Μείωση του αφορολόγητου έναν χρόνο νωρίτερα, από το 2019 και αντίμετρα από το 2023 «βλέπει» το Ταμείο. Η υστέρηση φόρων και η «δραματική αύξηση» στις προσλήψεις συμβασιούχων. Τα πολιτικά και νομικά ρίσκα του προγράμματος.
Μάχη σε έξι «μέτωπα» προετοιμάζεται να δώσει η κυβέρνηση με τους δανειστές το φθινόπωρο όταν οι επικεφαλής θα επιστρέψουν στην Αθήνα για να ξεκινήσει η τρίτη αξιολόγηση του προγράμματος.
Τα μέτωπα αυτά, σκιαγραφούνται στην έκθεση του Ταμείου ενώ σε επιτελική σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες στο υπουργείο Οικονομικών εξετάσθηκαν τα μηνύματα που έστειλε στην κυβέρνηση το ΔΝΤ με την έκθεσή του ενόψει και της προσπάθειας για δοκιμαστική έξοδο της χώρας στις αγορές.
Σύμφωνα με την έκθεση του ΔΝΤ, τα αγκάθια που θα βρεθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων κυβέρνησης – δανειστών στο πλαίσιο της τρίτης αξιολόγησης αφορούν:
1. Μέτρα 2018. Το ΔΝΤ επιμένει ότι δεν θα επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018 και ότι θα υπάρξει υστέρηση 1,3% του ΑΕΠ (ή 2,34 δισ. ευρώ). Αναφέρει μάλιστα ότι θα υπάρξει μεγάλη υστέρηση εισπράξεων φόρων 0,6% του ΑΕΠ ή 1,1 δισ. ευρώ.
2. Συμβασιούχοι: Η κυβέρνηση προωθεί διατάξεις για τους συμβασιούχους. Όμως το Ταμείο διαπιστώνει (σελίδα 26 της έκθεσης) «δραματική αύξηση» στις προσλήψεις συμβασιούχων η οποία αντιστρέφει την μείωση που συντελέστηκε από το 2010.
3. Συνταξιοδοτική δαπάνη: Για τις συντάξεις το ΔΝΤ κάνει λόγο για περιστολή της συνταξιοδοτικής δαπάνης κατά 12% (όταν η κυβέρνηση μιλά για 9%) την τριετία 2019-2021, γεγονός που θα φέρει, σύμφωνα πάντα με τους συντάκτες της έκθεσης, εξοικονόμηση ίση με το 1% του ΑΕΠ.
4. Εργασιακά: Το ΔΝΤ καλεί την κυβέρνηση να επανεξετάσει την απόφασή της που προβλέπει επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων μετά το τέλος του προγράμματος. Παρότι εκφράζει την άποψη ότι το τρίτο μνημόνιο υποστηρίζει τη μεταρρύθμιση στο καθεστώς των ομαδικών απολύσεων (πλέον όλα έχουν εναποτεθεί στη διακριτική ευχέρεια του εργοδότη), εντούτοις διαπιστώνει ότι δεν υφίσταται ευρεία πολιτική βούληση.
5. Αφορολόγητο – αντίμετρα: Το Ταμείο αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο η μείωση του αφορολόγητου ορίου να ισχύσει ένα χρόνο νωρίτερα, δηλαδή το 2019 καθώς εκτιμά ότι ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα δεν θα επιτευχθεί το 2018. Όσον αφορά στα αντίμετρα που ψήφισε η κυβέρνηση, το ΔΝΤ θεωρεί αδύνατον να ισχύσουν πριν το 2023.
6. Επεκτασιμότητα. Το Ταμείο εκφράζει την ανησυχία του για τον θεσμό της επεκτασιμότητας, αφού θεωρεί ότι θα οδηγήσει σε αυξήσεις μισθών μέσω των κλαδικών συμβάσεων εργασίας, κάτι που κατά την άποψη των συντακτών της έκθεσης θα οδηγήσει σε νέα μείωση θέσεων εργασίας.
Πολιτικοί και νομικοί κίνδυνοι
Στην έκθεσή του το ΔΝΤ «βλέπει» πολιτικούς και νομικούς κινδύνους στην εκτέλεση του ελληνικού προγράμματος στο οποίο αποφάσισε να μετάσχει ενεργότερα έως το ως το 2018 με δάνειο 1,6 δισ. ευρώ. Κάνει λόγο για πολιτική αστάθεια αλλά και για τις δικαστικές αποφάσεις που απειλούν να ανατρέψουν ψηφισμένα μέτρα, όπως πχ για τις περικοπές συντάξεων, το άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές.
Δεδομένου μάλιστα, ότι οι μεταρρυθμίσεις του συνταξιοδοτικού συστήματος και της φορολογίας εισοδήματος αρχίζουν να ισχύουν μόνο μετά το τέλος του προγράμματος και κατά τη διάρκεια του έτους κατά το οποίο αναμένεται να διεξαχθούν οι εκλογές, η εφαρμογή υπόκεινται σε υψηλό κίνδυνο, επισημαίνει το Ταμείο.
euro2day.gr