Τα Drones της Ελληνικής Αστυνομίας θα… καταδιώκουν φλόγες και εμπρηστές! Τα τηλεκατευθυνόμενα αεροσκάφη ρίχνονται στη μάχη πρόληψης των πυρκαγιών και εντοπισμού επίδοξων εμπρηστών, στην Αττική και την επαρχία, όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Τρία από τα συνολικά επτά μη επανδρωμένα αεροσκάφη, που έχει προμηθευτεί η ΕΛ.ΑΣ. από το Ισραήλ, θα χρησιμοποιηθούν σε ημερήσιες και νυχτερινές πτήσεις πάνω από περιαστικά δάση της πρωτεύουσας και όπου αλλού χρειαστεί στην Ελλάδα.
Στόχος ο γρήγορος εντοπισμός εστίας φωτιάς με τις υπέρυθρες και θερμικές κάμερες που διαθέτουν και η σύντομη κινητοποίηση των πυροσβεστικών δυνάμεων για τον περιορισμό και την κατάσβεσή της. Πέρα όμως από τον εντοπισμό της πυρκαγιάς, τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη θα έχουν και την δυνατότητα ελέγχου των κινήσεων ατόμων ή οχημάτων στα σημεία που προκλήθηκε, δίνοντας κατεύθυνση στις επίγειες δυνάμεις προκειμένου να συλλάβουν τους τυχόν εμπρηστές.
Τα τηλεκατευθυνόμενα αεροσκάφη έχουν μήκος από 1 έως 4 μέτρα, ακτίνα πτήσης από 30 έως 300 χιλιόμετρα, αναπτύσσουν ταχύτητα μεγαλύτερη από 40 χιλιόμετρα την ώρα έχοντας τη δυνατότητα κατόπτευσης κύκλων ακτίνας ενός τουλάχιστον χιλιομέτρου. Διαθέτουν δυνατότητα ενσωμάτωσης σειράς συσκευών, όπως θερμικές κάμερες για κατόπτευση χώρων. Τα drones μπορεί να «κλειδώσουν» κάποιον στόχο και να μεταδίδουν εικόνα ή άλλα δεδομένα σε έναν σταθμό βάσης της ΕΛ.ΑΣ., από όπου και κατευθύνονται.
Η προμήθειά τους είχε ξεκινήσει από τον πρώην υπουργό Νίκο Δένδια και επιταχύνθηκε από τον διάδοχό του, Βασίλη Κικίλια μετά από ένα ταξίδι του στο Ισραήλ. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται αποθηκευμένα στις εγκαταστάσεις της Διεύθυνσης Ειδικών Αστυνομικών Δυνάμεων. Προς το παρόν ανήκουν στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής καθώς με το ισχύων νομοθετικό πλαίσιο επιτρέπεται η χρήση μόνο για τη διαχείριση της κυκλοφορίας, εξαιτίας εμποδίων που σχετίζονται με την παραβίαση προσωπικών δεδομένων. Δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό αν υπάρχει πρόθεση για την άμεση αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου προκειμένου να χρησιμοποιηθούν στην πρόληψη των πυρκαγιών, στις περιπολίες χερσαίων και θαλάσσιων συνόρων, παρατήρησης διαδηλώσεων, καταδιώξεων, αστυνομικών και αντιτρομοκρατικών επιχειρήσεων, εκτός αν έχει βρεθεί «παραθυράκι» στη χρήση τους.
Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, UAV (Unmmaned Aerial Vehicle) ή «Drones», μπορούν και πετούν αθόρυβα, άρα δίχως να γίνονται αντιληπτά πάνω από περιοχές αστυνομικού ενδιαφέροντος, μεταφέροντας (είτε πρόκειται π.χ. για την ελληνοτουρκική μεθόριο είτε… για τα Εξάρχεια) εικόνα, ήχο και άλλα δεδομένα στο κέντρο επιχειρήσεων της ΕΛ.ΑΣ. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ιδέα για την αγορά μη επανδρωμένων αεροσκαφών γεννήθηκε την περίοδο των μεγάλων συγκεντρώσεων των «Αγανακτισμένων» στην πλατεία Συντάγματος.
Το καλοκαίρι του 2013, η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, είχε έρθει σε συνεννόηση με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας για να παραχωρηθεί στην ΕΛ.ΑΣ. μη επανδρωμένο αεροσκάφος που χρησιμοποιήθηκε στην επιχείρηση σύλληψης των Αλβανών δραπετών της φυλακής Τρικάλων. Υπενθυμίζεται ότι το πρωί της 27ης Ιουνίου 2013 το γαλλικής κατασκευής μη επανδρωμένο σκάφος του Στρατού που «μετείχε» στις έρευνες για τον εντοπισμό των Αλβανών δραπετών είχε καταπέσει στην περιοχή Αγία Ευθυμία Φωκίδας.
Η ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ. είχε προσπαθήσει να διαψεύσει τη σύνδεση του αεροσκάφους με την εν εξελίξει αστυνομική επιχείρηση. Είχε τότε διαρρεύσει στον Τύπο ότι τα UAV που διαθέτει ο Στρατός εκτοξεύονται από ειδικό όχημα, προσγειώνονται με αλεξίπτωτο, έχουν πτητική εμβέλεια 15 – 30 χιλιομέτρων και δυνατότητα ενσωμάτωσης συσκευών κατόπτευσης χώρων, εντοπισμού στίγματος κινητών, υποκλοπής συνομιλιών κ.ά. Τον Φεβρουάριο του 2012 η ισραηλινή εταιρεία Israel Aerospace Industries (I.A.I.) παρουσίασε σε Έλληνες αξιωματικούς στην αεροπορική βάση στο Άκτιο το μη επανδρωμένο αεροσκάφος της, «Heron». Η συνάντηση είχε πραγματοποιηθεί με πρωτοβουλία του ευρωπαϊκού οργανισμού Frontex και αφορούσε τη χρήση του συγκεκριμένου τύπου UAV σε επιχειρήσεις για τον έλεγχο των συνόρων και την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης.
Το μεσημέρι της 22ας Αυγούστου 2014, όταν δόθηκε στην ΕΛ.ΑΣ. το «σήμα» για τη ληστεία που είχε διαπραχθεί στο υποκατάστημα της Εθνικής Τράπεζας στο Δίστομο Βοιωτίας, από τους ποινικούς συνεργάτες του Νίκου Μαζιώτη ζητήθηκε να απογειωθεί το ελικόπτερο της ΕΛ.ΑΣ. για να εντοπίσει τον τρόπο διαφυγής των τριών δραστών. Η καθυστέρηση όμως στη διαδικασία απογείωσης και το πρόβλημα με την τροφοδοσία καυσίμων οδήγησαν στην «εξαφάνιση» των δραστών, οι οποίοι διέσχισαν, κρατώντας όμηρο, ανενόχλητοι τον Κορινθιακό κόλπο με ταχύπλοο και «χάθηκαν» από τότε στην περιοχή του Ξυλοκάστρου.
Εκείνη την ημέρα, κρίθηκε απαραίτητη η απόκτηση των τηλεκατευθυνόμενων αεροπλάνων για παρόμοιες επιχειρήσεις εντοπισμού δραστών σημαντικών ενόπλων επιθέσεων. Όπως εξάλλου και για τη «σάρωση» των χερσαίων και θαλασσίων συνόρων προκειμένου να εντοπίζονται πλοιάρια με παράτυπους μετανάστες προτού διέλθουν τα θαλάσσια σύνορά μας και φθάσουν στα νησιά μας.
Η σχετική μελέτη ανέφερε τη διασπορά των μη επανδρωμένων αεροσκαφών σε όλη τη χώρα, ακόμη και μεταφορά τους μαζί με «εκτοξευτήρα» για την απογείωσή τους στα σημεία ενδιαφέροντος.
thetoc.gr