Ειδήσεις

Μ.Σακέλλης : Η σημασία της ακτοπλοΐας για τα νησιά

 

η μεγάλη σημασία της ακτοπλοΐας σε ότι αφορά την υποστήριξη της νησιωτικότητας και φυσικά των νησιωτών της χώρας ανέδειξε μιλώντας πρόφατα στο Πανελλήνιο Συνέδριο του Δικτύου Μικρών Νησιών που έγινε στις Σπέτσες, ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ Μιχάλης Σακέλλης.

Σε μια τοποθέτηση που κάλυψε το ευρύ φάσμα Ακτοπλοΐα – Λιμάνια – Υδροπλάνα – Νησιωτική Ελλάδα ο Μ.Σακέλλης περιέγραψε τόσο το σημαντικό ρόλο της ακτοπλοΐας όσο και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ενός εκάστου εκ των πυλώνων του σύνθετου αυτού χώρου.

Συγκεκριμένα, τα βασικά σημεία της ολοκληρωμένης προσέγγισης του Μ.Σακέλλη στο θέμα έχουν ως εξής:

 

«Η Ακτοπλοΐα είναι η απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη των νησιών μας, την αύξηση του πληθυσμού και την ποιότητα ζωής των νησιωτών μας.

 

Οι Ακτοπλοϊκές Εταιρείες οφείλουν να έχουν συναίσθηση ότι η αποστολή τους είναι η εξυπηρέτηση του Δημόσιου συμφέροντος και μέσα σ αυτά τα πλαίσια να προσπαθήσουν να επιτύχουν καλά οικονομικά αποτελέσματα που θα τις καταστήσουν υγιείς Εταιρείες με δυνατότητα νέων επενδύσεων και περαιτέρω ανάπτυξης.

Οι εταιρείες μας πράγματι πέτυχαν τον σκοπό τους με νέες επενδύσεις και την δημιουργία ενός από τους ποιο σύγχρονους στόλους στην Ευρώπη ενώ απέδειξαν ότι έχουν πλήρη συναίσθηση της κοινωνικής αποστολής τους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο 2009-2014 που είναι ίσως η χειρότερη των τελευταίων 50 χρονών για την Ακτοπλοΐα μας, το 97% της κίνησης εξυπηρετήθηκε με ελεύθερες δρομολογήσεις χωρίς κρατικές παρεμβάσεις και προβλήματα.

Επίσης εξυπηρετήθηκαν άψογα τα δρομολόγια Δημόσιας υπηρεσίας με εξαίρεση την εμφάνιση περιοδικών προβλημάτων στην εξυπηρέτηση των νησιών του Β Αιγαίου και τα οποία θα είχαμε αποφύγει εάν είχε εφαρμοστεί σωστά η ισχύουσα νομοθεσία.

 

Οι καλές Ακτοπλοϊκές υπηρεσίες δεν είναι αποτέλεσμα της ισχύουσας νομοθεσίας και της επιβολής υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας αλλά αποτέλεσμα ελεύθερων εμπορικών αποφάσεων των Εταιρειών μας και έγκαιρου προγραμματισμού και εκτέλεσης με συνέπεια των απαραίτητων δρομολογίων.

Παρά το γεγονός ότι η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει την υποχρεωτική εκτέλεση δρομολογίων για 10 μήνες όλες οι ελεύθερες ανακοινώσεις των δρομολογίων αναφέρονται σε δωδεκάμηνη απασχόληση.

Επίσης πρέπει να τονίσουμε ότι στην εκτέλεση των δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας οι προβλεπόμενες αποζημιώσεις και οι ναύλοι δεν επαρκούσαν για την κάλυψη των εξόδων εκμετάλλευσης. Παρόλα αυτά όλες οι Εταιρείες (πλην μίας) τίμησαν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις στο ακέραιο.

Οι εταιρείες μας κατάφεραν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες των τελευταίων ετών υποστηριζόμενες από τους βασικούς μετόχους τους και εκμεταλλευόμενες θεσμικές αλλαγές οι οποίες μας επέτρεψαν να πετύχουμε την οικονομικότερη εκμετάλλευση των πλοίων μας.

 

Πρωταρχικός μας σκοπός είναι να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες βασιζόμενοι στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο αλλά και να προχωρήσουμε στις απαραίτητες αλλαγές για τον εκσυγχρονισμό του, την παροχή μεγαλύτερης ευελιξίας, την μείωση της γραφειοκρατίας και την απαλλαγή των Εταιρειών μας από την επιβολή υποχρεώσεων οι οποίες τελικά επιβαρύνουν το κόστος μεταφοράς δηλαδή τα εισιτήρια.

Βέβαια για να γίνει αυτό πρέπει εκτός από όσους από εμάς βιώνουμε τα προβλήματα των νησιών μας κάθε μέρα,πρέπει και άλλοι να εκτιμήσουν και να κατανοήσουν τα προβλήματα της νησιωτικής Ελλάδας πράγμα για το οποίο δεν είμαι καθόλου βέβαιος ότι συμβαίνει.

 

Τα λιμάνια θα αποτελέσουν σοβαρό παράγοντα αρνητικών εξελίξεων στην Ακτοπλοΐα. Κάθε περαιτέρω εξέλιξη και βελτίωση των Ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών δεν είναι δυνατή.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Εργαστηρίου Λιμενικών Υποδομών (Κ. ΜΟΥΤΖΟΥΡΗΣ) το 86% των λιμανιών μας αντιμετωπίζουν προβλήματα κυματισμού και το 92,5% προβλήματα με τις ράμπες.

 

Επειδή ο σχεδιασμός και η εκτέλεση των κατάλληλων έργων είναι εξαιρετικά χρονοβόρα πρέπει άμεσα να λάβουμε μέτρα για να ξεκινήσουν οι διαδικασίες βελτίωσης των λιμανιών μας.

Επίσης διαπιστώνουμε την αδυναμία των λιμενικών ταμείων στην εκτέλεση έργων συντήρησης και βελτιώσεων των λιμενικών μας υποδομών.

Είναι απαραίτητος ο έλεγχος της αξιοποίησης των λιμενικών τελών για να εξασφαλίζεται η διάθεση τους σε έργα που να αφορούν στη βελτίωση των λιμενικών υπηρεσιών προς όφελος των πλοίων μας και των επιβατών. Σε διαφορετική περίπτωση προτείνουμε να μην εισπράττονται, γεγονός το οποίο θα έχει άμεσο αποτέλεσμα τη μείωση της τιμής των εισιτηρίων.

 

ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
(εξαιρούνται τα πορθμεία)

• 40.000 δρομολόγια
• 13.700.000 Επιβάτες
• 2.500.000 Οχήματα
• 9.000.000 Έλληνες και Αλλοδαποί παραθεριστές
• 8.000.000 τόνοι εμπορευμάτων, ειδών διατροφής και υλικών
• 6,5% ΑΕΠ
• 260.000 θέσειςεργασίας

 
ΓΡΑΜΜΕΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΙΤΑΛΙΑΣ

• 5.000.000 τόνοι εμπορευμάτων
• 700.000 Αλλοδαποί Τουρίστες

 

ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΑΚΤΟΠΛΟΙΚΟ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΕΡΓΟ
(συμπεριλαμβανομένων και των πορθμείων)

Επιβάτες 36.0000
Οχήματα 10.000.000
Ελλάδα 2,2% του πληθυσμού της Ευρώπης
18% της Ευρωπαϊκής Ακτοπλοΐας

Η ακτοπλοΐα μας παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον διεθνώς. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι τα θέματα των θαλάσσιων μεταφορών στην πατρίδα μας έχουν ιδιαιτερότητες και δεν πρέπει να εξετάζονται με τα ίδια κριτήρια με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ιδιαίτερα σε θέματα προγραμμάτων οικονομικής ενίσχυσης των θαλάσσιων μεταφορών.

 
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

Ο ακτοπλοϊκός μας στόλος με τη συνδρομή των ναυτικών μας προσφέρει αξιόπιστες υπηρεσίες ποιότητας που μας κατατάσσουν στις πρώτες, αν όχι στην πρώτη θέση στην Ευρώπη.

Το επίπεδο των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών μας είναι υψηλό με μεγάλες δυνατότητες εξυπηρέτησης και μεγαλύτερου μεταφορικού έργου.

Η εξυπηρέτηση των νησιών μας βασίζεται στις ελεύθερες δηλώσεις δρομολόγησης, δηλαδή στα δρομολόγια που ανακοινώνονται από τις Εταιρείες και στα μεγάλης σημασίας αλλά μικρού μεταφορικού έργου δρομολόγια Δημόσιας Υπηρεσίας τα οποία ανατίθενται στις Εταιρείες και αποζημιώνονται μετά από διαγωνισμό.

 

ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΝΗΣΙΩΝ

Με ελεύθερες δρομολογήσεις εξυπηρετείται το 95%- 97% των επιβατών

Με δρομολόγια Δημόσιας Υπηρεσίας εξυπηρετείται το 3%-5% των επιβατών

Η αξία κτήσης των επιβατηγών πλοίων που εξυπηρετούν τις Ακτοπλοϊκές μας γραμμές και τις γραμμές Αδριατικής ανέρχεται σε 1.200.000 €

 

2009-2015 ΕΞΕΛΙΞΗ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

• Περίοδος 2009-2013 συνεχής μείωση της κίνησης
• Το 2014 αύξηση κίνησης 7%
• Το 2015 μείωση της κίνησης, 5-7% (πλην μεταναστών) αντί της προβλεπόμενης αύξησης.
• Απώλεια μεταφορικού έργου περιόδου 2009-2015 : 18.000.000 επιβάτες
• Συσσώρευση ζημιών 1,2 δις
• Μετατόπιση σημαντικού αριθμού επιβατών προς τις αερομεταφορές το 2015.

 
2015 ΚΥΡΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

• Η άμεση και χωρίς προβλήματα κάλυψη των αναγκών μεταφοράς πολλών χιλιάδων προσφύγων και μεταναστών από τα νησιά του Β. Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα.
• Η επίλυση των συγκοινωνιακών προβλημάτων που αντιμετώπιζαν οι γραμμές του Β. Αιγαίου.
• Η διατήρηση υψηλού επιπέδου υπηρεσιών.
• Η παροχή μεγάλου αριθμού εμπορικών εκπτώσεων με σημαντική μείωση του μέσου ναύλου.
• Η συνεχιζόμενη μείωση του εσωτερικού τουρισμού με παράλληλη αύξηση των αλλοδαπών επιβατών.
• Η μείωση της επιβατικής κίνησης (πλην προσφύγων).
• Μετατόπιση επιβατών από τις θαλάσσιες στις αεροπορικές μεταφορές

 


ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ 2016

• Έγκαιρος προγραμματισμός των δρομολογίων και δυνατότητα κρατήσεων από τους τελευταίους μήνες του 2015.
• Αναβαθμισμένες υπηρεσίες σε σχέση με το 2015
• Θετικές εξελίξεις για τον εισερχόμενο τουρισμό αλλά μείωση του εσωτερικού τουρισμού.
• Δρομολόγηση τεσσάρων νέων πλοίων
• Αύξηση του αριθμού των δρομολογίων
• Αισιόδοξες προβλέψεις για τη διατήρηση της επιβατικής κίνησης στα επίπεδα του 2015 χωρίς να αποκλείεται και μείωση.

 
ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ

• Κρατικές επιχορηγήσεις:
ΧΕΡΣΑΙΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 260.000.000€
ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ 75.000.000 €
• Αναγκαία η δικαιότερη κατανομή των επιχορηγήσεων.
• Μεγάλος αριθμός πλοίων τα οποία πρέπει να αντικατασταθούν για τη βελτίωση των υπηρεσιών.
• Η αύξηση των κρατικών επιχορηγήσεων πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων αλλά και τη βελτίωση των μισθωμάτων για τη δρομολόγηση σύγχρονων πλοίων.
• Σύναψη πολυετών συμβάσεων με ποιοτικά κριτήρια
• Προγραμματισμένες ανταποκρίσεις όπου είναι δυνατόν.

 
ΥΔΡΟΠΛΑΝΑ – ΥΔΑΤΟΔΡΟΜΙΑ

Η δρομολόγηση υδροπλάνων πιστεύουμε ότι θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με τις υπηρεσίες μας και θα συμβάλει στην καλύτερη εξυπηρέτηση και ανάπτυξη των νησιών μας.
Οι παρατηρήσεις μας και οι παρεμβάσεις αφορούν στη χάραξη των υδατοδρομίων ούτως ώστε να μην εμποδίζουν τις προσεγγίσεις των πλοίων στα λιμάνια γεγονός το οποίο μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις και άλλα προβλήματα που έχουν σχέση με την ασφάλεια.

Τέλος θέλουμε να τονίσουμε ότι η ανάγκη δημιουργίας υποδομών για την εξυπηρέτηση των υδροπλάνων σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να μας αποσπάσει (και δυστυχώς το έχουμε διαπιστώσει) από την ανάγκη βελτίωσης των υποδομών για την εξυπηρέτηση των επιβατηγών πλοίων.

portnet.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου