Τον έντονο προβληματισμό της για το γεγονός ότι η Ανώτερη Σχολή Τουριστικής Εκπαίδευσης Ρόδου (ΑΣΤΕΡ) δεν αναβαθμίζεται, όπως γίνεται με την αντίστοιχη σχολή στον Άγιο Νικόλαο της Κρήτης, εξέφρασε στην ομιλία της για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Τουρισμού «Απλούστευση διαδικασιών λειτουργίας τουριστικών επιχειρήσεων και τουριστικών υποδομών, ειδικές μορφές τουρισμού και άλλες διατάξεις» η Μίκα Ιατρίδη.
Η βουλευτής Δωδεκανήσου τόνισε ότι η σχολή στη Ρόδο έχει τις κτιριακές υποδομές, την ιστορία και τη στήριξη των επιχειρηματιών του τουρισμού στο νησί, ώστε να καταστεί κέντρο τουριστικής εκπαίδευσης για όλη την Ανατολική Μεσόγειο και ρώτησε την αρμόδια Υπουργό γιατί η συγκυβέρνηση βάζει τη Ρόδο σε δεύτερη και τρίτη μοίρα.
Σχετικά με τις άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου, η Μίκα Ιατρίδη σημείωσε ότι το νομοσχέδιο επικεντρώνεται, μεταξύ άλλων, σε ρυθμίσεις που αφορούν τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες και δεν λαμβάνει μέριμνα για τις μικρότερες, οικογενειακές επιχειρήσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, η βουλευτής Δωδεκανήσου επεσήμανε ότι για την κατάταξη των τουριστικών καταλυμάτων στα ελληνικά νησιά υπεύθυνα θα πρέπει να είναι τα νησιωτικά επιμελητήρια, που διαθέτουν το προσωπικό και την τεχνογνωσία, και όχι το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο, όπως προβλέπεται με το νομοσχέδιο.
Περαιτέρω, με την ευκαιρία της συζήτησης του νομοσχεδίου, η Μίκα Ιατρίδη κάλεσε τα αρμόδια Υπουργεία να δουν το σοβαρό ζήτημα με τα επιδόματα ανεργίας των ξενοδοχοϋπαλλήλων και να εντατικοποιήσουν τους ελέγχους σχετικά με τις συνθήκες εργασίας των εργαζόμενων στις τουριστικές επιχειρήσεις.
Ακολουθούν σημεία της ομιλίας:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Όπως γνωρίζετε, η Ρόδος και τα Δωδεκάνησα συγκαταλέγονται στους κορυφαίους ευρωπαϊκούς και παγκόσμιους τουριστικούς προορισμούς. Μια και στην Επιτροπή αναφέρθηκε ότι πρέπει να έχουμε υπόψη μας την πραγματικότητα, η πραγματικότητα είναι ότι έχουμε σημαντική αύξηση στις αφίξεις στο Αεροδρόμιο «Διαγόρας», της τάξης του 8,4%.
Η πραγματικότητα είναι, όμως, ότι αυτή η αύξηση αφορά αφίξεις και αναχωρήσεις και όχι διανυκτερεύσεις και η συνακόλουθη αύξηση τον Ιούνιο περίπου 350.000 χιλιάδων τουριστών στη Ρόδο δεν διαχέεται στην τοπική κοινωνία και οικονομία.
Υπάρχει σαφής προσανατολισμός στη λογική του «all inclusive», με αποτέλεσμα τα όποια εισοδηματικά οφέλη από τον τουρισμό να κατευθύνονται μόνο στις μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα μικρομεσαίες επιχειρήσεις να φυτοζωούν.
Καταγόμενη, βέβαια, από τη Ρόδο, προσωπικά δεν είμαι αντίθετη στις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες. Είναι, όμως, απαραίτητο σαν χώρα να προωθούμε και άλλους τρόπους διαμονής, τέτοιους που να δίνουν κίνητρο και στους τουρίστες να ζουν περισσότερο τον τόπο που επισκέπτονται.
Είναι απαραίτητο, λοιπόν, η ποσοτική αύξηση των τουριστών να συνοδεύεται, κυρίως, από ποιοτική αύξηση και οικονομική μεγέθυνση της αγοράς. Μόνο έτσι θα έχουμε επαναλαμβανόμενους επισκέπτες, που πρέπει να είναι και το ζητούμενο.
Εκτιμώ, λοιπόν, ότι το παρόν νομοσχέδιο είναι περισσότερο προσανατολισμένο στην τακτοποίηση ζητημάτων που αφορούν αυτές τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες και λιγότερο τις μικρότερες και ίσως πιο οικογενειακές και παραδοσιακές μονάδες.
Θα ήθελα στο σημείο αυτό να αναφερθώ και στο άρθρο 6 του νομοσχεδίου, με το οποίο προβλέπεται να εκχωρηθεί η αρμοδιότητα κατάταξης των καταλυμάτων στο Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος. Πιστεύω ότι η λύση αυτή θα δυσκολέψει αφάνταστα τις επιχειρήσεις των ενοικιαζόμενων δωματίων και επιπλωμένων διαμερισμάτων που βρίσκονται στα νησιά μας, με δεδομένο ότι το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο δεν μπορεί να έχει παρουσία σε αυτά και επειδή, όπως ανέφερε και ο Πρόεδρός του, δεν έχει τη δυνατότητα να το κάνει.
Συνεπώς, έπρεπε, κυρία Υπουργέ, να δείτε το ζήτημα αυτό με περισσότερη προσοχή. Έχετε λάβει, άλλωστε και επιστολή από τον Επιμελητηριακό Όμιλο Ανάπτυξης Ελληνικών Νησιών, με την οποία σας ζητούν η αρμοδιότητα κατάταξης των καταλυμάτων στα νησιά να δοθεί στα κατά τόπους νησιωτικά Επιμελητήρια Δωδεκανήσου, Κυκλάδων, Λέσβου και άλλων.
Τα Νησιωτικά Επιμελητήρια –σημειώνω- διατηρούν παραρτήματα στα νησιά των περιοχών τους και μπορούν να προχωρήσουν με το λιγότερο δυνατό κόστος στις διαδικασίες κατάταξης των καταλυμάτων. Αυτή είναι μία πρώτη παρατήρηση για το παρόν νομοσχέδιο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Είναι δεδομένο ότι θα πρέπει κάποια στιγμή να γίνει μία σοβαρή συζήτηση για το συνολικό τουριστικό προϊόν, τον τρόπο διαμονής των τουριστών και τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού.
Γι’ αυτό το λόγο θεωρώ θετικό ότι γίνεται μία προσπάθεια να κωδικοποιηθούν και ειδικές μορφές τουρισμού, όπως ο οινοτουρισμός, ο αγροτικός τουρισμός, σύμφωνα με την τροπολογία που κατέθεσαν και οι πέντε συνάδελφοι Βουλευτές, καθώς και ο ιατρικός και ιαματικός τουρισμός.
Περαιτέρω, θα ήθελα να δείτε στο σημείο αυτό και το ζήτημα του αλιευτικού τουρισμού, κυρία Υπουργέ, για το οποίο κατέθεσα και σήμερα ερώτηση, ύστερα από τις εύλογες διαμαρτυρίες των επαγγελματικών αλιέων της Δωδεκανήσου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, διαβάζοντας και τα Πρακτικά της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, είδα ότι έγινε –και δικαίως- συζήτηση για τα ζητήματα της τουριστικής εκπαίδευσης.
Η κυρία Υπουργός αναφέρθηκε στην Ανώτερη Σχολή Αγίου Νικολάου, την ΑΣΤΕΑΝ, και την αναβάθμισή της σε Ανώτερη Σχολή Κρήτης. Εμείς στα Δωδεκάνησα δεν είμαστε αντίθετοι στην αναβάθμιση της Σχολής, αν και η κυρία Υπουργός αναφέρθηκε σε σειρά συγκεκριμένων κτηριακών προβλημάτων της Σχολής στον Άγιο Νικόλαο.
Θα ήθελα, λοιπόν, να επισημάνω και να υπενθυμίσω ότι υπάρχει και αντίστοιχη Σχολή στη Ρόδο, η ΑΣΤΕΡ, η οποία τουλάχιστον δεν αντιμετωπίζει τα ίδια κτηριακά προβλήματα, ενώ διαθέτει και το οικοτροφείο και τους σπουδαστές της.
Και το ερώτημα είναι το εξής: Γιατί, κυρία Υπουργέ, δεν αναβαθμίζετε και τη Σχολή στη Ρόδο; Γιατί βάζετε για ακόμα μία φορά τη Ρόδο σε δεύτερη και τρίτη μοίρα, όταν ιστορικά η Σχολή έχει αναδείξει κορυφαία στελέχη στις τουριστικές επιχειρήσεις; Είναι άδικο αυτό που γίνεται.
Η όποια αναβάθμιση της ΑΣΤΕΡ αποτελεί πάγιο διαχρονικό αίτημα της κοινωνίας και όλων των φορέων του νησιού. Και όχι μόνο αυτό, αλλά με τις κτηριακές δυνατότητες που υπάρχουν, με το οικοτροφείο και την ενίσχυση που κατά καιρούς παρέχουν μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στη Ρόδο, η Σχολή θα μπορούσε, με την αναβάθμισή της, να γίνει κέντρο εκπαίδευσης για όλη την Ανατολική Μεσόγειο και να προσελκύσει και φοιτητές από το εξωτερικό.
Επομένως, κυρία Υπουργέ, θεωρώ ότι πρέπει -και οφείλετε, αν θέλετε- να αποκαταστήσετε αυτή την αδικία εις βάρος των Ροδιτών, εις βάρος του Νομού μας, πριν ψηφιστεί το νομοσχέδιο και να αναβαθμίσετε και τη Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων της Ρόδου, την ΑΣΤΕΡ
Και αυτό δεν το λέω ούτε για τοπικιστικούς ούτε για αντιπολιτευτικούς λόγους. Άλλωστε, αντίστοιχες απόψεις σας έχει καταθέσει και ο συνάδελφός μου, ο κ. Κόνσολας. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι έχουμε μια Σχολή στη Ρόδο, η οποία μπορεί να είναι πρότυπο τουριστικής εκπαίδευσης, όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν, και είναι κρίμα -για να μην πω απαράδεκτο- να μην της δίνετε, κυρία Υπουργέ, αυτή τη δυνατότητα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επιτρέψτε μου να κλείσω με δύο μικρές παρατηρήσεις οι οποίες δεν αφορούν τόσο ή μόνο το Υπουργείο Τουρισμού, αλλά κυρίως το Υπουργείο Εργασίας:
Πρώτον, θεωρώ πως η Κυβέρνηση οφείλει να ξαναδεί την αδικία η οποία έχει συντελεστεί εις βάρος των εποχιακών υπαλλήλων, εις βάρος των ξενοδοχοϋπαλλήλων με το επίδομα ανεργίας τους. Τους πέντε ή έξι μήνες τους χειμερινούς που κάθονται και προσπαθούν να ζήσουν με το επίδομα ανεργίας, με τις ρυθμίσεις τις οποίες έχετε φέρει και έχετε ψηφίσει εδώ και ένα χρόνο στο πλαίσιο των μνημονιακών σας υποχρεώσεων δημιουργούνται σημαντικότατα προβλήματα σε οικογένειες στη Ρόδο, σε οικογένειες σε τουριστικές περιοχές και εντείνουν ακόμα περισσότερο το πρόβλημα.
Τέλος, θεωρώ πως θα πρέπει να υπάρχει περισσότερος και ουσιαστικότερος έλεγχος για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες δουλεύουν οι εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία και τον τουρισμό γενικά. Δυστυχώς, υπάρχουν και κακοί, όπως υπάρχουν και καλοί εργοδότες. Μην αμφιβάλλετε, όμως, ότι ο επισκέπτης – τουρίστας μπορεί να αντιληφθεί εάν αυτός που τον εξυπηρετεί είναι ευχαριστημένος που το κάνει.
Και μην ξεχνάμε ότι όσο ωραίο κι αν είναι το μέρος, εάν ο επισκέπτης βλέπει ότι αυτός που τον εξυπηρετεί δεν είναι γελαστός, δεν δείχνει «φρέσκος», τότε οι αναμνήσεις του δεν θα είναι και οι καλύτερες δυνατές και οι συστάσεις σε μελλοντικούς επισκέπτες που σκέφτονται να έρθουν στη χώρα μας, μπορεί να μην είναι και τόσο ενθαρρυντικές.
Όλα αυτά, ξέρετε, είναι μια αλυσίδα και θα πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί για να μην την σπάσουμε.
Ευχαριστώ πολύ.