Ηδη ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) πραγματοποιεί δοκιμές με τηλεκατευθυνόμενα αεροσκάφη, ενώ η νεοσύστατη Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή (μετεξέλιξη της Frontex) βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με εταιρείες υψηλής τεχνολογίας, προκειμένου να εντάξει τα εναλλακτικά αυτά μέσα επιτήρησης στο «οπλοστάσιό» της.
Πετώντας σε χαμηλό ύψος, μπορούν να καλύπτουν μεγάλες γεωγραφικές περιοχές εντοπίζοντας τις μικρές βάρκες των διακινητών και να δίνουν άμεσο σήμα για επέμβαση, κάτι που δεν μπορεί να επιτευχθεί με τη διαθέσιμη σήμερα δορυφορική τεχνολογία.
Η τελευταία με τη σειρά της ήρθε σε επαφή την περασμένη εβδομάδα με 15 ευρωπαϊκές επιχειρήσεις αναζητώντας ιπτάμενα και άλλα εναλλακτικά μέσα επιτήρησης των συνόρων για τα κράτη-μέλη της ΕΕ. Σημειώνεται πως παράλληλα με τις εξελίξεις αυτές προωθείται η αλλαγή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, προκειμένου να επιτρέπονται οι πτήσεις drones σε κοινό εναέριο χώρο.
Το ARS Life Ray UAS της πορτογαλικής εταιρείας Tekever έχει επιλεχθεί από την EMSA αλλά και από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA) και πραγματοποίησε τις πρώτες δοκιμές στη θαλάσσια περιοχή της Μάλτας.
Με πλάτος 4,5 μέτρα και ωφέλιμο φορτίο 50 κιλών, έχει αυτονομία πτήσης από 8 ως 12 ώρες και μπορεί να εξοπλιστεί με κάμερες ημέρας και νύχτας, καθώς και συνδυασμούς αισθητήρων, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε επιχείρησης. Στέλνει σε real time δεδομένα στο κέντρο ελέγχου στη Λισαβόνα και από εκεί αυτά προωθούνται στην έδρα της Frontex στη Βαρσοβία, το πλαίσιο της συνεργασίας μεταξύ των ευρωπαϊκών υπηρεσιών.
Ανάλογες δυνατότητες έχει το μη επανδρωμένο τηλεκατευθυνόμενο αεροσκάφος (RPAS) της βρετανικής Martek Drones, που τέθηκε επίσης στη διάθεση της EMSA, για συνδρομή σε επιχειρήσεις θαλάσσιας επιτήρησης, που εκτός από τον έλεγχο των προσφυγικών-μεταναστευτικών ροών θα στοχεύουν στην πάταξη άλλων παράνομων δραστηριοτήτων, όπως το εμπόριο ναρκωτικών, η παράνομη αλιεία, η θαλάσσια ρύπανση, αλλά και οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τα φουγάρα των πλοίων.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ-ΕΘΝΟΣ