Σε «πονοκέφαλο» εξελίσσεται η διαδικασία προετοιμασίας καταστημάτων και επιχειρήσεων ενόψει της νέας τουριστικής περιόδου εξαιτίας των ανατιμήσεων προϊόντων που έχουν τινάξει στον αέρα τον αρχικό προϋπολογισμό.
Οι επαγγελματίες βρίσκονται στα πρόθυρα νευρικής κρίσης καθώς από την μια προσπαθούν να καλύψουν τις τεράστιες αυξήσεις για την προετοιμασία των καταστημάτων και των επιχειρήσεών τους και από την άλλη να συγκρατήσουν τις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών για να μην πληρώσει τα… σπασμένα ο επισκέπτης.
Ο κούκος… αηδόνι για τις ανακαινίσεις!
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου κ. Ιωάννης Πάππου, με δηλώσεις του στη «δημοκρατική» επιβεβαίωσε τη δύσκολη θέση στην οποία έχουν περιέλθει οι επαγγελματίες εξαιτίας του κύματος ακρίβειας ως απόρροια της ενεργειακής κρίσης.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου τα δομικά, τα αδρανή, τα επισκευαστικά υλικά και όσα αφορούν κατασκευές και ανακαινίσεις έχουν εκτιναχθεί στα ύψη λέγοντας ότι σε σχέση με πέρυσι το κόστος έχει διπλασιαστεί και επισημαίνοντας πως η ανακαίνιση που πέρυσι κόστισε 5.000 ευρώ, φέτος κοστίζει 10.000 ευρώ. Σύμφωνα με τον πρόεδρο, το κόστος των υλικών έχει ανατιμηθεί έως και 100% προς τα πάνω, αναφέροντας ωστόσο ότι τα συνεργεία που αναλαμβάνουν την εργασία δεν έχουν αυξήσει τις τιμές.
Με το σταγονόμετρο οι προμήθειες
Την ίδια ώρα με το σταγονόμετρο γίνονται οι προμήθειες για τα ράφια των καταστημάτων αφού τα χρήματα που είχε προγραμματίσει ο κάθε καταστηματάρχης και επιχειρηματίας να διαθέσει δεν ανταποκρίνονται στις ποσότητες που είχε αρχικά υπολογίσει. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, για προμήθειες από τρίτη χώρα, όπως είναι η Κίνα, που αποτελεί μια από τις τροφοδότριες αγορές, ο επιχειρηματίας θα πρέπει να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη αφού η μεταφορά του κοντέινερ πριν από περίπου 1,5 χρόνο κόστιζε περίπου 1.800 ευρώ ενώ τώρα το κόστος ξεπερνά τα 10.000 ευρώ (!!!) και υπάρχουν περιπτώσεις που φτάνει ακόμα και τα 15.000 ευρώ, χωρίς σε αυτά να συνυπολογίζεται η αξία του εμπορεύματος.
Εν τη παλάμη και ούτω βοήσομεν…
Ο βαθμός δυσκολίας πολλαπλασιάζεται ακόμα περισσότερο με δεδομένο το γεγονός πως οι προμηθευτές εδώ και χρόνια έχουν κόψει στην συντριπτική τους πλειονότητα την πίστωση και απαιτούν ρευστό για τα εμπορεύματα, το οποίο όμως δεν υπάρχει. Πίστωση, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου δίδεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και κυρίως όταν οι διαπροσωπικές σχέσεις των δύο μερών επιτρέπουν την αμοιβαία εμπιστοσύνη, όμως είναι η εξαίρεση του κανόνα.
Εστίαση: Θηλιά οι ανατιμήσεις
Ακόμα χειρότερα είναι τα πράγματα στον κλάδο της εστίασης ο οποίος ακόμα δεν έχει ανακάμψει από τις σοβαρές επιπτώσεις της πανδημίας.
Όπως δήλωσε στη «δ» επιχειρηματίας που διατηρεί ένα από τα μεγαλύτερα καταστήματα με φαγητό και ποτό στην περιοχή της Ιαλυσού, οι ανατιμήσεις εκμηδενίζουν κάθε περιθώριο κέρδους στην εστίαση. «Εμείς δεν μπορούμε να μετακυλίσουμε την αύξηση στον πελάτη για να καλύψουμε το επιπλέον κόστος των ανατιμήσεων, διότι αυτό θα ήταν αυτοκτονικό. Εχουμε επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου για να μπορέσουμε να βρούμε τα προϊόντα στην οικονομικότερη τιμή, αν λάβουμε υπόψιν ότι η τιμή τους έχει τριπλασιαστεί. Θα σας φέρω ως παράδειγμα το κόστος του ηλιελαίου το οποίο πλήρωνα 13,5 ευρώ τα 10 λίτρα και η σημερινή τιμή (σ.σ. χθεσινή) που μου έδωσαν έφτασε στα 35 ευρώ και φτάνει μέχρι και τα 40! Αν προμηθευτώ μεγαλύτερη ποσότητα, στην καλύτερη των περιπτώσεων η τιμή μπορεί να φτάσει τα 30 ευρώ.
Αν συνυπολογίσετε τις αυξήσεις στα άλευρα, στο κρέας, γενικότερα στις πρώτες ύλες, αντιλαμβάνεστε ότι το κόστος των προμηθειών εκτοξεύεται στα ύψη και οπωσδήποτε εμείς δεν θα μπορούμε αυτό να το μετακυλίσουμε στον πελάτη, ο οποίος έχει συγκεκριμένο budget που θα ξοδέψει στις διακοπές του. Αυτή την περίοδο, είμαστε σε αναζήτηση προμηθευτών για να κλείσουμε όσο το δυνατόν καλύτερες τιμές και να μπορέσουμε να συγκρατήσουμε τις τιμές μας. Η αγορά έχει κλονιστεί, αυτό είναι το μόνο βέβαιο, διότι σε όλες αυτές τις ανατιμήσεις θα πρέπει να υπολογίσουμε και τις τεράστιες αυξήσεις στο ρεύμα την κατανάλωση του οποίου δεν μπορούμε να περιορίσουμε. Εχουμε πάρει απόφαση ότι ούτε φέτος υπάρχουν περιθώρια κέρδους στην εστίαση, τουλάχιστον εμείς που σεβόμαστε τους πελάτες μας και τα χρήματα που μας αφήνουν. Δεν μπορούμε εμείς να διπλασιάσουμε τις τιμές στο φαγητό που σερβίρουμε, ειδικά όταν πολλοί από τους πελάτες μας είναι επαναλαμβανόμενοι. Ακόμα και οι προμηθευτές είναι σε σύγχυση αυτή την περίοδο διότι ακόμα δεν έχουν παραλάβει πολλά προϊόντα με τα νέα τιμολόγια, και άρα ούτε εκείνοι είναι σε θέση να γνωρίζουν τις νέες τιμές, για να ξέρουν πόσο θα το πουλήσουν και πόσο θα αγοράσω εγώ για να διαμορφώσω τις νέες τιμές. Αυτή τη στιγμή, λίγο πριν ανοίξει η σεζόν είμαστε όλοι σε αναβρασμό», λέει η επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται πολλά χρόνια στον τομέα της εστίασης στον κλάδο του τουρισμού.
Αυτή είναι η εικόνα που επικρατεί σήμερα στην αγορά της Ρόδου λίγο πριν το άνοιγμα της νέας τουριστικής περιόδου, με πολλούς επιχειρηματίες και επαγγελματίες, να καλούνται να λύσουν σπαζοκεφαλιές για το πώς θα τα βγάλουν πέρα κουβαλώντας ήδη χρέη στις πλάτες τους από την περίοδο της πανδημίας
Όπως προκύπτει, πολλοί επιχειρηματίες δεν θα καταφέρουν να καλύψουν τις ανάγκες των επιχειρήσεων τους και των οικογενειών τους, ούτε και φέτος το κοντέρ των οικονομικών υποχρεώσεων και των χρεών προβλέπεται να μηδενιστεί.