Επικεφαλής έξι εκ των μεγαλύτερων ομίλων της χώρας μιλούν στην «Κ»
Συγκρατημένη αισιοδοξία πως η φετινή τουριστική σεζόν θα είναι σαφώς καλύτερη σε επιδόσεις από την περυσινή, απουσία δυσάρεστων απροόπτων από το επιδημιολογικό μέτωπο, διατυπώνουν μιλώντας στην «Κ» οι επικεφαλής έξι εκ των μεγαλύτερων ελληνικών ξενοδοχειακών ομίλων της χώρας. Αναγνωρίζουν όλοι ως ιδιαίτερα ευεργετική για την επανάκαμψη του τουρισμού την πρωτοβουλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, που αποδέχτηκε και επίσημα αυτή την εβδομάδα η Ευρωπαϊκή Ενωση, για τη θεσμοθέτηση των πράσινων ψηφιακών πιστοποιητικών εμβολιασμού, ανοσίας και αρνητικών τεστ, αλλά δεν κρύβουν και τις επιφυλάξεις τους για το πόσοι τελικά από τους ενδιαφερομένους θα πάρουν την απόφαση να ταξιδέψουν στην Ελλάδα. Τούτων δοθέντων, είναι αξιοσημείωτο πως οι περισσότεροι εκ των Ελλήνων ξενοδόχων σχεδιάζουν να ανοίξουν φέτος περισσότερες ή και όλες τις μονάδες τους, ορισμένοι και από τα τέλη Μαρτίου, σε αντίθεση με την περυσινή σεζόν, κατά την οποία υπολειτούργησαν κρατώντας μεγάλα συγκροτήματα κλειστά εξαιτίας της απουσίας ζήτησης.
Ωστόσο, δεν λείπει ο προβληματισμός για επιμέρους ζητήματα, μεταξύ των οποίων και η ιδιαιτερότητα του τουρισμού των μεγάλων πόλεων και ειδικότερα της Αθήνας, ο οποίος de facto συνδέεται με τη ζωή της πόλης και δραστηριότητες όπως η εστίαση και τα μεγάλα εμπορικά καταστήματα. Εκτιμάται, λοιπόν, πως χρειάζεται πιο ενδελεχής σχεδιασμός για να μπορέσει να λειτουργήσει αποδοτικά και αυτός.
Γίνεται επίσης σαφές πως το βλέμμα των ξενοδοχειακών ομίλων είναι στραμμένο όχι μόνο στις μεγάλες αγορές της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπως η Γερμανία, αλλά βεβαίως και στη Βρετανία και εσχάτως και στη Ρωσία. Επίσης αναμένουν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και προσμονή τις διμερείς συμφωνίες ή άλλες διευθετήσεις στις οποίες θα καταλήξει η κυβέρνηση με αυτές τις χώρες –όπως έγινε με την περίπτωση του Ισραήλ– προκειμένου να καταστεί δυνατή η μέγιστη δυνατή απορρόφηση ταξιδιωτών και από αυτές τις αγορές. Ο πήχυς για τα μεγέθη της φετινής χρονιάς έχει τοποθετηθεί στο 40% με 50% των μεγεθών του 2019. Τότε η χώρα δέχθηκε 31,3 εκατομμύρια ταξιδιώτες, οι οποίοι έφεραν εισπράξεις 18,17 δισ. ευρώ. Πέρυσι, πρώτη χρονιά της πανδημίας, οι επισκέπτες μειώθηκαν κατά 76,5%, στα 7,3 εκατομμύρια, και οι ταξιδιωτικές εισπράξεις υποχώρησαν στα 4,28 δισ. ευρώ.
Ανδρέας Ανδρεάδης, CEO Sani/Ikos Group-«Κλειδί» η ασφαλής άρση των περιορισμών
Η αβεβαιότητα της νέας τουριστικής περιόδου έχει μετακινηθεί από την ύπαρξη ζήτησης στην ύπαρξη ή όχι περιορισμών, ακόμη και υποχρεωτικής καραντίνας, στα ταξίδια. Είναι χαρακτηριστικό ότι, μετά τις ανακοινώσεις της βρετανικής κυβέρνησης για άνοιγμα των ταξιδιών, ο ρυθμός προκρατήσεων για τα ξενοδοχεία μας από τη Βρετανία τριπλασιάστηκε, προσεγγίζοντας τις αντίστοιχες του 2019.
Το «κλειδί» λοιπόν φέτος είναι η ασφαλής και έγκαιρη άρση των περιορισμών.
Σε αυτή την κατεύθυνση είναι εξαιρετικά θετική η υιοθέτηση από την Ε.Ε. της πρωτοβουλίας του πρωθυπουργού για το Digital Green Certificate και οι πρόσφατες ανακοινώσεις της κυβέρνησης για αποδοχή, χωρίς περιορισμούς, εμβολιασμένων και με Sputnik V τουριστών.
Χρειάζεται, ωστόσο, να ολοκληρωθούν άμεσα οι διακρατικές συμφωνίες ή και να οριστικοποιηθούν οι μονομερείς αποφάσεις μας για τις εκτός Ε.Ε. αγορές μας. Εύχομαι η κυβέρνηση να τα καταφέρει, γιατί είναι ίσως η πρώτη φορά στην ιστορία του τουρισμού μας που η σεζόν θα κριθεί όχι από το προϊόν μας, αλλά από τις σωστές πολιτικές αποφάσεις και κινήσεις.
Στον όμιλο Sani/Ikos, με δέκα ξενοδοχεία σε Ελλάδα και Ισπανία και δεδομένο ότι οι επισκέπτες μας απαιτούν τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια, συνεχίζουμε την επένδυση στο all-tested environment και στην απόλυτη αξιοπιστία των πιστοποιημένων #OnlyatSani και #InfiniteCare Protocols που μας επέτρεψαν πέρυσι να φιλοξενήσουμε χιλιάδες επισκέπτες, χωρίς κρούσμα στη σεζόν, προσφέροντας ασφαλείς διακοπές υψηλού επιπέδου, χωρίς συμβιβασμούς στην ολιστική εμπειρία και με αυστηρή τήρηση κριτηρίων αειφορίας. Το γεγονός ότι το 2020 διπλασιάστηκαν τα επίπεδα επαναλαμβανόμενων επισκεπτών μας αποδεικνύει την αξία της εμπιστοσύνης.
Γιάννης Ρέτσος, πρόεδρος ΣΕΤΕ, CEO Electra Hotels & Resorts-Επανέναρξη με καθαρούς κανόνες
«Ο μεγαλύτερος εχθρός της γνώσης δεν είναι η άγνοια, αλλά η ψευδαίσθηση της γνώσης». Με αυτό το ρητό του Στίβεν Χόκινγκ μου απάντησε συνομιλητής μου, Αμερικανός οικονομολόγος, σε πρόσφατη συζήτηση για το τι θα γίνει το 2021 στον τουρισμό. Ηθελε να τονίσει ότι οι βεβαιότητες, η υπέρμετρη αισιοδοξία ή απαισιοδοξία, σε μια τέτοια κρίση, με τα δεδομένα να αλλάζουν συνεχώς, μόνο καλό δεν κάνουν. Το 2020 μας έδειξε ότι θα πρέπει να είμαστε ρεαλιστές, ψύχραιμοι και να σχεδιάζουμε βήμα βήμα τις επόμενες κινήσεις. Τόσο σε επιχειρηματικό επίπεδο όσο και σε θεσμικό. Τώρα το μεγάλο ζητούμενο είναι να προχωρήσουμε στην επανέναρξη του τουρισμού με ασφάλεια και καθαρούς κανόνες. Γι’ αυτό και η απόφαση της Ε.Ε. για τη θεσμοθέτηση του ευρωπαϊκού ψηφιακού πράσινου πιστοποιητικού, ιδέα που ξεκίνησε από τον πρωθυπουργό Κυρ. Μητσοτάκη, είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Σε αυτό το πολύπλοκο περιβάλλον, ο όμιλος Electra Hotels & Resorts τοποθετήθηκε από την αρχή με απόλυτη ενσυναίσθηση και στοχευμένες στρατηγικές επιλογές, προστατεύοντας τα επιχειρηματικά συμφέροντά του και φυσικά το ανεκτίμητης αξίας πλεονέκτημά του: το ανθρώπινο δυναμικό. Το καλοκαίρι του ’20 λειτουργήσαμε τα ξενοδοχεία Αθηνών και Θεσσαλονίκης, ολοκληρώνοντας παράλληλα επένδυση 8 εκατομμυρίων στη ριζική ανακαίνιση του Electra Palace της Θεσσαλονίκης. Με την ίδια στρατηγική φέτος το καλοκαίρι θα λειτουργήσει και το Electra Kefalonia, στέλνοντας μήνυμα εμπιστοσύνης ότι ο τουρισμός θα τα καταφέρει να βγει νικητής. Γιατί, όπως είπα στον φίλο Αμερικανό συνομιλητή μου, και συμφώνησε, έχουμε το πλεονέκτημα να σχεδιάζουμε το μέλλον χωρίς ψευδαισθήσεις αλλά με ρεαλισμό και πραγματική γνώση.
Χλόη Λασκαρίδη, μέλος Δ.Σ. «Λάμψα»-Χρειάζεται ειδικό σχέδιο για την Αθήνα
Ο τουριστικός κόσμος απέδειξε στο σύντομο άνοιγμα της αγοράς πέρυσι ότι, εφόσον του δοθεί η δυνατότητα, θα ανταποκριθεί αποτελεσματικά και με ασφάλεια. Σε αυτό το σενάριο, ο τουρισμός θα προσθέσει τουλάχιστον μία μονάδα στο ΑΕΠ και θα διασωθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Ο κλάδος έχει όμως δύο ιδιαιτερότητες. Πρώτον, η τουριστική αγορά προγραμματίζει τη δραστηριότητά της βαθύτερα στο μέλλον από άλλους τομείς. Δεύτερον, ο τουρισμός έχει επίδραση σε άλλους κλάδους, όπως η εστίαση και το λιανεμπόριο. Επομένως, κάθε προοπτική επανόδου σε κανονικότητα προϋποθέτει άρτιο σχεδιασμό και στα δύο μέτωπα. Πέραν αυτών, όμως, παρατηρείται μια σοβαρή αστοχία που πρέπει να θεραπευθεί: η περίπτωση της Αθήνας. Οι αποδόσεις του τουρισμού της Αθήνας, λόγω των υψηλών ποιοτικών χαρακτηριστικών του, έχουν αυξημένη βαρύτητα στο τουριστικό ισοζύγιο, που μεγιστοποιείται περαιτέρω, επειδή συνδέονται άμεσα με τη σημαντική αμερικανική αγορά αλλά και με την κρουαζιέρα, έναν τομέα που θεωρείται «χαμένος» για τις επόμενες δύο περιόδους. Ωστόσο, μολονότι ο τουρισμός της Αθήνας απαιτεί ειδικό σχέδιο και μέτρα στήριξης λόγω προδιαγραφών και μεγέθους του ξενοδοχειακού δυναμικού του, μέχρι τώρα αυτά δεν φαίνονται πουθενά. Αυτό αποτελεί κρίσιμη παράλειψη. Οπως σοβαρό πρόβλημα, συνολικά για την εικόνα της χώρας και όχι μόνο για την Αθήνα, προκαλούν και οι, καθημερινές πια, διαδηλώσεις. Ως προς τις νέες εξελίξεις, υπάρχουν δύο σημαντικά εφόδια: Τα εμβόλια και το ευρωπαϊκό πράσινο πιστοποιητικό επιλύουν ένα κρίσιμο ζητούμενο, τον περιορισμό, σε πολύ υψηλό βαθμό, εισαγόμενων κρουσμάτων. Ταυτόχρονα, η επέκταση, π.χ. και σε εργαζομένους στην πρώτη γραμμή του τουρισμού, των εμβολιασμών εντός χώρας θα κτίσει ένα πρόσθετο και εξίσου χρήσιμο «τείχος ανοσίας», μια αίσθηση ασφάλειας.
Σταύρος Μήτσης, managing director Mitsis Group-Λειτουργία με αυστηρά πρωτόκολλα υγιεινής
Με προτεραιότητα την υγεία και ασφάλεια των πελατών μας και έχοντας καταρτίσει λεπτομερές σχέδιο δράσης και λειτουργικά πρωτόκολλα, ο όμιλος Mitsis Hotels είναι έτοιμος να καλωσορίσει τους πρώτους επισκέπτες του στο Grand Hotel στη Ρόδο, την 1η Απριλίου 2021, όπως κάνει εδώ και 40 χρόνια. Τη σκυτάλη θα λάβουν ένα ένα τα υπόλοιπα ξενοδοχεία του ομίλου, σύμφωνα με τις εξελίξεις. Αμέσως μετά, τo Mitsis Grand Hotel έχει επιλεγεί από το ολλανδικό Sun Web Group ως ένα από τα ασφαλέστερα ξενοδοχεία στη Ρόδο για την εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος «Safe Corridor», όπου θα φιλοξενηθούν 200 επισκέπτες σύμφωνα με τα αυστηρότερα πρωτόκολλα υγιεινής και ασφάλειας. Με μοχλό ανάπτυξης και βασικό κριτήριο για την ανταγωνιστικότητά μας τη βιώσιμη φιλοξενία, συνεχίζουμε τις επενδύσεις σε ανακαινίσεις και εκσυγχρονισμό όλων των μονάδων μας με αυστηρά περιβαλλοντικά κριτήρια, ενώ ολοκληρώνουμε το έργο ανακαίνισης 131 πολυτελέστατων δωματίων του Rinela Beach Resort & Spa στην Κρήτη. Η επόμενη μέρα του τουρισμού είναι ήδη εδώ, με τη στροφή από την ποσότητα στην ποιότητα και την ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος να αναδεικνύονται πιο επίκαιρες από ποτέ. Είμαι υπερήφανος που όλοι εμείς στα Mitsis Hotels καταφέραμε να μετατρέψουμε αυτή την παγκόσμια κρίση σε μια περίοδο ενδοσκόπησης, αναπτύσσοντας οργανωτικά συστήματα και διαδικασίες, αποτελεσματική στόχευση, προσωποποιημένες υπηρεσίες και μοναδικές ταξιδιωτικές εμπειρίες για καθέναν από τους επισκέπτες μας. Φιλοδοξούμε να επανέλθουμε πιο έτοιμοι από ποτέ με νέες υποδομές, προηγμένη τεχνολογία, αναβάθμιση των επιχειρησιακών διαδικασιών και βελτιωμένες υπηρεσίες που προσθέτουν συνεχώς αξία στο προϊόν μας, κεφαλαιοποιώντας την άριστη εικόνα που ανέδειξε η χώρα μας στη διαχείριση της πανδημίας.
Ηλίας Κοκοτός, μέλος Δ.Σ. «Ελούντα Α.Ε.»-Θετικά μηνύματα από τις κρατήσεις
Για το 2021 στόχος της εταιρείας είναι η πλήρης λειτουργία και των τριών ξενοδοχείων του ομίλου, καθώς παρατηρούμε μια θετική ροή κρατήσεων, κυρίως από τα μέσα Ιουνίου και μετά. Πέρυσι ξεκινήσαμε μόνο με το Elounda Peninsula All Suite Hotel, αλλά η αυξημένη ζήτηση οδήγησε στο άνοιγμα και του Elounda Mare. Φέτος, μάλιστα, βλέπουμε και αύξηση στη διάρκεια παραμονής, από 8 ημέρες το 2019 στις 11. Η δε πλειονότητα της πελατείας που μας εμπιστεύτηκε για πρώτη φορά το 2019, επιστρέφει φέτος.
Οπως το 2020, έτσι και το 2021 στην «Ελούντα Α.Ε.» θα τηρήσουμε όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα – και η αλήθεια είναι ότι αυτό είναι κάτι που εκτιμήθηκε ιδιαίτερα από την πελατεία μας. Και εδώ θα πρέπει να αναφέρω ότι, ενώ το πλαίσιο λειτουργίας που είχε οριστεί από τη χώρα μας ήταν το αυστηρότερο στην Ευρωπαϊκή Ενωση, αυτό όχι μόνο δεν λειτούργησε αποτρεπτικά, αλλά αντίθετα δημιούργησε μια εμπιστοσύνη στην παγκόσμια τουριστική αγορά.
Σχετικά με το πράσινο πιστοποιητικό που θεσπίζει η Ευρωπαϊκή Ενωση, βρίσκω εξαιρετικά θετικό ότι σε αυτό προστέθηκε το τεστ αντισωμάτων. Επίσης πιστεύω ότι, όταν θα τελειώσει ο εμβολιασμός των ευπαθών ομάδων, η κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει προτεραιότητα στον εμβολιασμό των εργαζομένων στον κλάδο.
Ο εμβολιασμός των απασχολουμένων σε αυτόν είναι πολύ πιο απλός από ό,τι σε μια μεγάλη χώρα, όπως η Τουρκία, η Ιταλία και η Ισπανία. Ολοι, δε, αντιλαμβανόμαστε το συγκριτικό πλεονέκτημα που θα δώσει στη χώρα μας μια τέτοια κίνηση.
Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, CEO Aldemar Resorts-Συγκρατημένη αισιοδοξία
Το 2021 θα είναι καλύτερο από το 2020. Αυτό δεν αποτελεί είδηση, ούτε και λόγο για να πανηγυρίζουμε. Με το πιστοποιητικό εμβολιασμού, τα μέτρα που λαμβάνονται από τα ξενοδοχεία που έχουν την απαραίτητη συνέπεια και την καταγεγραμμένη ανάγκη του κόσμου να ζήσει ξανά φυσιολογικά, μπορούμε σταδιακά να επανέλθουμε σε κάποια κανονικότητα.
Ο χρόνος της πανδημίας αφήνει πληγές σε πολλούς συναδέλφους και δεν είμαι βέβαιος ότι μια απλώς καλύτερη χρονιά είναι αρκετή για να διορθώσει τη ζημία που έχει γίνει.
Ως όμιλος έχουμε κάνει τις απαραίτητες προετοιμασίες, «χτίζουμε» στα μηδενικά περυσινά κρούσματα και επικοινωνούμε προς πάσα κατεύθυνση ότι είμαστε εδώ. Η αρχή γίνεται με το πρώτο ξενοδοχείο μας που ανοίγει τέλη Μαρτίου και με την ελπίδα ότι το υγειονομικό προφίλ της χώρας θα επιτρέψει μια ομαλή συνέχεια. Η όρεξη και τα χαμόγελα στο προσωπικό δεν λείπουν. Αντίθετα, παρατηρούμε όχι απλώς μεγάλη επιθυμία να επανέλθουν στην εργασία, αλλά και τήρηση όλων των πρωτοκόλλων και σεβασμό στους κανόνες που έχουν θεσπιστεί. Είμαι λοιπόν συγκρατημένα αισιόδοξος.
Χωρίς φόβο και με πολύ πάθος λειτουργούμε σαν να μην πέρασε ποτέ ο προηγούμενος χρόνος.
Σημαντική πλέον η στήριξη από την κυβέρνηση, που αντιλαμβάνεται τον ρόλο που παίζει η φιλοξενία στην εθνική οικονομία και κάνει υπερβάσεις, όπως οι διμερείς σχέσεις με κράτη εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης. Τηρουμένων των αναλογιών, παραμένει πρόβλημα ουσίας πόσοι μπορούν τελικά να έρθουν στην Ελλάδα, αφού και η αγοραστική δύναμη έχει πληγεί, αλλά και πολλοί από τους tour operators και κάποιες αεροπορικές εταιρείες που τροφοδοτούν την Ελλάδα έχουν περιέλθει σε δεινή οικονομική κατάσταση.
Πηγή: kathimerini.gr