πλαισίου που θέτουν οι δανειστές μας. Εάν δεν δραπετεύσει η χώρα από τη μέγγενη της έξωθεν επιβολής επαχθών δημοσιονομικών μέτρων, η αγαθή βούληση από μόνη της δεν θα αρκέσει.
• Πώς διαμορφώνεται η κατάσταση στην αγορά τώρα καθώς φαίνεται πως οι εξαγγελίες περί πλεονάσματος έχουν δημιουργήσει θετικό κλίμα;
Είναι ακόμη πολύ νωρίς για να μιλήσουμε με ασφάλεια· σίγουρα πρόκειται για ένα πολύ θετικό πρώτο βήμα. Σε κάθε περίπτωση, η εγχώρια αγορά, ευρισκόμενη στη δίνη της προϊούσας μείωσης των εισοδημάτων και κατ’ επέκταση των τζίρων, χρειάζεται αναπτυξιακά κίνητρα που θα εξασφαλίζουν την αξιοπρεπή διαβίωση των πολιτών και την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας.
• Υπάρχει βούληση για την βελτίωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και ειδικά των συνδέσεων για τα νησιά; Ποια ήταν η αίσθησή σας από την ομιλία που πραγματοποίησε στο Επιμελητήριο Πειραιώς ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Βαρβιτσιώτης;
Είναι γνωστή σε όλους η δεινή θέση στην οποία έχουν περιέλθει οι επιχειρήσεις του κλάδου της ναυτιλίας. Ήδη, πολλές εταιρείες έχουν διακόψει δρομολόγια, έχουν αποσύρει πλοία και δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις.
Η αυξημένη τιμή του ναυτιλιακού πετρελαίου, η δύο μέτρων και δύο σταθμών αντιμετώπιση της ακτοπλοΐας από την Κομισιόν, καθώς οι ξένες απολαμβάνουν πολύ μεγάλων πλεονεκτημάτων έναντι των ελληνικών, αποτελούν τα κυρίαρχα μεταξύ των πολλών προβλημάτων, τα οποία απειλούν να βουλιάξουν στα «ρηχά» έναν ακτοπλοϊκό στόλο που, τόσο στο παρελθόν, όσο και σήμερα, κατά την άποψή μου, αποτελεί το καμάρι της χώρας. Ενδεικτικά, αναφέρω ότι, την περίοδο 2009-2013, η συσσώρευση ζημιών για τις εταιρείες ξεπέρασε το 1 δις. Δική μας θέση είναι, ότι, αφενός θέλουμε να υπάρχουν υγιείς ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, αφετέρου πρέπει να υποστηρίξουμε και το νησιωτικό εμπόριο. Νομίζω ότι η έκθεση του Υπουργείο συνιστά ένα καλό εφαλτήριο για να δώσουμε λύσεις στα προβλήματα της ναυτιλίας.
• Ποια θα είναι τα οφέλη των επιχειρήσεων από την θεσμοθέτηση και ανάδειξη του «Ελληνικού Σήματος Ποιότητας»;
Το Ελληνικό Σήμα Ποιότητας θα αποτελέσει ένα όπλο ενίσχυσης της ελληνικής οικονομίας και της εμπορικότητας της εγχώριας παραγωγής. Η δημιουργία για πρώτη φορά ενός σήματος το οποίο θα πιστοποιεί την ελληνική προέλευση των προϊόντων και των υπηρεσιών ανά τον κόσμο δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να στραφεί στα ελληνικά προϊόντα. Οι Έλληνες καταναλωτές θα ωφεληθούν ιδιαίτερα, καθώς θα μπορούν να επιλέγουν με βεβαιότητα προϊόντα που θα είναι πραγματικά ελληνικά, χωρίς να πέφτουν θύματα ψευδεπίγραφων «ελληνοποιήσεων». Έτσι μας δίνεται η δυνατότητα να αναδείξουμε την εγχώρια παραγωγή μας στην εξωτερική αγορά, να δώσουμε ένα ελληνικό διαβατήριο στα προϊόντα μας και να βάλουμε μια σφραγίδα γνησιότητας, προκειμένου να στηρίξουμε πιο αποτελεσματικά τις εξαγωγές μας. Τα ελληνικά προϊόντα και οι ελληνικές υπηρεσίες θα μπορούν έτσι να είναι παρόντα και παρούσες στην παγκόσμια αγορά και να διεκδικούν επί ίσοις όροις τη θέση τους στο ράφι και στην παγκόσμια κατανάλωση.
Η ΕΣΕΕ, εκπροσωπώντας το ελληνικό εμπόριο, δραστηριοποιείται μαζί με τον Σύνδεσμο Ελλήνων Εισαγωγέων Τροφίμων – Ποτών Εξωτερικού (ΣΕΛΕΤΡΟΠΕ) στο σχεδιασμό και την κατάρτιση του «Διεθνούς Σήματος Μεσογειακής Γαστρονομίας». Η συνεργασία αυτή έρχεται ακριβώς να δώσει υλική υπόσταση στη διεθνή προβολή και προώθηση των ελληνικών προϊόντων τροφίμων και ποτών και της ελληνικής γαστρονομίας και στην ενθάρρυνση των εστιατορίων σε διεθνές επίπεδο για προτίμηση στα ελληνικά προϊόντα και συνταγές. Το συγκεκριμένο σήμα θα λαμβάνουν και επιχειρήσεις του εξωτερικού, όπως εστιατόρια, σούπερ και μίνι μάρκετ, με βάση συγκεκριμένα κριτήρια και την απαραίτητη και καθοριστική συνδρομή της Λέσχης Αρχιμαγείρων Ελλάδος.
• Πρόταση της Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων είναι να αντιμετωπιστεί με τροπολογία η κατάργηση της υποχρεωτικής εγγραφής των επιχειρήσεων στα Επιμελητήρια; Τι θα σημάνει για το θεσμό η απόφαση που έχει ληφθεί από την κυβέρνηση;
Θα σημάνει τη βαθμιαία εξαφάνισή του. Ο επιμελητηριακός θεσμός εκπληρώνει έναν σημαντικό ρόλο τόσο ως σύμβουλος του κράτους επί επιχειρηματικών θεμάτων όσο και ως φορέας υποστήριξης στις τοπικές αγορές. Ειδικά στην ελληνική περιφέρεια τα επιμελητήρια ήταν παράγοντες ανάπτυξης και βελτίωσης των τοπικών αγορών. Νομίζω ότι εν λόγω ζήτημα πρέπει να επανεξεταστεί, η πρόταση της Κεντρικής Ένωσης είναι σαφής και τεκμηριωμένη και σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να συμβάλλουμε στη βελτίωση της λειτουργίας ενός πολύτιμου θεσμού όπως τα επιμελητήρια και όχι στη διάλυσή του.
• Ποια είναι η άποψή σας για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων;
Συμφωνώ με οποιαδήποτε προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας μιας υπηρεσίας και μείωσης του κόστους για τους πολίτες. Υπ’ αυτήν την έννοια, μια οποιαδήποτε ιδιωτικοποίηση με καλύπτει εφόσον πληροί τα δύο παραπάνω κριτήρια.
• Πριν λίγες ημέρες έγινε η πρώτη συνάντηση για την υπογραφή της Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Πόσο σημαντική είναι αυτή η εξέλιξη δεδομένης της κατάστασης στην οποία βρίσκεται η χώρα;
Η ΕΣΕΕ στηρίζει την πρόταση των εργοδοτών, για άμεση σύναψη μιας Εθνικής Προγραμματικής Συμφωνίας μεταξύ Ελληνικής Κυβέρνησης και των πέντε (5) θεσμοθετημένων Κοινωνικών Εταίρων που υπογράφουν την ΕΓΣΣΕ, με αντικείμενο πέντε (5) κοινούς άξονες: α) Ανασυγκρότηση, β) Κατάρτιση, γ) Απασχόληση, δ) Επιχειρηματικότητα και ε) Κοινωνική Συνοχή. Μας ενώνουν πολλά περισσότερα από άλλες φορές και είμαι βέβαιος ότι η υπογραφή της ΕΓΣΣΕ από όλους τους κοινωνικούς εταίρους, είναι θέμα λίγων ημερών. Είμαι βέβαιος ότι τα μαθήματα του παρελθόντος θα μας βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της σημερινής κρίσης προτάσσοντας συναινετικά κριτήρια. Η ύφεση προκάλεσε κρίση στην αγορά και έκρηξη της ανεργίας. Το ελληνικό εμπόριο, ο μεγαλύτερος εργοδότης της χώρας, δυσκολεύεται να διατηρήσει τους εργαζόμενούς του. Χωρίς συνεννόηση και συναίνεση, δεν πρόκειται να αντιμετωπιστεί η ανεργία όσο και αν το προσπαθούμε.