Οι ψηφιακές τεχνολογίες και ειδικά το Διαδίκτυο αποτελούν πλέον τη κινητήρια δύναμη των αλλαγών που υπάρχουν στην Ευρώπη όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες κανονίζουν τις διακοπές τους υποστηρίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση, βασιζόμενη σε πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία της Eurostat που δείχνουν ότι τα δύο τρίτα των αεροπορικών κρατήσεων στην ΕΕ γίνονται online, ενώ περίπου το 55% των διανυκτερεύσεων κλείνονται ηλεκτρονικά.
Από την άλλη πλευρά, η Ελλάδα, αν και καταγράφει πρόοδο στην ενίσχυση του ψηφιακού προφίλ των τουριστικών επιχειρήσεων, απέχει ακόμη από τις ευρωπαϊκές επιδόσεις.
Τη στιγμή που ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ενωση για τις ηλεκτρονικές κρατήσεις αεροπορικών εισιτηρίων είναι 67,4% και για τις online κρατήσεις ξενοδοχείων 55%, στην Ελλάδα τα σχετικά ποσοστά διαμορφώνονται σε 46,6% και 30,1% αντίστοιχα. Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε την περασμένη εβδομάδα η Eurostat (αφορούν το έτος 2014), οι επιδόσεις της Ελλάδας στους δύο τομείς μάλλον την κατατάσσουν στους ουραγούς της ΕΕ.
Στον αντίποδα, οι Φινλανδοί τουρίστες βρίσκονται στην κορυφή της Ευρώπης αναφορικά με τις online κρατήσεις αεροπορικών εισιτηρίων, ενώ οι Δανοί κατέχουν την αντίστοιχη θέση πανευρωπαϊκά στις ηλεκτρονικές κρατήσεις για τις διανυκτερεύσεις.
Ευρωπαϊκή Ενωση
Αναλυτικά, σε δύο κράτη-μέλη, στη Φινλανδία και στην Ολλανδία (90% και 81% αντίστοιχα), το ποσοστό των online αεροπορικών κρατήσεων κυμαίνεται σε ποσοστά άνω του 80%. Αντίθετα, λιγότερες από τις μισές κρατήσεις γίνονται ηλεκτρονικά στη Ρουμανία (23%), στη Σλοβακία (27%), στην Τσεχία (38%), στο Βέλγιο (45%) και στην Ελλάδα (47%).
Σε ό,τι αφορά στις ηλεκτρονικές κρατήσεις καταλυμάτων, ο μέσος όρος της ΕΕ βρίσκεται στο 55%, με την “ψαλίδα” μεταξύ των χωρών να είναι μεγάλη.
Για παράδειγμα, οι Ολλανδοί κλείνουν ηλεκτρονικά τη διαμονή τους για δύο στα τρία ταξίδια που πραγματοποιούν (69%), με τα αντίστοιχα ποσοστά να διαμορφώνονται για τη Γαλλία στο 68% και για το Λουξεμβούργο στο 67%. Αντίθετα, τα ποσοστά πέφτουν στο 7% στη Ρουμανία και στο 9% στη Βουλγαρία.
Κορυφαία τα ελληνικά πρακτορεία
Το αξιοσημείωτο είναι πάντως ότι αυτή τη στιγμή δύο από τα μεγαλύτερα πρακτορεία όσον αφορά τις κρατήσεις αεροπορικών εισιτηρίων, τα οποία προσφέρουν και τη δυνατότητα για κρατήσεις καταλυμάτων, είναι ελληνικά.
Το ένα είναι ο όμιλος Tripsta, ο οποίος εδώ και περίπου ένα χρόνο περιλαμβάνει την travelplanet24 και την airtickets.gr και είναι πλέον μέσα στα τρία μεγαλύτερα online πρακτορεία κρατήσεων αεροπορικών εισιτηρίων στην Ευρώπη.
Το δεύτερο είναι η e-Travel, πιο γνωστή από το site www.pamediakopes.gr που εκτιμάται ότι περιλαμβάνεται μέσα στην πρώτη δεκάδα. Και οι δύο αυτές εταιρείες προσφέρουν υπηρεσία στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης και χρησιμοποιούνται από εκατομμύρια τουρίστες που θέλουν να ταξιδέψουν προς τους αγαπημένους ή νέους προορισμούς.
Ψηφιακό προφίλ
Τα στοιχεία της Eurostat δείχνουν, ακόμη, ότι οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ενοικίασης καταλυμάτων στην ΕΕ είναι πιο προηγμένες στη χρήση του Διαδικτύου από πολλούς άλλους τομείς της οικονομίας.
Σε γενικές γραμμές, το 17% του συνόλου των επιχειρήσεων το 2015, ανεξαρτήτως τομέα, προσέφεραν διαδικτυακές υπηρεσίες, με το ποσοστό αυτό να εκτοξεύεται στο εντυπωσιακό 74% για τον τομέα της διαμονής.
Επιπλέον, το 95% όλων των ευρωπαϊκών εταιρειών του κλάδου διαθέτει website, σε σύγκριση με το 75% που είναι ο μέσος όρος για το σύνολο των επιχειρήσεων όλων των τομέων της οικονομίας.
Απαραίτητη η online παρουσία
Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν πάντως ότι οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις θα πρέπει να δώσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη χρήση στην παρουσία τους στο Διαδίκτυο και στην αξιοποίηση των υπάρχοντων ψηφιακών εργαλείων προκειμένου να μπορέσουν να παραμείνουν ανταγωνιστικές στο διεθνές περιβάλλον. Σε αυτό συμπεριλαμβάνεται και η παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία χρησιμοποιούν εκτεταμένα οι Ευρωπαίοι τουρίστες προκειμένου να κάνουν την τελική επιλογή τους για το που θα περάσουν τις καλοκαιρινές -και όχι μόνο- διακοπές τους.
Εμφαση στα online
Στις χώρες του ευρωπαϊκού Βορρά το Διαδίκτυο δείχνει να αποτελεί μονόδρομο όσον αφορά το μέσο κράτησης αεροπορικών εισιτηρίων αλλά και καταλυμάτων για τις καλοκαιρινές -και όχι μόνο- διακοπές τους, κάτι που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη από τις ελληνικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον διεθνή ανταγωνισμό, ο οποίος δίνει ιδιαίτερη προσοχή στον συγκεκριμένο τομέα.