Ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας στην ομιλία του στη διάρκεια του 12ου Συνεδρίου των Ευρωπαϊκών Λιμανιών (ESPO), παρουσίασε ένα πλαίσιο τεσσάρων κανόνων αναφερόμενος στο θέμα των λιμανιών.
Α. Οι εργαζόμενοι στα λιμάνια και η εργασία τους είναι βασικοί παράγοντες για την ανάπτυξη των λιμανιών και έχουν υποτιμηθεί πολύ. Στην Ευρώπη, το ευρωπαϊκό κεκτημένο εξακολουθεί να κυριαρχεί – πρέπει να προστατευθεί. Είναι μία αναπτυξιακή παράμετρος και έτσι πρέπει να τη δούμε.
Β. Η κατοχύρωση ενός ρυθμιστικού πλαισίου για το περιβάλλον. Η ΕΕ σ΄ αυτό το θέμα είναι λίγο πιο μπροστά, από ό,τι άλλες περιοχές του πλανήτη – δεν συμβαίνει παντού το ίδιο. Να το πάρουμε υπόψη μας και να αναπτύξουμε πρωτοβουλίες
Γ. Σχέση λιμανιού πόλης. Στην Ελλάδα αλλά και σε αρκετές άλλες ευρωπαϊκές πόλεις είναι σχετικά απόλυτος κανόνας.
Το λιμάνι ιδρύθηκε ως δημοτικό λιμάνι και στη συνέχεια οδηγήθηκε σε νέες συγκροτήσεις. Είναι απολύτως συνδεμένο με τις πόλεις. Αυτό δεν είναι μόνο ελληνική εξαίρεση, αλλά και ευρωπαϊκή πρακτική. Οφείλουμε να δούμε την αρμονία ανάμεσα στην ανάπτυξη του λιμανιού και της πόλης.
Δ. Λειτουργία του λιμένα με τέτοιο τρόπο που η αναπτυξιακή του πορεία να αποδίδει κοινωνικό μέρισμα. Να μην έχει μόνο αυτοτελή λειτουργία. Αυτά σήμερα συνιστούν ένα γρίφο. Το ερώτημα είναι αν πρέπει ν΄ αναζητήσουμε τις βέλτιστες ισορροπίες, ώστε να αποτελέσουν μοντέλο υποδειγματικό αναπτυξιακής πορείας. Το κάθε λιμάνι μόνο του δεν μπορεί να το κάνει.