Στις νέες προοπτικές που διανοίγονται για να αποκτήσει η Ε.Ε. μια αυτόνομη νησιωτική πολιτική, αναφέρθηκε ο Βουλευτής Δωδεκανήσου, κ. Μάνος Κόνσολας, μιλώντας στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την κωδικοποίηση της νομοθεσίας.
Ο κ. Κόνσολας έκανε ειδική αναφορά στο ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 7ης Ιουνίου, με το οποίο ζητείται από την Κομισιόν να κηρύξει το 2024 Ευρωπαϊκό Έτος Νήσων, να υπάρξει πρόσθετη χρηματοδοτική στήριξη, ενώ προτείνεται και η σύσταση ειδικής ομάδας για τα νησιά.
Στο ίδιο ψήφισμα αναδεικνύεται η ανάγκη επαναξιολόγησης των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις αλλά και μια πιο ευέλικτη προσέγγιση, ιδίως όσον αφορά στις αεροπορικές και θαλάσσιες εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε νησιωτικές περιοχές.
Υπάρχει, μάλιστα, η επισήμανση ότι πρέπει να υπάρξει μια πραγματική ευρωπαϊκή ατζέντα και μια ευρωπαϊκή στρατηγική, ενώ γίνεται αναφορά στην κατάρτιση ενός συμφώνου για τα νησιά.
Όλα αυτά σημαίνουν νέες ευκαιρίες, νέες δυνατότητες και νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για τις νησιωτικές περιοχές.
«Πρόκειται για μια μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα. Για πρώτη φορά το
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θέτει ζήτημα διαμόρφωσης μιας αυτόνομης και αμιγούς ευρωπαϊκής νησιωτικής πολιτικής.
Η χώρα μας μπορεί να βγει μπροστά, να αναλάβει πρωτοβουλίες και να διεκδικήσει τη διαμόρφωση μιας ευρωπαϊκής νησιωτικής πολιτικής στα πρότυπα της περιφερειακής πολιτικής της Ε.Ε. (που όμως αποδεδειγμένα δεν καλύπτει τα ιδιαίτερα προβλήματα των νησιών μας).
Υπάρχει η νομιμοποιητική βάση για αυτό, αλλά και για τη δημιουργία ενός μετώπου με άλλες νησιωτικές χώρες, αφού οι νησιωτικές περιοχές της ΕΕ έχουν πληθυσμό άνω των 20.000.000 κατοίκων ή 4,6% του συνολικού πληθυσμού της ΕΕ, κατανεμημένο σε περίπου 2.400 νησιά που ανήκουν σε 13 κράτη μέλη.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, μπορούμε να διεκδικήσουμε την υλοποίηση μέτρων στήριξης της Διπλής Νησιωτικότητας.
Αναφέρομαι στην ενδονησιωτική επικοινωνία, που είναι βασικό πρόβλημα για τα μικρά νησιά και τους κατοίκους τους, οι οποίοι αναγκάζονται να μετακινηθούν στο μεγαλύτερο νησί για να διεκπεραιώσουν υποθέσεις τους ή για θέματα υγείας.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Καστελόριζο.
Οφείλουμε να εντάξουμε τη Διπλή Νησιωτικότητα στην πολιτική κρατικών ενισχύσεων και στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ, αλλά και με την αξιοποίηση άλλων πόρων να θεσπίσουμε τη δωρεάν ενδονησιωτική μετακίνηση των κατοίκων αυτών των μικρών νησιών με τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες για ένα συγκεκριμένο αριθμό μετακινήσεων», τόνισε ο κ. Κόνσολας.