Σήμερα το βράδυ, ένας αφαλατωτής θα φορτωθεί στο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Βιτσέντζος Κορνάρος» με προορισμό την Κάσο. Το μηχάνημα αποστέλλει η Σύμπλευση (+πλεύση), μια ομάδα εθελοντών που έχουν βάλει στόχο να βελτιώσουν τις συνθήκες διαβίωσης των κατοίκων των ελληνικών ακριτικών νησιών και αποπλέουν επίσης σήμερα με έντεκα φουσκωτά για τον ετήσιο διάπλου του Αιγαίου. Προορισμός τους επτά νησιά, η Κίμωλος, η Φολέγανδρος, η Σχοινούσα, η Θηρασιά, η Κάσος, η Γαύδος και τα Αντικύθηρα, όπου θα παρέχουν δωρεάν ιατρική φροντίδα στον πληθυσμό, θα προσφέρουν πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό στα σχολεία και θα προχωρήσουν σε έργα υποδομής. Οπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, το πρόγραμμα έχει μελετηθεί στην εντέλεια. Με έναν μόνο αστερίσκο: Θα φτάσει στην Κάσο ο αφαλατωτής;
«Εμείς ξεκινάμε με την ελπίδα ότι την Τρίτη που πιάνουμε Κάσο θα τον βρούμε εκεί», λέει στην «Κ» ο δικηγόρος Βασίλης Αθανασίου, εκ των ιδρυτικών μελών της +πλεύσης. «Ας ελπίσουμε να πάνε όλα κατ’ ευχήν». Εάν όλα πάνε πράγματι κατ’ ευχήν, το μηχάνημα θα φτάσει στο νησί ξημερώματα Σαββάτου. Ανάλογα τον καιρό και τον χρόνο που το πλοίο σταματά σε κάθε λιμάνι (το δρομολόγιο είναι Πειραιάς-Μήλος-Θήρα-Ανάφη-Σητεία-Κάσος-Κάρπαθος-Διαφάνι-Χάλκη-Ρόδος), το ταξίδι ώς την Κάσο διαρκεί από 24 έως 28 ώρες. Σπανιότερα αγγίζει τις 35 ώρες – ή και τις αρκετές μέρες. Στις 25 Μαρτίου, το «Κορνάρος», το μοναδικό πλοίο που προσεγγίζει την Κάσο μια φορά την εβδομάδα, προσάραξε στο λιμάνι του νησιού λόγω κακοκαιρίας, με αποτέλεσμα να αποπλεύσει για Ρόδο και έπειτα για Πειραιά χωρίς επιβάτες, για επισκευή. Ετσι η Κάσος έμεινε παραμονές του Πάσχα εντελώς αποκομμένη από την υπόλοιπη χώρα. Εκτός από τους κατοίκους, αποκλείστηκαν στο νησί και περίπου 2.000 αρνιά που θα μεταφέρονταν στην Κρήτη για σφαγή και πώληση.
«Σκεφτείτε μόνο ότι το μόνο νησί όπου στις 7 Μαρτίου δεν γιορτάστηκε η Επέτειος της Ενσωμάτωσης των Δωδεκανήσων ήταν η Κάσος, αφού κανείς επίσημος δεν μπορούσε να την προσεγγίσει», λέει ο κ. Αθανασίου. Με έναν τρόπο, πάντως, η αγωνία τους να προλάβουν το μοναδικό ακτοπλοϊκό δρομολόγιο για Κάσο ώστε να στείλουν έγκαιρα τον αφαλατωτή, ο οποίος θα εγκατασταθεί στο Αρβανιτοχώρι, λύνοντας μια και καλή τα χρόνια προβλήματα ύδρευσης της περιοχής, επιβεβαιώνει τους λόγους ύπαρξης της οργάνωσης.
Τα προβλήματα
Ο ετήσιος Διάπλους του Αιγαίου, που ξεκινά σήμερα, αποτελεί την κεντρική δράση της Σύμπλευσης, όμως οι εθελοντές της οργάνωσης βρίσκονται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου σε επικοινωνία με τους ακρίτες, καταγράφοντας και διασταυρώνοντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. «Το θέμα της ύδρευσης είναι μείζον, είναι κάτι που πονάει τα άνυδρα νησιά. Με τις υδροφόρες το νερό, εκτός του ότι μπορεί να μην είναι καλής ποιότητας ή να μην πάει όταν το νησί το έχει πραγματικά ανάγκη, μπορεί να κοστίζει μέχρι και 12 ευρώ το κυβικό. Με έναν αφαλατωτή το κόστος πέφτει στα 80 λεπτά το κυβικό». Ο συγκεκριμένος αφαλατωτής κοστίζει 16.000 ευρώ και το κόστος καλύφθηκε από χορηγία. Η Σύμπλευση είναι αυτοχρηματοδοτούμενη ομάδα, το κόστος του Διάπλου καλύπτεται από… την τσέπη των εθελοντών και από τα έσοδα του ετήσιου χορού της οργάνωσης, ωστόσο τα έργα υποδομής προσφέρουν χορηγοί. Το εκπαιδευτικό υλικό και φυσικά οι ιατρικές εξετάσεις (στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι βιοψίες και η αφαίρεση καρκινωμάτων) αποτελούν προσφορά των ίδιων των εθελοντών, οι μισοί από τους οποίους είναι γιατροί. Στα παιδιά των νησιών θα πραγματοποιηθεί προληπτικός έλεγχος σκολίωσης-κύφωσης, καρδιολογικός, οδοντιατρικός και οφθαλμολογικός, ενώ θα λειτουργήσουν ιατρεία προληπτικής διάγνωσης και αντιμετώπισης καρκίνου του δέρματος. Εκτός από την Κάσο, αφαλατωτής θα τοποθετηθεί και στη Γαύδο, ενώ στη Φολέγανδρο θα δημιουργηθεί μόνιμο οδοντιατρείο και στη Θηρασιά πολυγήπεδο.
Καθημερινή
Έντυπη